*
Sverige-Finland 1976
« skrivet: 08 juli 2018, 16:07:10 »
*

Mumin

• 41
  • Vinden drar, skeppet far...
    • Visa profil
SV: Sverige-Finland 1976
« Svar #1 skrivet: 08 juli 2018, 19:09:40 »
Tack så jättemycket. Jag kommer mycket bra ihåg dom tidtabellerna. För mig var dom mycket svårlästa. Ibland blev jag inte alls klok på dem.

Gärna mera sådant.

Kommande resor: för många för att rymmas här….

Planerade Båtar: Viking Gabriella Finntrader, Europalink, Viking Mariella ...
« Svar #2 skrivet: 08 juli 2018, 22:39:31 »
Kul läsning. Hur länge gick Silja till Norrtälje? Och under hur många år gick det dagturer på Helsingforslinjen?
« Svar #3 skrivet: 08 juli 2018, 22:57:26 »
Om jag inte missminner mig gick alla tre fransyskorna till Helsingfors i tre säsonger. Dvs somrarna 76-78.

Det handlade nog mer om att det var tre rederier som behövde komma överens, än om att det var så väldigt praktiskt med dagavgångarna.

Å andra sidan var fartygen nya och behövde köra in sina kapitalkostnader.  Det är ju inte ovanligt att man kör fartygen hårdast i början.

Hur som helst, när Bore lämnade och det bara var två som behövde komma överens blev det enklare med Finlandia och Silvia Regina.
« Svar #4 skrivet: 09 juli 2018, 08:35:30 »
Vad gäller Skeppsbron och Norrtälje så var nog 1976 sista säsongen. Svea Jarl är redan såld så Bore går ensam.

Norrtäljefartygen Botnia och Floria är också sålda. Istället är det de före detta Helsingforsfartygen, småfransyskorna, Svea Regina och Aallotar som är inne och gästspelar.

Om detta var tänkt som en seriös satsning (som misslyckases) eller om man helt enkelt inte hade någon bättre sysselsättning för dem, sedan storfransyskorna levererats, vet jag inte.
« Svar #5 skrivet: 09 juli 2018, 08:47:24 »
Det kan för övrigt noteras att trots att Svea Jarl är struken från Siljas turlista finns hon ännu inte med som Apollo III på Vikings. Kan vara så att affären blev klar så sent att man redan hunnit trycka turlista.
« Svar #6 skrivet: 09 juli 2018, 13:02:17 »
Det kan för övrigt noteras att trots att Svea Jarl är struken från Siljas turlista finns hon ännu inte med som Apollo III på Vikings. Kan vara så att affären blev klar så sent att man redan hunnit trycka turlista.
Apollo III hade sin turlista på en egen sida, har två olika versioner av den broshyren
och på den ena heter hon Fortuna som det ju var meningen att hon skulle heta först.
« Svar #7 skrivet: 10 juli 2018, 07:39:20 »
Apollo III hade sin turlista på en egen sida, har två olika versioner av den broshyren
och på den ena heter hon Fortuna som det ju var meningen att hon skulle heta först.
Okej, vilken version av turlistan sol återgivits här framgår ju inte. Men det spelar kanske mindre roll.

Namnet Apollo fick hon väl efter den andra Apollo (som dock bara hette Appllo), vilken sedan ett hösten 1975 gått på linjen den då nya kryssningslinjen. Namnet hade kanske redan hunnit bli inarbetat, ungefär som dagens Cinderella?

Den andra Apollo var en papenburgare som blivit övertalig på trafiken till Åbo/Nådendal. När hon sattes in som Mariehamnskryssare blev förstås bildäcket övertaligt och hyttkapaciten eventuellt allt för begränsad. Antar att man dessutom fick en slant emellan, när man bytte till den äldre Apollo III (Svea Jarl).

Därefter bestod faktiskt Slite/Velos upplägg med två fartyg, ett till Mariehamn och ett till Åbo ända fram till konkursen. Helsingforstrafiken blev det ju som bekant inget med efter ett nytt försök med tilltänkt papenburgare..
« Senast ändrad: 10 juli 2018, 07:44:02 av Mistluren »