Färjor som trafikerar flera linjer samtidigt
« skrivet: 26 juli 2018, 21:20:19 »
Det vanliga är att en färja håller sig till en och samma linje eller rutt dag efter dag, med ev säsongsvariationer.

Funderar på vilka rederier som låter sina färjor hoppa runt mellan sina olika linjer från en dag till en annan. Brittany Ferries kör Pont Aven på veckoschema Roscoff - Plymouth - Santander - Portsmouth - Santander - Plymouth - Roscoff - Cork - Roscoff under större delen av 2018.

Sen har vi Corsica Ferries i en egen liga. Jag har ännu inte helt funnit logiken i vilken färja som trafikerar hur. Bara för att du spårade färjan på en rutt ena dagen, betyder det inte att det är samma kommande dag eller vecka. Exempel från igår och idag. Mega Express V körde morgonsegling igår Nice - L´Ile Rousse på nordvästra Corsica med retur på eftermiddagen. Avgick på kvällen från Nice till först Porto Vecchio på sydöstra Corsica med ankomst i ottan, och vidare till Golfo Aranci på Sardinien. Dagsegling vidare till Piombino på Italienska fastlandet och nu på väg därifrån till Porto Vecchio igen. Sen till Nice - L´Íle Rousse - Nice - Porto Vecchio igen, men därefter till Livorno istället. Turen till Piombino från Golfo Aranci körs då istället av en betydlig mindre och långsammare skokartong anno 70-tal. Våra bekanta Mega Smeralda och Mega Andrea hittas ofta i Toulon men trafikerar större delen av nätet. Principen verkar vara att färjorna aldrig ska vara stilla och så pysslar man ihop efter det.

Finns det något liknande i andra länder, eller förr i tiden i våra trakter? Ett visst hoppande kan möjligen anas hos TT i nutid.
SV: Färjor som trafikerar flera linjer samtidigt
« Svar #1 skrivet: 26 juli 2018, 22:25:15 »
Går inte ms GOTLAND och ms VISBY omväxlande Nynäshamn-Visby och Visby-Oskarshamn i högsäsong?

Förr i våra trakter gick Stenas Kielfärjor extraturer Göteborg-Frederikshavn över dagen i högsäsong och ännu längre tillbaka Kiel-Korsör vad jag vet. DFDS Englandsfärjor gjorde även kryssningar Göteborg-Köpenhamn, säkert för att tiden precis räckte till för en sådan tur, mellan englandsresorna. Det finns fler exempel.

SV: Färjor som trafikerar flera linjer samtidigt
« Svar #2 skrivet: 26 juli 2018, 22:50:42 »
Går inte ms GOTLAND och ms VISBY omväxlande Nynäshamn-Visby och Visby-Oskarshamn i högsäsong?

Förr i våra trakter gick Stenas Kielfärjor extraturer Göteborg-Frederikshavn över dagen i högsäsong och ännu längre tillbaka Kiel-Korsör vad jag vet. DFDS Englandsfärjor gjorde även kryssningar Göteborg-Köpenhamn, säkert för att tiden precis räckte till för en sådan tur, mellan englandsresorna. Det finns fler exempel.
DFDS färjor alternerade väl även mellan Newcastle/Harwich och Amsterdam.
SV: Färjor som trafikerar flera linjer samtidigt
« Svar #3 skrivet: 27 juli 2018, 09:44:42 »
Som nevnt, TT-Line gjør jo definitivt det. Alle deres ferger har vel en eller annen gang det siste året seilt både på Swinoujscie, Rostock og Travemünde, selv NILS DACKE, som hovedsaklig går på Swinoujscie, og dagtid går jo Travemünde-fergene ofte innom Rostock, og nå går jo TOM SAYWER i tillegg til Klaipeda.

SJs DROTTNINGEN gikk somrene 1969-71 fra Trelleborg til Travemünde i helgene og Sassnitz på virkedagene.

Stena Lines SASSNITZ skal jo fra høsten av gå til Rostock tre netter i uken, i tillegg til til Sassnitz daglig.

DSBs KONG FREDERIK IX og DRONNING INGRID gikk som godsjernbaneferger Warnemünde - Rødby - Puttgarden 1976-80.
Planlagte fergereiser:
CROWN SEAWAYS København - Oslo & COLOR MAGIC Oslo - Kiel - Oslo februar 2019
Planlagte Hurtigrutereiser:
ROALD AMUNDSEN Lisboa-Hamburg mai 2019
LOFOTEN Bodø-Tromsø, SPITSBERGEN Tromsø-Murmansk-Frans Josefs Land-Murmansk-Tromsø & TROLLFJORD Tromsø-Trondheim sept. 2019
*
SV: Färjor som trafikerar flera linjer samtidigt
« Svar #4 skrivet: 27 juli 2018, 16:29:47 »
Finns det något liknande i andra länder, eller förr i tiden i våra trakter? Ett visst hoppande kan möjligen anas hos TT i nutid.

”Hammerodde” fra BornholmerFærgen, sejler på både Rønne-Køge og Rønne-Sassnitz, samt nogle enkelte ture mellem Rønne og Ystad (farligt gods). I ”gamle” dage lå ”Povl Anker” og ”Jens Kofoed” også og skiftede mellem de 3 ruter.

Fjord Lines 2 færger Bergensfjord” og ”Stavangerfjord” ligge også og skifter mellem Hirtshals – Bergen og Hirtshals - Langesund.

Færgerne fra Algerie Ferries, ligger også og skifter mellem rigtig mange ruter.


- Michael
The ferry site http://www.ferry-site.dk/
Starnia: http://www.starnia.dk/ - Udgiver af maritime bøger.
SV: Färjor som trafikerar flera linjer samtidigt
« Svar #5 skrivet: 27 juli 2018, 17:28:08 »
Ja, att man sticker iväg på en dagsegling mellan natturerna är vanligt. Det var nytt för mig att det var DFDS som körde på Köpenhamn. Intressant också om godsrutten från Warnemünde. Kunde ju i teorin ha blivit någon sådan variant när Berlin var kaputt för ett par veckor sen.

Færgerne fra Algerie Ferries, ligger også og skifter mellem rigtig mange ruter.

Här påminner det mer om Corsica Ferries. Av de fyra färjorna man disponerar är det bara Elyros som håller sig till en och samma rutt, Marseille-Alger. Tidtabell:
https://algerieferries.dz/images/pdf/2018-PH-FRANCE.pdf

Det verkar som att Elyros återkommer till Kreta i oktober och löser av El Venizelos.
SV: Färjor som trafikerar flera linjer samtidigt
« Svar #6 skrivet: 27 juli 2018, 17:35:24 »
Det vanliga är att en färja håller sig till en och samma linje eller rutt dag efter dag, med ev säsongsvariationer.

Funderar på vilka rederier som låter sina färjor hoppa runt mellan sina olika linjer från en dag till en annan. Brittany Ferries kör Pont Aven på veckoschema Roscoff - Plymouth - Santander - Portsmouth - Santander - Plymouth - Roscoff - Cork - Roscoff under större delen av 2018.

Sen har vi Corsica Ferries i en egen liga. Jag har ännu inte helt funnit logiken i vilken färja som trafikerar hur. Bara för att du spårade färjan på en rutt ena dagen, betyder det inte att det är samma kommande dag eller vecka. Exempel från igår och idag. Mega Express V körde morgonsegling igår Nice - L´Ile Rousse på nordvästra Corsica med retur på eftermiddagen. Avgick på kvällen från Nice till först Porto Vecchio på sydöstra Corsica med ankomst i ottan, och vidare till Golfo Aranci på Sardinien. Dagsegling vidare till Piombino på Italienska fastlandet och nu på väg därifrån till Porto Vecchio igen. Sen till Nice - L´Íle Rousse - Nice - Porto Vecchio igen, men därefter till Livorno istället. Turen till Piombino från Golfo Aranci körs då istället av en betydlig mindre och långsammare skokartong anno 70-tal. Våra bekanta Mega Smeralda och Mega Andrea hittas ofta i Toulon men trafikerar större delen av nätet. Principen verkar vara att färjorna aldrig ska vara stilla och så pysslar man ihop efter det.

Finns det något liknande i andra länder, eller förr i tiden i våra trakter? Ett visst hoppande kan möjligen anas hos TT i nutid.

Silja och Vikings Åbo fartyg låg ju alltid en dag i veckan på låg säsonger och skiftade kvällsavgånger per vecka. Borde införas igen.
SV: Färjor som trafikerar flera linjer samtidigt
« Svar #7 skrivet: 27 juli 2018, 19:15:15 »
DFDS färjor alternerade väl även mellan Newcastle/Harwich och Amsterdam.

Visst, och senare även Göteborg-Harwich-Esbjerg-Harwich-Göteborg, åtminstone i högsäsong (Tor Britannia & Tor Scandinavia)

Och alla sträckorna på denna shoppingkasse trafikerades väl av tysklandsfärjan ms Prinsessan Birgitta (byggd 1974)?
Extratur Göteborg-Frederikshavn varannan dag i högsäsong, och jag förmodar samma upplägg från Travemünde till Köpenhamn/Rönne. Fast hon kan väl knappast ha hunnit med båda dessa danska hamnar under en dag?

*
SV: Färjor som trafikerar flera linjer samtidigt
« Svar #8 skrivet: 27 juli 2018, 21:18:10 »
Prinsessan Birgitta körde ju varannan dag eller rättare 6 enkelturer i veckan Göteborg-Travemünde.
Dag 7 körde hon en lördagstur Travemünde-Rönne sommartid och Travemünde-Köpenhamn övrig tid.
Sommartid körde hon en tur till Frederikshavn under liggedagarna i Göteborg.
På samma sätt körde hon sk Butterfahrten, shoppingturer, ut från Travemünde under liggedagarna där. Vet inte om det var året runt.

/ Marre
*
SV: Färjor som trafikerar flera linjer samtidigt
« Svar #9 skrivet: 27 juli 2018, 21:33:11 »
Stena Saga körde ju i många år en avstickare Frederikshavn-Göteborg. Var väl när det var bestättningsbyte i Göteborg?

När vi ändå är på västkusten har vi ju Lion Ferry som med  båda Prins Bertil kombinerade Halmstad-Århus med Århus-Kalundborg och senare Halmstad-Köpenhamn. Likadant när Lion körde ex-sessorna från Varberg och Helsingborg-Grenå. Åtminstone sommartid körde man 3 dubbelturer påVarberg och 2 på Helsingborg.

Ovan står omtalat om DFDS Nordsjölinjer. Detta gäller även de ursprungliga Tor Line-färjorna som ju också kombinerade med Göteborg-Amsterdam och Amsterdam-Felixstowe eller Immingham. Också DFDS-färjan alternerade i flera år Esbjerg-Newcastle och Esbjerg-Thorshavn.

Inom denna kategori borde väl också Vikings sommarturer med Stockholmsfärjorna mellan Helsingfors-Tallinn hamna.

/Marre
SV: Färjor som trafikerar flera linjer samtidigt
« Svar #10 skrivet: 27 juli 2018, 21:49:25 »
Ask/Urd körde ju även en extra tur till Nynäshamn utöver den normala Travemünde-Liepaja, som sedan ersattes av att Stena Flavia körde en kombination på Nynäshamn-Liepaja/Ventspils (beroende på dag)-Travemünde..
SV: Färjor som trafikerar flera linjer samtidigt
« Svar #11 skrivet: 28 juli 2018, 13:19:33 »
När färjetrafiken var ung på Ålands Hav, siftade man ofta hos bägge parterna linjer, beroende på årstid, så att Floria-70, Botnia-67 exempelvis åkte såväl från Värtan som Norrtälje, Nordia, Skandia och Holmia-65 körde till Nådendal och Pargas vissa perioder 1965-73 och samma hos Viking där Diana, Viking 4 och Marella brukade hoppa in och ut från Åbo-Stockholm och Nådendal-Kapellskär 1973-77 så att alla parter fick ”goda” och ”stillare” turer. Samma fortsattes fram till Viking Sally/Diana II/Turella/Rosella men stabiliserades något senare.

Har ofta undrat detta angående Corsica Ferries om det kan ha något med bokningsgraden att göra men å andra sidan publiceras turerna ett halvt år framåt, så snarare kan det vara så att de vet av erfarenhet vilka linjer ska få större kapacitet beroende på säsongen. I princip har man inget ”fixat” på någon viss linje, men de äldsta gotlandsfärjorna brukar man föredra på linjerna in och ut Vado Ligure, kryssningsfärjorna kör in och ut Toulon och Nice medan allt annat varieras bland samtliga färjor.
« Senast ändrad: 28 juli 2018, 13:40:20 av JoonasK »
*
SV: Färjor som trafikerar flera linjer samtidigt
« Svar #12 skrivet: 28 juli 2018, 13:28:19 »

Finns det något liknande i andra länder, eller förr i tiden i våra trakter? Ett visst hoppande kan möjligen anas hos TT i nutid.


Så svaret på ditt spørsmål Andreas, er vel egentlig nei.
I hvertfall ikke så ekstreme tilfeller som du skisserer lenger sydpå ;D
SV: Färjor som trafikerar flera linjer samtidigt
« Svar #13 skrivet: 28 juli 2018, 17:18:07 »
Ja, att man sticker iväg på en dagsegling mellan natturerna är vanligt. Det var nytt för mig att det var DFDS som körde på Köpenhamn. Intressant också om godsrutten från Warnemünde. Kunde ju i teorin ha blivit någon sådan variant när Berlin var kaputt för ett par veckor sen.

Færgerne fra Algerie Ferries, ligger også og skifter mellem rigtig mange ruter.

Här påminner det mer om Corsica Ferries. Av de fyra färjorna man disponerar är det bara Elyros som håller sig till en och samma rutt, Marseille-Alger. Tidtabell:
https://algerieferries.dz/images/pdf/2018-PH-FRANCE.pdf

Det verkar som att Elyros återkommer till Kreta i oktober och löser av El Venizelos.

DFDS Kopenhamns kryssningar fran Goteborg var ju rena guldgruvan for DFDS. De gled ju fram med enbart en maskin pa lag fart och gjorde inte av med mycket bransle dar inte. samtidigt var kryssningen ganska popular och inbringade mycket pengar.
SV: Färjor som trafikerar flera linjer samtidigt
« Svar #14 skrivet: 28 juli 2018, 17:41:18 »
Det talas mycket om Tor Scandinavia och Brittania i den här tråden, men det var endast undantagsvis de gick på mer än två linjer samtidigt.

Först gick de Göteborg-Felixstowe/Amsterdam, sedan Göteborg-Harwich/Amsterdam. Därefter Göteborg/Esbjerg-Harwich och sedan Göteborg-Harwich/Köpenhamn. Därefter växlade mellan Amsterdam och Köpenhamn som sekundärlinje.

Men det var ytterst undantagsvis som samtliga tre linjer trafikerades samtidigt, något som främst skedde några få år i början av 90-talet.

Därefter drar man ner trafiken, men trafikerar förvisso Göteborg-Harwich/Newcastle/Köpenhamn. Dock inte Newcastle och Köpenhamn i samma säsong.

Sedan läggs ju även Köpenhamn och Harwich ner, innan man till slut stänger Newcastle.