*
SV: M/S Skåne och vägglöss
« Svar #2 skrivet: 28 april 2018, 22:36:18 »
Man vill ju inte veta vem som legat i hyttbädden före.Nä fy fan,det blir ingen kryssning det här året heller efter den här infon
SV: M/S Skåne och vägglöss
« Svar #3 skrivet: 29 april 2018, 02:26:55 »
Betaltidningar:
http://www.trelleborgsallehanda.se/trelleborg/vagglos-pa-farja/
https://www.sydsvenskan.se/2018-04-28/trelleborgsfarja-drabbad-av-vaggloss

Fri tidning

https://samnytt.se/stena-morkade-vaggloss-pa-tysklandsfarja-i-manader-fortsatte-kora-som-vanligt/

Är nog mer vanligt än vad vi vet om på alla färjor och såklart är de tyst för att inte skrämma bort passagerare

Gäller inte bara fartyg utan alla hotell.

Gäster / passagerare har löss som sedan blir kvar IR rummet.

Knappast någon nyhet, och, hur skulle man kunna undvika detta, annat än att sanera rummet mellan varje gäst?
*
SV: M/S Skåne och vägglöss
« Svar #4 skrivet: 29 april 2018, 11:12:35 »
Bed bugs guides finns för åtskilliga platser där det varnas för vissa hotel.

Vägglöss är numera inte heller ovanligt på hotel i Sverige. Faktiskt mer vanligt än vad folk tror. Det man från hotellen sida gör är att utbilda städpersonalen att upptäcka förekomsten i sängar och sängkläder. Främst då tecken på lössens spillning. Ett problem är också att vi är olika känsliga för krypen vilket gör att det ibland kan ta lång tid innan de upptäcks och därmed svårt att härleda varifrån dessa erhållits.

Så att vägglöss även finns ombord på färjor borde inte vara någon större nyhet. Men det är klart att inget rederi eller hotel är road av den typen av uppmärksamhet.
« Senast ändrad: 29 april 2018, 11:23:26 av Lars H »
SV: M/S Skåne och vägglöss
« Svar #5 skrivet: 29 april 2018, 12:22:25 »
Det där med vägglöss är ett växande bekymmer men jag noterade att ett bostadsbolag genomfört en intressant satsning. Man behandlade rummen med kiselgur och en behandling räcker för evigt. Detta stenmjölet förgör insekten. Kanske något värt att pröva också på fartyg. Om behandlingen då sker redan vid byggandet av fartyget blir det ju heller ingen nämnvärd merkostnad.
Fredrik Ahlman
SV: M/S Skåne och vägglöss
« Svar #6 skrivet: 09 juni 2018, 21:52:58 »
Är bokad på 23-turen med den färjan om ett par veckor. Vår familj drabbades av vägglöss efter en hotellvistelse för några år sedan och det var bland det värsta vi varit med om. Ett elände att bli av med. Så jag skulle gärna vilja veta om Stena är säkra på att de fått bukt med problemet och vilka åtgärder som vidtagits för att säkerställa att alla kryp och ägg är borta. Någon som hört nåt mer sen eller åkt med Skåne nyligen? Helst hade jag föredragit ett annat fartyg men vad jag kan se finns inga hytter kvar på Huckleberry Finn 23:55 samma kväll...
SV: M/S Skåne och vägglöss
« Svar #7 skrivet: 09 juni 2018, 22:03:27 »
Man vill ju inte veta vem som legat i hyttbädden före.Nä fy fan,det blir ingen kryssning det här året heller efter den här infon

Tänk alla som har haft sex i hytten på färjorna innan man kommer eller hur vissa hotell ser ut efter att ha kollat på Hotel Hell. Finns nog en hel del äckliga basiller man kommer i kontakt med.
SV: M/S Skåne och vägglöss
« Svar #8 skrivet: 10 juni 2018, 17:58:24 »
Saken är väll just det, hur garanterar man det? Säkerligen besök av Anti Simex, försök att decifinsera alla tyger i hytten - men dom blir ju mer och mer motståndskraftiga. Det som är problemet. Så även om det råder god hygien i övrigt, räcker att en har med sig det ombord, sen har man det man gör.
SV: M/S Skåne och vägglöss
« Svar #9 skrivet: 29 juni 2018, 22:17:43 »
Kom iland utan några bett, tack och lov! Alla kläder tvättade och in I frysen en vecka för säkerhets skull. Det var rättså skitigt i hytten, så de verkar inte ha skärpt städrutinerna nämnvärt  >:( Jag är inte imponerad av Stenas Tysklandsfärjor från Trelleborg! Märkligt att det är sån skillnad, då Polenfärjorna är så mycket fräschare.
*
SV: M/S Skåne och vägglöss
« Svar #10 skrivet: 30 juni 2018, 09:03:53 »
Skillnaden på färjorna beror väl helt enkelt på att den ena delen är "original Stena Line" (Polen) och det andra är "fd Scandlines" som inte var ett rederi som var berömt för sin höga kvalitet (det rederiet hade en tendens att dra åt färjetrafikens motsvarighet till SJ/neddragningskultur).

Även om Stena tagit över känns det som att såväl färjor som besättningarna är kvar i Scandlinestänkandet. Det är helt enkelt ett attitydproblem som beror på de olika kulturerna.

SV: M/S Skåne och vägglöss
« Svar #11 skrivet: 02 juli 2018, 16:00:16 »
Skillnaden på färjorna beror väl helt enkelt på att den ena delen är "original Stena Line" (Polen) och det andra är "fd Scandlines" som inte var ett rederi som var berömt för sin höga kvalitet (det rederiet hade en tendens att dra åt färjetrafikens motsvarighet till SJ/neddragningskultur).

Även om Stena tagit över känns det som att såväl färjor som besättningarna är kvar i Scandlinestänkandet. Det är helt enkelt ett attitydproblem som beror på de olika kulturerna.
Scandlines AB har vært eiet av Stena så lenge SKÅNE har eksistert, og SKÅNE er følgelig bygget på vegne av dem. Scandlines var fire ting: 1) Fhv DSB Rederivirksomhet=Scandlines AS, 2) Scandlines AG, eid av Scandlines AS og DFO (som var sammenslåingen av DR Fährschiffamt og DBs tilsvarende rederivirksomhet), 3) Scandlines AB, Sweferry, som ble solgt av SJ til Stena Line og 4) et felles markedsføringsnavn for Scandlines AGs og Scandlines ABs virksomhet.

Forhistorien er at det var DSBs og SJs rederi for HH-fergene til 1997 eller 1998, da DSB og DB foreslå at Scandlines AG skulle dannes med 20% svensk, 40% dansk og 40% tysk eierandel. SJ var ikke interessert i den eierfordelingen, men solgte Sweferry til Stena.
Planlagte fergereiser:
CROWN SEAWAYS København - Oslo & COLOR MAGIC Oslo - Kiel - Oslo februar 2019
Planlagte Hurtigrutereiser:
ROALD AMUNDSEN Lisboa-Hamburg mai 2019
LOFOTEN Bodø-Tromsø, SPITSBERGEN Tromsø-Murmansk-Frans Josefs Land-Murmansk-Tromsø & TROLLFJORD Tromsø-Trondheim sept. 2019
*
SV: M/S Skåne och vägglöss
« Svar #12 skrivet: 02 juli 2018, 21:17:31 »
M/S Skåne levererades till SweFerry 1998 (Wilmington Trust och chartrad)  och först 1999 såldes SweFerry till Stena
Här löns int förklarar för den som int begriper
SV: M/S Skåne och vägglöss
« Svar #13 skrivet: 03 juli 2018, 08:44:30 »
Nu vet jag inte vad det har med vägglöss att göra. Men m/s Skåne är givetvis ett SJ-bygge.

Även finansieringsupplägget som nämns ovan är typiskt SJ (korrupt), man använde samma för ett antal tåg.

I praktiken gavs SJ rätt att ge ut statsobligationer (eftersom staten garanterade lånen (återköpsskyldighet) utöver säkerheten i fordon och fartyg) men till en högre ränta än på vanliga statsobligationer !

Skattebetalarna blåsta, men finansiärer och SJ nöjda. SJ eftersom man på detta sätt fick tillgång till subventionerade lån (charter/charyerhyra) man annars inte hade kapacitet att ta överhuvudtaget.
« Senast ändrad: 03 juli 2018, 08:46:34 av Mistluren »
SV: M/S Skåne och vägglöss
« Svar #14 skrivet: 03 juli 2018, 09:08:17 »
Poenget er at hvis Stena har eid SKÅNE i nitten av hennes tyve år lange levetid så er det litt søkt å skille mellom "original Stena Line" og f.d. Scandlines og hva det rederiet måtte ha vært kjent som, før det ble overtatt av Stena for nitten år siden.
Planlagte fergereiser:
CROWN SEAWAYS København - Oslo & COLOR MAGIC Oslo - Kiel - Oslo februar 2019
Planlagte Hurtigrutereiser:
ROALD AMUNDSEN Lisboa-Hamburg mai 2019
LOFOTEN Bodø-Tromsø, SPITSBERGEN Tromsø-Murmansk-Frans Josefs Land-Murmansk-Tromsø & TROLLFJORD Tromsø-Trondheim sept. 2019