SV: TallinkSilja överväger nytt fartyg
« Svar #30 skrivet: 22 juni 2018, 04:03:21 »
Citera
oTallinkSilja inväntar nog Amorella och sätter den som syster på Riga (under förutsättning att Viking vill sälja den till dem)
Tror nog inte att dom har det minsta intressa i av att köpa Amorella.
snarare tror jag att dne skuta man vill bli av me di längden är isabelle. /TT
Resor 2018:
Vicktoria till tallinn ToR
Dygns kryssning med Galaxy.
Dagstur med Rosella.
Rhapsody of the seas i medelhavet
Silja Symphony
Baltic Queen
Kommande2018:

Kommande 2019:
Oasis of the seas
« Svar #31 skrivet: 23 juni 2018, 00:25:50 »
Men vad är hypotesen om nytt tonnage i så fall??? Nybyggen lär ju dröja..
*

Penny

• 129
  • Kryssningar är livet!
    • Visa profil
« Svar #33 skrivet: 24 juni 2018, 20:07:00 »
Låter spännande. Kul att de vill expandera på Tallinn-Helsingfors.
Kommande
Amorella

Mina resor 2018
Silja Symphony (Nyår 17/18)
S/S Blidösund
Rhapsody Of The Seas: 7 nätter i Medelhavet
M/S Birka (Skaldjurskryssning)
S/S Storskär *2
« Svar #34 skrivet: 27 juni 2018, 00:00:54 »
Ja, men den hamnar på Helsingfors Tallinn. Tänker mer på vad som sker på Tallinn och Riga från Stockholm. Det känns vettlöst dumt att inte köra systerfartyg på samma rutt... men det verkar inte som att det bekommer tallink silja.
« Svar #35 skrivet: 27 juni 2018, 00:02:49 »
Jag hoppas få se Isabelle med amorelle på Riga och romantica o Victoria på Tallinn. Men var gör man av en av galaxy syrrorna. ?? Tillbaka till hel tal och säljer av silja Europa?
« Svar #36 skrivet: 27 juni 2018, 08:07:26 »
Ja, men den hamnar på Helsingfors Tallinn. Tänker mer på vad som sker på Tallinn och Riga från Stockholm. Det känns vettlöst dumt att inte köra systerfartyg på samma rutt... men det verkar inte som att det bekommer tallink silja.
Det känns på något sätt mer vettlöst att köpa en 30-årig färja när man redan har vettigt tonnage på rutten. Att köpa Isabella var ändå logiskt med tanke på att man dels blev av med Silja Festival och man även motade Olle i grind då Viking inte satte in henne på finska viken som planerat. Och så länge färjorna håller någorlunda lika standard så spelar det ju mindre roll om man har systerfartyg eller inte.
« Svar #37 skrivet: 27 juni 2018, 08:47:44 »
Systerfartyg kan ha sina fördelar. Speciellt om man som man gjorde förut körde 2 och en halv rundtur med vardera mellan Helsingfors och Tallinn.

Men idag då man kör tre turer med vardera och det, som jag förstått det, är viss skillnad i beläggningen mellan avgångarna kan det faktiskt vara en fördel med olika storlek på fartygen.

Blir intressant att se om tiden sprungit i från en Megastar II i form av ett rent systerfartyg eller om man beställer något ännu större för den tidtabell Megastar har nu och sätter in Megastar på Stars nuvarande avgångar.
« Svar #38 skrivet: 27 juni 2018, 22:22:07 »
Om det blir systrar på stockholm riga linjen så blir det nog i from av Romantika/victoria i framtiden men då behövs en  ny parhäst till baltic queen . såvida man inte tar två nybyggen till den linjen och försöker göra sig av med silja europa och flyttar in BQ på hennes plats men så många nybyggen tror jag inte det bir. Men SE och isabelle behöver nog avyttras vad det lider/TT
Resor 2018:
Vicktoria till tallinn ToR
Dygns kryssning med Galaxy.
Dagstur med Rosella.
Rhapsody of the seas i medelhavet
Silja Symphony
Baltic Queen
Kommande2018:

Kommande 2019:
Oasis of the seas
« Svar #39 skrivet: 27 juni 2018, 23:47:05 »
Håller nog med. Baltic Queen hör hemma på hel tal. Vad gör man med Tallinn Stockholm. Finns det nåt begagnat tonnage (typ 2 systrar ) som skulle fingera på denna rutt.
« Svar #40 skrivet: 28 juni 2018, 13:08:24 »
Håller nog med. Baltic Queen hör hemma på hel tal. Vad gör man med Tallinn Stockholm. Finns det nåt begagnat tonnage (typ 2 systrar ) som skulle fingera på denna rutt.
Tycker mer att Galaxy med sin exteriör hör hemma där medan BP & BQ borde gå som systerfartyg på Stockholm-Tallin.

Som ett svar på Viking's kommande nybygge och Viking Grace skulle (Tallink) Silja kunna ta tillbaka Silja Europa och planera för sitt nästa nybygge på Stockholm-Åbo!?
« Svar #41 skrivet: 28 juni 2018, 17:43:23 »
BQ är byggd för Stockholm-Tallinn och enligt vad som sades, men aldrig bekräftades var även BP tänkt för den linjen.

Men det är ett decenium sedan nu och utvecklingen har varit positiv. Därför borde det vara dags att byta ut åtminstone Victoria som är från 2004 med något helt nytt. Storleksmässigt i klass med VLs kinabygge för Stockholm-Åbo.

Naturligtvis kunde man tänka sig nybygget på Stockholm-Åbo, där det är hårdare konkurens. Men Tallink är trots allt ett Estniskt rederi och jag tror att man sätter viss stolthet i nybyggen på linjerna från Tallinn.
*

Penny

• 129
  • Kryssningar är livet!
    • Visa profil
« Svar #42 skrivet: 28 juni 2018, 18:25:59 »
Det känns vettlöst dumt att inte köra systerfartyg på samma rutt... men det verkar inte som att det bekommer tallink silja.

Inte bara Tallink Silja. DFDS Seaways kör med Crown och Pearl Seaways på Oslo - Köpenhamn. Viking Line Viking Grace och Amorella på Åbo. Mariella och Gabriella på Helsingfors. Dessa är inte heller systrar!
Kommande
Amorella

Mina resor 2018
Silja Symphony (Nyår 17/18)
S/S Blidösund
Rhapsody Of The Seas: 7 nätter i Medelhavet
M/S Birka (Skaldjurskryssning)
S/S Storskär *2
« Svar #43 skrivet: 28 juni 2018, 21:46:27 »
Jag skulle tro att ett ev. nybygge av längre kryss karaktär går till Sto-Tal linjen - Victoria över på annan linje, tex Riga linjen.

Frågan är dock vad man faktiskt vill göra med Silja Line om man tycker att verksamheten är ekonomiskt för slö.
« Svar #44 skrivet: 17 juli 2018, 18:18:24 »
Blir det en Megastar 2, kanske 2020-21, så tycker jag att Star bör säljas.
Fartyg brukar ju i regel vara ganska skräddarsydda för sin trafik.
Ingen har här kommit på, att Star kunde ju vara en ypperlig parhäst
till XPRS, eftersom hon från första början blev för liten.
Sälja till en konkurrent?!
Varför inte, i fall Viking är färdig att betala det som Tallink skall ha.
Fiffigast går det ju så, att man genast tar napp, betalar och befraktar
tillbaka, tills nybygget är klart för leverans.

SL