SV: Haller Landgangen pa att do?
« Svar #30 skrivet: 06 oktober 2018, 10:16:35 »
Nackdelen med FB är ju det snabba flödet i speciellt stora och populära grupper, inlägg försvinner snabbt ner i flödet. Fördelarna är dock många. Vilka intressen man än har så nog finns det grupper för de mest smala intressen. Är t ex med en grupp om gamla Göteborg och där dyker det ofta upp sjöfartsbilder där man kan bidra med att identifiera fartyg mm. Är medlem i en utländsk grupp, "Laurel and Hardy Appreciation Society" och det var härligt att se responsen när jag i somras lade ut en bild från mitt besök i Larbert, Skottland. :) I gruppen läggs det ut mängder av unika foton som är kul att se.

Sen är det ju också smidigt att lägga upp bilder där som man kan använda på forum t ex. Håller själv på med att fotografera av delar av min modellsamling och flera av mina kvinnliga arbetskamrater ha blivit vän med mej bara är att få se modellerna 8)

Stefan

ps skönaste gruppen jag är med i är Svenska småbil&rusdryckförbundet  :D  ds
*
« Svar #31 skrivet: 11 oktober 2018, 14:23:14 »
Den dagen Facebook får möjligheten till att skapa "forum" och man får inläggen prydligt sorterade i trådar etc snarare än "flöden" kan jag kanske t.o.m hålla med om att det har potential att ta över. Som det är idag tilltalar det inte alls ens med diverse grupper.

Det är möjligt att det i Sverige sker en överflyttning till Facebook men går man ut internationellt brukar forumen rulla på eftersom formatet har fördelar över flödeslösningen. Flöden är bra för t.ex nyheter och annat men är väldigt tidskrävande såvida det inte dyker upp lösningar för att sortera upp innehållet och presentera det i ett överskådligt format.

Vad som också kan noteras är att Facebook sällan inbjuder till diskussion, det är mest enkla poster och kommentarer snarare än traditionella inlägg. Har man t.ex tekniska frågor är man tämligen rökt på Fejjan jämfört med att fråga i ett forum där tråden inte drunknar.

Det man kan säga om Facebook är att det fungerar OK som bilddelarsida men inbjuder knappast till diskussion samtidigt som brusnivån är extrem jämfört med diskussionscentrerade forum.

« Svar #32 skrivet: 25 november 2018, 18:48:52 »
 Visst är det tråkigt att det är så lite aktivitet på Landgången. Problemet är väl att det finns många fler läsare än skrivare. Medlemsantalet är ju blygsamt jämfört med antalet innan kraschen. Jag tror dock att en hel del är inne på Landgången utan att bli medlemmar. Enda positiva är att allt skitsnack har flyttat till Facebook. Själv har jag med en dåres envishet lagt ut bilder på Landgången ca. tio år! Ibland undrar jag varför, kommentarer är väldigt få. Då tänker jag att det kanske finns ca. 100 gubbar som tycker att det är roligt att titta på mina bilder. Om jag låter bilderna ligga kvar i min dator så är det bara en som ser dom! Så jag fortsätter och hoppas att fler blir lite mer aktiva på Landgången!
« Svar #33 skrivet: 25 november 2018, 20:16:02 »
Själv har jag med en dåres envishet lagt ut bilder på Landgången ca. tio år! Ibland undrar jag varför, kommentarer är väldigt få.
Fortsätt med det! :)
Planlagte fergereiser:
CROWN SEAWAYS København - Oslo & COLOR MAGIC Oslo - Kiel - Oslo februar 2019
Planlagte Hurtigrutereiser:
ROALD AMUNDSEN Lisboa-Hamburg mai 2019
LOFOTEN Bodø-Tromsø, SPITSBERGEN Tromsø-Murmansk-Frans Josefs Land-Murmansk-Tromsø & TROLLFJORD Tromsø-Trondheim sept. 2019
*
« Svar #34 skrivet: 25 november 2018, 20:24:53 »
Citera
Visst är det tråkigt att det är så lite aktivitet på Landgången. Problemet är väl att det finns många fler läsare än skrivare. Medlemsantalet är ju blygsamt jämfört med antalet innan kraschen. Jag tror dock att en hel del är inne på Landgången utan att bli medlemmar. Enda positiva är att allt skitsnack har flyttat till Facebook. Själv har jag med en dåres envishet lagt ut bilder på Landgången ca. tio år! Ibland undrar jag varför, kommentarer är väldigt få. Då tänker jag att det kanske finns ca. 100 gubbar som tycker att det är roligt att titta på mina bilder. Om jag låter bilderna ligga kvar i min dator så är det bara en som ser dom! Så jag fortsätter och hoppas att fler blir lite mer aktiva på Landgången!

Vi är nog många som uppskattar dina bilder, speciellt Halmstad, som inte hela tiden är Romantika eller Viking Grace, som ju förekommer mer frekvent.
Kan hålla med om att man kan kommentera mer positivt också, och min egen självrannsakan säger att ibland orkar man inte skriva ordet trevligt, etc så ofta som man borde.
Ser gärna fler bilder.
/ Marre
« Svar #35 skrivet: 25 november 2018, 22:53:00 »
Citera

Vi är nog många som uppskattar dina bilder, speciellt Halmstad, som inte hela tiden är Romantika eller Viking Grace, som ju förekommer mer frekvent.
Kan hålla med om att man kan kommentera mer positivt också, och min egen självrannsakan säger att ibland orkar man inte skriva ordet trevligt, etc så ofta som man borde.
Ser gärna fler bilder.
/ Marre

Instammer helt. Kul att se aven lastfartyg och inte bara farjor som det kan bli lite val mycket av ibland. men lagg ut en trad om farjor och hur manga som helst kommenterar. En trad om lastfartyg far pa sin hojd nagon eller nagra fa kommentarer.
Tror mycket beror pa hur samhallet ser ut idag. Den delen som gemene man kommer i kontakt med nar det galler sjofart ar just farjor. Lastfartyg ser man sallan eller aldrig.
« Svar #36 skrivet: 25 november 2018, 23:26:56 »
Kul att se aven lastfartyg och inte bara farjor som det kan bli lite val mycket av ibland. men lagg ut en trad om farjor och hur manga som helst kommenterar.
Om det är färjor mellan Stockholm och Finland, ja. ::)
Planlagte fergereiser:
LOFOTEN Bodø-Tromsø, SPITSBERGEN Tromsø-Murmansk-Frans Josefs Land-Murmansk-Tromsø & TROLLFJORD Tromsø-Trondheim sept. 2019
*

Penny

• 155
  • Kryssningar är livet!
    • Visa profil
« Svar #37 skrivet: 26 november 2018, 17:06:01 »
Kul att se aven lastfartyg och inte bara farjor som det kan bli lite val mycket av ibland. men lagg ut en trad om farjor och hur manga som helst kommenterar.

Bidra med det då så finns det mer att läsa, istället för att klaga på andras intressen och inlägg  :)
Kommande
Independence Of The Seas 2019

God Jul och Gott Nytt År!
« Svar #38 skrivet: 26 november 2018, 20:00:54 »

Bidra med det då så finns det mer att läsa, istället för att klaga på andras intressen och inlägg  :)
Hvem har klagat? Jag bara konstaterar att påståendet att så fort det gäller färjor så kommer det en massa kommentarer nog huvudsakligen gäller för färjor mellan Stockholm och Finland. 8)
Planlagte fergereiser:
*

Penny

• 155
  • Kryssningar är livet!
    • Visa profil
« Svar #39 skrivet: 26 november 2018, 20:26:51 »
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Hvem har klagat?
[/quote]

Om fler bidrar i ämnet lastfartyg, så handlar inte forumet endast om finlandsfärjorna. Det var så jag tänkte. Upplever mycket negativa  synpunkter på att det mesta handlar om färjor numera. Bidrar man själv finns det mer att läsa och kommentera.
Kommande

« Svar #40 skrivet: 26 november 2018, 22:12:13 »

Om fler bidrar i ämnet lastfartyg, så handlar inte forumet endast om finlandsfärjorna. Det var så jag tänkte. Upplever mycket negativa  synpunkter på att det mesta handlar om färjor numera. Bidrar man själv finns det mer att läsa och kommentera.

Precis. Problemet ar dock att fa fler att att bidra. Jag tror dock att det beror till en valdigt stor del pa medlemmarnas intressen har i gruppen. Rent generellt sa finns det fler svenskar som har en relation till farjor och kryssningsfartyg an vad de har till lastfartyg.

I ovrigt konstaterar jag att Risberg har hittills sedan nystarten av Landgangen gjort 674 inlagg medans jag sjalv gjort 397. Allt enligt rakneverket. Alla har vi dock olika intressen och jag klagar inte, tycker bara att det ar roligt att lasa om annat an farjor ocksa.
*

Penny

• 155
  • Kryssningar är livet!
    • Visa profil
« Svar #41 skrivet: 27 november 2018, 07:21:44 »

Precis. Problemet ar dock att fa fler att att bidra. Jag tror dock att det beror till en valdigt stor del pa medlemmarnas intressen har i gruppen. Rent generellt sa finns det fler svenskar som har en relation till farjor och kryssningsfartyg an vad de har till lastfartyg.

I ovrigt konstaterar jag att Risberg har hittills sedan nystarten av Landgangen gjort 674 inlagg medans jag sjalv gjort 397. Allt enligt rakneverket. Alla har vi dock olika intressen och jag klagar inte, tycker bara att det ar roligt att lasa om annat an farjor ocksa.

Håller med dig. Men hos mig som tycker att färjor och kryssningsfartyg är det mest läsvärda, så känns det så negativt att ofta få höra att, det är för mycket om färjorna. Oftast från samma personer. Uppskattar man inte den 500e bilden på en finlandsbåt, låt bli och kommentera det. Det blir tråkigt för oss andra som har det intresset. Om man tycker att det blir för mycket med ett ämne, skippa att läsa det. Då tror jag att stämningen blir mycket trevligare  :)
Kommande