Hurtigruten 2016
« skrivet: 27 maj 2018, 14:47:31 »
Här kommer lite bilder från min rundresa över Finland, Norge och Sverige 2016 11/7 till 24/7.

För er som vill se lite fler bilder och som vill se var bilden är tagen lite mer exaktare samt se karta över resan så kan nu finna det på min hemsida för detta albumet.

Då börjar vi.

11/7
Avresa från Stockholm 11/7 med Silja Serenade.
Väntar i kö för att få köra ombord.

Lite längre ut så ligger Romantika.

Snart får man köra ombord.

Nähä. Har inte prioriterad ombordkörning. Så andra får åka före.

Ligger lite andra båtar i Frihamnen ser jag nu när jag äntligen fått komma ombord. (något för identifiering).

Även gamla Olympia numera St:Peters Lines Princess Anastasia.

Det ligger även ett annat fartyg i mellan Frihamnen och Värtahamnen. (något för identifiering).

Vi får vänta tydligen på avgång för att en lustjakt är på väg in och blockerar utfarten.

Romantika skal avgå först så vi får vänta lite till.

Vi får sedan en kryssningsbåt framför oss ut ur Furusunds leden. Åtminstone i början av den. (något för identifiering).

Oxdjupet.

Dags för att shoppa lite på Serenades promenad.

12/7
Dags för frukost.

Efter frukost på väg ut så kan man se att promenaden ännu inte vaknat till liv riktigt.

Lite kändisar som kommer förbi och hälsar på när vi håller på att gå in mot Helsingfors.

och lite andra båtar. Tror att detta är något bevaknings fartyg i leden in i finska viken.

Sedan är vi på väg in mot kuststationen utanför Sveaborg.

Så kan man även titta in mot Västra hamnen eller vad den heter i Helsingfors. Med lite kryssningsfartyg för någon hogad att identifiera.

Så är vi på väg genom Gustavs Svärd sundet vid Sveaborg.

Mitt hjärta slår lite speciellt för denna fästning. Jag har min hur vad det. farfars morfars farfars farfar far Jonas Bergström född 1754-09-16 Näshulta, Södermanlands län som var där och byggde upp fästningen när han tjänstgjorde som Södermanlands reg 2'a Majorens komp, Korpral, Soldat 1075.

Så var vi framme snart. Gabriella ligger där redan inne i hamnen och har börjat urlastningen.

Så var det dags att lägga till vid Olympia terminalen.

Sedan följde detta på ett besök hos min morbror som bor i Esbo utanför Helsingfors och efter någon dat en bil tur upp till min mors hemstad Ylivieska. Med besök i hennes föräldrahem som det nu längre inte är någon som bor i.

Sedan åkte vi upp till min mors kusin i Uleåborg. För att inte få en lika lång väg att resa upp till Kirkeneas dagen efter.
Besök vid Uleåborgs Domkyrka.

Nu var det några bilder sedan någon båt fanns med så här kommer en.

Även här så finns det många monument över de som dog i krigen.

16/7

På väg upp till Kirkeneas i häll regn. Vi har stannat till vid polcirkeln i Rovaniemi där tomten bor.
Naturligt vis ett snabbt besök vid kyrkan. Men det var någon typ av konfirmation där inne så vi fortsatte tidigare efter lite mat.

Uppe vid träsken norr om Ivalo.

Sedan kom vi upp till Kirkeneas och dess kyrka.

Tittade ut mot Barentshav för se vilket väder vi får imorgon när vi kliver på båten.

Gick runt i duggregnet för att jag behövde sträcka på benen efter ca 12 timmars bilkörande.
Fann detta minnes monument. Som Ryssarna rest till tack för att Kirkeneas blev befriat av dem. De ända som jag träffade på var en bil som snabbt bromsade in ett Ryskt par slängde sig ut från bilen hon upp till monumentet och han tog ett foto sedan snabbt in i bilen som åkte iväg med en rivstart. Ryssar är bra lustiga egentligen. Men OK det är bara 20 km till Ryska gränsen från Kirkeneas.

Men det är en bra utsikt från monumentet även om det var dåligt väder.

Nedanför så i berget så finns ett av de få skyddsrummen i Kirkeneas. Det byggdes av Tyskarna för Ryssarna bombade gruvan här ganska ofta under kriget. Det är nu ett museum man kan besöka.

Ja kanske inte stället direkt är värdens mittpunkt men i varje fall utkant så även där är det intressant att veta hur långt hem det är.

Hamnen är ganska full med Ryska fiskebåtar.

Imorgon så är det dags med att kliva på, på resans höjdpunkt.
SV: Hurtigruten 2016
« Svar #1 skrivet: 27 maj 2018, 14:56:45 »
Om du inte redan listat ut vilken båt det är skulle jag gissa på Disney Dream om inte Magic eller Wonder fått water slide också..
« Svar #2 skrivet: 27 maj 2018, 16:10:56 »
17/7

Kirkeneas

Nu är dagen inne. Men avgången är inte förrän på eftermiddagen och incheckningen har inte börjat eftersom inte båten kommit in.
Så det blir en liten morgon promenad först.

Så jag går ner för att se på Kirkeneas kyrka som var stängd på kvällen dagen före.

Men nu har i varje fall vårt hem de kommande dagarna kommit in. Det är M/S Trollfjord som är systerfartyg med M/S Midnattssol som har sätts i TV serien Hurtigruten 365.

Vädret verkar i varje fall att börja bli mycket bättre än det var dagen före.

De två övre våningarna är balkongerna till Trollfjords lyxigaste sviter. De lite mindre lyxiga är de som har burspråken på sidorna.
För oss som är vana med roro fartygen i Stockholm och Göteborg så tycks lastportarna på sidan vara lite annorlunda. Men det finns sin förklaring eftersom skeppet skall kunna sköta sig själv i mycket så som lastning och lossning.

Även passagerar landgången är integrerad i båten.

En snabb titt upp mot malmgruvan som ruvar över Kirkeneas.

Nu är det dags att lasta bilen på båten. Lite speciell procedur här.

Bilen föra åker in.

Sedan åker den ned en halv våning med hiss.

Nu är det min tur.

Nu har jag hissats ned hoppas tjejen vart vart jag skall nu för jag vet inte.

Men tills sist så fattade jag och blev hänvisad plats.

Här stuvas vi som skall ned helavägen till Bergen in först och längst in. Inte mycket utrymme mellan oss och fler pelare att hålla reda på.

Jo du detta var orsaken till min osäkerhet vid lastning. Man får styra lite för att hitta in i last rummet.

Så var det dags att lasta ytterligare en bil genom hissen.

Lite mer Ryska fiskebåtar.

Men det klarnar upp och blir bättre och bättre väder framåt eftermiddagen.

De som kommit tidigare söderifrån på båten kommer nu tillbaka från sina utflykter.

Sedan är det dags för avgång.

Fler Ryssar.

Man behöver även motionera räddnings båten på M/S Trollfjord. Det görs tydligen regelbundet genom att man kör tillsammans med fartyget i några timmar med jämna mellanrund. Det utför även lite räddnings övningar under vägen.

Så var vi framme vid vår första hamn efter Kirkeneas.

Det är Vardö med sin Vardöhus fästning och norrskens forskning i dessa golfbollar.

Här inne skall vi snurra runt på en femöring för att underlätta för en snabb avgång. Sedan underlättas det ju om landgången kommer på rätt sida.  :D

Som sagt var golfbollar. ;)

Vardö fyr.

Så småningom kommer vi vidare fram till Båtsfjord vid 20.00 tiden.

Lite båtar.

Dags för avgång ca 20.18 så det är inte länga stopp ibland. Man behöver alltid kolla det när avgången är för båten väntar inte.

Lite bilder på backen (som jag tror det heter).

Lite natur.

Uppe på övre däck soldäck 9 så finns det vid trappan ner sköldar med alla hamnar och kommuner som man angör under rutten.

Så var det ett race in till nästa hamn.

Vem är det mån tro? Ser i varje fall som en av de lite äldre Hurtigrut båtarna. kl. 21.58

Jo den kom före innanför piren så det är bara att vänta.

Det var M/S Kong Harald som var snabbt inne och kommer ut nu. kl. 22.22 i Berlevåg.

Efter avgång från Berlevåg så är det kvälls underhållning. I kväll var det modevisning av kläder som säljs i båtens shopp. Stora delar av besättningen är involverad samt några även av passagerarna som har köpt lite kläder. Uppe i panorama salen kl. 22.34

Även kapten är med och spexar lite under uppvisningen.

Avslutning med regnkläder och sylvest.

kl. 23.10 och det mular lite. Väntar på midnattssolen.

kl. 23.45 en fiske båt på väg någonstans.

18/7

kl. 00.01 Midnattssol.

I morgon Nordkap!
« Svar #3 skrivet: 27 maj 2018, 17:21:22 »
18/7

kl. 07.10 frukost på Nordkap

Frakt fartyg utanför Nordkaps klippan.

Monumentet på klippan som rests.

Fast om man skall vara riktigt noga så är udden där ute den som är den mest norra delen. Men man använder den inte för det för den är alldeles för vidpinad och sköljs över vid hård sjö.

Udden på Nordkap klippan är splittrad av en ravin som avskiljer en del av den yttersta udden.

Här ser man hur den bryter igenom en stor del av udden.

Unionskungen Oskar II av Sverige och Norge. Minnes märke från hans besök 1873.

Campingen på Nordkap.

Besök centret på Nordkap.

I besökscentret har en utställning om slaget om Barenshav där slagskeppet Scharnhorst sänktes ca 120 km nordöst Nordkapden 26 December 1943.

På väg till att besöka ett samiskt besök center på Nordkap.

Sedan fortsätter vi med buss till Hammerfest för att där möta upp Trollfjord.

Andra som inte var med på morgonen till Nordkap vandrade upp på berget i Hammerfest för utsikten därifrån. Bilderna tagna från Trollfjord i hamnen. ca kl. 12.20

Ankomst till Öksfjord i Loppa kommun kl. 15.40

Här var de lastning av något. Men fort och på något sätt organiserat var det. Skickliga truckförare som har koll på varandra.

Se videon.
http://vstps.mine.nu/WebAlbum/2010-2019/2016/07--Hurtigruten/slides/MVI_0246.mp4

Lite båtar i Öksfjord.

Oksfjord är även färgeterminal till andra byar runt om.

Sedan avgång. kl. 20.25

Möte med systern.

Det är Midnatsol. kl. 21

Här uppe så finns det även oljeplattformar. Denna utanför Vågnes starks för Tromsö. kl. 23

På väg in mot nästa stopp i Tromsö.

Denna bro skal vi under. Det finns några sådana att passera mellan Kirkeneas och Bergen.

Ishavskatedralen i Tromsö. Den måsta vi besöka.

Dags för bro passage. ca kl. 23.40

Då var vi uppe vid Ishavskatedralen för att lyssna på en midnatts konsert.

Slut på den dagen.
« Svar #4 skrivet: 27 maj 2018, 20:18:47 »
19/7
ca kl. 10.20

Detta ger en lite annan betydelse på att havet skummar.

Vi åker in i ett regnväder. Det är ur att det finns bra utsiktspunkter på Trollfjord utan att man behöver vara utomhus.

Men vädret lättar efter någon timme. ca 11.20

Här på soldäcket så har vi även rutt kartan.

Fisk odling efter vägen utanför Sandstrand.

Vi är på väg och kommer fram till Stokmarknes. Där Hurtigrutsens museum finns. ca kl. 14.30 är vi där och tittar på diverse saker. Bland annat så finns det modeller av deras gamla fartyg och illustrerande utrymmen, maskiner samt andra utställningar. Sedan kan man besöka den gamla Finnmarken 1956 som ligger upplagd där som en del av museumet.

Radio hytt.

Bryggan.

Byssan.

Hytt.

Här kommer ett gäng modeller. En del går att identifiera andra klarar inte jag av att identifiera själv.

Detta är någon av 1990 tals båtarna i varje fall. Kan vara M/S Richkard With

M/S Nordstjärnen

Oidentifierad.

Ytterligare en av 1990-talarna.

Finnmarken 2002

Galten som saknas i fakta om fartyg som en Hurtigruten båt.

Så här såg restaurangen ut på ca 50-60 talet på Hurtigruten båtarna. Detta är på besöket på Finnmarken 1956

Kafét.

Akter salong ut mot akterdäck (tror att det är röksalong).

Maskin rummet.

Promenaden på livbåtsdäck.

Hytt under renovering.

Kartrum.

Bryggan.

Bryggdäcket.

Huvud salongen i fören.

Reception.

Nu följer en del hytter av olika kategori.

Hytt korridor.

Utsikt mot Trollfjord från akterna på Finnmarken.

Tillbaka i museets konferens del.

Sedan ute igen så kan man se den övertäckta Finnmarken.

Dags för avgång till dagens andra stora begivenhet. ca kl. 15

Det har varit lite konstigt. Tidigare har i Barenshav så har inte berg och fjäll varit snötäckta. Men nu när vi kommit ned till Lofoten så börjar de bli det. Men det är klart det börjar bli högre fjäll.

En som är ute och fiskar.

Nu närmar vi oss just båtens namn. Trollfjord. ;) Man ser lite av den rakt fram till vänster.

Jag skall ut på äventyr! En havsörns safari i och runt Trollfjord och det är båda visardet sig. ;)
ca kl. 16.30

Till början mest vitaörnar om man så säger. :D

Hej då M/S Trollfjord.

Här kommer de första av havsörnarna.

Nu skall vi bara runda udden så kan vi åka in i trollfjorden.

Så här har vi själva inloppet som vi åker in i.

Nu är det dags för M/S Trollfjord att följa efter in i fjorden som är en återvändsgränd. Så båten måste vändas längst inne i fjorden.

Men det är en bit kvar in.

Dags att vända.

Sedan måste vi åka runt på andra sidan så att de kan vända runt den sista biten utan att skyffla upp oss i klippan bakom.

Nu är det dags att vända den sista biten runt. Det var inte mer än någon meter fritt mellan bulben och klippan i fören.

Dags för lite vitaörnar igen.

De matas för att locka dit havsörnarna

Lite guppigt men där kommer i varje fall M/S Trollfjord ut från trollfjorden. Så det är svårt att få en tydlig bild i full zoom.

Nu börjar i varje fall det bli fullt med måsar

och då vågar en havsörn sig fram igen.

Fiskmåsarna gadda ihop sig mor havsörnen. En försöker att flyga på örnen för att den skall tvingas väja och sedan eventuellt tappa fisken han har fått. Detta för att en annan måsen skall kunna sita dit och tjuva fisken och försvinna med den.

Nu gäller det att skynda sig till nästa destination där vi skall möta upp med M/S Trollfjord. Det börjar ju att dra ihop sig till regn och vi är i en öppen båt nu.

Men vi klarade oss med lite stänk från havet istället i den sjögång som blev mellan oss och regnet.

Ca kl. 18.30 är vi i varje fall framme vid Svolvær

Här kommer M/S Trollfjord fram till oss. Vi tog en genväg med vår mindre turbåt. Medans Trollfjord fick gå en längre väg.

Dags att öppna sidoportarna med landgång o.s.v.

Men jag åker ut på en ytterligare tur direkt och möter upp M/S Trollfjord i nästa hamn.
Naturligt vis måsta jag ta foto på en kyrka till. ;)

och ytterligare en annan en bit därifrån.

Plötsligt så stannar bussen för en vän efter vägen. Vad är det som lurar i busken?

Jo det är Mikel räv.

Buss chauffören antog att det var folk som stannade och matade den så därför var den kvar bredvid vägen. Han var dessutom lite rädd för att den skulle bli så van så att räven skulle riskera att bli påkörd av bilarna. Vägen är öarnas förbindelse väg och därmed för dem väl trafikerad. Men räven vet hur han skall charma de som stannar. ;)

Sedan en sista kyrka för dagen före vi åter kommit fram till båten. ca kl. 22 i Stamsund

Så ny dag i nästa post.
« Svar #5 skrivet: 27 maj 2018, 21:32:50 »
Härligt reportage, en resa med Hurtigruten sitter aldrig fel, ser fram emot fortsättningen. :)
« Svar #6 skrivet: 27 maj 2018, 22:27:48 »
20/7

ca kl. 08.30
Tidig morgon direkt efter frukost. En viktig dag till sjöss.

Matroserna håller på med morgonunderhåll.

ca kl. 09.40 Ett event startar. Vi passerar just polcirkeln och det är skumpa och kapten bjuder på snaps i form av fiskleverolja. Lätt att förväxla med vodka eftersom flaskan ser likadan ut. ;)

En fin dag med fin natur.

kl. 11.00 ankomst till Nesna.

Avgång ca kl. 11.10.

Flera fiskodlingar och natur bilder.

Möte.

Obligatoriska skorstensbilden!

Ett fiske möte.

Sedan kl. 13 ankomst till Sandnessjøen.

Åter avgång.

Straxt efter kommer vi för bi de De syv søstre som är sju bergstoppar efter varnadra. ca kl. 13.20

Sedan en stund efter så möter vi Silver Lake.

ca kl. 16 är vi i Brønnøysund. Naturligt vi en promenad till kyrkan. Där finner jag två minns stenar. Den ena är över fiskare från orten som har dött i sitt förvärv. Den andra är över motstånds män som dog under kriget. Sedan upptakter jag även utanför kyrkan någon ny underlig företeelse. Det var flera ungdomar där som sprang runt tillsammans med mobiltelefonerna i vädret. Eftersom jag nu har varit avskuren från diverse media så visste jag inte jus då att det var Pokemon Go febern som börjat. Så jag var väldigt fundersam. Men efter någon dag så förklarade de sig. ;)

Här har vi befälslistan på M7S Trollfjord under vår resa.

Ytterligare en bro att passera under efter avgång ca kl. 17.

Vi närmar oss Torghatten. kl. 17.20

kl. 18 är det dags för Kaptens middag.
Befälen står uppställda för gästerna.

Sedan ansluter hela besättningen inklusive servisen för utom förhoppnings fullt de som är i tjänst på bryggan och i maskin. ;)

Naturligt vis så har de även en sång om resan att sjunga.

Sedan ca kl. 20.00 så ankommer vi till Rørvik i Vikna kommun.
I hamnen finns skulpturen Sjömanens hustru.

Vi har även här sällskap med M/S Polarlys.

Några idioter kör en gummi båt emellan M/S Polarlys och M/S Trollfjord så ingen av båtarna kan avgå. De är envist kvar trots att manskapet på båtarna ropar på dem att ge sig av. Efter att båda båtarna tagit till sina signal horn så fattar de visst till sist.

Tid sent om siden för avgång. kl. 21.30. Polarlys avgår först.

Lite andra båtar i hamnen som man ser vid avgång från Rörvik för oss kl. 21.40

Sedan är det natt och därefter en ny dag. Det märks att man börjar komma söderöver nu bland annat på naturen men även på orterna man passerar. Men vi är fortfarande norr om Trondheim och därmed Östersund. ;)
Trondheim blir i nästa avsnitt. ;)
« Svar #7 skrivet: 27 maj 2018, 22:41:56 »
Om du inte redan listat ut vilken båt det är skulle jag gissa på Disney Dream om inte Magic eller Wonder fått water slide också..

Jag har inte identifierat så mycket bättre än att det är någon av Disney båtarna jag häller.
« Svar #8 skrivet: 27 maj 2018, 22:43:14 »
Härligt reportage, en resa med Hurtigruten sitter aldrig fel, ser fram emot fortsättningen. :)

Tack Kim Viktor och Mr Cool  för ert stöd. Det kommer lite till men det börjar ju även närma sig avslutet på resan.
« Svar #9 skrivet: 28 maj 2018, 01:15:43 »
21/7

kl. 07.30 Trondheim

Jag tittar ut mot Munkholmen

Sedan åker jag på utflykt i Trondheim med utsikt över staden och besök i Nidarosdomen.

Tillbaka i hamnen så har M/S Vesterålen kommit in.

Så kl. 10.20 är det avgång. Hejdå Trondheim.

Oj detta kom snabbt inpå. Kustbevakningens helikopter ute på uppdrag och passerar oss på skepps höjd.

Jag tror att detta är Smörholet.

I Trondheim så har tydligen en del avslutat sin resa. Så nu börjar man kunna att gå runt och fota lite hytter och andra ytor.

Detta är en utsides hytt. Samma som vi hade fast vi hade en insides då alltså utan fönster. ;)

Här är en av de mindre sviterna som vette mot promenaden i fören. Dåligt ljus så dålig skärpa tyvärr.

Handikapps hytt mitt emot våran hytt.

En annan modell av två personers hytt.

Atriumet med konst på hisschaktet.

Vinbaren utanför Ala Carte restaurangen.

Ala Carte restaurangen.

Biblioteket.

Tur bokningen för utflykter.

Sittytan i en av barerna.

Akter Sviternas korridor.

Information om vilka utflyger som finns samt dagens program och annan information kan man hämta från detta stället.

Sittplatserna till lunch baren för dagsturs resenärerna.

Ankomst till Kristiansund. kl. 17.

Finns en lyx kryssare där redan. I form av Silver Whisper

Söt liten kyrka Kristiansund har.

Angvik är en färja som utgör en förbindelse mellan öarna.

Lite fler blandade båtar vid avgång.

Ytterligare en bro att passera under.

Fann denna lego båt i båtens shopp.

kl. 20.20 på väg in mot Molde

Bil färjor som går över fjorden och till de närmsta öarna.

Det var ett lite längre stopp i Molde så jag gick en egen liten stadsvandring för att se mig om. Det var tydligen någon typ av festival i staden också.

De hade en Tesla utställd på torget.

Molde är en kustbevaknings hamn.

Före vår avgång så fick vi sällskap i hamnen av M/S Richard With. Syster fartyg till Kong Harald och Nordlys.

Därefter avgår vi kl. 21.50.

Så i morgon är det sista dagen på Hurtigruten.
« Senast ändrad: 28 maj 2018, 01:30:35 av Per Söderlund »
*
« Svar #10 skrivet: 28 maj 2018, 09:24:55 »
Tack Per för ett intressant reportage med massor av härliga bilder.
Jag har en resa inbokad i sommar, men i motsatt riktning.
Ditt reportage ger verkligen inspiration och uppslag till utflykter vid uppehållen mm.
Tack!
/Marre
« Svar #11 skrivet: 28 maj 2018, 11:10:32 »
Tack Per för ett intressant reportage med massor av härliga bilder.
Jag har en resa inbokad i sommar, men i motsatt riktning.
Ditt reportage ger verkligen inspiration och uppslag till utflykter vid uppehållen mm.
Tack!
/Marre

Lyckliga dig. Speciellt om du får ett varmt väder så att man kan stå ute i fören och titta på sceneriet.
Det finns en viss fördel med den norrgående rutten. Ni kommer att få åka in i Geirangerfjorden med utflykter till t.ex. Trollstigen. Den extra turen gör man inte på södergående rutten. Jag skulle rekommendera denna tur. Man går in till Geiranger mellan Ålesund föra att sedan efterbesöket åter gå ut igen till Ålesund.
Det man skall tänka på i dessa turer är att det faktiskt finns en fördel med att göra en rundtur på rutten i båda riktningarna Bergen - Kirkeneas - Bergen. Det är att de orter och hamnar man besöker på nattetid på upp vägen besöker man på dagtid på nedvägen. Det är ju trots allt ca 32 hamnar som man besöker i vardera riktningen. Så det är ca 4-6 anlöp om dagen dygnet runt.

Nu vet jag inte din ålder men om du önskar något starkare t.ex. Öl eller vin till maten så rekommenderas det att köpa deras dryckers paket ombord. Det var visserligen inte så mycket 2 glas om dagen en till vardera måltiden. Men med tanke på det Norska priserna på allt så går man i förtjänst i varje fall på det jämfört med att köpa glas. Sedan brukar man kunna flytta glasen mellan måltiderna så om man vill så kan man dricka vatten till lunchen och två glas till middagen istället. Alternativt om man skall köra dagen efter när man avslutar resan så kan man ta det glaset på middagen kvällen före.

Får man fråga när du skall åka?
Även skulle det vara intressant att veta vilken av båtarna?
Hoppas att vi även får se bilder från din tur.

Jag bokade min resa direkt via Hurtigruten. Det var lite struligt och man fick i vissa fall dålig information den vägen. Det berodde inte på bokning agenten som jag hade bra kontakt med utan på Hurtigrutens egen mer interna administration. Den var 2016 ur usel för mig med minna frågor och önskemål att få reda på en del saker i förväg. Däremot så hjälpte boknings agenten till så gått hon kunde. Så av detta så var jag en del bekymrad över turen efter deras beteende. Men det var inget att vara bekymrad för. Allt gick väldigt smidigt när man hade med folket på båten att göra. De var mycket vänliga och tillmötesgående och försökte att lösa så mycket som möjligt bekymmersfritt.

En av anledningarna att jag bokade havsörns safarin var för att jag ville åka in i Trollfjorden. Det kan inte de stora båtarna göra om inte vinden ligger rätt. Men oftast så går de in i fjorden under högsäsong. Eftersom man angör lite olika hamnar dagtid i vardera riktningen så får man även se lite olika saker och även expeditionerna ut från båten varierar en del. Så det är svårt att ge råd på turerna i övrigt för utom detta med Geirangerfjorden och Trollstigen. Nordkap via stoppen Hammerfest - Honningsvåg kommer man förbi ganska sent på  kvällen så det är ingen frukost tur på norrturen utan som jag förstår mer midnattssol. Det omvänd gäller även Tromsö då man passerar det under dagtid istället för vis midnatt som jag gjorde. Så det kommer att finnas klara skillnader på turerna.

Sedan tror jag att man kan uppleva resorna ganska olika. Jag var väldigt imponerad av resan fram till efter Nesna. Därefter så kändes naturen mer som vanlig fjäll natur att titta på. Så ur mitt perspektiv så blev resan mer transport där efter söderut. Om än trevlig transport när det fanns ändå mycket att titta på och det var skönt väder så man gick ofta i hamn och lite utflykter på orterna man besökte. Viktigt var bara att hålla reda på avgångstiden i varje hamn som de satte upp skyltar för vid landgången. Detta för att boten definitivt inte väntade på om man var sen. Utan missande man båten så fick man fixa det själv att komma ifatt. Därav att jag inte vid första stoppet i Vardö vågade gå och tita på fästningen där som är av historiskt intresse (norrturen passerar Vardö nattetid).

Något som förvånade mig ganska mycket var att man åkte så mycket inomskärs så det var ingen sjögång för oss än mellan Berlevåg och Honningsvåg som vi kände lite lugnt gung vad jag minns. Den egentlige stora öppnahavet som man upplevde var endast på ena sidan av båten och då mest mellan just Kirkenes och Honningsvåg.

Så även om vi kommer att ha åkt samma tur men i olika riktningar så kommer vi nog att få olika upplevelser. Så det skall bli spännande att se din rapport. Jag har som du ser koncentrerat mig på bilderna och inte orkat skriva så mycket text till dem. Men jag tror i detta fall och på en linje som inte så många skriver om att bilderna säger mer än 1000 ord jämfört om jag skrev sönder det med text när de flesta här inte sätt hur det ser ut på vägen.

Om någon skulle vilja åka denna tur men tycker att den känns för dyr så kan utifrån minna erfarenheter jag föreslå att åka ifrån Bodö till Kirkenes och eventuell tillbaka. Det är den biten jag var mest imponerad av i naturen och upplevelserna. Även min mor  som jag hade med mig på resan hade mest utbyta av Lofoten vad hon säger. Speciellt den konst tur som vi var på efter jag varit på havsörns safarin i trollfjord på den södergående turen. Borde vara före trollfjord om man åker norrut. Den som i princip var om räven efter vägen. Sedan tog jag inte så mycket mer bilder på den turen.

Nu skall jag skriva ihop de sita två avsnitten. Sedan följer nog ett special avsnitt där jag lägger in lite mobil bilder frän turen som nog får sammanfatta allt igen. Men det är delvist helt andra bilder.

Men tack för er som gillar detta inlägg även om inte bilderna är i samma kvalitet som en del andra proffs. Jag är glad amatör på att fota och har inte redigerat någon bild egentligen. Sedan är många av dem tagna på impuls när man snabbt rykt upp kameran och tagit bilden i rena farten utan att tänka. ;) De flesta av dessa bilder är med utan vidare. Det ända jag har tagit bort är bilder som i princip är lite samma som tidigare samt några som jag tror att är tråkiga att titta på för de som inte känner mig personligen och min släkt.
« Svar #12 skrivet: 28 maj 2018, 11:23:46 »
19/7

Här kommer ett gäng modeller. En del går att identifiera andra klarar inte jag av att identifiera själv.

Detta är någon av 1990 tals båtarna i varje fall. Kan vara M/S Richkard With

FINNMARKEN av 2002

M/S Nordstjärnen

NORDSTJERNEN av 1956

Oidentifierad.

Hurtigruteselskapenes eget forslag til alternativ til åttitallsskipene, bilfergevarianten

Ytterligare en av 1990-talarna.

KONG HARALD av 1993

VESTERÅLEN av 1983 før ombygging i 1988

NARVIK av 1982 før ombygging i 1989

Finnmarken 2002

FINNMARKEN av 2002

NORDSTJERNEN av 1937 (gikk ned i 1954 i Raftsundet)

KONG HAAKON (den tyske okkupasjonsmakten tvang DSD til å døpe henne om til KONG SVERRE)

RAGNVALD JARL av 1956

NORDNORGE av 1937(?)

HÅKON JARL av 1952

SANCT SVITHUN av 1950 (gikk ned i 1962)

LOFOTEN av 1932 - siste Hurtigrutedampskipet i rute, til 1964

VESTERÅLEN av 1950

HADSEL

Galten som saknas i fakta om fartyg som en Hurtigruten båt.

SALTEN
Planlagte fergereiser:
CROWN SEAWAYS København - Oslo & COLOR MAGIC Oslo - Kiel - Oslo februar 2019
Planlagte Hurtigrutereiser:
ROALD AMUNDSEN Lisboa-Hamburg mai 2019
LOFOTEN Bodø-Tromsø, SPITSBERGEN Tromsø-Murmansk-Frans Josefs Land-Murmansk-Tromsø & TROLLFJORD Tromsø-Trondheim sept. 2019
« Svar #13 skrivet: 28 maj 2018, 11:58:02 »
Oj vilket däckar jobb du har gjort Risberg på båtarna. Jag förstår att du kan din Hurtigrut. Hoppas att du uppskattar att en amatör gör lite reklam ;) för den. Tycker att det har varit tidigare lite för lite från denna tur i detta forumet som du förstår. ;)
« Svar #14 skrivet: 28 maj 2018, 12:01:04 »
19/7

Oidentifierad.

Hurtigruteselskapenes eget forslag til alternativ til åttitallsskipene, bilfergevarianten
På åttitallet var det en stor diskusjon om hva Hutigruten skulle være i fremtiden. Daværende samferdselsminister Asbjørn Jordahl var sterkt imot turister på statssubsidierte skip, og det opprinnelige forslaget fra staten var enda mer fraktskip enn hva MIDNATSOL, NARVIK og VESTERÅLEN siden ble. Det var meningen å bygge fire nye skip (de erstattet fire gamle; MIDNATSOL, NORDLYS, HÅKON JARL og VESTERÅLEN), men pengene strakk kun til tre. Hurtigruten ville nærmest bygge bilferger, og vi var 60 000 kystbeboere som skrev under til støtte for selskapenes forslag. Sett i ettertid var det nok godt at det ikke ble slik heller. Uansett ble jo åttitallsskipene så misslykket at de ble om- og påbygget i 1988 hhv 1989. Kun VESTERÅLEN av dem seiler fremdeles.

KONG HAAKON (den tyske okkupasjonsmakten tvang DSD til å døpe henne om til KONG SVERRE)
Kong Haakon VII ble jo symbol på motstandskampen under krigen, siden han ikke overga seg men dro til England. Bare det å male H7 på en husvegg kunne få deg sendt til konsentrasjonsleir.
« Senast ändrad: 28 maj 2018, 12:04:20 av Risberg »
Planlagte fergereiser:
CROWN SEAWAYS København - Oslo & COLOR MAGIC Oslo - Kiel - Oslo februar 2019
Planlagte Hurtigrutereiser:
ROALD AMUNDSEN Lisboa-Hamburg mai 2019
LOFOTEN Bodø-Tromsø, SPITSBERGEN Tromsø-Murmansk-Frans Josefs Land-Murmansk-Tromsø & TROLLFJORD Tromsø-Trondheim sept. 2019