Tysklands resa 2013
« skrivet: 28 maj 2018, 15:02:04 »
Tysklands resa med min kör 2013.
Jag tar bara med de mer båt relaterade bilderna och delen i reportaget här i forumet. Men för de som vill läsa berättelsen för hela resan kan göra det på min hemsida.

http://vstps.mine.nu/resor/tyskland-lowenstein-2013/

Vi har kommit fram till Trelleborg för att stiga på Peter Pan. Först några bilder från terminalen sedan ombord på Peter Pan.

Ingen behövde gå i dessa landgångar utan vi åkte med bussen upp på båten.

Väl framme i Travemünde.

Vår hytt på denna överresa.

Väntan på att få gå i land till en long bussresa genom Tyskland.

Sedan efter att vi varit borta några dygn så var det dags för återresan med Nils Holgersson.

Trots att vi nästan missade båten hem genom långa köer på Autobahn så lyckades vi fylla upp lite i skopen hemma. ;)

Det var den resan.

SV: Tysklands resa 2013
« Svar #1 skrivet: 29 maj 2018, 09:01:12 »
Første bilde viser GRYF på vei inn i fergeleje 2 i Trelleborg (meget uvanlig at hun bruker det). Gryf på polsk betyr grip på svensk og er såvel Pommerns som Skånes våpen. Grunnen til det er at Erik av Pommern, Konge av Calmarunionen, ga Malmö by det som byvåpen for å få dem velvillig innstilt til hans slekting Bogislav som tronfølger. Malmös byvåpen ble siden videreført i Skånes landskapsvåpen. Fabeldyret kan også sees på GRY's skorstein.
Planlagt fergereise:
TOM SAYWER Trelleborg - Klaipeda - Trelleborg oktober 2018
Planlagte Hurtigrutereiser:
ROALD AMUNDSEN Lisboa-Hamburg mai 2019
LOFOTEN Bodø-Tromsø, SPITSBERGEN Tromsø-Murmansk-Frans Josefs Land-Murmansk-Tromsø & TROLLFJORD Tromsø-Trondheim sept. 2019
« Svar #2 skrivet: 29 maj 2018, 09:24:22 »
For øvrig også meget uvanlig at PETER PAN bruker fergeleie 4, som Dere ligger i (og etter forlengingen vil hun vel neppe kunne gjøre det).
Planlagt fergereise:
TOM SAYWER Trelleborg - Klaipeda - Trelleborg oktober 2018
Planlagte Hurtigrutereiser:
ROALD AMUNDSEN Lisboa-Hamburg mai 2019
LOFOTEN Bodø-Tromsø, SPITSBERGEN Tromsø-Murmansk-Frans Josefs Land-Murmansk-Tromsø & TROLLFJORD Tromsø-Trondheim sept. 2019
« Svar #3 skrivet: 08 juni 2018, 22:18:55 »
For øvrig også meget uvanlig at PETER PAN bruker fergeleie 4, som Dere ligger i (og etter forlengingen vil hun vel neppe kunne gjøre det).

2013 Så användes inte läge 10. Läget kom först i bruk 2015.
« Svar #4 skrivet: 09 juni 2018, 10:40:48 »
Tack för bilderna. Dessa systrar är riktigt trevliga och perfekta för en nattresa över till Tyskland. :) Även om jag fortfarande föredrar Göteborg-Kiel när jag ska mig till Tyskland. :)