Scandinavian Star - One more time.......
« skrivet: 18 juni 2018, 22:38:28 »
Foreningen for anhoriga sager att man har nya och fler bevis for att branden var forsakrings bedrageri.
Vet inte riktigt hur manga ganger jag tycker mig ha hort samma visa forut.

https://maritimedanmark.dk/?Id=38666
SV: Scandinavian Star - One more time.......
« Svar #1 skrivet: 19 juni 2018, 19:21:18 »
Jag får lite Palmevibbar ::)
*
« Svar #2 skrivet: 20 juni 2018, 22:20:13 »
Det finns ju vissa frågetecken som kvarstår och ett av dessa är hur det kunde komma sig att evakueringsfläktarna för bildäck var påslagna vid branden vilket skapade den snabba brandspridningen från styrbord till babord. Detta i sin tur berodde på undertryck från bildäck där en av dörrarna stod öppna och elden således "sögs" från trapphuset på styrbordssidan genom tvärkorridoren.

Visserligen är Scandinavian Star-utredningen klart bättre än Estonia-diton men man kommer inte ifrån att den förstnämnda uppenbarligen utsattes för mordbrand och sabotage. Sedan kan man väl diskutera tills nästa istid om detta berodde på "försäkringsbedrägeri" eller något annat men att avsikten var att förstöra färjan kommer man definitivt inte undan.

Branden anlades ju dessutom i en övergiven korridor med följden att den kunde få rejält fäste innan inlarmningar började från däck 4 och senare däck 5. Det är ju talande att kaptenen sade: "Herregud, det brinner överallt!" när han kom upp på bryggan och större delen av panelen lyste upp p.g.a alla inkommande larm.

Hon blev helt enkelt saboterad. Sedan behöver det inte vara just "försäkringsbedrägeri" utan kan lika gärna ha andra skäl men det finns omständigheter kring fallet som gör att en viss planering funnits med. Vissa teorier skulle också kunna testas i fullskala (exempelvis det omdiskuterade hydraulröret där det vore lämpligt att helt enkelt genomföra ett test för att se om det kan brista på det sätt som skedde). Kan man demonstrera det vid ett kontrollerat test kan t.ex den teorin läggas åt sidan.

« Svar #3 skrivet: 21 juni 2018, 23:46:19 »
Idag kom rapport om att anhoriggruppen gar vidare och anmaler 9 nya personer for inblandning i forsakringsbedrageri.

https://maritimedanmark.dk/?Id=38712