turlista viking line 90-talets början
« skrivet: 10 juli 2018, 10:56:53 »
Hej på er,

Någon som har koll på turlistan för viking line i början av 90-talet när man även trafikerade Nådendal?
SV: turlista viking line 90-talets början
« Svar #1 skrivet: 10 juli 2018, 11:19:53 »
Det var ju olika beroende på vilket år. Men i princip gick Cinderella Stockholm-Helsingfors-Tallinn. Isabella Helsingfors-Tallinn. Men hon gick även på andra linjer. Någon sommar Stockholm-Nådendal.

Athena gick på 24-timmarskryssningarna till Mariehamn. På de mer ordinarie linjerna gick Mariella och Olympia mellan Stockholm och Helsingfors. Amorella och Kalypso mellan Stockholm och Åbo, Ålandsfärjan mellan Kapellskär och Mariehamn samt Rosella och Diana II mellan Kapellskär och Nådendal.

Diana II hade egentligen sålts till PK-banken när man skulle lösa ut Athena och Kalyoso, men återchartrats. Dock bara till 92.
« Senast ändrad: 10 juli 2018, 11:28:40 av Mistluren »
« Svar #2 skrivet: 10 juli 2018, 23:32:37 »
Efter att ha tittat lite på Fakta om fartyg verkar lösningen för sommaren -93 dvs efter Diana II, men före linjen lades ned, varit att Ålandsfärjan gick en sväng på natten till Nådendal utan passagerare. Det hade jag missat tidigare, alltid lär man sig något.
« Svar #3 skrivet: 11 juli 2018, 01:51:48 »
Efter att ha tittat lite på Fakta om fartyg verkar lösningen för sommaren -93 dvs efter Diana II, men före linjen lades ned, varit att Ålandsfärjan gick en sväng på natten till Nådendal utan passagerare. Det hade jag missat tidigare, alltid lär man sig något.
Fanns ingen reklam eller så att Ålfen gick till Nådendal efter en tur mellan Mariehamn-Kapellskär, men
vi tog även passagerare även fast det inte fanns hytter, så det blev väl inte så många pax men några
blev det och eftersom det inte fanns hytter så fick dom sova på soffor och annat. Passagerarna som
kom ombord fick lösa ut biljetter i informationen eftersom det inte heller fanns någon incheckningspersonal i hamnen. Passagerarna verkade ibland lite rådlösa när dom märkte att
vi bara var 2-3 personer som skötte alla ställena ombord.
« Svar #4 skrivet: 11 juli 2018, 08:29:24 »
Jag tänkte på tiden då viking line var som störst. För det borde väl ha varit precis innan konkursen för Slite.

Men det beror ju på hur man räknar....antal fartyg....kapacitet osv.

Men hur såg turlistan ut 1992? Om vi ta ett specifikt år.
« Svar #5 skrivet: 11 juli 2018, 17:31:39 »
Jag tänkte på tiden då viking line var som störst. För det borde väl ha varit precis innan konkursen för Slite.

Men det beror ju på hur man räknar....antal fartyg....kapacitet osv.

Men hur såg turlistan ut 1992? Om vi ta ett specifikt år.

https://www.dropbox.com/s/bkje6v5hz2yx9ez/framsida.jpg?dl=0

https://www.dropbox.com/s/8d6oui1p7dbmth5/turlista.jpg?dl=0

https://www.dropbox.com/s/yxwn5p8v0fg5bhi/baksida.jpg?dl=0

Hoppas dropbox länkarna fungerar för er?
« Svar #6 skrivet: 11 juli 2018, 18:11:33 »
Länkarna fungerar perfekt :)

Det var precis den här typen av turlistan jag sökte.
« Svar #7 skrivet: 11 juli 2018, 19:11:52 »
Det va fina bilder i länkarna, länge funderat över detta :)