En intressant artikel fran G-Captain.

http://gcaptain.com/shipping-losses-continue-to-fall-but-old-and-new-threats-remain-report/?utm_source=feedburner&utm_medium=feed&utm_campaign=Feed%3A+Gcaptain+%28gCaptain.com%29&goal=0_f50174ef03-d77360d853-139818985&mc_cid=d77360d853&mc_eid=4057e0a7db

Detta gar ju da stick i stav med manga aldre sjofarares pastaenden om att det var battre forr och att det var battre sjomansskap forr. kanske ar det sa, men fartygen har blivit sakrare helt klart.
SV: Antalet totalhaverier har sjunkit med 38% under en 10 ars period
« Svar #1 skrivet: 22 juli 2018, 01:36:59 »
Egentligen behöver det inte vara ett motsatsförhållande. Det är möjligt att ur individens perspektiv var bättre förr ur vissa dimensioner, likaså att teknikutvecklingen inte nått dagens nivå så att det krävdes annan kunskap än idag. Men det är ju givet att fartygen är säkrare idag, det bygger ju på de tidigare erfarenheterna samt de nya rönen. Jag tror inte det går att komma ifrån det faktum att vi alla är barn av vår tid.
Fredrik Ahlman
« Svar #2 skrivet: 22 juli 2018, 17:55:24 »
Det har du alldeles ratt i Kapstans. Alla ar vi barn av var tid och lika sakert behovdes det en annan typ av kunskap forr.
Vad jag egentligen menade ar att manga, framfor allt aldre, sjofarare ofta uttalar skeptisism for utlandskt sjofolk genom pastaenden om sub-standard utbildning.
Att fartygen blivit sakrare ar ju ett vedertaget faktum. Vi manniskor har ju formagan att lara oss och standigt utvecklas.
Daremot vagar jag pasta att jag genom aren traffat pa minst lika mycket daligt svenskt sjofolk som utlandskt. Jag kan helt enkelt inte pasta att nagon nation ar generellt battre an nagon annan.
« Svar #3 skrivet: 22 juli 2018, 19:03:32 »
Nej det är sant, kompetens är inget som står i passet. Men man får också betänka att när ett "hot" uppstår som kommer utifrån så är det nog ganska normalt att man söker värja sig mot detsamma. 
Fredrik Ahlman