*
SV: Över Atlanten som passagerare på Containerfartyg.
« Svar #1 skrivet: 01 juni 2018, 08:05:47 »
Kul reportage.

Jag har bott på hotellet (den vita byggnaden, Hyatt Regency) som är på andra bilden (del 33). Jag visste inte att hamnen låg uppströms och första morgonen vaknade jag tidigt att kraftiga"vibrationer" och ett muller, när jag titta ut så jag ett mycket stort containerfartyg passera precis utanför mitt fönster. Jag tyckte att hon var mycket närmare än vad dessa bilder visar… Nästa natt så bytt jag till den "inre delen" av dubbelsängen…..
« Svar #2 skrivet: 01 juni 2018, 21:28:00 »
Härligt med en resenär som har med sej kameran när han reser och sen lägger ut bilderna :)
*
« Svar #3 skrivet: 04 juni 2018, 10:35:37 »
Det tidigare svenskkontrollerade rederiet ACL, numera ägt av Grimaldi, erbjuder from i april i år atlantresor. Dessvärre upphörde man för ett tag sedan att anlöpa Göteborg, som man trafikerat sedan starten, pga hamnarbetarkonflikten. Annars hade det varit händigt att hoppa på där. Men man går numera i linjetrafik mellan Hamburg, Antwerpen och Liverpool i Europa till Halifax, New York och Baltimore i Nordamerika. En tur på nio dygn från Liverpool till Halifax, eller vice versa, kostar Euro 750 per person i dubbelhytt.
« Senast ändrad: 04 juni 2018, 10:50:58 av Lars H »
« Svar #4 skrivet: 04 juni 2018, 13:03:04 »
Det tidigare svenskkontrollerade rederiet ACL, numera ägt av Grimaldi, erbjuder from i april i år atlantresor. Dessvärre upphörde man för ett tag sedan att anlöpa Göteborg, som man trafikerat sedan starten, pga hamnarbetarkonflikten. Annars hade det varit händigt att hoppa på där. Men man går numera i linjetrafik mellan Hamburg, Antwerpen och Liverpool i Europa till Halifax, New York och Baltimore i Nordamerika. En tur på nio dygn från Liverpool till Halifax, eller vice versa, kostar Euro 750 per person i dubbelhytt.
Det er mulig at det går an boke ACL direkte, men ellers vil jeg advare litt mot Grimaldi Lines. Det er det dyreste og på mange måter det minst passasjervennlige fraktskipsrederiet som jeg har reist med (og jeg har reist med ti). Første gang (GRANDE ARGENTINA av Göteborg Antwerpen - Dakar i 2003) tok det forferdelig lang tid (etter at jeg hadde betalt fullt ut) å få billetten, det er det eneste fraktskip hvor jeg har hatt innvendig lugar og lugar uten kjøleskap, og turen var forholdsvis dyr, sammenlignet med andre fraktskipsreiser. Jeg ville egentlig reise hjem med dem også, fra Dakar via Sentral-Afrika til Europa, men selv om det sto i prospektet Deres var ikke det mulig, men de anbefalte meg å gå ombord i Doula i Kamerun. Javel, og hvordan hadde de tenkt seg at jeg skulle ta meg fra Dakar eller Timbuktu til Doula? Så boket jeg en tur med dem fra Antwerpen til Paranagua i 2014. Like før jeg skulle reise forandret de ruten så til de grader at jeg måtte avboke. Heldigvis fant jeg en ledig lugar på COSTA FAVOLOSA fra Savona til Santos.
Planlagte fergereiser:
CROWN SEAWAYS København - Oslo & COLOR MAGIC Oslo - Kiel - Oslo februar 2019
Planlagte Hurtigrutereiser:
ROALD AMUNDSEN Lisboa-Hamburg mai 2019
LOFOTEN Bodø-Tromsø, SPITSBERGEN Tromsø-Murmansk-Frans Josefs Land-Murmansk-Tromsø & TROLLFJORD Tromsø-Trondheim sept. 2019