SV: DFDS nya fartyg
« Svar #30 skrivet: 06 oktober 2018, 00:56:46 »
Troligen kan det vara en rimlig lösning för tallink. Vi får nog inte se tallink-fartyg på Oslo kbh..
SV: DFDS nya fartyg
« Svar #31 skrivet: 06 oktober 2018, 01:00:17 »
Vad är status på kalypso nu? Ja, den börjar bli till åren men ponera: att man skulle köpa över kalypso från Asien för en billig peng och ersätta crown of Scandinavia. Sedan investera i en ordentlig renovering av kalypso och därefter uppgradera de båda till högre kapacitet. Både gällande lastmeter och kahytter?
SV: DFDS nya fartyg
« Svar #32 skrivet: 06 oktober 2018, 09:54:48 »
Men att bygga om Pearl och köpa in Kalypso är nog inte riktigt vad Brian Thorsted Hansen tänker sig när han pratar om behovet av större fartyg....

Eftersom han verkar vara affärsområdeschef för passagerarverksamheten och uttalandet verkar ha fällts på ett halvinternt möte, kan nog förmodas att det han önskar är att kryssningsfärjor inkluderas i det nybyggnadsprogram DFDS är inne i...
SV: DFDS nya fartyg
« Svar #33 skrivet: 06 oktober 2018, 12:42:37 »
Tallink är ju engagerad i Åbo hamnens ny projekt där 2024 skall bägge två rederierna trafikera från en ny terminal istället för dagens två gamla och detta innebär förnyelser i flottan. Det är ganska begränsat hur man kan uppdatera Baltic Princess och Galaxy, så jag tror nog att vi får se några nya gasfärjor med större lastkapacitet där i framtiden också. Baltic Queen är ju 15 år då och Baltic Princess fyller 16 och med deras 900+ hytter och 1300 lm skulle de säkert vara lediga för DFDS planer mellan Oslo och Köpenhamn. De kunde till och med vara möjliga att uppdateras till DFDS något högre standard inredningsmässigt.
« Senast ändrad: 06 oktober 2018, 12:57:10 av JoonasK »
SV: DFDS nya fartyg
« Svar #34 skrivet: 06 oktober 2018, 22:54:31 »
DFDS har jo selv udtalt at med de penge de brugte på Pearl (indkøb og den store opgradering den fik for nogen år siden) så havde en nybygning været et bedre køb.

Så jeg tror ikke at en brugt færge er inde i planerne.
SV: DFDS nya fartyg
« Svar #35 skrivet: 07 oktober 2018, 08:06:04 »
Har DFDS byggt någon helt ny traditionell passagerar/kryssningsfärja sedan Dana Anglia 1978?
(Jag räknar inte Scandinavia från 1982 eftersom hon verkar ha varit avsedd för Karibien)

SV: DFDS nya fartyg
« Svar #36 skrivet: 07 oktober 2018, 09:29:51 »

Jeg tror ikke at Gloria og Sirena oprindeligt var bygget til DFDS men de blev vist nok overtaget som nye, så jeg ved ikke om det tæller.
Men man kan vel godt være fræk at kalde Crown en nybygning, selv om den blev bestilt af et andet rederi.
SV: DFDS nya fartyg
« Svar #37 skrivet: 07 oktober 2018, 09:46:10 »
Har DFDS byggt någon helt ny traditionell passagerar/kryssningsfärja sedan Dana Anglia 1978?
(Jag räknar inte Scandinavia från 1982 eftersom hon verkar ha varit avsedd för Karibien)
SCANDINAVIA var ikke avsett for Karibia men for direkte rute New York - Florida. Så fikk den ikke gå direkte, fordi den ikke var US-flagget, og derved ble ruten omlagt via Bermuda og derved en flopp.
« Senast ändrad: 07 oktober 2018, 09:53:42 av Risberg »
Planlagte fergereiser:
CROWN SEAWAYS København - Oslo & COLOR MAGIC Oslo - Kiel - Oslo februar 2019
Planlagte Hurtigrutereiser:
ROALD AMUNDSEN Lisboa-Hamburg mai 2019
LOFOTEN Bodø-Tromsø, SPITSBERGEN Tromsø-Murmansk-Frans Josefs Land-Murmansk-Tromsø & TROLLFJORD Tromsø-Trondheim sept. 2019
SV: DFDS nya fartyg
« Svar #38 skrivet: 07 oktober 2018, 17:33:34 »
Rewinding the post. Tallink vessels could actually be visible in Cph-Osl route in 2024 since tallink will (Probably) announce shortly a plan for new ships on sto-tku. Read the plans for lng driven ships and the Corporation with Turku Harbour. Could actually be 2 of the aker sisters that move to Kattegatt,
*
SV: DFDS nya fartyg
« Svar #39 skrivet: 08 oktober 2018, 11:30:55 »

Jeg tror ikke at Gloria og Sirena oprindeligt var bygget til DFDS men de blev vist nok overtaget som nye, så jeg ved ikke om det tæller.
Men man kan vel godt være fræk at kalde Crown en nybygning, selv om den blev bestilt af et andet rederi.

Dessa två färjor byggdes för Lloyd Sardegna som Golfo dei Coralli och Golfo dei Delfini men p.g.a. stora förseningar från varvet i Stettin blev de avbeställda och övertagna av DFDS.

Crown of Scandinavia togs över på liknande sätt då hon ju ursprungligen var beställd som Frans Kockum (sedermera Thomas Mann) för Euroway som syster till Frans Suell.

Så dessa tre färjor levererades nya till DFDS men var inte beställda av dem utan köptes in efter att ursprungsbeställarna avbeställt desamma.

*
SV: DFDS nya fartyg
« Svar #40 skrivet: 08 oktober 2018, 14:07:36 »
OM det bygges nye skip med stor fraktkapasitet; kunne det vært et alternativ å gå innom Frederikshavn om natten, på veien mellom København og Oslo?

Det ville vel blitt en gang mellom midnatt og kl 02, og man kunne også tatt med passasjerer.
Cruisepassasjerer blir det nok ikke, men heller ordinære reisende som savner en nattavgang fra Nordjylland til Østlandet, hvor man får mesteparten av natten ombord.

Avgangs- og ankomsttiden behøver ikke å bli vesentlig endret, hvis man satte opp farten litt (igjen).

Hva tror mine ferjevenner om et sånt prosjekt?
*
SV: DFDS nya fartyg
« Svar #41 skrivet: 08 oktober 2018, 15:04:09 »
Viking Line bygger ju en kryssningsfärja i Kina till ett bra pris. DFDS har ju förkärlek för "Vikingritade" färjor.Det kan ju bli en serie av det hela.
*
SV: DFDS nya fartyg
« Svar #42 skrivet: 08 oktober 2018, 16:17:37 »
OM det bygges nye skip med stor fraktkapasitet; kunne det vært et alternativ å gå innom Frederikshavn om natten, på veien mellom København og Oslo?

Det ville vel blitt en gang mellom midnatt og kl 02, og man kunne også tatt med passasjerer.
Cruisepassasjerer blir det nok ikke, men heller ordinære reisende som savner en nattavgang fra Nordjylland til Østlandet, hvor man får mesteparten av natten ombord.

Avgangs- og ankomsttiden behøver ikke å bli vesentlig endret, hvis man satte opp farten litt (igjen).

Hva tror mine ferjevenner om et sånt prosjekt?

Funkar dåligt
Då ryker taksfreen på halva sträckan!
Och resenärerna blir sura.
SV: DFDS nya fartyg
« Svar #43 skrivet: 08 oktober 2018, 18:37:47 »
Eh? Vad menar du nu?
*
SV: DFDS nya fartyg
« Svar #44 skrivet: 08 oktober 2018, 20:45:18 »
Eh? Vad menar du nu?

Att Köpenhamn - Oslo är en Taxfree linje.

Att lägga till i annan hamn är olämpligt,
Då Taxfree endast gäller för direkt resa till Norsk hamn!