Silja till Helsingfors 1991 vs 2018
« skrivet: 26 juni 2018, 23:40:55 »
Under midsommarhelgen blev det en resa till Helsingfors med Silja Symphony. Jag tog några bilder ur samma vinklar som vid min premiärresa med dessa helsingforsfärjor sommaren 1991. Ombord kunde man lätt tro att tiden stått stilla.

1991 vs 2018.

Ett par däcksbilder tagna nära solnedgång som bonus.

SV: Silja till Helsingfors 1991 vs 2018
« Svar #1 skrivet: 27 juni 2018, 08:49:44 »
Kul jämförelse! :)
*

Bogspröt

• 101
  • ,.,.,.,.,.,.,.,.,.,.,.,.,.,.,.,.,.,.,.,.,.,
    • Visa profil
« Svar #2 skrivet: 27 juni 2018, 20:46:00 »
makalöst roliga bilder, och otroligt lite som ändrats under så pass många år ändå..  :o
,.,.,.,.,.,.,.,.,.,.,.,.,.,.,.,.,.,.,.,.,.,
« Svar #3 skrivet: 27 juni 2018, 22:15:46 »
Ibland står tiden stilla .Men jämför hur saker och ting förändrats under tiden. Mobiler internet mm som inte så många amvände 1991  8) /TT
Resor 2018:
Vicktoria till tallinn ToR
Dygns kryssning med Galaxy.
Dagstur med Rosella.
Rhapsody of the seas i medelhavet
Silja Symphony
Baltic Queen
Kommande2018:

Kommande 2019:
Oasis of the seas
« Svar #4 skrivet: 28 juni 2018, 20:06:44 »
Ibland står tiden stilla .Men jämför hur saker och ting förändrats under tiden. Mobiler internet mm som inte så många amvände 1991  8) /TT

Nej, det var inte självklart att man hade någon PC hemma heller 1991. Och när de kom var de inte självklart uppkopplade till internet heller. Man fick prenumerera på datortidningar som bifogade någon diskett med diverse shareware spel. Idag laddar man ner det istället. Någon mer än jag som minns detta med ett leende?

För övrigt hette skybaren "Stardust lounge" 1991 och var en elegant lounge med ljusdioder i taket som långsamt skiftade färg. Där serverades även specialfrukost till de som bodde i de dyrare hytterna, Silja class etc.

*

Penny

• 121
  • Kryssningar är livet!
    • Visa profil
« Svar #5 skrivet: 28 juni 2018, 20:46:44 »
Härliga bilder på Östersjöns och Finlands bästa färjor!

Kommande
Amorella

Mina resor 2018
Silja Symphony (Nyår 17/18)
S/S Blidösund
Rhapsody Of The Seas: 7 nätter i Medelhavet
M/S Birka (Skaldjurskryssning)
S/S Storskär *2
« Svar #6 skrivet: 10 juli 2018, 18:26:27 »
Fantastiska bilder! Älskar fartygen och det slår en hur moderna de fortfarande upplevs. Måste vara de bästa färjor som, någonsin har byggts för Finlandstrafiken! Eller överhuvudtaget somn kryssningsfartyg. De är ju rätt unika.
*
« Svar #7 skrivet: 10 juli 2018, 18:38:15 »

Nja Color Fantasy och Color Magic är nog ett strå vassare av de färjor som trafikerar Östersjön.
« Svar #8 skrivet: 10 juli 2018, 21:19:32 »

Nja Color Fantasy och Color Magic är nog ett strå vassare av de färjor som trafikerar Östersjön.

Siljafartygen har ett högre atrium över promenaden än colorfartygen har, på så vis känns de rymligare, annars är colorfartygen minst lika högklassiga ja.

Jag har nog aldrig sett någon bussresearrangör sälja paketresor med bussanslutning till Oslo samt Kielkryss med Color Line, trots att det är närmare dit än till Stockholm från många orter i Västsverige. Lite märkligt kan jag tycka, när det säljs dylika resor till Helsingfors, Tallinn, Riga, Polen och även 24-timmars till Mariehamn. Undrar varför.
« Svar #9 skrivet: 11 juli 2018, 10:38:11 »

Jag har nog aldrig sett någon bussresearrangör sälja paketresor med bussanslutning till Oslo samt Kielkryss med Color Line, trots att det är närmare dit än till Stockholm från många orter i Västsverige. Lite märkligt kan jag tycka, när det säljs dylika resor till Helsingfors, Tallinn, Riga, Polen och även 24-timmars till Mariehamn. Undrar varför.
Kan tenke meg to grunner:
1) Simpelthen at ingen har tenkt den tanken. Du kom nok på en god idé, som er litt utenfor umiddelbar tankegang; å reise fra Sverige til Norge for å reise videre tiil Tyskland. Og så er jo Kiel kanskje ikke verdens mest spennende sted å reise til (men det er jo jamenn ikke Mariehamn heller!).
2) Billettprisene på Color Line er jo ikke akkurat rimelig.
Planlagte fergereiser:
CROWN SEAWAYS København - Oslo & COLOR MAGIC Oslo - Kiel - Oslo februar 2019
Planlagte Hurtigrutereiser:
ROALD AMUNDSEN Lisboa-Hamburg mai 2019
LOFOTEN Bodø-Tromsø, SPITSBERGEN Tromsø-Murmansk-Frans Josefs Land-Murmansk-Tromsø & TROLLFJORD Tromsø-Trondheim sept. 2019
*

Penny

• 121
  • Kryssningar är livet!
    • Visa profil
« Svar #10 skrivet: 11 juli 2018, 18:03:32 »

Jag räknade dem som går från Stockholm. Alltid förstahands alternativet. Visst är Color Fantasy/Magic också fina, mer likt kryssningsfsrtygen hos Royal Caribbean. Det jag saknar hos Color Line är att lyssna på en orkester på kvällen, blir lite segt utan den i mitt tycke. Middagen i aktern tycker jag kan jämföras med Birka. Snålt med mat på tallriken och dyrt med tanke på hur lite mat man får. Däremot, är Color Line middagsbuffe helt suverän! Bättre än Siljas och lyxigare!
Kommande
Amorella

Mina resor 2018
Silja Symphony (Nyår 17/18)
S/S Blidösund
Rhapsody Of The Seas: 7 nätter i Medelhavet
M/S Birka (Skaldjurskryssning)
S/S Storskär *2