*
Stena Scotia avgår Hoek van Holland
« skrivet: 10 juli 2018, 09:33:36 »
En kort filmsnutt från när Stena Scotia avgick Hoek van Holland mot Harwich härom veckan:

https://youtu.be/LX8MiIF6Ik0
*
SV: Stena Scotia avgår Hoek van Holland
« Svar #1 skrivet: 10 juli 2018, 18:11:41 »
Man blir bara förbannad när man ser scrubbers förstöra färjans utseende...
*
« Svar #2 skrivet: 10 juli 2018, 18:36:00 »
Utseendet betyder nog inte så mycket när man installerar scrubbers utan det är funktionen man är ute efter. Det finns ett yttrande som ofta tillskrivs Sten A Olsson, men som faktiskt fälldes av Ulf Trapp: "Det enda stället jag bryr mig om att en färja ser bra ut det är i räkenskaperna".
« Svar #3 skrivet: 12 juli 2018, 12:25:18 »
Utseendet betyder nog inte så mycket när man installerar scrubbers utan det är funktionen man är ute efter. Det finns ett yttrande som ofta tillskrivs Sten A Olsson, men som faktiskt fälldes av Ulf Trapp: "Det enda stället jag bryr mig om att en färja ser bra ut det är i räkenskaperna".
Det samme gjaldt jo NILS DACKE, fhv. ROBIN HOOD.

Nå synes jeg faktisk at STENA SCOTIA har fått et så spesielt utseende at det ser litt tøfft ut. Og når det gjelder Stena generelt, så synes jeg at de stort sett har pene ferger, når de har bygd dem selv, selvsagt med unntak av STENA GERMANICA. Da var det jo til sammenligning ikke måte på hvor stygge Sessan-fergene var.
Planlagt fergereise:
TOM SAYWER Trelleborg - Klaipeda - Trelleborg oktober 2018
Planlagte Hurtigrutereiser:
ROALD AMUNDSEN Lisboa-Hamburg mai 2019
LOFOTEN Bodø-Tromsø, SPITSBERGEN Tromsø-Murmansk-Frans Josefs Land-Murmansk-Tromsø & TROLLFJORD Tromsø-Trondheim sept. 2019
*
« Svar #4 skrivet: 15 juli 2018, 11:43:36 »

Nå synes jeg faktisk at STENA SCOTIA har fått et så spesielt utseende at det ser litt tøfft ut. Og når det gjelder Stena generelt, så synes jeg at de stort sett har pene ferger, når de har bygd dem selv, selvsagt med unntak av STENA GERMANICA. Da var det jo til sammenligning ikke måte på hvor stygge Sessan-fergene var.

Ja, jämför Stena Danica med Prinsessan Christina från 1969 så kanske man förstår Trapps yttrande. Det dröjde dock inte många år innan Stena kom med faryg som påminde om Christina, skokartongerna från 1974-75 t.ex.
« Svar #5 skrivet: 15 juli 2018, 15:26:52 »

Ja, jämför Stena Danica med Prinsessan Christina från 1969 så kanske man förstår Trapps yttrande. Det dröjde dock inte många år innan Stena kom med faryg som påminde om Christina, skokartongerna från 1974-75 t.ex.

Det vore intressant att veta vilket år Trapp gjorde yttrandet om att färjor mest är intressanta i räkenskaperna, eftersom Sessan lyckades bygga en riktigt snygg färja med Prinsessan Birgitta -74. Jag gissar att att hon inte var optimal ur intjänandesynpunkt med  avsmalnande akterparti och akerdäck i etage? När Stena tog över så byggde de ju in extra hytter i främre barsalong och i utrymmet under bildäck där poolen och saunan tidigare låg, för att kunna ta fler betalande passagerare. Men bildäckskapaciteten var väl svårare att öka.

Formellt så var det väl Rederi AB Ragne som ägde fartyget de första åren, men Sessan satte henne i sin trafik från början, och jag antar därför att de även hade ett finger med i utformningen av fartyget?

« Svar #6 skrivet: 15 juli 2018, 17:57:49 »
Prinsessan Birgitta -74 är ett sent systerfartyg till FÅAs Finlandia -67. Ålderskillnaden gjorde att man uppdaterade fartyget med 70-tals design i detaljerna, men med bibehållana linjer från 60-talet.

Kombinationen blev ett mycket vackert fartyg, men det var i grunden FÅAs design, inte Trapp.

Trapps fartyg var däremot Kronprinsessan Victoria och Prinsessan Brigitta från 80-talet. Stilfulla fartyg det också, utifrån ett 80-tals perspektiv. Trapp var nog lite bligsam när han fällde det där citatet, för han kunde faktiskt få till snygga fartyg. Det sägs att han var personligt starkt involverad i de båda senare.
« Svar #7 skrivet: Idag kl. 08:27:10 »

Det vore intressant att veta vilket år Trapp gjorde yttrandet om att färjor mest är intressanta i räkenskaperna, eftersom Sessan lyckades bygga en riktigt snygg färja med Prinsessan Birgitta -74. Jag gissar att att hon inte var optimal ur intjänandesynpunkt med  avsmalnande akterparti och akerdäck i etage? När Stena tog över så byggde de ju in extra hytter i främre barsalong och i utrymmet under bildäck där poolen och saunan tidigare låg, för att kunna ta fler betalande passagerare. Men bildäckskapaciteten var väl svårare att öka.

Formellt så var det väl Rederi AB Ragne som ägde fartyget de första åren, men Sessan satte henne i sin trafik från början, och jag antar därför att de även hade ett finger med i utformningen av fartyget?
Ja, PRINSESSAN BIRGITTA var et unntak, men som du påpeker eide jo ikke Sessan den. Den hadde hjemmehavn Västervik, mener jeg å huske.
Planlagt fergereise:
TOM SAYWER Trelleborg - Klaipeda - Trelleborg oktober 2018
Planlagte Hurtigrutereiser:
ROALD AMUNDSEN Lisboa-Hamburg mai 2019
LOFOTEN Bodø-Tromsø, SPITSBERGEN Tromsø-Murmansk-Frans Josefs Land-Murmansk-Tromsø & TROLLFJORD Tromsø-Trondheim sept. 2019