SV: Haller Landgangen pa att do?
« Svar #30 skrivet: 06 oktober 2018, 10:16:35 »
Nackdelen med FB är ju det snabba flödet i speciellt stora och populära grupper, inlägg försvinner snabbt ner i flödet. Fördelarna är dock många. Vilka intressen man än har så nog finns det grupper för de mest smala intressen. Är t ex med en grupp om gamla Göteborg och där dyker det ofta upp sjöfartsbilder där man kan bidra med att identifiera fartyg mm. Är medlem i en utländsk grupp, "Laurel and Hardy Appreciation Society" och det var härligt att se responsen när jag i somras lade ut en bild från mitt besök i Larbert, Skottland. :) I gruppen läggs det ut mängder av unika foton som är kul att se.

Sen är det ju också smidigt att lägga upp bilder där som man kan använda på forum t ex. Håller själv på med att fotografera av delar av min modellsamling och flera av mina kvinnliga arbetskamrater ha blivit vän med mej bara är att få se modellerna 8)

Stefan

ps skönaste gruppen jag är med i är Svenska småbil&rusdryckförbundet  :D  ds
*
SV: Haller Landgangen pa att do?
« Svar #31 skrivet: 11 oktober 2018, 14:23:14 »
Den dagen Facebook får möjligheten till att skapa "forum" och man får inläggen prydligt sorterade i trådar etc snarare än "flöden" kan jag kanske t.o.m hålla med om att det har potential att ta över. Som det är idag tilltalar det inte alls ens med diverse grupper.

Det är möjligt att det i Sverige sker en överflyttning till Facebook men går man ut internationellt brukar forumen rulla på eftersom formatet har fördelar över flödeslösningen. Flöden är bra för t.ex nyheter och annat men är väldigt tidskrävande såvida det inte dyker upp lösningar för att sortera upp innehållet och presentera det i ett överskådligt format.

Vad som också kan noteras är att Facebook sällan inbjuder till diskussion, det är mest enkla poster och kommentarer snarare än traditionella inlägg. Har man t.ex tekniska frågor är man tämligen rökt på Fejjan jämfört med att fråga i ett forum där tråden inte drunknar.

Det man kan säga om Facebook är att det fungerar OK som bilddelarsida men inbjuder knappast till diskussion samtidigt som brusnivån är extrem jämfört med diskussionscentrerade forum.