M/S Panama Express (Bygge #56 från Öresundsvarvet)
« skrivet: 17 juni 2018, 10:06:55 »
Hej.

Jag ska bygga en modell (skala 1:83) av M/S Panama Express (Bygge #56 från Öresundsvarvet) och har sökt information och bilder på nätet och har hittat en del.
Jag undrar om det är någon på detta forum som sitter på ännu mer info och bilder, Det skulle vara till en stor hjälp i mitt bygg projekt.

Tacksam för hjälp!!!

Mvh Lars
SV: M/S Panama Express (Bygge #56 från Öresundsvarvet)
« Svar #1 skrivet: 12 december 2018, 09:46:35 »
Hej.

Jag skulle behöva lite hjälp. Håller på att bygga M/S Panama Express men har märkt att det inte är så lätt att hitta bilder på detaljer så som hur man öppnar lastluckorna och hur det fungerar vid lastning. Har bara hittat bilder på nyare båtar och deras lastluckor.

Kan tänka mig att man öppnade luckorna med hjälp av kranarna (5) (det var ändå 1940)?!
Hur öppnas trippel luckorna (1)?
Det streckade området på (2) kan det vara typ golv man kunde ta bort när man skulle komma längst ner i fartyget?

Kan det vara skjutluckor längst ner (3)  Eftersom det är ett kryss på mitten luckan?
Jämför man luckorna (4) på de olika däcken så är dom ritade olika. är det luckor vid "4:an" och skjutluckor längst ner?

Funderingarna är många, men det finns kanske någon här som sitter på svaren.

Tacksam för all hjälp även om det bara är tankar och inget riktigt svar.
Mvh Lars

« Svar #2 skrivet: 12 december 2018, 15:10:38 »
Om det kan vara till nytta, även om det inte gäller just M/S Panama Express.
M/S Coolaroo som byggdes 1955 hade metalluckor av ungefär samma storlek som visas på bild 1. De hade en tjocklek av cirka 15 cm och var lufttäta. Om det fanns isolering i dem låter jag vara osagt och de lyftas av med  lastbommarna. Det var inte, vad man kallar patentluckor.
På mellandäcken var luckorna av trä, fyllda med isolering och hade en tjocklek på omkring 20cm. Observera, att de här luckorna placerades mellan skärstockarna.
Vad kryssen anbelangar, skulle man kunna tänka sig, att de står för isolering, men det låter jag vara osagt.
Att det skulle vara skjutluckor är nog osannolikt, utan de streck, som är inritade, bör vara träbelägg på huvuddäcket längst ner.
Vad som inte framkommer eller visas på bilderna är de demonterbara bananutrymmena av trä, som fanns på den här typen av fartyg och observera, att det är lastbommar och inte kranar det rör sig om på ritningen.
Skulle förresten tro, att Sveabolagets Stella Marina hade ungefär samma utseende.
« Svar #3 skrivet: 12 december 2018, 23:30:09 »
Tack Kehinde!

Där löste du en del frågeteckenför mig, på samma gång fick jag några fler, så som. Var placerade man luckorna när dom var av, på kajen?
Jag har en bild från Atlantic Express (som jag tror är det närmsta man kan komma Panama Express) där man kan se lite av lastluckorna.

Så det passar bra så som du skriver.

Och vad är skärstockarna, finns dom på min ritning?

Den enda bilden jag har från lastutrymmet på Panama Express är denna:

Säger inte så mycket om lastluckor eller skärstockar.

Du skriver " bör vara träbelägg på huvuddäcket längst ner." vad menar du med det? på bild 2 och 4 så är där linjerat på båda lastluckorna (blått), skulle inte det kunna vara någon typ av "golv",
så allt som ska till det däcket placerar man där?

Och en sista fråga. Du skriver "demonterbara bananutrymmena av trä". finns det någon bild på hur det kan se ut?.. testade googla det med hittade inget. Skulle kanske vara roligt som en detalj på bygget med lite bananer.  :-)

Mitt bygga finns på denna länk:
https://photos.app.goo.gl/feh36xGc6FN2asW27

Mvh Lars

« Svar #4 skrivet: 13 december 2018, 20:42:35 »
Första interiörbilden säger en hel de om hur trallen placeras vid, t.ex. rengöring/sopning av rummen. om du kollar extra noga ser du hur trallen har travats (längst ner till vänster).
Sopningen av lastrummen efter en bananlast var en av orsakerna till, att jag mönstrade av Coolaroo i salig åminnelse efter en resa med äpplen från Tasmanien. Enligt alla till hands stående uppgifter var, att det låg ormar från lasten kvar där och slött slingrade runt och personligen har jag en väl utvecklad ormfobi. Kunde inte föreställa mig en situation, där jag frivilligt skulle sopa upp gröna sådana och med skyfflar fylla säckar för vidare befordran över bord.
Bananerna lastades in i boxar med glesa sidor, men jag har glömt det korrekta namnet på dem. De här boxarna monterades efter hand som bananerna lastades.
Svaret på din fråga om luckorna, så lade man dem på däcket helt enkelt.
Notera, att det jag vet är av senare datum och kanske inte stämmer helt överens med förhållanden på 40-talet.
Bilden från Atlantic Express bör förresten vara från krigsåren med den tidens ganska så enkla livflottar och varför fallrepet är riggat under gång har jag inte en susning. Snabbembarkering vid behov kanske???
« Svar #5 skrivet: 14 december 2018, 08:40:14 »
Tack.

Alltid roligt med historier. Jag ogillar också ormar så då hade det inte heller passat mig.  ;-)
Tack iaf för informationen, stor hjälp!

//Lars