Hur är m/s Mariella
« skrivet: 10 juli 2018, 18:23:51 »
Jag ska resa till Finland i nästa vecka i den sköna sommarvärmen :D. Blir Åbo dit med Silja Galaxy och tåg från Åbo hamn och upp till Vasa. Sen blir returresan att göra en reguljär resa Helsingfors- Stockholm med m/s Mariella. Har alltid valt TallinkSilja, men denna gång låg priset med Silja Serenade på 1250:- trots Clubone och Mariella med motsvarande hytt 550:- med Viking Club rabatt. Så det blir att prova Mariella för första gången och det är ju inte heller fel ;). Någon som ätit i Food Garden, är det bättre än Viking Buffé ?
Något annat att tänka på ombord på trotjänaren Mariella som är värt att prova? Upplevs fartyget som är byggd 1985 fortfarande som fräscht?
SV: Hur är m/s Mariella
« Svar #1 skrivet: 10 juli 2018, 20:05:08 »
Jag ska resa till Finland i nästa vecka i den sköna sommarvärmen :D. Blir Åbo dit med Silja Galaxy och tåg från Åbo hamn och upp till Vasa. Sen blir returresan att göra en reguljär resa Helsingfors- Stockholm med m/s Mariella. Har alltid valt TallinkSilja, men denna gång låg priset med Silja Serenade på 1250:- trots Clubone och Mariella med motsvarande hytt 550:- med Viking Club rabatt. Så det blir att prova Mariella för första gången och det är ju inte heller fel ;). Någon som ätit i Food Garden, är det bättre än Viking Buffé ?
Något annat att tänka på ombord på trotjänaren Mariella som är värt att prova? Upplevs fartyget som är byggd 1985 fortfarande som fräscht?
Åkte Mariella senast för en månad sen och nog håller det än även om det känns ganska mycket 80-tal ombord. Valde bort buffén då jag tycker det är för dyrt i förhållande till de övriga restaurangerna och senast jag åt där var jag inte jätteimponerad trots att det kostade närmare 400 kr. Dock var det på en annan Vikingbåt men tyckte lika om Mariella när jag åkte för några år sedan.
« Svar #2 skrivet: 10 juli 2018, 20:21:18 »
Hej, Jag åkte Mariella i december förra året och jag måste säga att jag tycker om Mariella. Det märks på vissa ställen att den har över 30 år på nacken, men maten i Food Garden var riktigt bra, måste också säga att buffén var helt OK också, men Food Garden skulle jag rekommendera. Hytten jag bodde i då var en A-hytt och den var renoverad och helt OK. Tycker ändå att de har renoverat henne och hållit henne helt OK med tanke på hennes ålder. Trevlig resa!
*

Kevpa

• 62
  • Oftast snäll förutom när jag är sur..
    • Visa profil
    • https://www.youtube.com/channel/UC5epxX9wb4mT0hbEavsHvvQ
« Svar #3 skrivet: 11 juli 2018, 02:12:35 »
Hemsk, skrota henne  :D :D

Snart dags enligt mig! Jag tycker hon är för gammal och skruttig. Visst hon har en del karaktär, Men inget som faller mig smaken tyvärr. Om jag ändå åker till Helsingfors åker jag helst MASA syrrorna :)

//(Tallink Silja älskare)  ;D ;D

Numera skribent / delägare av https://sjofartsbloggarna.com/

Min youtube kanal www.youtube.com/kevpa
« Svar #4 skrivet: 11 juli 2018, 15:31:00 »
Mariella är min favorit av just den anledningen att hon fortfarande har den gamla 80-tals charmen kvar blandat med moderna inslag. Personalen är fantastisk.
Livet är för kort för att inte kryssa.
« Svar #5 skrivet: 11 juli 2018, 16:27:17 »
Enig med Fagerholm och Markmeister89 ;D Dog kan lugarene være av veldig forskjellig standard.

(Ikke Silja/Tallink-elsker)
Planlagte fergereiser:
CROWN SEAWAYS København - Oslo & COLOR MAGIC Oslo - Kiel - Oslo februar 2019
Planlagte Hurtigrutereiser:
ROALD AMUNDSEN Lisboa-Hamburg mai 2019
LOFOTEN Bodø-Tromsø, SPITSBERGEN Tromsø-Murmansk-Frans Josefs Land-Murmansk-Tromsø & TROLLFJORD Tromsø-Trondheim sept. 2019
*

Penny

• 127
  • Kryssningar är livet!
    • Visa profil
« Svar #6 skrivet: 11 juli 2018, 18:08:57 »
Upplevs fartyget som är byggd 1985 fortfarande som fräscht?

Nix. Nu har jag visserligen inte åkt henne på 8 år, men riktigt sunkig. Luktade rejält illa ombord. Personalen otrevlig. Inte ett förstahands alternativ för mig.

Hur var din resa?  :)
Kommande
Amorella

Mina resor 2018
Silja Symphony (Nyår 17/18)
S/S Blidösund
Rhapsody Of The Seas: 7 nätter i Medelhavet
M/S Birka (Skaldjurskryssning)
S/S Storskär *2
« Svar #7 skrivet: 11 juli 2018, 20:17:17 »
Svaret beror nog dels på vilken standard fartyget faktiskt erbjuder mot likvärdiga alternativ idag vs vad man stiger ombord med för förväntningar. Personligen tycker jag att Mariella är helt OK sen hon byggdes om - inte minst uppskattar jag att man införde nya mat alternativ. Grillen är oslagbart bäst - och du får gott både kött och fisk. Men ja, det kostar mer än Jensens, det måste man vara medveten om. Investerar man en slant i boendet får man komfortabel hytt och sover väldigt gott vilket helt klart är en konkurrens fördel. Underhållningsmässigt är det väll ungefär likvärdigt vad som helst numer. Shoppingen sådär - förutom rena kampanj produkter är det inte särskilt förmånligt ur svenska ögon och skulle nog gärna se en utveckling och förbättring där. Buffe, ja, Sveriges dyraste snabbmat egentligen. Kan absolut vara gott och klassikerna finns där. Frågan är bara om man uppskattar dom. Men frukosten är helt OK, det är hotell standard. Nackdelen är dock antal hissar ombord samt dess storlek om man reser med barnvagn. Men jag gillar henne.
« Svar #8 skrivet: 11 juli 2018, 23:14:35 »
Är det avloppstinket som stör?

Har väl varit samma problem på Siljas Sto-Hfors färjor i åtminstone 15 år på allmänna utrymmerna?

Tror nog att avloppssystemet funkar inte riktigt till fullo efter alla dessa år. Dvs. varit inte hålla så länge, och går ej längre att förnya dessa. Passar på om påminner er, vad som hände på Silja Opera - då det gick ej att gå på toa under sin första "Silja" resa. Urin ba rann över ..

Och hänt på Europa lika så.
Samtidigt som det luktat jättedåligt, avlopp sedan 2003 på Siljas Hfors fartyg vid åtmistone på 5:e plan.

Är dessa problem faktiskt åtgärdade? Menar Sere och Symppa? Ej rest sedan 10 år sen.

Men menar faktiskt det att hur än man spackar och målar dessa, ursprungliga problem återstår.

Samma på Viking Line. Sorgligt att tonnaget ej byts ut som tidigare. Dock själv varit med en bit av den eran det hänt. Men...

Tror nog personalhytterna fortvarande håller samma nivå sedan 90-91, största delen befinner sig på 3-4 vid bildäcket.

Redan i 15 år sen  då vart madrasserna mögliga, det "löste" man att borra hål i sängen (stål) att kunde andas. Och att vid kallare vintrar vart tvungen att sova med handskar, örönproppar och mössa på sig. Detta eftersom hytterna befinner sig vid vattennivå, eller nära - motor- och isbullret vart nånting helt otroligt.

Hoppas nån som kan komma med att nåt är åtgärdad. Menar inte ba marknadsmässigt.
« Senast ändrad: 11 juli 2018, 23:37:18 av Ronny66 »