SV: Grekland 2012, hur många färjor kan man klämma in på en vecka?
« Svar #15 skrivet: 13 juni 2018, 18:23:17 »
149

SEABOURN ODYSSEY lämnar Pireus. Riktigt snygg tycker jag. :)

http://faktaomfartyg.se/seabourn_odyssey_2009.htm


150

BLUE STAR PAROS på väg mot Paros, Naxos, Santorini.

151

NISSOS CHIOS avgår mot Chios, hon ska för övrigt segla till Rhodos denna sommar för Blue Star Ferries.

152

En snygg färja i mitt tycke.

153

En mindre snygg skapelse, HIGHSPEED 6 avgår, även hon mot Santorini. Har väldigt svårt för den lilla bryggan i kontrast till storleken i övrigt, men det behövs väl inte mer plats förstås.

154

En klassiker drar iväg.

155

RUBY PRINCESS

http://faktaomfartyg.se/ruby_princess_2008.htm

156

Lite folk ute på däck, men i övrigt var det väldigt lugnt ombord. Man liksom kände i luften att det här är snart slut...

157

Livbåt

158

Däcksplanen.

159

Förliga salongen.

160

Mer från förliga salongen som väl var dansbar på TT Line?

161

Arkaden ligger i mitten på dessa systrar, det fanns också gott om trappor upp till livbåtsdäck.

162

Arkaden, till vänster ligger huvudrestaurangen som var stängd hela resan.

Hade någon gammal båtluffardröm om att sova ute under stjärnorna och lyssna på maskinerna. Men reviderade den planen då det var ont om bra utesovplatser samt att jag var i stort behov av en rengöring efter att ha gått omkring i Pireus 36gradiga hetta.

163

Så här har jag köpt mig en A2 hytt, behövde bara betala för en sängplats då jag berättade om varför jag åkte med henne. :)

164

Att den här fanns kvar, helt otroligt.

165

Kändes lite konstigt nere i Grekland med Östersjön på väggen.

166

OLYMPIC CHAMPION på väg från Kreta snart framme i Pireus, Aten i bakgrunden och bla området kring gamla flygplatsen där det för övrigt finns några gamla Olympic Airways plan kvar.

167

Skorstenen

168

Obeskrivbar känsla, med ljummen temperatur, en gammal 70 tals färja som trafikerat Sverige - Tyskland.

169

Här stod den fula lådan med hytter hon fick i Australien, nu var det bara en låda med AC utrustning kvar. Något som dock saknades var lösa däcksstolar, här fanns inte mycket att sitta på.

170

Det fanns desto fler fasta möbler.

171

Solen på väg ner... Vi gick långsamt då hon hade väldigt generös gångtid.

172

Self Service krogen i aktern.

173

Bilden säger allt.

174

Mörkerbild på skorstenen, det var en ovanligt vindstilla kväll, vilket annars ibland kan störa.

175

Trappa

176

Orginalmålning på väggen.

177

Ingången till stängda restaurangen.

178

Informationsdäcket, soffan fanns där redan under TT tiden.

179

Hyttkorridor med 70 talets vanliga färgsättning.

180

Trappor ner till Trailerdäck.

181

Och så tog jag mig en dusch i det fina duschutrymmet innan läggdags, duschen som var en slang utan munstycke levererade dock bra tryck.

182

Morgon och vi seglar in mot Vathy på Samos.

Fortsättning följer...
« Senast ändrad: 13 juni 2018, 18:26:43 av Robert Brink »
SV: Grekland 2012, hur många färjor kan man klämma in på en vecka?
« Svar #16 skrivet: 15 juni 2018, 16:35:00 »
Vi tar en del till, sen blir det paus då vi åker till just Grekland en sväng i morgon. Lite färjor lär det bli ute bland öarna, och kanske lite nya bilder... ;)

183

En underbar morgon med vindstilla och ljummen luft.

184

Med ett ordentligt rökmoln, så avgår F/B MYTILENE från Samos/Vathi, bredvid henne ligger NISSOS MYKONOS som jag ska åka med vid lunch till Syros. Samos som för övrigt gränsar till Turkiet är en betydligt grönare ö än Kykladerna.

185

MYTILENE på väg, första och sista gången jag såg henne med blått skrov.

http://faktaomfartyg.se/vega_1973.htm

Hon byggdes 1973 i Japan, och hennes syster hamnade också i Grekland hos GA Ferries som F/B RODANTHI, men byggdes inte om riktigt lika mycket.

186

Hon är numera upplagd och troligen blir det snart upphuggning.

187

Morgonsolen strålar på NISSOS MYKONOS, hon har som jag förstod det haft stopp här sedan kvällen före.

http://faktaomfartyg.se/nissos_mykonos_2005.htm

188

Hon är syster till den något nyare NISSOS CHIOS men med några skillnader. MYKONOS fick inga livbåtar då hennes certifikat var endast för trafik i grekiska ö-världen, hon har även betydligt fler vilstolar än systern som har mer hytter, och sist så är utedäcket i aktern mer avrundat än på systern, säkert snyggare men det ryms färre folk.

189

Och så har jag lämnat THEOFILOS, i Januari 2013 så lades hon upp och har inte varit i trafik sedan dess. Nu blir det snart upphuggning. :( Tur man han med och åka henne 2012.

190

Och så är jag på väg in mot hampromenaden för lite frukost, området kring färjehamnen är helt dött. Men hur tänkte dom som planterade träden?
Bra med trottoar, mindre bra att träden står och blockerar.

191

M/S COSTA ATLANTICA har precis ankommit hon med, lite centralare kajplats.

192

En 75:a och en 05:a.

193

Framme vid den sömniga hamnpromenaden, men lyckades hitta ett Café som var öppet och serverade frukost.

194

Dom här systrarna är ganska snygga tycker jag.

195

Tillbaka i färjehamnen igen, dags för arbete men hur var det med säkerheten?

196

Och så hörde jag en tyfon signalera och blev överraskad av att F/B IERAPETRA L dök upp i hög fart.

197

Här har hon svängt runt och backar in till kaj, hennes tidigare namn syns också, TALOS. Det här verkar vara färjan med nio liv! :)
Hon drabbades för något år sedan av maskinrumsbrand och alla trodde nog hon skulle gå till skrot, men inte! Nu ska hon segla för Sea Jets på den klassiska linjen mellan Thessaloniki och Kreta som AQUA BLUE.

http://faktaomfartyg.se/green_arch_1975.htm

198

Snart till kaj och matrosen står beredd för att kasta!

199

Och så är hon vid kaj.

200

Bäst att putsa fönstren på bryggvingarna.

201

Och så börjar vi åka men det går inte riktigt som vi tänkt oss...

202

Det gick inget vidare att få upp ankaret, spelar liksom inte så stor roll hur många hästkrafter man har, vill ankaret inte upp så vill det inte! Här har vi snurrat runt ett varv.

203

Efter 25-30 minuter kom vi äntligen i väg och kunde sätta fart mot nästa stopp, Karlovasi som också ligger på Samos.

204

Området runt Karlovasi är betydligt mera populärt bland turister då det är här stränderna ligger. Det märktes tydligt då vi inte längre var en tom båt...

205

En charterbåt på land.

206

Så svänger vi runt för att backa in till kaj.

207

Dags för en grekisk sallad i Self Service restaurangen. NISSOS MYKONOS hade inte lika fin inredning som Blue Star ferries nyare färjor har.

208

Beställningsdelen.

209

Jag var dum som inte tog inredningsbilderna direkt efter avgång då vi knappt var något folk ombord, nu var det redan mycket folk och svårt att plåta.
Båda systrarna har betydligt fler vilstolar än tex Blue Star Naxos/Paros där det är mera salonger.

210

Butik till höger och vilstolar till vänster.

211

Receptionen där man kommer upp med rulltrappan.

212

Trapphus.

213

Däcksplan.

214

Så är vi framme vid nästa stopp, ön Ikaria som ska vara riktigt trevlig och inte så turistisk. Var nära att vi skulle dit denna gång, men nu blir det nog Astypalaia. Kön av personbilar som ska med går genom hela hamnpromenaden.

215

Pluspoäng för taket som ger skugga utan att för den sakens skull stänga in folk.

216

Lastningen tog lång tid och vi blev mer och mer sena, tur jag hade marginal till nästa färja... Det var slutet på Augusti som är den stora högsäsongen här nere.

Nästa stopp är Mykonos, men det blir i nästa del. Måste packa lite nu och fixa, vi köpte en billig flygstol till Mykonos tidigt i morgon, sen flyger vi hem från Rhodos 27/6.

//R

SV: Grekland 2012, hur många färjor kan man klämma in på en vecka?
« Svar #17 skrivet: 15 juni 2018, 18:21:36 »
Tackar för dessa bilder och önskar en trevlig resa. Skall snart få se lite av Grekland jag med dock inte åka färja utan lite större saker /TT
Resor 2018:
Vicktoria till tallinn ToR
Dygns kryssning med Galaxy

Kommande2018:
Rhapsody of the seas i medelhavet
Silja Symphony
*
SV: Grekland 2012, hur många färjor kan man klämma in på en vecka?
« Svar #18 skrivet: 16 juni 2018, 10:14:59 »
Tack Robert,

Det blir bara bättre och bättre!

Just Nils Holgersson -75 väcker verkligen nostalgikänslorna hos mig. Jag har växt upp med henne. Hon var för mig vad säkert finlandsfärjorna är för många fortfarande. Det blev ett antal ”kryssningar” under årens lopp. På somrarna hade man dagturer för en billig peng, inkl 3-rätters meny. 8.00 från Trelleborg, ett kort uppehåll 14.30-15.00 i Travemünde och så i Trelleborg igen vid 22 på kvällen. Övriga årstider blev det kvällskryss med återresa dagen efter, ibland konferenskryss med jobbet.

Njuter av att känna igen mig i utrymmena även om möblerna är utbytta, att man behållit väggdekorationerna med Nils Holgerssonmotiv och även kartorna med TT-rutterna är för oss nordbor trevligt att man har kvar. Jag minns den lite färgglada 70-talsinredningen som trevlig. Arkaden tex var möblerad med mjuka sittgrupper till skillnad för de nuvarande plåtstolarna. Jag har inget minne av de många fasta sittplatserna som nu finns på utedäck, men det har väl att göra med de sydligare breddgraderna hon varit verksam i på senare tid. Däremot fanns det en utomhus swimmingpool högst upp och massor med gammeldags vilstolar i tyg. Är den ytan ersatt av hytter?

Nu ser vi fram emot nya reportage, Grekland.18.  :)

/Marre
SV: Grekland 2012, hur många färjor kan man klämma in på en vecka?
« Svar #19 skrivet: 29 juni 2018, 13:52:42 »
Hemma igen efter 10 trevliga dagar i Grekland. Men innan vi kör 2018, så kör jag klart det här reportaget från 2012! ;)

217

26/8 och jag är på väg från Samos till Syros, här ankommer vi Mykonos och passerar CELEBRITY EQUNIOX som jag senare skulle åka på en 10 dagars med, men det visste jag förstås inte här.

218

Pullmanturs M/S ZENITH, hon är för övrigt en fd Celebrity.

http://faktaomfartyg.se/zenith_1992.htm

219

Så backar vi in till kaj med NISSOS MYKONOS.

220

Från Mykonos är det 50 minuter till Syros dit vi ankommer nu runt 18.30 tiden, här står jag och väntar på att gå av.

221

Klassiska telefoner på färjor, fanns likadana nu på NISSOS CHIOS när vi åkte henne.

222

På varvet låg BLUE HORIZON upplagd.

http://faktaomfartyg.se/varuna_1987.htm

223

Nya resenärer kliver ombord på NISSOS MYKONOS för att åka till Pireus.

224

Så sticker hon strax vidare och har ca: 4-5 timmar kvar. Nu när jag åkte systern CHIOS, kan jag konstatera att utedäcket i aktern som inte är avrundat på CHIOS är klart bättre även om det avrundade ger snyggare linjer.

225

Upplagd lastbåt vid en kaj som normalt används för mindre fartyg.

226

Ermoupolis på Syros, en mycket trevlig stad som vi bott i två gånger senare, nästan bara greker där. Men jag ska inte bo här den här gången utan ska strax ombord på nästa färja.

227

M/S BLUE STAR PAROS som här lämnar just Paros, jag är på väg till Naxos för att sova i några timmar, ankomst vid 01.00.

228

Lite inredningsbilder, PAROS och systern NAXOS har väldigt mycket vilstolar, dock finns en främre VIP salong som är mera klassisk inredd men har aldrig köpt biljett dit.

229

Här ser vi lite av VIP salongen i fören, ingången är på motsatta sidan men där står alltid en ur besättningen och kollar så man har rätt att gå in där.

230

Trapphus/hall i främre delen.

231

Vilstolar...

232

I aktern ligger hamburgerrestaurangen Goody´s som är enda stället som serverar "varm mat", det finns ingen vanlig Self Service. :(

233

Beställningsdisken och köket.

234

Går man ut från huvuddäck, så kommer man ut här till ett mindre men väderskyddat utedäck, en trappa upp ligger ett större som också har en egen bar.

235

Trapphuset i aktern med utgångar till utedäck.

236

Toalett med kondomautomat.

237

Midskepps på styrbordssidan ligger ett Café som är väldigt populärt att sitta i för grekerna.

238

Framme på rummet i Naxos så bjöds det på lokalt vin som jag drack upp!

239

Vilket kändes när jag klev upp nästa dag...

240

På väg till hamnen för att äta frukost och sedan åka vidare mot Santorini. Tomaterna är inte vackra men goda! :)

241

Hamnpromenaden i Naxos Stad.

242

Avgångstavlor av klassisk stil.

243

Bläckfiskar på tork...

244

Frukost på Café Lotto, redan på 90 talet gick båtluffare hit för att dricka bryggkaffe, på den tiden var det annars bara pulverkaffe eller grekisk kaffe. Numera finns det förstås en Espressomaskin på alla krogar.

245

Väldigt prisvärda frukostar även om dom numera kostar mellan 6.50 och 8.00 euro.

246

Dagens första färja ankommer Naxos, den då nästan helt nya BLUE STAR DELOS som trafikerade Pireus - Paros - Naxos - Santorini.

http://faktaomfartyg.se/blue_star_delos_2011.htm

247

Den inte allt för avancerade Terminalen!

248

Så lämnar vi Naxos strax efter lunch och vi har ca: 2 timmar till Santorini där jag ska byta till nästa färja.

SV: Grekland 2012, hur många färjor kan man klämma in på en vecka?
« Svar #20 skrivet: 29 juni 2018, 17:17:27 »
249

Så sätter vi fart mot Santorini i 26kn, vi kommer även lägga till vid Ios på vägen. Linjen Pireus - Santorini tillhör dom som inte är upphandlade och drivs kommersiellt. Det är alltid mycket folk på färjorna till Santorini som är som en magnet. Personligen har jag inget intresse av att åka dit någon mera gång, finns massor av öar som är mycket trevligare.

250

BLUE STAR DELOS och systern PATMOS är riktigt fina färjor och specialbyggda för stor mängd passagerare, men dom har några nackdelar. Tex är utedäcken väldigt begränsade och nästan obefintliga. Nästan alla utedäck är inglasade, skönt när det tokblåser men tråkigt annars. Här saknar man verkligen dom gamla 70-tals färjorna med sina tillbyggda plåttak ute på däck men man satt i alla fall utomhus. Ni får jämföra senare i reportaget när jag åker gamla AGIOS GEORGIOS.

Här ovan ser vi ett av dom få utrymmen där man sitter ute, men då har man istället placerat fasta bord alldeles för nära relingen.

251

Går man in från aktern på huvuddäck, så kommer man till detta Café, som vanligt mycket folk så svårt att få bra bilder.

252

Inredningen är riktigt fin och slår det mesta jag sett ombord på färjor.

253

Cafédisken i aktern.

254

Efter Caféet kommer man till Informationsområdet där även rulltrapporna kommer upp från bildäcket.

255

Till vänster kommer rulltrapporna upp.

256

Sen kommer man till Receptionen till höger och en lounge till vänster.

257

Här har jag vänt mig om och vi har Receptionen till vänster.

258

Vi fortsätter vidare och kommer till ett Restaurangtorg med Café och en Goody´s Hamburgerkrog. Inredningen går i ljusa färger och är väldigt snygg.

259

Caféerna ombord på Blue Star Ferries drivs av en kedja som heter Flocafé.

259

Sittutrymme bakom Cafédelen mot fören.

261

Så är vi längst fram i fören. DELOS har till skillnad från syrran PATMOS en VIP salong ovanför denna, syrran har istället fler hytter då hon från början skulle trafikera nattlinjerna upp till ön Chios.

262

Hamburgerrestaurangen Goody´s som är en grekisk kedja som även finns iland.

263

Trapphuset i fören.

264

Det är ovanligt lite vilstolar på dessa systrar, men här är ett utrymme med några.

265

Handfaten på toaletterna.

266

Tydlig markering på dörren.

267

Midskepps ligger butiken.

268

Som sagt, det bjuds inte på många utrymmen utomhus, men under livbåtarna finns det lite chans till att hitta en plats.

269

Däcksbaren i aktern har blivit inbyggd.

270

Så här ser det ut mestadels, inglasade utrymmen.

271

I det främre stora inglasade utrymmet finns ett Café i mitten.

272

Så är jag i aktern igen.

273

Framme på ön Ios för ett kort stopp.

274

Förberedelser pågår...

275

Lastbil backar på lite snyggt.

276

Och så sticker vi efter 10 minuter vidare.

277

Vi seglar in mot Santorini i förgrunden Equinox som igår låg på Mykonos.

278

Huvudorten Thira.

279

Här ligger M/S SEA DIAMOND fd BIRKA PRINCESS.

280

Framme vid hamnen, här har vi MEGAJET som körde dagtur från Kreta hit.

http://www.faktaomfartyg.se/cat_link_I_1995.htm

281

Personligen tycker jag den här modellen av katamaran inte är så snygga.

282

Ett gäng bussar står och väntar på vår ankomst. Hamnen på Santorini ligger så till, så att man måste hämtas med motorfordon.

283

Så har jag och många andra lämnat BLUE STAR DELOS, jag är nog den enda som ska vänta in nästa färja, F/B ARTEMIS som ska ta mig till ön Milos.
En annan nackdel med dessa nya stora färjor, är förstås att infrastrukturen kollapsar med så många fler passagerare än vad som äldre mindre färjorna tog.

I nästa del fortsätter vi med en betydligt mindre färja mot Folegandros och Milos.

SV: Grekland 2012, hur många färjor kan man klämma in på en vecka?
« Svar #21 skrivet: 30 juni 2018, 12:01:50 »
284

Trots att hamnen är liten och det är mycket folk, så finns det flera tavernor att koppla av på, så här svalkar jag mig med en kall Mythos.

285

Och 40 min efter ankomst så avgår BLUE STAR DELOS tillbaka mot Pireus.

286

I brist på skugga.

287

Så ankommer hon runt en timme försenad, F/B ARTEMIS som det här året var chartrad av ANEK LINES. Hon går som en livlina runt öarna och man kan resa med henne när man vill byta mellan öarna där inte dom andra färjorna går.
Hon trafikerar ibland även ön Egina söder om Pireus.

http://www.faktaomfartyg.se/georgios_2_1997.htm

288

Hon har ett härligt maskinljud! :)

289

Jag tog plats i aktern, passagerarna är mest ö-luffare samt lite bofasta som har något ärende på någon annan ö.

290

Kiosk fanns på soldäck.

291

Så lämnar vi Santorini.

292

Förberedelser inför ankomst nästa ö.

293

Som är Sikinos, hamnen ligger väldigt oskyddat för dåligt väder här, nästan direkt ut mot havet och inte i någon vik.

294

Så tuffar vi vidare mot nästa ö som är Folegandros med en vacker solnedgång.

295

Ankomst Folegandros, här i hamnen bodde jag 1998. Folegandros är en liten men trevlig ö.

296

Mycket folk på piren, men dom väntar på en katamaran mot Pireus.

297

Däcksplanen, här ser man att hon tillhör Hellenic Seaways där hon nu är tillbaka.

298

I aktern en sittsalong och toaletter samt däckskontor.

300

I fören en stor salong och Café.

301

Undrar varför man ville ha så många handfat?  :-\

302

Kvällsstämning på soldäck, vi la även till på Kimolos som ligger strax norr om Milos, en  härlig kväll som var helt vindstilla men det skulle ändras under natten.

303

Efter ankomst så fixade jag ett enkelt rum av en tant, när jag vaknade nästa dag var det inte alls vindstilla längre utan det blåste väldigt hårda vindar. 

304

Som på många grekiska öar är det väldigt gott om katter.

305

Hittade en kultig gammal Mercedes O303.

306

Tog mig upp på en höjd för att fotografera nästa ankomst, SPEEDRUNNER IV tillhörandes AGEAN SPEED LINES trafikerar inte längre öarna, SPEEDRUNNER IV som för övrigt har seglat mellan Helsingfors och Tallin för Silja LIne, tillhör numera GOLDEN STAR FERRIES.

http://www.faktaomfartyg.se/superseacat_four_1999.htm

307

308

Det var ganska många som skulle med henne, men jag väntade in något trevligare.

309

Man undviker in i det sista att resa med highspeed båtarna, dom är nästan dubbelt så dyra och dubbelt så tråkiga att åka med.

310

Det fanns en liten strand, men dom bästa stränderna ligger på andra ställen.

311

Sen var det dags för en god lunch med grekiska köttbullar, tomatsås och tillbehör. :)

312

Om ni har vägarna förbi Milos, så är det här ni ska äta.

313

Så kommer hon, F/B AGIOS GEORGIOS som jag väntade på. Redan 2012 började det bli ont om gamla 70 talsfärjor med ursprung i Europa. Men även dom japanska började försvinna eller vara så kraftigt ombyggda så dom istället var som nya.

http://www.faktaomfartyg.se/hengist_1972.htm

Tre systrar byggdes för SEALINK för trafik på engelska kanalen, alla tre hamnade i Grekland under 90 talet. Idag är bara en kvar och det är PENEOLPE A som ligger upplagd i dåligt skick i Elefsina.

http://www.faktaomfartyg.se/horsa_1972.htm

Men 2012 så var AGIOS GEORGIOS fortfarande i trafik och i bra skick, tyvärr skulle hon något år senare bli upplagd i Pireus med det klassiska namnet PANGIA TINOU, besättningen fick inte betalt. Hon kantrade där senare och bogserades till Turkiet för upphuggning.

314

Klassiska linjer, det kommer bli mycket bilder från henne nu ett tag framöver... ;)

315

316

Så var det dags att kliva ombord för sista resan med henne, och jag är på väg till Pireus men med några stopp på vägen.

317

Brygga och bryggvingen.

318

Översta utedäcket och skorstenen.

319

Mäktig skorsten och klassisk design under några år på 70 talet.

320

Lite skillnad mot dagens bryggvingar. :)

SV: Grekland 2012, hur många färjor kan man klämma in på en vecka?
« Svar #22 skrivet: 01 juli 2018, 14:35:30 »
321

Vi tjyvtittar in på bryggan. :)

Nedan en video där man får se lite mera av bryggan när hon avgår Pireus en gråmulen dag.

https://www.youtube.com/watch?v=9RmfzGUhPpI

322

Oj vad det ryker...  :D

323

Härlig känsla att kunna stå bakom bryggvingen och spana.

324

Så är vi på väg och möter AQUA JEWEL som har och haft problem med sin stabilitet. Hon beställdes som kryssningsfartyg från början.

http://faktaomfartyg.se/aqua_jewel_2003.htm

Här seglade hon för NEL Lines, numera tillhör hon SEAJET.

325

Tyvärr blåste det hårda nordliga vindar vilket gjorde däckslivet lite ansträngt.

326

Så här gillar jag när det är ute, tak men inte en massa inglasat!

327

Utedäcket på sidorna är väldigt smalt.

328

Övre akterdäck med perfekta soffor för båtluffare att sova på. :)

329

Vi stävar på i 17-18kn.

330

På nedre akterdäck hade man bytt till nyare möbler, här finns även ett Café.

331

Trappan från bildäck, såg inte ut så här fårn början, då var det ett enkelt trapphus med plåt!

332

Salong och Café i aktern.

333

Trapphus i aktern, med en liten Infodisk.

334

Vilstolar midskepps.

335

Stängt Café.

336

Suddig bild på förliga salongen, en trappa upp fanns också en salong men som kostade extra.

337

Främre trapphus.

338

Orginalkonst i trapphuset.

339

GA Ritning.

340

Trapphuset i aktern en trappa upp där Self Service krogen låg som var stängd hela resan.

341

Klassiska halvöppna däck längs sidorna.

342

Så kommer vi till Livadi på Serifos, hit skulle jag vilja åka, tyvärr är det lite halvdåligt med trevliga färjor att åka hit med numera.

343

Vår charmige Master manövererar henne tryckt till kaj.

344

Kort stopp innan vi fortsätter vidare.

345

Solen på väg ner...

346

Och så har vi lagt till på Kithnos.

347

Skymning över bryggan.

348

Kolsvart ute!

349

Klassiska Ventouris Sea Lines! :) Här vid skorstenen sov jag under en resa med henne 2005.

350

351

Så är vi framme i Pireus, förutom vinden så var det förstås en fantastisk resa som blev den sista med henne.

352

Bredvid låg ex japanaren ADAMANTIOS KORAIS som idag trafikerar just den linjen till/från Milos som AGIOS GEORGIOS gjorde 2012.
ADAMANTIOS KORAIS är ännu ett exempel på hur grekerna bygger om gamla japanska färjor.

http://faktaomfartyg.se/visuva_1987.htm

Sen var det bara att bege sig till hotellet för lite sömn, det var torsdag kväll och sista färjan väntar på mig nästa dag då jag ska mot Kreta igen.

SV: Grekland 2012, hur många färjor kan man klämma in på en vecka?
« Svar #23 skrivet: 02 juli 2018, 19:42:27 »
Bilder på grekiska färjor är alltid härligt :)
SV: Grekland 2012, hur många färjor kan man klämma in på en vecka?
« Svar #24 skrivet: 03 juli 2018, 08:01:04 »
Läckert att se. Kul att du fick med en skuta jag har åkt med nämligen superseacat 4 /TT
Resor 2018:
Vicktoria till tallinn ToR
Dygns kryssning med Galaxy

Kommande2018:
Rhapsody of the seas i medelhavet
Silja Symphony
SV: Grekland 2012, hur många färjor kan man klämma in på en vecka?
« Svar #25 skrivet: 05 juli 2018, 09:13:07 »
Kul att ni gillar mina reportage! :)

Nu kör vi med slutspurten här...

353

Tyvärr blev jag inte väckt av den avancerade radion på rummet!

354

Jag drog undan gardinen och njöt av utsikten, dessutom bakom ett hönsnät!!!

355

Lämnade rummet och gick ner mot hamnen, toapapper är det ingen brist på här!

356

Att vara nere  i Pireus på morgonen har sina fördelar, ljuset! Solen ligger på från rätt håll.

357

Men inte alltid, här blev det inte alls något bra ljus på ADAMANTIOS KORAIS!

358

Lite olika storlekar och generationer! En från 80 talet och två från 70 talet men från olika världsdelar.
Hur fartygen ligger i Pireus bestäms oftast av storlek samt vilken ö-grupp dom ska till. Här har vi tre stycken som trafikerar Kreta.

359

Den här klassikern han jag tyvärr aldrig åka, hon gick oftast på en lite konstig långsam linje ner till västra Kreta. Hon var en riktig trotjänare i Grekland sedan 1994, men drabbades av maskinskada för något år sedan och lär nog inte komma tillbaka nu.

http://faktaomfartyg.se/viking_viscount_1976.htm

360

ELLI T som vi såg i början av reportaget.

361

362

363

EL. VENIZELOS är verkligen stor där bakom!

364

Avgångstaval, den övest ska jag åka med! :)

365

70 Tals linjer! :)

366

367

368

Jag tror det var lite aktuellt att åka med henne just på den här resan! Men en resa med EL. VENIZELOS passade dels bättre tidsmässig, men jag var inte heller helt sugen på en lång resa utan hytt med VITSENTZOS KORNAROS, det tar en väldans tid att åka med henne till Kreta.

369

Så det blev den tredje Stena systern från slutet på 80 talet, EL.VENIZELOS. Hon har varit ANEK lines trogen sedan dom färdigställde henne nere i Grekland. Tidigare gick hon stadigt på linjerna till Italien, och sen på Kreta. Men sommartid var hon ofta utchartrad så jag tänkte passa på här när hon var hemma i Grekland för en stund.

Jag kommer inte att visa något från henne i detta reportage, utan hänvisar till detta reportage om henne som jag la ut tidigare.

http://www.landgången.se/index.php?topic=636.0

370

Så går vi ombord.

371

70 tals skorstenar och Aten i bakgrunden.

372

372

Japanska 70 tals skorstenar!

373

Utedäcket på ELLI T.

374

ELLI T något från ovan.

375

Japansk och europeisk design!

377

Området kring bankomaterna kändes allt annat än tryggt. :(

378

Superfast och Minoan ska snart avgå mot Kreta dom också.

SV: Grekland 2012, hur många färjor kan man klämma in på en vecka?
« Svar #26 skrivet: 05 juli 2018, 09:32:47 »
379

Så är det avgång och vi passerar SUPERFAST XII.

380

Den mäktiga skorstenen!

381

381

Så har vi fått upp ankaret och ökar farten något. Man ser att SUPERFAST XII är förberedd för att lasta via ramp direkt till övre trailerdäck.

382

NISSOS CHIOS och en RCCL ur Voyager klassen i bakgrunden.

383

384

Så passerar vi ännu en gång EUROPEAN EXPRESS.

385

Klassisk japanare! :)

386

En annan japan som vi såg på Samos tidigare. IERAPETRA L.

387

NAVIGATOR OF THE SEAS och brandbåtar som sprutar lite vatten.

388

IERAPETRA L som precis har satts i trafik igen för Sea Jets som AQUA BLUE. :)

389

Den coola BLUE STAR 2 trots att hon är en låda har man lyckats få henne att se bra ut.

390

Vi säger hejdå till PANAGIA AGASOU som ligger upplagd. Så här såg flera japanare ut innan grekerna totalt förändrade deras utseende.

391

JETFERRY 1

392

PHIVOS ankommer på ännu en tur från Egina.

393

Och så dök DIAGORAS upp! :) Här trafikerade hon Rhodos, men idag är hon kvar och är utchartrad till Hellenic Seaways och trafikerar Chios.

http://faktaomfartyg.se/new_tosa_1990.htm

394

Så ökar vi farten!

395

Det blåste rätt bra, men vi hade medvind!

396

Halvägs under resan så mötte vi ELYROS!

397

Så lägger vi till i Souda utanför Chania, här en lite ex japansk färja.

398

Och säger hejdå till EL. VENIZELOS.

399

Tog lokalbussen in till Chania.

400

Hamnpromenade i Chania, här var det bara nordbor!

401

Så jag gick några kvarter bort för att äta lite.

402

Mmmmm, Souvlaki!

403

Tidig uppstigning för att åka buss till Heraklion och flyga hem. Jag hoppades på en gammal Mercedes O303 och hade tur, här står skönheten.

404

LOUIS OLYMPIA låg i Heraklion.

405

Så var det dags att säga hej till dom livliga musikklasserna från Uppsala och flyga hem med A330 igen.

406

Vi gjorde en skarp högergir efter start.

407

Här ser vi Antiparos, Paros och Naxos.

408

Paros och huvudorten Parikia, i bakgrunden Naxos.

Det var allt för denna gång! Otroligt kul vecka var det i alla fall, och jag lyckades helt sjukt få med så mycket färjor.

Nu fortsätter vi med 2018! :)

//R
*
SV: Grekland 2012, hur många färjor kan man klämma in på en vecka?
« Svar #27 skrivet: 05 juli 2018, 10:07:46 »
Tusen tack Robert,
Dina reportage gör önskan att göra en liknande resa ökar med många pinnhål på att-göra-listan :-)

/Marre
SV: Grekland 2012, hur många färjor kan man klämma in på en vecka?
« Svar #28 skrivet: 05 juli 2018, 10:27:18 »
Stort tack för bilderna - man blir ju sugen på att åka ned på direkten!  :)

Citera
Hittade en kultig gammal Mercedes O303.

Vad är grejen med dessa störtsköna Merca-bussar? Hur kommer det sig att dessa kärror är så vanliga ute på öarna - gjorde man en bra deal på 70-talet och köpte 30-kärror och pytsade ut på öarna eller hur gick det till? Trodde det var privata åkerier ute på varje ö, vilket i sin tur skulle främja en betydligt större mångfald av olika busstyper.

SV: Grekland 2012, hur många färjor kan man klämma in på en vecka?
« Svar #29 skrivet: 05 juli 2018, 14:57:40 »
Stort tack för bilderna - man blir ju sugen på att åka ned på direkten!  :)

Citera
Hittade en kultig gammal Mercedes O303.

Vad är grejen med dessa störtsköna Merca-bussar? Hur kommer det sig att dessa kärror är så vanliga ute på öarna - gjorde man en bra deal på 70-talet och köpte 30-kärror och pytsade ut på öarna eller hur gick det till? Trodde det var privata åkerier ute på varje ö, vilket i sin tur skulle främja en betydligt större mångfald av olika busstyper.

Jag har fått känslan genom åren, att busstrafiken inte är i privat regi? Möjligt att det är flera mindre åkare som kör i något som kan liknas upphandlad trafik?
Som på Kreta har under många år bussarna haft samma färgsättning och man kan inte välja att åka med olika bolag som i tex Syd Amerika.

När det gäller Mercedes, så har säkert några hamnat i Grekland som begagnade precis som några andra fabrikat. Men Mercedes var säkert kända för sin kvalité och på den tiden ganska enkla bussar i konstruktionen vilket säkert passade Grekland.

//R