SV: TallinkSilja överväger nytt fartyg
« Svar #45 skrivet: 28 augusti 2018, 11:34:03 »
Om det blir systrar på stockholm riga linjen så blir det nog i from av Romantika/victoria i framtiden men då behövs en  ny parhäst till baltic queen . såvida man inte tar två nybyggen till den linjen och försöker göra sig av med silja europa och flyttar in BQ på hennes plats men så många nybyggen tror jag inte det bir. Men SE och isabelle behöver nog avyttras vad det lider/TT

Tallink gör nog av med Silja Europa omedelbart, om de bara hittar en köpare.
« Svar #46 skrivet: 28 augusti 2018, 11:56:39 »
Det är nog tänkbart att Tallink skulle sälja Europa omgående om tillfälle gavs. Men det skulle knappast ske vilkorslöst.

Det var nog dyrare än man tänkt sig att dra ned till varannandagsavgångar på Riga, både genom större tapp än man förmodligen tänkt sig på fraktsidan och genom tiden det tagit att bygga upp förtroendet igen.

Så någon försäljningsleverans av Europa innan ersättare, tillfällig eller permanent, är på plats tror jag inte att man ställer upp på.

Sedan får vi väl se vad som händer med Atlantic Vision, jag hade nog trott att hon skulle blivit såld i senaste förhandlingsrundan, har för mig att Kanadensiska regeringen anslagit pengar för att köpa in fartygen, vilket ju också gjorts med de man chartrade från Stena, men för Atlantic Vision blev det bara förlängd charter. Det är inte otänkbart att hon kommer att lämnas åter.

Hon skulle i princip kunna användas tillfälligt både på kort och långlinjer.
« Svar #47 skrivet: 06 september 2018, 12:55:01 »
Det är nog tänkbart att Tallink skulle sälja Europa omgående om tillfälle gavs. Men det skulle knappast ske vilkorslöst.

Så någon försäljningsleverans av Europa innan ersättare, tillfällig eller permanent, är på plats tror jag inte att man ställer upp på.

Njae - problemet är väl antagligen det samma som tidigare: Tallink har (antagligen för att årsresultaten skulle se litet bättre ut) ju hela tiden kört med väldigt låga årsavskrivningar, dvs. långa avskrivningstider. Europas bokföringsvärde torde m.a.o. ännu vara relativt högt, trots fartygets ålder. Och en försäljning till ett pris under bokföringsvärdet skulle ju försämra årsresultatet, vilket man antagligen vill undvika.
« Svar #48 skrivet: 06 september 2018, 13:36:58 »
Inte tror jag det kommer hända så mycket, ända är att de lär köpa en ny båt till Hel-Tal, Silja Europa är ju nyrenoverad men vet inte hur den går, kanske ersätta Seawind med Star?

Tror inte dom kommer ändra på dom långa linjerna så mycket, dom har ju ett försprång på Viking, Åbo linjen är väl där som det är tufft, men ser inga andra båtar som skulle kunna bytas dit, förutom nybbyggen. Men dit kommer det knappast komma.
« Svar #49 skrivet: 06 september 2018, 13:43:02 »
Angående fartygens bokföringsvärden

Låga relativt vad?
Se bättre ut än vadå?

Jag tror inte att bokföringsmässiga övervärden finns i dagens marknad. Tvärt om har man ju sänkt avskrivningstakten/ gjort uppskrivningar för att inte skriva av för mycket.

Dessutom är balansräkningen så stark att det inte skulle vara något problem att ta en eventuell nedskrivning vid försäljning. Det där är ju bara ett problem om man ligger nära konkurs.
*

Eugen Cork

• 30
  • Det går åt helvete kapten, ankaret flyter!
    • Visa profil
« Svar #50 skrivet: 16 september 2018, 18:47:37 »
Sent in i denna tråd men...

Det föreslås att köra Victoria + Romantika på Sto-Riga (och göra sig av med Isabella). Vad tjänar man på det? Det som Sto-Riga behöver är utrymme för långtradare och där är (väl?) Victoria endast en liten uppgradering.

Vill man ha mer kapacitet på Stockholm-Tallinn är väl den uppenbara lösningen att flytta Baltic Princess (eller Galaxy) dit och hitta något annat på Sto-Åbo.

Det verkar om ingen någonstans har någon vettig idé om vad som skall ske med Silja Europa
Utfört 2018:
Tallinn trettonhelgen. matiné på operan. (Victoria)

Tallinn februari. Två kvällar på operan, en dag Tallinn-Helsingfors-Tallinn; måste åka ALLA båtar (Baltic Queen, Star, Megastar, Victoria)

Åland(Baltic Queen). Rock the boat m. Spinal Tap.
« Svar #51 skrivet: 16 september 2018, 18:53:35 »
Sent in i denna tråd men...

Det föreslås att köra Victoria + Romantika på Sto-Riga (och göra sig av med Isabella). Vad tjänar man på det? Det som Sto-Riga behöver är utrymme för långtradare och där är (väl?) Victoria endast en liten uppgradering.

Vill man ha mer kapacitet på Stockholm-Tallinn är väl den uppenbara lösningen att flytta Baltic Princess (eller Galaxy) dit och hitta något annat på Sto-Åbo.

Det verkar om ingen någonstans har någon vettig idé om vad som skall ske med Silja Europa
Jag håller med dig. Hade varit ett tillfälle att under GALAXYS dock i januari bygga om soldäcket akter och discot till spa/bad för att sedan sättas in på Tallin trafiken.
*
« Svar #52 skrivet: 16 september 2018, 21:38:31 »
Nu ska Baltic Queen få nya reduktionsväxlar likt Baltic Princess och detTallinkSilja då kan göra att presentera Baltic Queen som ett "nytt" fartyg på Åbolinjen och sätta Galaxy på Stockholm-Tallinn. Med uppgraderingen i Baltic Queens maskin riskerar hon inte att drabbas av dom problem Baltic Princess led av.
 Baltic Queen vs Vikings kinabygge 2021?
« Svar #53 skrivet: 18 oktober 2018, 09:36:11 »
En avsiktsförklaring är skriven med varvet i Raumo.

https://www.tallink.com/press-releases#85984128
« Senast ändrad: 18 oktober 2018, 10:53:25 av Kim Viktor »
*
« Svar #54 skrivet: 18 oktober 2018, 11:22:42 »
En avsiktsförklaring är skriven med varvet i Raumo.

https://www.tallink.com/press-releases#85984128

Härligt, en syster till Megastar borde det väl innebära och en försäljning av Star borde väl ingå. Om Star säljs vilka kan vara potentiella köpare?
« Svar #55 skrivet: 18 oktober 2018, 12:37:05 »
eller så byggs star om med lite fler hytter och går in som ersättare för Isabelle på Riga med sin stora fraktkapacitet./TT
Resor 2018:
Vicktoria till tallinn ToR
Dygns kryssning med Galaxy.
Dagstur med Rosella.
Rhapsody of the seas i medelhavet
Silja Symphony
Baltic Queen
Kommande2018:

Kommande 2019:
Oasis of the seas
« Svar #56 skrivet: 18 oktober 2018, 12:46:57 »
Möjligheten att sätta in Star på Riga och istället sälja Isabelle finns förstås. Men jag hoppas fortfarande på att det snart kommer en beställning på ett nytt fartyg för Tallinn-Stockholm och då blir ju Victoria över, som passar utmärkt för Riga.

Vem som skulle vara intresserad av Star vet jag inte. Men hon skulle faktiskt passa utmärkt som en ny Stena Danica på Göteborg-Fredrikshamn.
« Svar #57 skrivet: 18 oktober 2018, 12:58:00 »
Bygga om star och in på Åbo kväll sthlm
*
« Svar #58 skrivet: 18 oktober 2018, 13:03:06 »
Bygga om något som man får extremt bra betalt för är dumt. Star är ett väldigt eftertraktat fartyg som det är..
« Svar #59 skrivet: 18 oktober 2018, 15:19:57 »
Star blir nog inte svårsåld, får se vem som bjuder mest. Star kommer nog säljas och så återchartrar man henne precis som man gjorde med Superstar för att finansiera nybygget.