*
SV: Viking Grace Rotor segel.
« Svar #15 skrivet: 15 maj 2018, 23:14:42 »
Nu är det förstås ingen tillfällighet att denna gamla uppfinning, som man under åren ofta satt stora förhoppningar till, inte visat sig helt motsvara förväntningarna och dras med problem.

Enkel princip med svårt i praktiken. Tycker det ändå är hedervärt att Viking vågar satsa på detta. Oavsett hur mycket eller lite pengar man själva slängt in i projektet.
*
« Svar #16 skrivet: 16 maj 2018, 04:53:45 »
Hur fartygen ser ut kan ju tyckas vara sekundärt men nu rör sig Viking Grace och det kommande nybygget i visuellt känsliga miljöer och att då ha ett yttre som påminner om ett kärnkraftverk eller liknande är ju galet. För min personliga del som färjenörd och estet hoppas jag att rotorseglet plockas ner
« Senast ändrad: 16 maj 2018, 04:55:22 av MH »
*
« Svar #17 skrivet: 16 maj 2018, 09:15:30 »
Hur fartygen ser ut kan ju tyckas vara sekundärt men nu rör sig Viking Grace och det kommande nybygget i visuellt känsliga miljöer och att då ha ett yttre som påminner om ett kärnkraftverk eller liknande är ju galet.

Fartyg med kärnkraftreaktorer ser mycket bra ut...

T.ex. http://sv.wikipedia.org/wiki/NS_Savannah

*
« Svar #18 skrivet: 16 maj 2018, 13:15:51 »
Hur fartygen ser ut kan ju tyckas vara sekundärt men nu rör sig Viking Grace och det kommande nybygget i visuellt känsliga miljöer och att då ha ett yttre som påminner om ett kärnkraftverk eller liknande är ju galet. För min personliga del som färjenörd och estet hoppas jag att rotorseglet plockas ner

Kan hålla med om att det inte precis är någon skönhetsupplevelse. Men man måste börja någonstans och det kan möjligen utvecklas till något mindre iögonfallande. Vad det lider.
*
« Svar #19 skrivet: 16 maj 2018, 13:55:33 »
Kan hålla med om att det inte precis är någon skönhetsupplevelse. Men man måste börja någonstans och det kan möjligen utvecklas till något mindre iögonfallande. Vad det lider.

Man har börjat länge sen. Viking Grace är den utvecklade versionen.

Viking Grace är en stor kryssningsfärja, så Flettner rotor ser lite märkligt ut. Flettner + en "ropax" färja skulle bli bättre, kanske?
« Senast ändrad: 16 maj 2018, 13:57:57 av Sauli »
« Svar #20 skrivet: 16 maj 2018, 16:05:10 »
I visuellt känsliga miljöer är det nog betydligt mer än det nya rotorseglet som stör med dagens enorma färjor och kryssningsfartyg!
*
« Svar #21 skrivet: 17 maj 2018, 11:08:35 »
I visuellt känsliga miljöer är det nog betydligt mer än det nya rotorseglet som stör med dagens enorma färjor och kryssningsfartyg!
Jo visst är det så men man behöver ju inte förvärra utseendet till något som hör hemma på ett industriområde. Nybygget från Kina blir ju enligt renderingen någon ännu värre men utan rotorn ett rätt snyggt fartyg
*
« Svar #22 skrivet: 17 maj 2018, 12:14:51 »
Det vore väl tjänstefel att inte "installera" seglen om det medför att kostnaderna blir lägre. De passagerare som väljer bort en färja för att den är "ful" är nog lätt räknade.
« Svar #23 skrivet: 18 maj 2018, 10:48:03 »
De passagerare som väljer bort en färja för att den är "ful" är nog lätt räknade.

Om det finns konkurrerande alternativ och allt annat som pris, service etc är likvärdigt så kan nog utseendet på fartyget påverka valet av fartyg/rederi. Man behöver inte vara fartygsintresserad för att ha en åsikt om huruvida ett fartyg är snyggt eller inte. Jag minns skolresor där skolfröknar stod vid relingen och kommenterade utseendet på passerande färjor, så man kan tänka sig att de kunde påverka semesterplaneringen hemma hos sina egna familjer.

Idag finns det möjligtvis även ett annat argument som kan väga tyngre för vissa resenärer: miljövänlighet. Å andra sidan kan betydelsen av miljövänlighet säkert skifta lika snabbt som populariteten hos vissa politiska partier.
« Svar #24 skrivet: 18 maj 2018, 12:26:57 »
Det är väldigt bra att man använder sig av EUs stödformer till rederiverksamhet ett sådant nyttjande borde kunna bli mycket större. EU stöden bygger vanligen på att man genomför något som utan stödet aldrig skulle ha blivit verklighet. Att man helt enkelt får en möjlighet att pröva vingarna. Samtidigt är EU stöden ofta administrativt krävande och man kan uppleva en viss fyrkantighet i dem, men väldigt bra att de finns. Jag har själv tidigare lett, ansökt och fått genom olika EU stöd och kan därmed både se för och nackdelar med stödformerna. Det är liksom inte så att EU tackar oss för att vi inte nyttjar medlen utan ofta går stödpengar åter till unionens kassa om de inte nyttjas fullt ut. Det här med rotor är ju ett typiskt exempel på en åtgärd som ligger något utöver det vanliga.
Samtidigt finns det ju problem i vissa stödsystem som tex Marco Polo där stor del av medlen gick till järnvägsprojekt och väldigt lite till sjöfart samt till projekt som troligen skulle skett i alla fall. Men då tog EU det till sig och utvärderade för att finna nya möjligheter att också attrahera sjöfarten.
Fredrik Ahlman
« Svar #25 skrivet: 18 maj 2018, 19:27:55 »
Det vore väl tjänstefel att inte "installera" seglen om det medför att kostnaderna blir lägre. De passagerare som väljer bort
en färja för att den är "ful" är nog lätt räknade.

Jag tror nog att rotorseglen i sig också kan sno en delpassagerare från TallinkSilja tack vare trendfaktorn/miljöfaktorn.
Utseendemässigt är Grace ändå, med eller utan rotorsegel, bra mycket finare än tallinks utseendemässigt slätstrukna plåtcontainrar.
« Svar #26 skrivet: 19 maj 2018, 11:18:08 »
Nå, i alla fall syns rotorseglet långt bort..kunde bra följa med var Grace gömde sig bakom holmarna!
« Svar #27 skrivet: 19 maj 2018, 16:48:22 »
Kan det här ha något att göra med ett eventuellt trasigt rotorsegel?

https://www.vikingline.se/hitta-resa/tidtabeller-anslutningar/planerade-uppehall-och-trafikavvikelser/

"Följande avgångar på Viking Grace är inställda 21/5
Åbo–Mariehamn–Stockholm, kl 20.55
Följande avgångar på Viking Grace är inställda 22/5
Stockholm–Mariehamn–Åbo, kl 07.45
Dygnskryssningen den 21/5 är inställd samt dagskryssningen 22/5. Inställningen beror på ett tekniskt fel."
« Senast ändrad: 19 maj 2018, 16:52:05 av Mikko »
*
« Svar #28 skrivet: 19 maj 2018, 21:51:24 »
Tydligen måste fartyget ligga still för att rotorseglet ska repareras eller skall det plockas ner? Det lär visa sig på måndag kväll