SV: DFDS nya fartyg
« Svar #45 skrivet: 09 oktober 2018, 02:40:06 »
Har DFDS byggt någon helt ny traditionell passagerar/kryssningsfärja sedan Dana Anglia 1978?
(Jag räknar inte Scandinavia från 1982 eftersom hon verkar ha varit avsedd för Karibien)
SCANDINAVIA var ikke avsett for Karibia men for direkte rute New York - Florida. Så fikk den ikke gå direkte, fordi den ikke var US-flagget, og derved ble ruten omlagt via Bermuda og derved en flopp.
Amerikansk inrikestrafik faller under "Jones Act" vilket betyder att fartyget i fraga maste vara dels byggt i USA och dels ha Amerikansk flagg.
Scandinavia var darmed helt disskvalificierad for trafik mellan New-York - Florida.
*
SV: DFDS nya fartyg
« Svar #46 skrivet: 09 oktober 2018, 05:06:55 »
Eh? Vad menar du nu?

Att Köpenhamn - Oslo är en Taxfree linje.

Att lägga till i annan hamn är olämpligt,
Då Taxfree endast gäller för direkt resa till Norsk hamn!

Jo, taxfreesalget er nok en betydelig motiveringsfaktor kan man tenke seg ...
SV: DFDS nya fartyg
« Svar #47 skrivet: 09 oktober 2018, 07:49:32 »
Har DFDS byggt någon helt ny traditionell passagerar/kryssningsfärja sedan Dana Anglia 1978?
(Jag räknar inte Scandinavia från 1982 eftersom hon verkar ha varit avsedd för Karibien)
SCANDINAVIA var ikke avsett for Karibia men for direkte rute New York - Florida. Så fikk den ikke gå direkte, fordi den ikke var US-flagget, og derved ble ruten omlagt via Bermuda og derved en flopp.
Amerikansk inrikestrafik faller under "Jones Act" vilket betyder att fartyget i fraga maste vara dels byggt i USA och dels ha Amerikansk flagg.
Scandinavia var darmed helt disskvalificierad for trafik mellan New-York - Florida.
Nemlig. Men det hadde DFDS åpenbart ikke funnet ut av på forhånd.

Hvis jeg ikke husker feil så var kapitalkostnadene for den fergen så høye at det holdt på å knekke hele DFDS, på tross at hun gikk mer eller mindre fullboket, den tid hun gikk Oslo - København.

Hadde ikke Stena f.ø. et eventyr oppe ved Vancouver Island med ferge mellom USA og Kanada, som ble en flopp, fordi at spilleautomatene ikke måtte brukes så lenge fergen(e) befant seg på USamerikansk farvann, som var mer enn halve strekningen?
Planlagte fergereiser:
CROWN SEAWAYS København - Oslo & COLOR MAGIC Oslo - Kiel - Oslo februar 2019
Planlagte Hurtigrutereiser:
ROALD AMUNDSEN Lisboa-Hamburg mai 2019
LOFOTEN Bodø-Tromsø, SPITSBERGEN Tromsø-Murmansk-Frans Josefs Land-Murmansk-Tromsø & TROLLFJORD Tromsø-Trondheim sept. 2019
SV: DFDS nya fartyg
« Svar #48 skrivet: 09 oktober 2018, 08:09:14 »
Att Köpenhamn - Oslo är en Taxfree linje.

Att lägga till i annan hamn är olämpligt,
Då Taxfree endast gäller för direkt resa till Norsk hamn!
Man gikk jo i mange år innom Helsingborg, akkurat som man gikk innom Telleborg mellom København og Gdansk, før Polen gikk med i EU og hele ruten ble nedlagt, men det er klart, København - Helsingborg er jo en adskillig kortere delstrekning enn København - Frederikshavn.

Fjord Lines ferger går jo Bergen - Risavika - Hirtshals og må ha det samme "problemet" mellom Bergen og Risavika.

Men taxfree-innkjøpte varer skal jo uansett ikke drikkes ombord.
Planlagte fergereiser:
CROWN SEAWAYS København - Oslo & COLOR MAGIC Oslo - Kiel - Oslo februar 2019
Planlagte Hurtigrutereiser:
ROALD AMUNDSEN Lisboa-Hamburg mai 2019
LOFOTEN Bodø-Tromsø, SPITSBERGEN Tromsø-Murmansk-Frans Josefs Land-Murmansk-Tromsø & TROLLFJORD Tromsø-Trondheim sept. 2019
SV: DFDS nya fartyg
« Svar #49 skrivet: 14 oktober 2018, 00:24:50 »


"Hvis jeg ikke husker feil så var kapitalkostnadene for den fergen så høye at det holdt på å knekke hele DFDS, på tross at hun gikk mer eller mindre fullboket, den tid hun gikk Oslo - København."

Du har ret - faktisk gik der snak i DFDS´s ledelse om, at om de så skulle forære Scandinavia væk, så havde det været billigere end at beholde. Salg af Scandinavia var topprioritet. København-Oslo-ruten vækstede 31 %.
SV: DFDS nya fartyg
« Svar #50 skrivet: 19 oktober 2018, 13:04:43 »
Var på Lidingö igår och tog upp telefonen och fotade över Värtan.

Som en jämförelse mellan Isabelles GT 34386  och Symphonys GT 58376. Det vore ett rätt stort steg att ta.