Till Riga i rysskyla
« skrivet: 09 juni 2018, 13:33:26 »
I denna värmebölja, vad passar bättre än reportage från den gångna vintern? Resan gjordes helt spontant i början av mars (bokade någon dag innan) då jag såg att det skulle bli ner mot -20 dagtid i Riga, en sådan möjlighet vill man ju inte missa. ;)

Jag har tidigare visat inredningsbilder, så denna gång fokuserar jag på andra fartyg och miljöer. Inredningsbilderna hittar ni här: https://sjofartsbloggarna.com/2018/03/09/jamforelse-romantika-och-victoria-i/

När jag kom till Värtahamnen på plats och de tyckte det var en aningen märkligt att en ung kille åkte till Riga med endast ryggsäck. Men jag behöver ju inte ta med mig hela mitt bohag bara för att jag är borta i två dygn. ;)

I Stockholm var det betydligt mildare än vad som komma skall, endast runt 14 grader kallt.

Silja Serenade la ut på sin "kvart-i-femma" till Helsingfors.

Baltic Queen lastade för att snart sätta kurs mot Tallinn.

Det syns inte på bilden men vinden var väldigt kraftig med kulingstyrka i byarna även inne i stan. Därför kom också alla utedäck att stängas kort efter att denna bild togs.

Nästa morgon i Rigabukten med vacker sjörök.

Termometern visade på -21.... Trots att jag var påpälsad uppehöll jag mig inte på utedäck under några längre perioder åt gången.

Här hade isen precis lagt sig då stora delar av januari och februari hade varit relativt milda.

Bulkfartygen Brigga och Frigga låg upplagda i inloppet till Riga.

Ionic Rizona lastade kol, tro det eller ej men fartyget är byggt så nyligen som 2015.

Den danska tankern Selandia Swan såg en aningen köldslagen ut.

Isbrytarna hade vid denna tidpunkt inte börjat operera men de skulle komma till användning de kommande veckorna.

Rigas skyskrapor i sikte.

Containerhanteringen är endast en liten del av hamnen verksamhet. Av all frakt som passerade hamnen var endast 13,4% containrar, jämfört med kolet som var 40,3%.

Även Wes Amelie hade fått känna av kylan.

Rosali lastades med kol vilket syntes tydligt.

Romantika fick bryta tunn is den sista biten in till terminalen.

Trots rätt så hårt väder under överfarten var vi i tid till Riga. Nu har förstås inte den här linjen en direkt tuff tidtabell längre, med en enkelresa som tar 17-18 timmar. 

Snön hade inte kommit i några större mängder. P.g.a. kylan besökte jag många fler souvenirbutiker än vad jag brukar denna dag. ;)

Riga har 10 olika spårvägslinjer. På bilden syns en av de äldre vagnarna, modell Tatra.

Slottet och gamla staden.

Romantika väntade på att jag skulle komma ombord igen och vid det här laget längtade jag till värmen.

Tur att jag inte hade bokat en utsideshytt hade ändå inte sett mycket.

Solen på väg ner över Daugava (floden).

Hmm vet inte om jag känner för att bada i denna flod, inte ens på sommaren.... Mörkret kom snabbt och det blev inte så många fler bilder tagna.

Nästa morgon passerade vid ett Sandhamn i vinterskrud strax efter 7.

Skärgården om vintern är en underbar upplevelse, totalt tyst, ren livsnjutning att glida igenom.

Tyska tankerfartyget Seabass.

Viking Grace utan rotorsegel.

Linea på Tynningöleden.

Avslutningsvis en bild på Solöga, lokalbåt i Vaxholmsområdet.

Tack för titten, om ni vill får ni gärna ta en titt på denna film från denna resa som är redigerad av kevpa.

https://youtu.be/XfYS5nU5_Uw

Vi hörs snart igen!
/Kim Viktor

« Senast ändrad: 11 juni 2018, 16:18:30 av Kim Viktor »
*
SV: Till Riga i rysskyla
« Svar #1 skrivet: 09 juni 2018, 13:53:42 »
Tack för ett trevligt reportage. Jag har bara varit i Riga en gång och upplevde det som en trevlig minisemesterstad. Då var vädret ungefär som idag, sol o varmt. Tror jag föredrar det. Både i Riga och i skärgården.
Nu ska jag cykla ner och njuta av Östersjöns böljor från Falsterbostranden. Runt 22 grader i vattnet. Inte så dumt det heller. Kanske får jag se nån tysklandsfärja i horisonten utanför Trelleborg  :)
/Marre
*

Kevpa

• 62
  • Oftast snäll förutom när jag är sur..
    • Visa profil
    • https://www.youtube.com/channel/UC5epxX9wb4mT0hbEavsHvvQ
« Svar #2 skrivet: 09 juni 2018, 16:32:00 »
Riktigt bra repotage Kim. Och satan vilken bra film. Undrar vem som gjort den... ^^ :)
Numera skribent / delägare av https://sjofartsbloggarna.com/

Min youtube kanal www.youtube.com/kevpa
*

Penny

• 129
  • Kryssningar är livet!
    • Visa profil
« Svar #3 skrivet: 09 juni 2018, 17:01:50 »
Läckra bilder och en härlig video!  :)
Kommande
Amorella

Mina resor 2018
Silja Symphony (Nyår 17/18)
S/S Blidösund
Rhapsody Of The Seas: 7 nätter i Medelhavet
M/S Birka (Skaldjurskryssning)
S/S Storskär *2
« Svar #4 skrivet: 09 juni 2018, 20:15:19 »
Trevliga bilder :)
« Svar #5 skrivet: 10 juni 2018, 01:13:01 »
Riktigt trevligt reportage! Nästan så man i värmeböljan saknar detta, inte jämt då dock! Men vart är matbilderna? Vi vill ju veta vilken mat du åt ombord  ;D ;)
/Hälsar Tobias
« Svar #6 skrivet: 11 juni 2018, 15:15:15 »
Brrr blir avkyld i värmen direkt. fina bilder men inget jag längtar till /TT
Resor 2018:
Vicktoria till tallinn ToR
Dygns kryssning med Galaxy.
Dagstur med Rosella.
Rhapsody of the seas i medelhavet
Silja Symphony
Baltic Queen
Kommande2018:

Kommande 2019:
Oasis of the seas
« Svar #7 skrivet: 11 juni 2018, 17:16:52 »
Mycket fina bilder! :)

//R
« Svar #8 skrivet: 11 juni 2018, 20:46:24 »
Mycket bra reportage med vackra bilder!
« Svar #9 skrivet: 14 juni 2018, 12:37:28 »
Tack för alla trevliga komplimanger. :)

Nu ska jag cykla ner och njuta av Östersjöns böljor från Falsterbostranden. Runt 22 grader i vattnet. Inte så dumt det heller. Kanske får jag se nån tysklandsfärja i horisonten utanför Trelleborg  :)
/Marre
Det duger det också. ;)

Riktigt trevligt reportage! Nästan så man i värmeböljan saknar detta, inte jämt då dock! Men vart är matbilderna? Vi vill ju veta vilken mat du åt ombord  ;D ;)
Såklart hur kunde jag glömma det viktigaste? ;) Första kvällen intogs i cafeterian där de har en liten buffé. Riktigt bra mat, 90 kronor för rekorderligt med mat får ses som prisvärt. Andra kvällen åt jag i ryska restaurangen, mycket gott och väldigt bra service. Dock har de haft i princip samma meny i den ryska restaurangen i minst 10 år.  :o Skulle nog inte skada att byta ut några rätter. ;)