Resa med Brittany Ferries och Stena Europe
« skrivet: 04 maj 2018, 21:19:07 »
Så har man varit och åkt färjor igen. Den här gången gick resrutten Portsmouth-Saint Malo-Ouistreham-Portsmouth-Swansea-Fishguard-Rosslare-Dublin. 27 grader i Paris helgen innan, så lite värme hoppades man på men vi fick vara glada för de gånger termometern visade mer än 10. Vädret gjorde också att tanken om att åka svävare till Isle of Wight ersattes av en heldag på de marina museerna i Portsmouth. Till ubåtsutställningen ingick båtbiljett över fjorden. För resan till Frankrike hade vi köpt en slags kryssningsbiljett som gav skaplig rabatt tack vare att vi åkte tillbaka redan efter en dag. Färdmedlet för natten var Bretagne, som trafikerat flera av Brittany Ferries linjer sedan hon var ny 1989. En typisk 80-talare med arkad i röd nyans. I aktern finns en terrasserad bar där underhållningen sker. Även fast det var fredagskväll stängde barerna redan vid midnatt, men så är det inte Östersjön eller Skagerack vi talar om. Mer fart och fläkt än på Medelhavet dock. Käk i den stora kafeterian där de har allt möjligt varmt och kallt, mat som dryck. Tog en god veglasagne. Det är inget krav på hyttbokning, så många sov i vilstolar. Väckningsterror någon timme innan ankomst med musik följt av prat och åter musik under säkert 4 minuter. Nej, jag tänker inte handla i era frukostrestauranger för det. Färjan har det som behövs för seglingar på 11 h nattetid och 9 h dagtid. Vi får se vad det blir för rockader nästa år när Honfleur levereras, så det kan mycket väl vara sista sommaren för Bretagne på Portsmouth-Saint Malo. Det var en anledning till att jag ville åka med henne nu. Tidtabellen har någon slag bastider, men varierar något från dag till dag. Kanske beror på tidvattnet? Nedan lite bilder från Portsmouth och Bretagne.

http://www.brittany-ferries.co.uk/fleet/cruise-ferries/bretagne
http://www.brittany-ferries.co.uk/fleet/cruise-ferries/honfleur










Enkel standardhytt på Bretagne


Utanför hytten


Den mindre av kafeteriorna


Sovplats för många


Entre till huvudbaren


Barnunderhållning i baren


Etreat som trafikerare Le Havre http://www.brittany-ferries.co.uk/economie/etretat


Vinbaren utanför ala carte-restaurangen.


Ala carte. Här ska jag äta om jag kommer ombord igen. Var riktigt bra med samma koncept på Pont Aven, så det borde det vara här också.


Arkad. Kan det möjligen vara en 80-talsfärja?  ;)




Ner på upptäcktsfärd på däck 1, där det finns en hyttavdelning.


Bio finns det ombord


Här är utgången, till vad har jag ingen aning om.


Atrium på Brittany Ferries vis


Infon


En 3d-skrivare är alltid bra att ha igång (!)


Annat däck, annan färg.


Saint Malo bjöd på uppehållsväder


Så här ser hon ut i aktern.

Fortsättning följer.
SV: Resa med Brittany Ferries och Stena Europe
« Svar #1 skrivet: 04 maj 2018, 22:25:53 »
Tjusiga bilder hittills!  :)
Mina bilder hos Flickr: https://www.flickr.com/photos/90555815@N06/

.... .-     . -.     -... .-. .-     -.. .- --. //Kryzzarn
SV: Resa med Brittany Ferries och Stena Europe
« Svar #2 skrivet: 05 maj 2018, 07:52:22 »
Trevligt, tror nog det är första gången vi ser ett reportage från henne här på Landgången? :)

//R
SV: Resa med Brittany Ferries och Stena Europe
« Svar #3 skrivet: 05 maj 2018, 11:58:06 »
Vilken fin färja, tack för bilderna!
SV: Resa med Brittany Ferries och Stena Europe
« Svar #4 skrivet: 06 maj 2018, 15:43:03 »
Tack! Ja, skulle tro att det är det första reportaget från henne här. Och säkert samma med nästa färja.

Morgonen ägnades åt att leta efter Flixbus hållplats i Saint-Malo. Det tog till eftermiddagen, men innan dess gick vi till fort och murar som skulle hålla britterna borta en gång i tiden. Nu lockar de britter istället. Bussresan till Caen var lite annorlunda. In på landsvägar för att plocka upp några vid Mont Saint Michel och ingen toalett ombord som kompenserades med väldigt långa hållplatsuppehåll. Lokalbuss till blåshålet Ouistreham. Kan säkert vara fint på sommaren, men nu var det bara anställda i försäljningsstånd och migranter som hängde. Efter onödigt lång väntan kom vi ombord på Mont St Michel för en kort nattsegling tillbaka till Portsmouth. Vi var så ivriga att vi gick förbi passkontrollen utan att tänka på det, men blev snabbt uppmärksammade på det. Mycket kändes igen från Bretagne och även Pont Aven för den delen. Ett signum för Brittany Ferries färjor är atriumen mitt i fartygen. Obekväm bädd och kudde, annars inget att klaga på. Lite kvällsmat blev det innan sänggåendet. I och med att det nästan var natt var det begränsat med öppet ombord, men ville man ha varm mat eller ta en tur i butiken gick det utmärkt. Tillbaka i Portsmouth låg Commodore Clipper inne, som är byggd på samma varv som Mont St Michel.

Brittany Ferries håller efter sina färjor till synes mycket väl både på utsidan och insidan. Jag blev nyfiken på rederiet för några år sedan när jag såg vilken flotta de hade. Dels ett utseende och kapacitet på färjorna som enligt min definition är "riktiga färjor" och dels för att jag samtidigt visste väldigt lite om hur det var ombord. Nu har jag testat tre, så nu vet jag!

Mont St Michel skulle jag säga är den mest självklara kandidaten hittills till en Danica V om Stena tänkt liknande upplägg som nu. Efter att en rejäl butik ersatt vilsalong eller hyttavdelning på däck 7 skulle hon kunna sättas in i princip oförändrad från Göteborg. Nu några bilder från Caen och Mont St Michel.

http://www.brittany-ferries.co.uk/fleet/cruise-ferries/mont-st-michel
http://faktaomfartyg.se/commodore_clipper_1999.htm









Hyttkorridor på Mont St Michel modell standard


Ifall den franska besättningen blir röksugen


Kafeteria som var stängd för kvällen


I baren var det lite liv ändå, två tjejer som var dj


Mer från baren


Ett litet stycke av den stora kafeterian, av samma modell som på Bretagne


Nattstängd ala-carte restaurang


Entren till samma restaurang. Lite DFDS-vibbar med glasmontrarna


Info och atrium


Uppfällt bildäck


Ombyggt skorstensparti med Scrubber


Fint utedäck, som var större än det som syns


Commodore Clipper, till skatteparadisen. Den som väntar sig Commodore-klass på DFDS vis blir nog besviken


Första lastbilarna av på en tillsynes ganska ny ramp

Den tredje och avslutande delen av reportaget blir Stena Europe.
SV: Resa med Brittany Ferries och Stena Europe
« Svar #5 skrivet: 07 maj 2018, 08:45:36 »
Fortsatt trevligt! :)

Stena Europé är för övrigt en färja jag har på min "bocka av lista", har förvisso åkt henne som ny, men skulle gärna vilja återuppleva henne.

//R
SV: Resa med Brittany Ferries och Stena Europe
« Svar #6 skrivet: 07 maj 2018, 10:41:08 »
Fortsatt trevligt! :)

Stena Europé är för övrigt en färja jag har på min "bocka av lista", har förvisso åkt henne som ny, men skulle gärna vilja återuppleva henne.

//R

Samma här. Systern Normandy har varit död sedan för 10 år sen och henne missade man en gång som Tallinn-färjan samt just Kronprinsessan Victoria var mycket intressant när den kom. Det kan ju vara att man får skynda på sig snart, kan ju vara att Europe är inte hemskt länge på gång heller.

Mycket trevligt med Brittanny Ferries, tack för att du delar!
SV: Resa med Brittany Ferries och Stena Europe
« Svar #7 skrivet: 12 maj 2018, 18:07:13 »
när kommer strena europe
SV: Resa med Brittany Ferries och Stena Europe
« Svar #8 skrivet: 12 maj 2018, 19:11:34 »
Den kommer nu! Lite finväder kom emellan, men här kommer till slut bilder från Stena Europe. Troligen har jag åkt med henne som barn på 80-talet. Mina föräldrar känner igen den nedsänkta baren.

En klassisk engelsk frukost intogs i Portsmouth. Det var banarbetshelg, så färdvägen vi skulle tagit var avstängd på två ställen. Men så är det ju fint i grönskan på brittiska öarna, så omvägarna gjorde inget. Samtidigt skönt att sitta och ta det lugnt efter mycket promenerande och sparsamt med sömn. Inte mycket att orda om Swansea, en vanlig stad med shopping och restauranger. Och några lurade som gick runt med trummor och ropade Hare Krishna.

Nästa morgon tog vi tåget till Fishguard. Det ligger lite otillgängligt på landsbygden, men tåg finns det hela vägen fram till färjeterminalen. Vi var ensamma passagerare som åkte med till Fishguard. Det finns en senare avgång som rekommenderas om man ska med färjan, men hade för liten marginal för att vi skulle våga chansa på det. Istället kunde vi ta en promenad till samhället och växla in gamla 10-pundssedlar mot nya. Det var inget bankkassörskan behövde göra egentligen, men så skulle kontoret snart stänga, så vad fanns det att förlora på det? Ut till en strandpromenad för att titta på Stena Europes ankomst. Försenad både till Fishguard och Rosslare, trots att vädret var ok och att avgång från Fishguard skedde före tidtabell. Man ville väl spara på de gamla maskinerna eller nåt. Det är en speciell och härlig känsla att se och vara ombord på en fyrkantig plåtlåda med en röd skorsten, något som hängt i sen barndomen. Och nu var vädret äntligen bra. Att lägga sig på en bänk uppe på däck var schysst. Plus Lounge var populärt, trots gott om plats ombord. Merparten av akterbaren var avstängd, men kan lätt öppnas upp om det är många ombord. Någon större kärlek ges inte Europe tyvärr. Sliten och ostädad. Någonstans kan man ana att det inte stämmer när det oxiderat från fönstren i restaurangen och metallspånet fått ligga kvar i karmen. Tittar man uppåt i fönstren syns smuts från i alla fall ett år tillbaka. Damm på toasitsarna. Annars en bekväm resa med hygglig personal. Hängdäcket på nedre bildäck var bortplockat, antagligen till förmån för väggar som avgränsar bildäcket i sektioner för att hindra fritt flödande vatten. Åtkomst till däck 5 via sidoramp i Fishguard och akterramp i Rosslare. Oklart om man tar lastbilar på däck 5, i så fall måste en ramp i fören sänkas ner i Fishguard. Skicket är någonstans mellan de jämnåriga; efterträdaren i Oslo Stena Saga, som i sig inte är i toppform men helt ok, och Polferries Scandinavia som hon var på slutet. Avslutningsvis tåg till Dublin och en övernattning där innan hemfärd. En intensiv tur, men klart värt mödan.

Passa på att åka nu innan hon skrotas eller blir "Rigel IV"

http://faktaomfartyg.se/kronprinsessan_victoria_1981.htm


Goodwick heter platsen där hamnen ligger


I väntan på en röd skorsten


Långt därborta! Stena äger hamnen, kanske därför som Irish Ferries tar den längre vägen till Pembroke dock


Flag of Pembrokeshire


Vid kaj. Bilterminalen och passagerarterminalen är på olika platser. Här kan man kliva av tåget mitt i terminalen.


Den klassiska baren. Det mesta avspärrat. Visning på storbild, men det var inte mycket som syntes i ljuset.


Bakom scenen finns ett vilstolssalong


Infon till höger


Ett stycke Stena-historia. Denna finns på fler färjor. Någonstans står det att färjor går till "fartygshimlen" i snitt efter 36 års ålder...


Hyttkorridor


Fåglar längs rutten


Trapphus. Kanske dags att byta mattan? Det är inte solen som gör färgskiftningarna.


Här intogs lunchen, kyckling med kokta grönsaker och pommes


Samma utbud som de andra brittiska färjorna. Funkar fint på de korta rutterna.


Trappkonst


Däcksplan


Undrar vad stängerna ute vid relingen fyller för funktion? Få livflottar i vattnet?


Promenadslinga ifall man inte hittar runt på däck 10 själv


Det röda S:et långt hemifrån


Här kunde jag sträcka ut benen på en bänk i solen ute till havs, äntligen lite solvärme!


Porten till övre bildäck


Hängdäcket kom till användning idag


SOLAS-anpassning som kan vara en anledning till att det nedre hängdäcket är borta


Det är inte utan att det går att ana byggperiod


Arkaden utanför butiken. Kan tänka mig att butiken var större när hon gick här uppe. Vykort har de


Avgång från Fishguard


Härlig ljus- och färjekänsla utanför Stena Plus


Bra att man kan komma hela vägen akterut


Ganska fiffigt med gummidukarna för att slippa gå i vattenpölar


Vad är nu detta för flagga?


Fler som spejar mot Irland. Och så är det här med målarfärg överskattat.


Stena Horizon som skulle segla till Cherbourg kvällen därpå


Tack för turen Stena!

/Andreas
SV: Resa med Brittany Ferries och Stena Europe
« Svar #9 skrivet: 12 maj 2018, 19:51:44 »
Ack, det som en gång i tiden var barsalong "Röda Nejlikan" har inte kvar sin forna 80-tals elegans, men så misstänker jag att Fishguard-Rosslare är en ren transportlinje och inte en nöjeslinje som Göteborg-Frederikshavn var för runt 35 år sedan och som Europe en gång byggdes för?
I övrigt känns layouten igen men inredningen är "stenafierad".

Jag åkte henne senast 1986 och åker henne gärna igen av nostalgiska skäl, men kommer inte att ta mig till England för att fixa det.

Trevligt reportage.
*
SV: Resa med Brittany Ferries och Stena Europe
« Svar #10 skrivet: 13 maj 2018, 20:46:02 »
Tack för trevliga reportage från intressanta färjor.

Bilderna från Saint Malo väcker också speciella minnen från när man var ute och tågluffade.
Minns vi badade vid stranden och det var första gången man upplevde ebb och flod på riktigt.
Det var den 14 juli, Frankrikes nationaldag, och på kvällen var det fest med skaldjur i den gamla stadskärnan.

/ Marre