SV: TallinkSilja överväger nytt fartyg
« Svar #1 skrivet: 15 juni 2018, 19:31:09 »
Spännande

Antagande att om de skulle ske blir de till Helsingfors-tallin trafiken.

Undra om de skulle kunna bli någon rotation på befintligt tonnage på Helsingfors-tallin kontra Åbo linjen?

Galaxy ut och star in?
SV: TallinkSilja överväger nytt fartyg
« Svar #2 skrivet: 15 juni 2018, 19:36:08 »
Spännande

Antagande att om de skulle ske blir de till Helsingfors-tallin trafiken.

Undra om de skulle kunna bli någon rotation på befintligt tonnage på Helsingfors-tallin kontra Åbo linjen?

Galaxy ut och star in?

Noop, inte en chans, Star har inte ens i närheten av den hyttkapacitet som behövs för Åbo linjen. Frågan är om man vill behålla SeaWind, eller satsar på att hålla kvar Star och avyttra SeaWind. Hon är väll mer eller mindre klar för stranden nu.
SV: TallinkSilja överväger nytt fartyg
« Svar #3 skrivet: 15 juni 2018, 19:44:49 »
Jämförde precis hytt kapaciteten och är som du nog säker, SeaWind är på utgående...
SV: TallinkSilja överväger nytt fartyg
« Svar #4 skrivet: 15 juni 2018, 21:07:51 »
Star skulle däremot passa ganska bra för att ersätta, ja just det, Danica om hon såldes till Stena.. Det brukar ju dessutom vara populärt att spekulera i just försäljningar till Stena.

Men kul om det blir ett ytterligare nybygge för Tallinn-Helsingfors. Samtidigt börjar det bli dags även för Tallinn-Stockholm. Hoppas att det kommer snart.
SV: TallinkSilja överväger nytt fartyg
« Svar #5 skrivet: 15 juni 2018, 21:49:01 »
Star skulle däremot passa ganska bra för att ersätta, ja just det, Danica om hon såldes till Stena.. Det brukar ju dessutom vara populärt att spekulera i just försäljningar till Stena.

Men kul om det blir ett ytterligare nybygge för Tallinn-Helsingfors. Samtidigt börjar det bli dags även för Tallinn-Stockholm. Hoppas att det kommer snart.

Vore väll intressant om Star hamnade på närmare håll i röd skrud - även om inte troligt. Kan inte tänka mig att man vill sälja till närmaste konkurenten.

Men något nybygge till Tallinn linjen lär förmodligen dröja, men till Riga linjen med anpassad bildäckskapacitet tror jag skulle vara en god investering.
*

    Penny

  • 129
  • Kryssningar är livet!
    • Visa profil
SV: TallinkSilja överväger nytt fartyg
« Svar #6 skrivet: 15 juni 2018, 22:06:31 »
Star skulle däremot passa ganska bra för att ersätta, ja just det, Danica om hon såldes till Stena.. Det brukar ju dessutom vara populärt att spekulera i just försäljningar till Stena.

Men kul om det blir ett ytterligare nybygge för Tallinn-Helsingfors. Samtidigt börjar det bli dags även för Tallinn-Stockholm. Hoppas att det kommer snart.

Varför tycker du att det är dags med nya fartyg på Tallinn-Stockholm? Victoria 14 år och Baltic Queen 9 år.
Kommande
Amorella

Mina resor 2018
Silja Symphony (Nyår 17/18)
S/S Blidösund
Rhapsody Of The Seas: 7 nätter i Medelhavet
M/S Birka (Skaldjurskryssning)
S/S Storskär *2
SV: TallinkSilja överväger nytt fartyg
« Svar #7 skrivet: 15 juni 2018, 23:00:55 »
Marknaden växer fortfarande och det börjar bli väl fullt på både Stockholm-Tallinn och Stockholm-Riga. Med ett nytt fartyg på Stockholm-Tallinn kunde man få ökad kapacitet på båda linjerna, eftersom Victoria blir fri att flytta över.
SV: TallinkSilja överväger nytt fartyg
« Svar #8 skrivet: 15 juni 2018, 23:10:14 »
Star är nog ett fartyg som man skulle få bra betalt för. Bygger man en syster till Megastar gissar jag att man säljer Star och chartrar tillbaka henne för att delfinansiera nybygget, precis som man gjorde med Superstar.
*
SV: TallinkSilja överväger nytt fartyg
« Svar #9 skrivet: 16 juni 2018, 02:02:00 »
Tänk på att Sea Wind är det enda av Tallinks färjor som kan ta järnvägsvagnar ombord.
Fartyg jag åkt med iår:
- Stena Flavia
- Scottish Viking
- Rosella
- Viking Grace
- Amorella
- Baltic Queen
- Silja Europa
- Megastar
- Mariella
- Finlandia
- Stena Spirit
- Stena Vision
- Pearl Seaways
- Stena Saga
- Galaxy
- Gotland
- Visby
- Eckerö
SV: TallinkSilja överväger nytt fartyg
« Svar #10 skrivet: 16 juni 2018, 07:40:07 »
Nybygget torde i så fall komma tidigast till säsongsstart 2020.
Ett europeiskt varv lär väl ändå att föredra.
Alldeles rätt som någon här skrev, att Star är säkert pga. sin ålder
efterfrågad som dagsfärja och att den eventuella köparen säkert går
med på en leverans efter att nybygget är färdigt.

SL
SV: TallinkSilja överväger nytt fartyg
« Svar #11 skrivet: 16 juni 2018, 07:44:13 »
Men vad sägs om att göra sig av med isabelle? Visst star har inte stor hytt kapacitet men bildäcket skulle nog behövas på Riga linjen?Några fler hytter går säker att klämma in med mindre ombyggnationer/TT
Resor 2018:
Vicktoria till tallinn ToR
Dygns kryssning med Galaxy.
Dagstur med Rosella.
Rhapsody of the seas i medelhavet
Silja Symphony
Baltic Queen
Kommande2018:

Kommande 2019:
Oasis of the seas
SV: TallinkSilja överväger nytt fartyg
« Svar #12 skrivet: 16 juni 2018, 18:01:12 »
Marknaden växer fortfarande och det börjar bli väl fullt på både Stockholm-Tallinn och Stockholm-Riga. Med ett nytt fartyg på Stockholm-Tallinn kunde man få ökad kapacitet på båda linjerna, eftersom Victoria blir fri att flytta över.

Nja, tror inte att förutom vissa dagar på bildäck att det är någon större växtverk på endera av linjerna. Konkurrensen av passagerarna är hård, så finns egentligen ingen anledning att öka. Skulle man vara i akut behov av kapacitet på Tallinn eller Riga har man fartyg nog att internbyta med-
SV: TallinkSilja överväger nytt fartyg
« Svar #13 skrivet: 16 juni 2018, 18:05:21 »
Men vad sägs om att göra sig av med isabelle? Visst star har inte stor hytt kapacitet men bildäcket skulle nog behövas på Riga linjen?Några fler hytter går säker att klämma in med mindre ombyggnationer/TT

Inte i närheten av mot vad som skulle behövas för en nattlinje. Fartyget har helt fel dimensioner och utrustning för att byggas om till nattfartyg - men även OM detta var teoretiskt möjligt, flytten av fartygets metacentrum till följd av vikten av hyttmoduler skulle sänka lastkapacitet i sån omfattning att det skulle inte vara försvarbart. Du skulle ha 2 lastdäck men inte kunna lasta dom i närheten fullt ut. Vad ska man då ha lastdäcken till? Då har du ett fartyg med både undermålig hytt och last kapacitet.
SV: TallinkSilja överväger nytt fartyg
« Svar #14 skrivet: 16 juni 2018, 18:58:25 »
Marknaden växer fortfarande och det börjar bli väl fullt på både Stockholm-Tallinn och Stockholm-Riga. Med ett nytt fartyg på Stockholm-Tallinn kunde man få ökad kapacitet på båda linjerna, eftersom Victoria blir fri att flytta över.

Nja, tror inte att förutom vissa dagar på bildäck att det är någon större växtverk på endera av linjerna. Konkurrensen av passagerarna är hård, så finns egentligen ingen anledning att öka. Skulle man vara i akut behov av kapacitet på Tallinn eller Riga har man fartyg nog att internbyta med-
Vilka fartyg menar du att man har att byta med?

Visst kan jag tänka mig att man skulle kunna göra någon rockad med Europa sommartid och att kortkryssarna mellan  Helsingfors och Tallinn fick hålla tillgodo med Isabelle ett par månader.

Men det blir lite av paniklösning, som i alla fall inte är hållbar på ett par års sikt. Det är ändå dags att beställa nytt nu.

Någon särskild konkurrens har man dock inte och fartygen är ofta näst intill fulla. Så fulla att det är inte optimalt ens utan konkurrens, man skulle kunna dra in mer med större fartyg.