Viking Grace Rotor segel.
« skrivet: 12 maj 2018, 16:34:16 »
Mindre än en månad och den är redan ur funktion.
https://www.youtube.com/watch?v=8bNnojCd1-k&feature=youtu.be
SV: Viking Grace Rotor segel.
« Svar #1 skrivet: 12 maj 2018, 19:02:49 »
Vem påstår att rotorseglet är trasigt?
Var vindförhållandena sådana att rotorseglet var användbart på den kurs Viking Grace höll för tillfället?
På väg in mot hamn kan man ju tänka sig att de vill sänka farten och stoppat rotorseglet!
« Svar #2 skrivet: 12 maj 2018, 19:09:12 »
Den är trasig och är ur funktion.
*

Bogspröt

• 92
  • ,.,.,.,.,.,.,.,.,.,.,.,.,.,.,.,.,.,.,.,.,.,
    • Visa profil
« Svar #3 skrivet: 12 maj 2018, 20:56:33 »
Då DU uppenbarligen "vet" så ge fakta, annars kan du ju lika gärna låtit bli att starta denna tråd om du inte vill ge någon information.
,.,.,.,.,.,.,.,.,.,.,.,.,.,.,.,.,.,.,.,.,.,
« Svar #4 skrivet: 12 maj 2018, 23:33:45 »
Nya Åland hade i fredags en artikel om det, var tryckt endast i tidningen och inte på nätet. Sen får väl tro va du vill.
*
« Svar #5 skrivet: 13 maj 2018, 06:27:45 »
Det får väl räknas som inkörningsproblem men i ärlighetens namn så hoppas jag att projektet är icke ekonomiskt försvarbart med tanke på att Viking Grace ser rent för jävlig ut. Hon är idag med rotorn världens absolut fulaste färja..
*

Bogspröt

• 92
  • ,.,.,.,.,.,.,.,.,.,.,.,.,.,.,.,.,.,.,.,.,.,
    • Visa profil
« Svar #6 skrivet: 13 maj 2018, 17:28:52 »
Nya Åland hade i fredags en artikel om det, var tryckt endast i tidningen och inte på nätet. Sen får väl tro va du vill.

Ifall att du missat det så är du på en .se sida, därför kan man med hyfsat stor säkerhet anta att majoriteten av användarna här är bosatta i Sverige, (inte alla det säger jag inte) och som i och med det inte har tillgång till Ålands tryckta media.

Och då DU uppenbarligen har det kan ju faktiskt du delge mer information än du gör.

Tack.
,.,.,.,.,.,.,.,.,.,.,.,.,.,.,.,.,.,.,.,.,.,
« Svar #7 skrivet: 14 maj 2018, 05:12:50 »
Ett tips till MrFinlandsuomi är att fota artikeln och lägga upp här så slipper ni tjafs :)
« Svar #8 skrivet: 14 maj 2018, 18:35:42 »
Jo, måst väl göra så ifortsättningen.
« Svar #9 skrivet: 14 maj 2018, 23:10:00 »
Tråkigt att höra men förhoppningsvis får man ordning på det där. Stena hade väl också lite problem med sitt lite mer ordinära vertikal-vindkraftverk ombord på Jutlandica när det begav sig.
Fredrik Ahlman
« Svar #10 skrivet: 15 maj 2018, 01:13:15 »
Tråkigt att höra men förhoppningsvis får man ordning på det där. Stena hade väl också lite problem med sitt lite mer ordinära vertikal-vindkraftverk ombord på Jutlandica när det begav sig.

Så mycket problem att det skrotades.....

Hur stor i procent är besparingen av rotor segel?

Något säger mig att besparingen, i en skärgårdsmiljö, är väldigt liten.

*
« Svar #11 skrivet: 15 maj 2018, 09:07:59 »
Min fingertoppskänsla säger att Viking Lines andel av kostnaderna för försöket är ganska liten. Skulle tro att en stor del bekostas av diverse innovationsstöd och av Norsepower (som i sin tur säkert också får FoU-pengar för projektet av staten och/eller EU). Tyvärr är ju Viking Lines resultat så uselt att redan en 2% inbesparing i bränslekostnaderna skulle innebära en rejäl procentuell förbättring av företagets resultat.
Ur Viking Lines och Norsepowers gemensamma pressmeddelande: "This project has received funding from the European Union’s Horizon 2020 research and innovation programme under grant agreement No 738282."

Källa: https://docs.wixstatic.com/ugd/cea95e_b69825193fd143d69908a3849ae54f82.pdf
« Svar #12 skrivet: 15 maj 2018, 16:28:05 »
Min fingertoppskänsla säger att Viking Lines andel av kostnaderna för försöket är ganska liten. Skulle tro att en stor del bekostas av diverse innovationsstöd och av Norsepower (som i sin tur säkert också får FoU-pengar för projektet av staten och/eller EU). Tyvärr är ju Viking Lines resultat så uselt att redan en 2% inbesparing i bränslekostnaderna skulle innebära en rejäl procentuell förbättring av företagets resultat.
Ur Viking Lines och Norsepowers gemensamma pressmeddelande: "This project has received funding from the European Union’s Horizon 2020 research and innovation programme under grant agreement No 738282."

Källa: https://docs.wixstatic.com/ugd/cea95e_b69825193fd143d69908a3849ae54f82.pdf

Din fingertopps känsla är säkert riktig.

För, annars skulle man tex kunnat ha installerat ett air lubrication system, som tex Quantum class har, det systemet ger ca 5% bränsle besparing.
*
« Svar #13 skrivet: 15 maj 2018, 19:19:37 »

Ifall att du missat det så är du på en .se sida, därför kan man med hyfsat stor säkerhet anta att majoriteten av användarna här är bosatta i Sverige, (inte alla det säger jag inte) och som i och med det inte har tillgång till Ålands tryckta media.

Och då DU uppenbarligen har det kan ju faktiskt du delge mer information än du gör.

Tack.

Bogspröt, jag tycker att din inställning är mycket märklig. MrFinlandsuomi delger forumet en intressant uppgift som han har, jag tycker inte att han har någon som helst skyldighet att verifiera uppgiften mer än han har gjort. Det är upp till varje läsare att avgöra om uppgiften är korrekt eller inte. Själv har jag vid flera tillfällen genom åren lämnat konfidentiella uppgifter från min tid inom shipping här på Landgången och skulle aldrig tänka mig att ge några detaljerade källuppgifter.

« Svar #14 skrivet: 15 maj 2018, 22:09:17 »
PR-vinsten är nog heller ej att underskatta med en Flettnerrotor, kan tänka mig att den gör ganska gott.
Fredrik Ahlman