SV: TallinkSilja överväger nytt fartyg
« Svar #15 skrivet: 16 juni 2018, 19:00:41 »
https://cns.omxgroup.com/cdsPublic/viewDisclosure.action?disclosureId=843327&messageId=1060596

Jag skulle vilka påstå att nedgången för reguljärpassagerare med bil beror på att man väljer att prisa ut sig själva eftersom hytterna är fulla av kryssare och bildäck en med lastbilar och att denna kombination är lönsammare.

Men reguljärpassagerare med bil är alls inte olönsamma. Med större fartyg är det bara att plocka.
« Senast ändrad: 16 juni 2018, 19:06:34 av Mistluren »
« Svar #16 skrivet: 16 juni 2018, 21:09:17 »

Vilka fartyg menar du att man har att byta med?

Visst kan jag tänka mig att man skulle kunna göra någon rockad med Europa sommartid och att kortkryssarna mellan  Helsingfors och Tallinn fick hålla tillgodo med Isabelle ett par månader.

Men det blir lite av paniklösning, som i alla fall inte är hållbar på ett par års sikt. Det är ändå dags att beställa nytt nu.

Någon särskild konkurrens har man dock inte och fartygen är ofta näst intill fulla. Så fulla att det är inte optimalt ens utan konkurrens, man skulle kunna dra in mer med större fartyg.
[/quote]

Du skulle kunna lägga över tex Galaxy på Tallinn linjen, och exempelvis flytta Victoria, antingen till Åbo eller Riga linjen.

Däremot skulle jag gärna vilja veta vart ifrån att fartygen är ofta näst intill fulla? Du tror inte beställningarna skulle vart gjorda, om dom vore det? Man beställer väll rimligen nybygge till linjer som har tillväxt potential och fulla avgångar?

https://cns.omxgroup.com/cdsPublic/viewDisclosure.action?disclosureId=843327&messageId=1060596

Jag skulle vilka påstå att nedgången för reguljärpassagerare med bil beror på att man väljer att prisa ut sig själva eftersom hytterna är fulla av kryssare och bildäck en med lastbilar och att denna kombination är lönsammare.

Men reguljärpassagerare med bil är alls inte olönsamma. Med större fartyg är det bara att plocka.

Nej, reguljärpassagerare med bil är inte olänsamma, men dom är inte lika lönsamma som frakt, inte ens i närheten. Och jag ifrågasätter om bilpassagerare verkligen är lönsammare än snitt kryssaren. Sällan fordonen i sig drar in så fantastiska summor. Problemet blir dock om man helt tappar dom, då man till Lettland, Estland och Finland har konkurenter som "flåsar" i nacken. Så helt törs man nog inte tappa den marknaden. Däremot tror jag inte att man kan räkna hem nybyggen bara på det.
« Senast ändrad: 16 juni 2018, 21:14:25 av kalle-sand »
« Svar #17 skrivet: 16 juni 2018, 21:54:46 »
Nu skrev jag inte att bilpassageraren var lönsammare än snittkryssaren, utan tvärt om att man i praktiken väljer bort bilpassagerare för att få plats med lönsammare kryssningsgäster.

Det innebär naturligtvis att man också väljer bort möjliga intäkter när man inte har fartygskapacitet för båda delar. Jag tror att beställningen kommer.

Flytta Galaxy till Tallinn. Visst men vad skulle man flytta till Åbo, Isabelle? -Det funkar ju bara inte. I så fall får man ju ett fartyg nära nog identiskt med konkurrentens och allt som återstår blir ett priskrig mot absoluta botten.
*
« Svar #18 skrivet: 17 juni 2018, 07:22:21 »
Star får man bra betalt för som delfinansiering av Megastar2. Så är det säkert upplagt..
« Svar #19 skrivet: 17 juni 2018, 08:11:05 »
Rosella bort och Star i rött in KAP-MAR?
*
« Svar #20 skrivet: 17 juni 2018, 12:02:46 »
Rosella bort och Star i rött in KAP-MAR?

Wasa Express bort och Wasa Star till Wasaline.
« Svar #21 skrivet: 17 juni 2018, 19:50:28 »
En aspekt som slog mig under dagen när vi diskuterar rotationer.

Mumindalen i Finland vill ju etablera sig i Sverige i Karlstad just nu om de går igenom skulle de kunna vara igång under 2020

Hur skulle detta påverka trafiken under sommaren med Åbo fartygen tro?
« Svar #22 skrivet: 17 juni 2018, 22:33:53 »
En aspekt som slog mig under dagen när vi diskuterar rotationer.

Mumindalen i Finland vill ju etablera sig i Sverige i Karlstad just nu om de går igenom skulle de kunna vara igång under 2020

Hur skulle detta påverka trafiken under sommaren med Åbo fartygen tro?

Rimligen inte alls, eftersom originalet redan finns utanför Åbo. Det kan ju vara Stockholmare som väljer kopian i Värmland istället, men har svårt att tro att det har något annat än högst marginell betydelse. Dessutom måste det till ett beslut i hög rättsinstans, förmodligen HD, om att ändra besittningsrätten, ett beslut som skulle få mycket stor (negativ) påverkan i hela Sverige för personer som arrenderar sitt hus. Utan ändrad besittningsrätt, antagligen ingen park i Karlstad. Ska inte dra hela historien här.

Tillbaka till Star, tänk om Tallink provar nya marknader, utanför Östersjön? Eller ett längre charteravtal som man haft med Marine Atlantic och Stena? Med 500 hyttplatser går det ju även att köra nattetid.
« Svar #23 skrivet: 18 juni 2018, 00:23:42 »
Jag maste ha missat nagot intressant i det hela.
Hur kommer det sig att Tallink-Silja hela tiden bygger nytt medans Viking knappt har rad med nagot nybygge over huvud taget?
Ar intjaning sapass mycket battre for Tallink-Silja an for Viking?
« Svar #24 skrivet: 18 juni 2018, 16:22:40 »
Jag maste ha missat nagot intressant i det hela.
Hur kommer det sig att Tallink-Silja hela tiden bygger nytt medans Viking knappt har rad med nagot nybygge over huvud taget?
Ar intjaning sapass mycket battre for Tallink-Silja an for Viking?

Jag vet inte om TS tjänar så mycket mer än VL utan det handlar väl om att VL betalar med egna pengar i större grad än TS som lånar pengar till köp?
« Svar #25 skrivet: 18 juni 2018, 21:44:56 »
Tallink gör i regel bättre resultat än Viking. Nu senast mer än 8 gånger bättre, 5,3 MEUR mot 46 MEUR. Skillnaden till varför de bygger är väl främst att Tallink alltid har haft en mer aggressiv approach till nybeställningar. Det stora nybyggnadsracet på 00-talet finansierades mycket riktigt av lånade pengar som i sin tur gjordes möjligt av Baltikums och Estlands kraftiga BNP-tillväxt med årlig tillväxt på mer än 10% och stundande EU-medlemskap. När investerare blickade mot Baltikum och Estland var Tallink duktiga på att slå mynt av det och kunde låna upp stora belopp ganska fördelaktigt. Vill minnas att jag läste på gamla Landgången att Baltic Princess finansierades till 80% av lån och endast 20% eget kapital. Tror inte det skulle vara möjligt att bygga lika mycket idag till samma villkor utan det var förutsättningarna för stunden som gjorde det möjligt och Tallink beställde i princip så mycket det bara gick.

I dag handlar det mer om att bygga en båt i sänder och jag tror en eventuell Megastar 2 enkom handlar om att man vill slå vakt om sina goda inkomster från Hel-Tal. Eckerö Line har utökat sin tidtabell och det är väl inte omöjligt att Viking återkommer med sommartonnage inom kort. Givet att bunkerpriserna inte stiger allt för mycket borde Star tekniskt och kapacitetsmässigt ha många
år kvar på Hel-Tal men för att möta konkurrensen känner man sig nog tvingad att beställa Megastar 2.
« Svar #26 skrivet: 18 juni 2018, 23:10:29 »
När det gäller optimal kapacitet så får man förstås ha olika måttstockar beroende på om linjen är konkurrensutsatt eller inte. Finns konkurrens måste man ha större kapacitetsmarginaler och det är väl så man motiverar en investering för Helsingfors-Tallinn.

Men de linjer som ligger närmst kapacitetstaket är Stockholm-Tallinn och Stockholm-Riga och till slut förlorar man på att vänta, även om konkurrensen är svag.

Att man skulle ha någon särskilt hög investeringstakt tycker jag väl inte heller. Snarare har man haft en låg takt de senaste tio åren, dock efter en relativt hög takt dessförinnan.

Att jämföra med VL tycker jag inte är särskilt givande eftersom det är VL som är extremfallet,  inte Tallink.
« Svar #27 skrivet: 19 juni 2018, 09:00:05 »
Det är intressant att jämföra, det är ju tvåhelt olika världar men ändå samma, Viking mot Tallink, Tallink bygger nytt och gör även stora renoveringar, se bara Silja Europa, Promenadesystrarna till viss del, där renoveras samtliga hytter. De sitter inte still. Viking är mer och är dom för försiktiga? De har endast tagit emot Grace och Xprs samt gjort någorlunda renoveringar av sina fartyg, men här är det skillnad för mig, jag har inte fått den där wow se vad de har gjort när Viking har renoverat, till skillnad från Tallink. Viking har också gjort lyckade renoveringar men det känns ofta bara halvgjort.
« Svar #28 skrivet: 19 juni 2018, 23:10:34 »
 :oTallinkSilja inväntar nog Amorella och sätter den som syster på Riga (under förutsättning att Viking vill sälja den till dem)
Frågan är vad som händer på Tallinn linjen då man Evt plötsligt har ett fartyg "över"? Silja Europa till Stockholm Tallinn och man avyttrar Victoria och romantika till ett danskt rederi...?
« Svar #29 skrivet: 19 juni 2018, 23:35:24 »
Skulle tippa att Star stannar på hel tal även om megastar II levereras