Fyra varv lägger anbud på Wasalines nybygge.
« skrivet: 12 juli 2018, 16:50:11 »
Wasaline är väldigt nära nu att lägga en beställning på ett nybygge till kvarken.

Man väntar på att fyra varv ska lägga anbud senast i slutet på Augusti.

Finns även några nya renderingar på exteriören och nu även interiören.

http://www.sjofart.ax/nyheter/fyra-varv-kvar-pa-ny-vasafarja
Livet är för kort för att inte kryssa.
SV: Fyra varv lägger anbud på Wasalines nybygge.
« Svar #1 skrivet: 12 juli 2018, 20:27:18 »
Är det en trend att bygga fartyg utan en ordentlig skorsten?
En ordentlig skorsten balanserar profilen, och fartyg ser lite stympade ut utan det tycker jag.
« Svar #2 skrivet: 13 juli 2018, 17:29:16 »
Är det en trend att bygga fartyg utan en ordentlig skorsten?
En ordentlig skorsten balanserar profilen, och fartyg ser lite stympade ut utan det tycker jag.

En rejäl skorsten symboliserar väl utsläpp kan jag tänka mej....

Kan hålla med att en snygg skorsten betyder mycket för utseendet.
« Svar #3 skrivet: 13 juli 2018, 22:13:02 »
Lite mode också. Under 60-talet och ett par år in på 70-talet var det också små skorstenar.
*
« Svar #4 skrivet: 14 juli 2018, 11:58:43 »
En fet skorsten signalerar utsläpp. Förr kunde man få rejält med sotflagor och rök på sig på soldäck och då var det bra med en hög skorsten.
« Svar #5 skrivet: 16 juli 2018, 10:03:52 »
Tycker mig se en ganska stor skorstensliknande påbyggnad akter om helikopterplattan!
Den är dock helt vitmålad ända ner till däck där teknikutrymmen för hissmotorer fläktar och annat vanligtvis återfinns som en egen våning under många högre skorstenar. Nu sitter allt ihop med toppmast och LNG evakuering högst upp! Där endel ser en stor skorsten stående direkt på däck ser andra endast några skorstenspipor sticka upp ur ett stort däckshus.

Är mer förvånad över hur de i renderingsvärlden låtit hela kommandobryggan vara upplyst inifrån så att hela fartyget liknar en stor snölykta!