SV: Fartyg på grund utanför Valdemarsvik
« Svar #15 skrivet: 30 juli 2018, 17:11:02 »
Ett oljeutsläpp på 14 kubik från ett sådant fartyg är ju att se som en "spott i havet". Det kunde ha varit MYCKET värre. Men som det antyds i "bleckorna" - det kan komma mer.
*
*
« Svar #17 skrivet: 31 juli 2018, 09:42:25 »
Natten har varit lugn för Kustbevakningens medarbetare på haveriplatsen. Inriktningen idag är att fortsätta ta upp så mycket olja som möjligt. Parallellt arbetar vi med att förebygga att mer olja kommer ut från haveristen. I nuläget läcker det inte olja från Makassar Highway.
https://www.kustbevakningen.se/hallbar-havsmiljo/nyhetsarkiv/saneringsarbetet-fortsatter-under-tisdagen/
« Svar #18 skrivet: 31 juli 2018, 17:52:52 »
Lite mer info om haveristen i dagens Maritime Denmark:

https://maritimedanmark.dk/?Id=38952
*
*
*
« Svar #22 skrivet: 03 augusti 2018, 10:35:31 »
*
« Svar #23 skrivet: 03 augusti 2018, 11:31:27 »
« Svar #24 skrivet: 03 augusti 2018, 16:40:28 »
Jag ser på detta som ett utslag av "modern sjöfart". Skall man vara helt krass så är det numera viktigare att alla papirer är i ordning än att det i praktiken utförs ett gott arbete ombord. Men när man har minimala besättningar så måste pappersarbetet utföras när man egentligen borde göra något annat. Därför att papperen är viktigare.

Detta sker på varje fartyg oavsett flagg och besättningens nationalitet. Helt enkelt därför att om inte styrman gör sitt pappersarbete under vakten medan han då och då tar en blick ut genom fönster och kollar instrumenten så klarar man inte av att få allt gjort inom den tillåtna arbetstiden. Eller rättare sagt - inom den tid som finns till buds om styrman skall få förnuftiga viloperioder för att orka med sitt jobb. Det som bokförs som arbetstid är oavsett bara "fake" på de flesta platser. Så enkelt är det.

Men den stora majoriteten klarar av denna dubbla arbetsuppgift utan att något händer. Men någon gång sker det att någon glömmer bort att huvuduppgiften under brovakt är just att "se ut genom fönstret och kolla instrumenten". Eller så somnar man över skrivbordet. Och då sker sådant här.

Dess värre har detta skett gång på gång och kommer att upprepa sig med jämna mellanrum därför att "det är för dyrt" att ha mer folk ombord. Och tro mig - jag har över 50 år i den här branschen och har sett det mesta. Och glöm inte heller - den "berusade" styrmannen hade 0,38 promille vilket i verkligheten är "nadazero". De flesta länder i världen accepterar 0,8 vid bilkörning. Men det passar givetvis väldigt bra att skylla det hela på fylla medan verkligheten är att det är systemet som är orsaken.

Det är i vart fall vad jag tror. Utan att kunna bevisa något som helst.
« Senast ändrad: 03 augusti 2018, 16:44:09 av Donkeyman »
« Svar #25 skrivet: 04 augusti 2018, 00:01:58 »
Jag ser på detta som ett utslag av "modern sjöfart". Skall man vara helt krass så är det numera viktigare att alla papirer är i ordning än att det i praktiken utförs ett gott arbete ombord. Men när man har minimala besättningar så måste pappersarbetet utföras när man egentligen borde göra något annat. Därför att papperen är viktigare.

Detta sker på varje fartyg oavsett flagg och besättningens nationalitet. Helt enkelt därför att om inte styrman gör sitt pappersarbete under vakten medan han då och då tar en blick ut genom fönster och kollar instrumenten så klarar man inte av att få allt gjort inom den tillåtna arbetstiden. Eller rättare sagt - inom den tid som finns till buds om styrman skall få förnuftiga viloperioder för att orka med sitt jobb. Det som bokförs som arbetstid är oavsett bara "fake" på de flesta platser. Så enkelt är det.

Men den stora majoriteten klarar av denna dubbla arbetsuppgift utan att något händer. Men någon gång sker det att någon glömmer bort att huvuduppgiften under brovakt är just att "se ut genom fönstret och kolla instrumenten". Eller så somnar man över skrivbordet. Och då sker sådant här.

Dess värre har detta skett gång på gång och kommer att upprepa sig med jämna mellanrum därför att "det är för dyrt" att ha mer folk ombord. Och tro mig - jag har över 50 år i den här branschen och har sett det mesta. Och glöm inte heller - den "berusade" styrmannen hade 0,38 promille vilket i verkligheten är "nadazero". De flesta länder i världen accepterar 0,8 vid bilkörning. Men det passar givetvis väldigt bra att skylla det hela på fylla medan verkligheten är att det är systemet som är orsaken.

Det är i vart fall vad jag tror. Utan att kunna bevisa något som helst.

Huvudet på spiken....
« Svar #26 skrivet: 04 augusti 2018, 07:46:55 »
Kan bara instämma, huvudet på spiken.
Kvalitetscertifiering, dokumentering, spårbarhet, riskanalyser och allt annat dravel, det är vad man ägnar tid åt och vad som kontrolleras idag.
« Senast ändrad: 04 augusti 2018, 07:48:45 av Bengt L »
« Svar #27 skrivet: 04 augusti 2018, 09:50:14 »
Sedan har vi en annan viktig faktor. Kaptener, Styrmän, Maskinchefer och Maskinister är utbildade till att manöverera, lasta och hantera ett fartyg. De har minimal utbildning till att vara byråkrater, sekreterare och pappersvändare. Det betyder också att för den stora majoriteten tar "paper work" betydligt längre tid än vad en normalt kontorsarbetare behöver för att göra motsvarande arbete.

Den tiden måste tas någonstans och det går till stor del ut över kärnuppgiften. Den stora mängden styrmän sköter kontorsarbete på bryggan under vakten. Det är inte tillåtet men "alla" gör så. Men det räcker ofta inte utan man måste använda även tid som borde vara fritid till sådant. Men självfallet sätter man inte upp de timmarna som arbetad tid i vilotidsregistreringen.

Där tror jag att roten till merparten av haverierna ligger. Inte att vederbörande tagit sig en eller två pilsner för att "lätta på trycket". Även om det är särdeles dumt att dricka pilsner när man är trött men måste jobba. Självfallet finns det ett och annat fall där "broder alkohol" är orsaken men jag tror att dålig uppmärksamhet (=sysslar med paperwork i stället för bryggvakt) eller trötthet (=har somnat) är betydligt vanligare som egentlig olycksorsak.
*
« Svar #28 skrivet: 07 augusti 2018, 18:22:30 »

Detta sker på varje fartyg oavsett flagg och besättningens nationalitet.

Så är det, det har gått för långt......
Inom i all pappershantering...
Se bara detta satans open window, när nu alla nationer runt tex östersjön ska ha egna doc. i olika format, så det är inte bara copy/paste för alla satans listor....allt tar sån extra tid numera, tid som borde användas för huvudsysslor, vila och andra vettiga arbetsuppgifter etc.
Det är väldigt mycket påväg att spåra ur.
*
« Svar #29 skrivet: 13 augusti 2018, 08:14:13 »
Är det någon som vet vad som händer med lasten, mao bilarna till Södertälje. Kommer de att lossas i Oskarshamn och köras upp med "billångtradere" eller..?

I pressen har det sagts flera gånger att det finns ett generellt alkholförbud på svenska fartyg. Jag trodde att det var det enskilda rederiets policy som bestämde det eller finns det fastslaget i t.ex. kollektivavtalen?