SV: Färjor som trafikerar flera linjer samtidigt
« Svar #15 skrivet: 28 juli 2018, 19:58:55 »
Det talas mycket om Tor Scandinavia och Brittania i den här tråden, men det var endast undantagsvis de gick på mer än två linjer samtidigt.

Först gick de Göteborg-Felixstowe/Amsterdam, sedan Göteborg-Harwich/Amsterdam. Därefter Göteborg/Esbjerg-Harwich och sedan Göteborg-Harwich/Köpenhamn. Därefter växlade mellan Amsterdam och Köpenhamn som sekundärlinje.

Men det var ytterst undantagsvis som samtliga tre linjer trafikerades samtidigt, något som främst skedde några få år i början av 90-talet.

Därefter drar man ner trafiken, men trafikerar förvisso Göteborg-Harwich/Newcastle/Köpenhamn. Dock inte Newcastle och Köpenhamn i samma säsong.

Sedan läggs ju även Köpenhamn och Harwich ner, innan man till slut stänger Newcastle.

Det var ytterst svårt att förstå från finska sidan varför man valde köra ändå till Geordie efter att lagt ned linjerna till London(Harwich), Amsterdam och Köpenhamn. Vad kan ha varit behov för sådan trafik till norra delen av England?
« Svar #16 skrivet: 28 juli 2018, 21:27:07 »
Linjen till Amsterdam gick väl aldrig särskilt bra och linjen till Köpenhamn byggde på Tax-free försäljning. Så att man lade ner de två var väl inte så märkligt?

Att man behöll Newcastle längre än Harwich hade kanske delvis att göra med internkonkurrens. DFDS hade ju också linjen Esbjerg-Harwich. Men också att göra med att man i alla fall hade givit upp passagerarna utan bil till flyget och för de med bil funkade kanske Newcastle lika bra?

Dessutom hade och har man ju fortfarande kvar den rena fraktlinjen till södra England.
« Senast ändrad: 28 juli 2018, 21:29:46 av Mistluren »
« Svar #17 skrivet: 29 juli 2018, 00:18:52 »
Linjen till Amsterdam gick väl aldrig särskilt bra och linjen till Köpenhamn byggde på Tax-free försäljning. Så att man lade ner de två var väl inte så märkligt?

Att man behöll Newcastle längre än Harwich hade kanske delvis att göra med internkonkurrens. DFDS hade ju också linjen Esbjerg-Harwich. Men också att göra med att man i alla fall hade givit upp passagerarna utan bil till flyget och för de med bil funkade kanske Newcastle lika bra?

Dessutom hade och har man ju fortfarande kvar den rena fraktlinjen till södra England.

Jag tänkte i samma banor, men det är oavsett mycket långt att köra från Newcastle upon Tyne till någon annan större stad än kanske Skottland.
« Svar #18 skrivet: 29 juli 2018, 11:53:45 »
Angående Tor Lines / DFDS linje Göteborg-Amsterdam så reste jag den 1989 och 1995. Däremellan låg nog linjen nere några år, och jag tror det var nypremiär 1995, då med ny ankomsthamn Ijmuiden. Kan ju ha varit avbrott i Amsterdam trafiken även tidigare.

Jag tycker mig minnas från englandsresor på tidiga 1980-talet med Tor Scandinavia att på positionskartan ombord (den som visar fartygets position) så fanns även en linje Amsterdam-Felixtowe/Immingham utritad. Om den linjen någonsin trafikerades, eller om man bara hade förberett för det, vet jag inte.
« Svar #19 skrivet: 29 juli 2018, 13:58:31 »
Det talas mycket om Tor Scandinavia och Brittania i den här tråden, men det var endast undantagsvis de gick på mer än två linjer samtidigt.

Först gick de Göteborg-Felixstowe/Amsterdam, sedan Göteborg-Harwich/Amsterdam. Därefter Göteborg/Esbjerg-Harwich och sedan Göteborg-Harwich/Köpenhamn. Därefter växlade mellan Amsterdam och Köpenhamn som sekundärlinje.

Men det var ytterst undantagsvis som samtliga tre linjer trafikerades samtidigt, något som främst skedde några få år i början av 90-talet.

Därefter drar man ner trafiken, men trafikerar förvisso Göteborg-Harwich/Newcastle/Köpenhamn. Dock inte Newcastle och Köpenhamn i samma säsong.

Sedan läggs ju även Köpenhamn och Harwich ner, innan man till slut stänger Newcastle.

Det var ytterst svårt att förstå från finska sidan varför man valde köra ändå till Geordie efter att lagt ned linjerna till London(Harwich), Amsterdam och Köpenhamn. Vad kan ha varit behov för sådan trafik till norra delen av England?

Man började väll köra till Newcastle i och med att man behövde ett taxfree stopp i Norge? Och, att då sedan köra till Harwich blev för långt.

Ja, att man sticker iväg på en dagsegling mellan natturerna är vanligt. Det var nytt för mig att det var DFDS som körde på Köpenhamn. Intressant också om godsrutten från Warnemünde. Kunde ju i teorin ha blivit någon sådan variant när Berlin var kaputt för ett par veckor sen.

Færgerne fra Algerie Ferries, ligger også og skifter mellem rigtig mange ruter.

Om linjen varit en guldgruva hade man sannolikt inte lagt ned den.......

Här påminner det mer om Corsica Ferries. Av de fyra färjorna man disponerar är det bara Elyros som håller sig till en och samma rutt, Marseille-Alger. Tidtabell:
https://algerieferries.dz/images/pdf/2018-PH-FRANCE.pdf

Det verkar som att Elyros återkommer till Kreta i oktober och löser av El Venizelos.

DFDS Kopenhamns kryssningar fran Goteborg var ju rena guldgruvan for DFDS. De gled ju fram med enbart en maskin pa lag fart och gjorde inte av med mycket bransle dar inte. samtidigt var kryssningen ganska popular och inbringade mycket pengar.
« Svar #20 skrivet: 29 juli 2018, 14:16:45 »
Angående Tor Lines / DFDS linje Göteborg-Amsterdam så reste jag den 1989 och 1995. Däremellan låg nog linjen nere några år, och jag tror det var nypremiär 1995, då med ny ankomsthamn Ijmuiden. Kan ju ha varit avbrott i Amsterdam trafiken även tidigare.

Jag tycker mig minnas från englandsresor på tidiga 1980-talet med Tor Scandinavia att på positionskartan ombord (den som visar fartygets position) så fanns även en linje Amsterdam-Felixtowe/Immingham utritad. Om den linjen någonsin trafikerades, eller om man bara hade förberett för det, vet jag inte.
Det kan ju ha varit en fraktlinje eller någon form av samarbete också.

Förutom med Sessan hade Tor Line samarbete med DFDS redan under tidigt 80-tal. Även linjen Göteborg-Newcastle fanns nog utritad på kartorna av och till. Men den linjen kördes av DFDS och Dana Gloria (ex. Wellamo)
« Svar #21 skrivet: 29 juli 2018, 14:24:11 »
Angående Harwich - Newcastle - Immingham så är det inte några jättestora skillnader i avstånd, även om man kör via Norge och man hade ju i alla fall givit upp den ursprungliga tanken på att köra linjen på 23 timmar (För att med samma fartyg ha samma avgångstid två dygn senare.)

Det fanns ändå inte behov av så täta turer och fartygen började bli gamla (låga kapitalkostnader)

Så jag tror inte att tidsaspekten var den viktigaste faktorn. Sett i efterhand spelade det nog ingen roll heller. På sikt var båda linjerna dödsdömda.

Immingham, ungefär mitt emellan och inte så långt från klassika Hull, är nog optimalt ur fraktsynvinkel.
« Svar #22 skrivet: 29 juli 2018, 16:54:05 »

Immingham, ungefär mitt emellan och inte så långt från klassika Hull, är nog optimalt ur fraktsynvinkel.

Precis. Immingham ar ju en klassisk TorLine/DFDS hamn for fraktfartygen.
« Svar #23 skrivet: 29 juli 2018, 17:21:18 »

Finns det något liknande i andra länder, eller förr i tiden i våra trakter? Ett visst hoppande kan möjligen anas hos TT i nutid.

Så svaret på ditt spørsmål Andreas, er vel egentlig nei.
I hvertfall ikke så ekstreme tilfeller som du skisserer lenger sydpå ;D

Precis! Sen har i alla fall jag ingen susning om hur det ser ut i t ex Filippinerna. Det kommit fram mycket intressant i tråden. Gällande Newcastle riktade sig den som nämnts bland annat mot Skottlandsresenärer, och möjligheten att bilsemestra.
« Svar #24 skrivet: 30 juli 2018, 12:40:40 »
Man började väll köra till Newcastle i och med att man behövde ett taxfree stopp i Norge? Och, att då sedan köra till Harwich blev för långt.

Nemlig! Göteborg - Felixstowe ble flyttet til Göteborg - Kristiansand - Newcastle når Sverige gikk med i EU. Så da gikk fergen fra et EU- og Schengen- men ikke NATO-land til et EU- og NATO- men ikke Schengen-land via et Schengen- og NATO- men ikke EU-land. Jeg reiste noen ganger såvel Göteborg - Kristiansand som Kristiansand - Newcastle. Det virket som om rimelig mange brukte ruten fra Göteborg til Kristiansand, flere enn dem som reiste hele veien fra Göteborg til Newcastle.

Og idag har vi ikke en eneste passasjerskips/fergerute fra Skandinavia til Storbritannia! :(
Planlagte fergereiser:
CROWN SEAWAYS København - Oslo & COLOR MAGIC Oslo - Kiel - Oslo februar 2019
Planlagte Hurtigrutereiser:
ROALD AMUNDSEN Lisboa-Hamburg mai 2019
LOFOTEN Bodø-Tromsø, SPITSBERGEN Tromsø-Murmansk-Frans Josefs Land-Murmansk-Tromsø & TROLLFJORD Tromsø-Trondheim sept. 2019
« Svar #25 skrivet: 30 juli 2018, 13:32:27 »

Nemlig! Göteborg - Felixstowe ble flyttet til Göteborg - Kristiansand - Newcastle når Sverige gikk med i EU. Så da gikk fergen fra et EU- og Schengen- men ikke NATO-land til et EU- og NATO- men ikke Schengen-land via et Schengen- og NATO- men ikke EU-land. Jeg reiste noen ganger såvel Göteborg - Kristiansand som Kristiansand - Newcastle. Det virket som om rimelig mange brukte ruten fra Göteborg til Kristiansand, flere enn dem som reiste hele veien fra Göteborg til Newcastle.

Og idag har vi ikke en eneste passasjerskips/fergerute fra Skandinavia til Storbritannia! :(

Fast inte riktigt ändå.. Linjen till Felixtowe läggs ner 1983, ett år efter att DFDS köpt rederiet för att flyttad till Harwich, DFDS traditionella hamn.

1989 tar Tor Line färjorna över linjen till Newcastle.

Det är tio år innan Tax-free försäljningen upphör inom EU !

Linjen till Harwich stryker med vid avskaffandet av Tax-free 1999 och den allmänna linjereduktion DFDS genomför i samband med det.

Men det är inte så att man flyttar någon  linje. Dock lägger man förstås till stoppet i Norge på Newcastle-linjen.

Jag tror att man får se det hela från ett Köpenhamnsperspektiv. Man ville ha kvar linjen Esbjerg-Harwich och man hade även linjen Newcastle-Ijmunden. Därför tror jag att man såg det som bättre att lägga ned Esbjerg-Newcastle samt Göteborg-Harwich, än tvärt om.

Att ha mer än tre passagerarlinjer kvar över Nordsjön insåg man nog att man inte mäktade med. Idag är det ju bara en kvar.
« Senast ändrad: 30 juli 2018, 13:36:30 av Mistluren »
« Svar #26 skrivet: 30 juli 2018, 14:01:49 »
För att återknyta till ämnet kanske man skulle kunna sammanfatta det som att DFDS något dynamiska fartygsanvändning under 90-talet och främst det tidiga 90-talet var en effekt av att man på grund av historiska skäl hade fler linjer än optimalt. Det gjorde att turtätheten på varje linje var låg och att fartygen fick användas på flera linjer för att få sysselsättning.

Detta försvann igen när linjereduceringen gjordes. Idag går ju DFDS fartyg väldigt stabilt på sina respektive linjer.
*
« Svar #27 skrivet: 30 juli 2018, 16:26:44 »
Citera
Linjen till Harwich stryker med vid avskaffandet av Tax-free 1999

Bör kanske förtydligas att DFDS egen gamla huvudlinje till England, Esbjerg-Harwich, fortsatte med passagerartrafik ända till 2014.

/Marre
« Svar #28 skrivet: 30 juli 2018, 18:06:41 »
Men det är inte så att man flyttar någon  linje. Dock lägger man förstås till stoppet i Norge på Newcastle-linjen.

Men (direkt)linjen Göteborg-Newcastle var väl endast en sommarlinje före 1999, medan Göteborg-Harwich var året runt. På så vis kan man väl säga att huvudlinjen till England från Sverige flyttades/ändrades till Göteborg-Newcastle efter 1999 och blev en året runt linje, då linjen till Harwich lades ner helt.
*
« Svar #29 skrivet: 30 juli 2018, 19:27:57 »
Eftersom trafiken mellan England och Amsterdam diskuteras (och ifrågasätts?) tog jag en tur upp på vinden och min broschyrsamling för att bringa mer klarhet i det hela.

När Tor Anglia invigde Tor Line 1966 körde hon 2 turer i veckan Göteborg-Immingham och en tur i veckan Immingham-Amsterdam, avg Immingham fred 22.00 och Amsterdam lördag kl 17.00.

I turlistan från 1968 när även Tor Hollandia levererats körde man 4 turer Göteborg-Immingham, 2 turer  Göteborg-Amsterdam och 2 turer Amsterdam-Immingham per vecka i någon triangeltrafik. Tor Anglia körde Göteborg-Amsterdam-Immingham-Göteborg och Tor Hollandia i motsatt riktning.

I turlistan från 1969-1970 hade man ändrat så man körde tre turer till Gbg-Ihm, 2 turer Gbg-Adm och 1 tur Ihm-Adm och retur.

Mer har jag inte forskat i historiken just nu.

/ Marre