SV: M/S Skåne och vägglöss
« Svar #15 skrivet: 04 juli 2018, 13:09:52 »
Poenget er at hvis Stena har eid SKÅNE i nitten av hennes tyve år lange levetid så er det litt søkt å skille mellom "original Stena Line" og f.d. Scandlines og hva det rederiet måtte ha vært kjent som, før det ble overtatt av Stena for nitten år siden.
Det kan man väl hålla med om i och för sig. Även om det tar ett tag på att ändra en kultur, så har det ju varit något av Stena Lines nich att ta över statliga kolosser och försöka förändra dem. Det vid sidan av framgångsrika fartygsaffärer tillsammans med den övriga Stena-sfären har väl varit orsaken till Stena Lines expansion.

Så visst, det borde inte vara någon skillnad på fartyg som gått under eget namn eller de som gått under Scandlines mellan 2000 och 2012. (Man tog faktiskt inte över Sweferry förrän år 2000, eftersom man blev stämda av övriga Scandlines.)

Om du däremot hade menat att det var något i konstruktionen som gjort att m/s Skåne fått vägglöss, så är hon förstås en SJ-färja enligt vad som nämnts ovan.

« Svar #16 skrivet: 14 juli 2018, 14:41:17 »
Skånes besättning borde göra ett studiebesök på Stena Spirit, för att få en lektion i att hålla rent och fräscht på ett fartyg.
« Svar #17 skrivet: 15 juli 2018, 05:24:00 »
Håller med! Stena spirit är ren och fräsch trots sin ålder, och till och med bra mycket fräschare än sin svenska syster vision. Skåne har jag åkt ett par gånger och blivit lika besviken alla gånger, både på renlighet, otrevlig service och matkvaliteten. Mecklenburg Vorpommern kändes bättre som blir mitt förstahandsval om jag nu måste åka över till Rostock med stena igen!
« Svar #18 skrivet: 16 juli 2018, 10:00:27 »
Jag har likaså ett minne att jag för ett antal år sedan också
gjort några överfarter med Skåne visserligen i Scandlines regi.
Eftersom man är van att matsalarna över lag är städade, reagerade
jag på cafeterian, vars golv full av smulor och hade av allt att döma
inte på länge dammsugits.
Minns att jag då tänkte ta pennan i min hand och påpeka, men ofta
får man ju viktigare saker att göra, så skrivandet blev för den gången.

SL

« Svar #19 skrivet: 20 juli 2018, 23:35:32 »
Ja, Skåne har mycket att önska. Allt handlar sist och slutligen om hur motiverad och engagerad personal man har. Ett äldre fartyg kan både vara renare och kännas gemytligare än denna sunkbåt. Ursäkta uttrycket, men Skåne är verkligen ofräsch.