SV: Viking Grace försenad ligger utanför Långnäs
« Svar #15 skrivet: 05 juli 2018, 01:55:27 »
Både Viking Grace men även de andra färjorna har tidigare haft problem att gå in till Långnäs när det blåser så detta har nog ingenting med rotorseglet att göra. Kanske har det till en del att göra med den mänskliga faktorn, mao en del befälhavare är skickligare att manövrera än andra. I början av juni hade Galaxy stora problem i Mariehamn och försenade all trafik med över en timme medan de andra färjorna inkluderande Grace anlöpte utan synbara problem. Silja sade att det var problem med en bogpropeller men jag var i hamnen och det var uppenbart att det var även något annat som felades.

Nu vet jag ingenting om just denna incident men, har nog aldrig varit med om att befälhavarens manöverskicklighet påverkar om man kommer till kaj eller inte.........

Handlar om ifall man har tillräckligt med kraft för att övervinna styrkan i vinden.

Då kraften i vind ökar exponentiellt kan även en minde ökning i vindstyrka, eller riktning göra stor skillnad.

http://www.i-asem.org/publication_conf/acem12/W3A-4.pdf

Däremot kan kanske olika befälhavare vara olika riskbenägna.

« Senast ändrad: 05 juli 2018, 02:03:07 av Origoxy »
*
« Svar #16 skrivet: 05 juli 2018, 12:53:23 »
Mina "kunskaper" är väl inte purfärska men vad gäller Swe-Ål-Fin så är det nog välkänt att det fanns några befälhavare som hade större svårigheter än andra. Man skall naturligtvis inte diskutera namn och fartyg på nätet. Jag känner en som "frivilligt" lämnade befälhavareskapet efter ett antal malörer och han var innan dess en mycket duktig överstyrman. Det går naturligtvis lätt att raljera i detta ämne men faktum är att som i alla andra yrken så finns det vissa som har mer eller mindre fallenhet.
« Svar #17 skrivet: 06 juli 2018, 12:13:06 »
Ibland kanske den bättre befälhavaren inte är den som manövrerar bäst och säkrast med små marginaler utan den som vågar ta det "fega" alternativet. En grundstötning med erforderliga inspektioner och i värsta fall varvsbesök för reparationer under högsäsong skulle bli betydlig dyrare! Nu går förseningarna att köra ikapp även om det tar tid.

90-talsfärjorna i Amorellas storlek har väl lite bättre manöverutrymme i inloppet som jag får till ca 175m brett mellan grund och bojar.

Skulle nog gärna se att VL återupptog trafiken mellan Kapellskär och Finska sidan igen då nybygget levereras och ersätter Amorella. Fler fartyg ger bättre förutsättningar att rädda dagskryssarna vid förseningar och en hel del andra fördelar med fler avgångar.
« Svar #18 skrivet: 07 juli 2018, 13:56:29 »
Viking Grace har haft det bökigt att komma ikapp tidtabellen men avgången ikväll från Åbo (2/7) tycks gå enligt tidtabell.
Vad jag vet har Viking Grace inte haft några problem med hamnangöring oavsett vind under dom 5 år hon trafikerat men nu
 fick hon det med det nyligen monterade rotorseglet när det blåste upp. Jag har givetvis ingen aning om att det är just rotorseglet s
om ställer till men man kan ju misstänka att så är fallet.Flettner har ju inte varit direkt vanligt på fartyg överhuvudtaget och
 det kanske finns anledning till detta, exempelvis sämre manöveregenskaper vid hård vind

Grace har ju haft problem tidigare, bl.a. kajkänning i Mariehamn för 1½ år sedan och hon inget rotorsegel då.
Jag hittade även en artikel på SVD om att 2 (ej namngivna) VL-färjor skippade Långsnäs på grund av blåsten.
Förra veckans incident har alltså mest sannolikt inget att göra med hennes rotorsegel.

https://www.vasabladet.fi/Artikel/Visa/128793
Citera
Viking Lines informationsdirektör Johanna Boijer-Svahnström säger att en kraftig vindpust pressade in Viking Grace mot kajen
i Mariehamn i går. Sammanstötningen ledde till en liten buckla i fartygets skrov under bildäck.
Viking Grace och Amorella lät bli att angöra hamnen i Långnäs på Åland. Boijer-Svahnström säger att hamnen är
så öppenatt det är mycket svårt att lägga till vid hård vind.
Citera
Två färjor från Viking Line gick inte in hamnen i Långnäs på Åland under natten, men i övrigt fungerar Östersjöfärjorna
som de ska. Inga avgångar har ställts in.
https://www.svd.se/direktrapport-snokaoset (kl. 11:00 Dan Nilsson:).