*
Mer Strömstad och Sandefjord ... igen
« skrivet: 08 juli 2018, 21:58:00 »
Inspirerad av tidigare reportage här har jag nu också bockat av en tur mellan Strömstad och Sandefjord på min att-göra-lista. Om man läst de tidigare reportagen här på Landgången tidigare i år känner man igen sig i mycket och detta blir kanske lite av en repris.
Vi anlände till Strömstad kvällen innan vi skulle resa. I kvällssolen promenerade vi i småbåtshamnen och såg Color Viking göra sig redo för kvällsturen.




Linjen trafikeras av två rederier, Color Line och Fjord Line, med färjorna Bohus, Color Viking respektive Oslofjord. Linjen är i huvudsak en ren shoppinglinje för norrmännen. Från båda sidor om Oslofjorden gör man sina inköpsresor. Att det är en shoppinglinje återspeglas på biljettpriserna. Med Color Line kostar en enkel personbiljett 32:-. En endags tur/retur kostar 0:-! Är man medlem i Fjord club är deras pris också 0:-. Idealiskt för en färjenörd!
Eftersom Norge inte tillhör EU är det taxfree-försäljning som gäller ombord. En nackdel med detta är restriktivare införselregler som gäller. Men för mig som skåning spelar det inte så stor roll. Det är betydligt billigare att åka söderut och handla för normalpriser iland i Tyskland. Exempelvis kostar två flak öl 299:- på Strömstad-Sandefjord. På Bordershop i Puttgarden får man tre flak för mindre än halva priset! I rättvisans namn ska dock nämnas att det inte alltid är samma ölsort.

På min att-göra-lista har länge stått en resa med m/s Bohus, byggd i Ålborg 1971 som Prinsessan Desirée för Sessanlinjen är hon faktiskt den äldsta färja jag någonsin åkt med. Sagt och gjort, så checkade vi in ungefär samtidigt som hon anlände till Strömstad efter morgonturen från Sandefjord. Någon större skönhet är hon inte. Vem påstod att Stena uppfann ”skokartongfärjorna”? De blickade säkert på sin store konkurrent på Kattegatt?






I terminalen finns bla en liten utställning som påminner om linjens historia.




Så är vi iväg. För mig är det en njutning ett hänga över relingen och se skummet från propellrarna.




När vi fått upp farten kändes fartvinden ute på de fria däcksytorna och man fick söka sig lugnare platser längs fartygssidan. Var det här Viking Lines reklamkonsult fick ideer? Här är Color Lines motsvarighet till …NG LI…, eller är det bara jag som har livlig fantasi?


En obligatorisk skorstensbild och den förliga masten.






Efter en halvtimmes resa möter vi på väg österut Oslofjord, som vi ska åka tillbaka med på eftermiddagen.




och när vi är halvvägs kommer parhästen Color Viking med samma destination.






Att Bohus är en äldre färja märks mest ute på däck där man kan se massor av färglager.
Inredningen är mycket shoppingbetonad med flera butiker på alla tänkbara och otänkbara platser.
Det som ursprungligen var den förliga baren och konferensutrymmen är nu sprit- och godisbutik. På övre däck finns en stor klädesbutik och parfymbutik. En hörna av cafeterian har byggts om till mat/deli-butik.

Cafeterian är ljus med den långa passagen till restaurangen. Skeppsgolvet ger dock ett plastigt intryck. I övrigt lite kompakt.






Längst bak fanns väl ursprungligen baren. Den är sedan många år sammanslagen med de ursprungliga eleganta matsalarna på babordssidan. Utrymmena känns fräscha. De gamla exklusiva träpanelerna är övermålade och ger därigenom ett ljusare intryck.






På övre däck finns en stor barsalong som inte är original med en lekhörna. Här var soldäck från början, som nu fått flytta upp på taket.


Överfarten Strömstad-Sandefjord är till viss del en vacker skärgårdstur och inseglingen till Sandefjord utgör inget undantag.






Efter knappt 2½ timme lägger vi till i Sandefjord. Ilandstigningen går smidigt. Vi är inte särskilt många fotpassagerare, men det fanns en hel del semesterfirare med bil. Sammanfattningsvis känns Bohus mycket välhållen med tanke på sin ålder. Fräsch inredning, men 70-talscharmen gör sig påmind.

Sandefjord är en trevlig liten stad. Nere vid hamnen finns några fiskrestauranger. Delar av den gamla träbebyggelsen är kvar. I centrum finns en stor shoppinggalleria med ”alla” affärer och i centrum i övrigt finns många små, trevliga butiker. På torget utanför gallerian finns ett antal serveringar.






Efter knappt 3 timmar iland är det dags att åka tillbaka. Oslofjord ankommer till Sandefjord på sin middagstur från Strömstad.




Skrovet till Oslofjord byggdes för 25 år sen i Landskrona och sen inreddes hon på Fossen i Norge. Hon är byggd för trafik mellan norska västlandet och Jylland. Några år gick hon i charter för DFDS mellan Tyskland och England. Sen några år är hon fullständigt ombyggd med avsevärt utökade passagerarutrymmen som kommer väl till pass på den nya taxfree-linjen mellan Strömstad och Sandefjord. Men som jag förstår det är fordonskapaciteten klart överdimensionerad. Det var ganska tomt på övre bildäcket en lördag i juli.




I god tid före avgång släpptes passagerarna ombord. Man kommer ombord i en lång och trång korridor inbyggd längs övre bildäck. När man kommer upp på passagerardäck, däck 3, finns först en reception och bredvid den ett casino.




Eftersom vi är bland de första ombord passar jag på att ta en fotorunda innan det är så mycket folk ombord.
På akterdäck med de stora vinklade fönsterna finns baren med gott om plats och trevlig inredning med soffor och fåtöljer. I takkupolen hänger en båt med åror och allt, och notera segeltaket runt om. Trevligt!








I baren kan man också studera denna modell av färjan




I anslutning till baren finns i arkaden föröver ett mindre terrasscafé med sköna möbler i konstrottning.




Mitt i fartyget ligger Oasis Garden, fartygets cafeteria. Ett luftigt utrymme med naturstensplattor på golvet och några plastiga olivträd. Inredningen är i mitt tycke steril med de vita stolarna och ganska kalla lila ljuset och den mycket luftiga möbleringen.






Längst fram finns Commander Buffé, buffé-restaurangen. Smakfullt inredd i mörka färger och trivsamt med många fönsterbord och härliga soffor.





På buffén finns alla läckerheter man kan begära och lite till. Helt klart prisvärd för 260:- inkl allt. Först några sillsorter, skaldjursbuffé, lax.




Barnen har sin egen meny med röda pölser, köttbullar och pommes.
Sen finns det olika sorters varmt, oxstek, fläskstek, lammstek, potatisgratäng, grönsaker, sallad. Man måste prova allt. Ingen risk att man skulle gå hungrig från bordet.




Utsikten var inte fy skam den heller.




Som avslutning ostbricka med camembert, brie, grönmögelost mm. Och som pricken över i ett dessertbord med creme carmel, chokladmousse, jordgubbstårta och kladdkaka. I priset ingår drycker med öl och vin, läsk, vatten och kaffe på maten.


Mätt och belåten var ett besök i taxfree-shopen ett nödvändigt studiebesök, väl medveten om att det egentligen inte fanns något som var billigt för oss skåningar. Oslofjord påstår att man har världens största flytande taxfree-butik på en dagfärja, totalt 1800 m2. Sant eller ej vet jag inte, men ytorna är stora. Butiken är i två plan och längst fram har man utnyttjat utsikten med att inreda ett café mitt inne i taxfree-avdelningen. Kanske ett minne från utrymmets tidigare funktion, men intresset för serveringen var minimalt.




Framme i Strömstad märktes att Fjord Line känns ”inackoderade” i Color Lines terminal. Det var inte helt enkelt att hitta landgången. Dåligt skyltat ner för trappan och ut på bildäck som man fick korsa för att komma till landgången.
Sammanfattningsvis är Strömstad-Sandefjord en trevlig utflykt. De flesta är norrmän som reser för att handla billigt. Man kan fundera över hur omfattande denna trafik varit utan skattesubventionerna genom taxfree-försäljningen. Utan taxfree har denna rutt en klar överkapacitet och även nu känns fordonskapaciteten klart överdimensionerad. Om taxfree försvinner hade en färja typ 70-talets Öresundsfärjor säkert varit tillräcklig under högsäsong.




/ Marre
SV: Mer Strömstad och Sandefjord ... igen
« Svar #1 skrivet: 08 juli 2018, 22:25:51 »
Väldigt trevligt reportage, och det gör inget om några andra redan har åkt sträckan/Fartygen. Det blir alltid andra bilder, andra vinklar och andra synpunkter. :)

För övrigt så har systern till Bohus hamnat i Grekland hos Sea Jets, lite oklart dock vad som planeras för henne.

//R
SV: Mer Strömstad och Sandefjord ... igen
« Svar #2 skrivet: 08 juli 2018, 22:49:03 »
Trevligt reportage! Gällande taxfreen får man lite samma upplevelse när man åker Österut, finlandsfärjornas priser är riktigt dyra om man jämför med tex Stena till Danmark. Avsaknaden av konkurrens från riktigt låga priser gör sig påminda och det räcker att man lägger sig snäppet under Systemet och Alko för att sälja bra, då är Rigalinjen avsevärt billigare då priserna i land är helt andra. .
SV: Mer Strömstad och Sandefjord ... igen
« Svar #3 skrivet: 10 juli 2018, 10:59:54 »
Härligt reportage, Oslofjord är verkligen en toppenfärja!
SV: Mer Strömstad och Sandefjord ... igen
« Svar #4 skrivet: 10 juli 2018, 12:55:10 »

Skrovet till Oslofjord byggdes för 25 år sen i Landskrona och sen inreddes hon på Fossen i Norge.
/ Marre
Det var vel Fossens sedvanlige definisjon av "skrog", for å få statsstøtte for "norskbygde skip" - og så eier de jo Landskronavarvet. I det minste på Hurtigruteskipene TROLLFJORD og MIDNATSOL betød "skrog" også overbygning, maskin og skorsten, så da våger jeg den påstanden at de ble bygget i Landskrona og ikke på Fossen i Rissa, som det står på verftsskiltene ombord. Jeg kom til å si det til verftseierinnen ved MIDNATSOL's presentasjon i Oslo når den var ny. Jeg skal si hun ble sint. Det ble nemlig en del rabalder og oppvask med myndighetene om den definisjonen.
Planlagt fergereise:
TOM SAYWER Trelleborg - Klaipeda - Trelleborg oktober 2018
Planlagte Hurtigrutereiser:
ROALD AMUNDSEN Lisboa-Hamburg mai 2019
LOFOTEN Bodø-Tromsø, SPITSBERGEN Tromsø-Murmansk-Frans Josefs Land-Murmansk-Tromsø & TROLLFJORD Tromsø-Trondheim sept. 2019
SV: Mer Strömstad och Sandefjord ... igen
« Svar #5 skrivet: 10 juli 2018, 13:26:46 »
Härligt reportage, Oslofjord är verkligen en toppenfärja!
Hjertens enig i begge deler. Foretrekker alltid OSLOFJORD foran Color Line på den strekningen. Men på Scandi Lines-tiden var SANDEFJORD virkelig en trivelig ferge å reise med, med grill og billig øl på soldekk.
Planlagt fergereise:
TOM SAYWER Trelleborg - Klaipeda - Trelleborg oktober 2018
Planlagte Hurtigrutereiser:
ROALD AMUNDSEN Lisboa-Hamburg mai 2019
LOFOTEN Bodø-Tromsø, SPITSBERGEN Tromsø-Murmansk-Frans Josefs Land-Murmansk-Tromsø & TROLLFJORD Tromsø-Trondheim sept. 2019
SV: Mer Strömstad och Sandefjord ... igen
« Svar #6 skrivet: 10 juli 2018, 14:02:04 »
Härligt reportage man blir sugen på att ta en tur.

Oslofjord hade nog passat rätt så bra här uppe i Östersjön för Eckerö eller Viking Line för dagsturerna. Eller varför inte Wasa Line.
SV: Mer Strömstad och Sandefjord ... igen
« Svar #7 skrivet: 10 juli 2018, 14:55:41 »
Härligt reportage man blir sugen på att ta en tur.

Oslofjord hade nog passat rätt så bra här uppe i Östersjön för Eckerö eller Viking Line för dagsturerna. Eller varför inte Wasa Line.
Takk, vi beholder den gjerne her i Oslofjorden! ;)
Planlagt fergereise:
TOM SAYWER Trelleborg - Klaipeda - Trelleborg oktober 2018
Planlagte Hurtigrutereiser:
ROALD AMUNDSEN Lisboa-Hamburg mai 2019
LOFOTEN Bodø-Tromsø, SPITSBERGEN Tromsø-Murmansk-Frans Josefs Land-Murmansk-Tromsø & TROLLFJORD Tromsø-Trondheim sept. 2019
SV: Mer Strömstad och Sandefjord ... igen
« Svar #8 skrivet: 10 juli 2018, 20:54:43 »
@Marre

Kul att du gillade resan. Varje fartyg på linjen har sina för- och nackdelar, och det är trevligt att kunna välja ett nytt fartyg varje gång man reser.
SV: Mer Strömstad och Sandefjord ... igen
« Svar #9 skrivet: Idag kl. 20:00:04 »
Oslofjord påstår att man har världens största flytande taxfree-butik på en dagfärja, totalt 1800 m2. Sant eller ej vet jag inte, men ytorna är stora.
Den er vel ikke større end på, Tallinks Megastar?  :D
http://megastar.tallink.com/about-megastar/shop/

Tak for en fin reportage, med flotte billeder.  :)
*
SV: Mer Strömstad och Sandefjord ... igen
« Svar #10 skrivet: Idag kl. 20:19:52 »
Uppgiften om taxfreebutiken kommer från Fjordlines reklam.
Man pratar om taxfreebutik, inte butik på en färja. Megastar säljer väl inte taxfree.
För att förvåra jämförelsen ytterligare säger Fjordline "på en dagfärja", och det är väl en definitionssak.

/ Marre