SV: Fyra varv lägger anbud på Wasalines nybygge.
« Svar #15 skrivet: 22 januari 2019, 21:06:33 »
Kan väl nånstans tycka att namnet Bothnia är avsevärt mycket bättre då det speglar de bägge landskapen och bägge ägarstäderna och inte bara är ett sentimentalt och nostalgiskt eko från svunna tider när man kunde köpa billigt smör på Hamstermarkt i Holmsund och det bussades in pensionärer från Joensuu för att dansa tango ombord.

Bothnia Line och något med Bothnia som fartygsnamn så att det känns som att det är något nytt på gång nu och inte bara ett gäng glada amatörer som längtar tillbaka till en tid som tog slut för snart 20 år sedan.

Med det sagt är jag djupt imponerad av det arbete NLC lagt ner och den utveckling man haft och det känns som att det nu är dags att slutligen klippa trådarna till det rederi som bara användes som mjölkko av sina ägare och istället göra något helt eget.
« Svar #16 skrivet: 22 januari 2019, 21:24:09 »
Kan väl nånstans tycka att namnet Bothnia är avsevärt mycket bättre då det speglar de bägge landskapen och bägge ägarstäderna och inte bara är ett sentimentalt och nostalgiskt eko från svunna tider när man kunde köpa billigt smör på Hamstermarkt i Holmsund och det bussades in pensionärer från Joensuu för att dansa tango ombord.

Bothnia Line och något med Bothnia som fartygsnamn så att det känns som att det är något nytt på gång nu och inte bara ett gäng glada amatörer som längtar tillbaka till en tid som tog slut för snart 20 år sedan.

Med det sagt är jag djupt imponerad av det arbete NLC lagt ner och den utveckling man haft och det känns som att det nu är dags att slutligen klippa trådarna till det rederi som bara användes som mjölkko av sina ägare och istället göra något helt eget.
Har inte finsktalande svårt att uttala namn med hård och mjuk konsonant efter hvarandra? Tycker mig ha läst att t.ex. KVARKEN EXPRESS vore hopplöst för finsktalande att uttala, och när jag arbetade i Finnmark berättade en finsk kollega för mig på en Nordkalottsamling att man hellre säger ministerium, för att t.o.m. departement var svårt.
Bestilte Hurtigrutereiser:
ROALD AMUNDSEN Lisboa-Hamburg mai 2019
LOFOTEN Bodø-Tromsø, SPITSBERGEN Tromsø-Murmansk-Frans Josefs Land-Murmansk-Tromsø & NORDNORGE Tromsø-Trondheim sept. 2019
FRIDTJODF NANSEN Hamburg - Lisboa september 2020
« Svar #17 skrivet: 25 januari 2019, 17:27:03 »
På temat Wasaline och Kvarkentrafiken så har Yle lagt upp en intervju med Maj-Britt Martin som jobbade 43 år på båtarna. Hon pratar bland annat om hur de kämpade för taxfreen och hur det var att jobba ombord.

Även Bror West som jobbade som kökschef om bord har en kortare intervju, han berättar bland annat om hur de körde 7 000 passagerare över Kvarken en dag med Silja Festival.

Var varnad, det hela går på Österbottnisk dialekt så det kan vara svårtolkat.

https://arenan.yle.fi/1-50053591

https://arenan.yle.fi/1-50053320
« Senast ändrad: 25 januari 2019, 17:33:06 av Emil G »
*
« Svar #18 skrivet: 25 januari 2019, 20:30:51 »
Underbart att höra, uppväxen med den dialekten, tack :)
« Svar #19 skrivet: 16 februari 2019, 21:11:24 »
Underbara berättelser! Vad var det hon kallade cafepersonalen - mosmadame? :)