*
Fyra färjor på fyra dagar
« skrivet: 25 april 2018, 18:39:51 »
Då har man varit ute och rest igen.

Med M/S Victoria I till Tallinn.

M/S Isabelle och Silja Symphony.

Franskt örlogsfartyg.

M/S Rosella.

M/S Silja Europa.

Tatra och CAF

Ibland lyser det upp i Tallinn.

Viking XPRS.

M/S Star

M/S Megastar

M/S Silja Europa ligger med aktern till i Tallinn

M/S Baltic Queen

M/S Finlandia

M/S Baltic Princess

M/S Viking Grace

Silja Serenade och M/S Gurli.
http://www.asklander.se/2018_04_21_1.htm
Många mer bilder och kommentarer på länken
M
Här löns int förklarar för den som int begriper
SV: Fyra färjor på fyra dagar
« Svar #1 skrivet: 25 april 2018, 19:29:27 »
Tack Micke! :)

Vilket kaos det verkade vara på Megastar...

Tråkigt att engelska inte verkade vara gångbart på Europa...

Anastastia? Verkar ha försämrats en hel del sedan jag åkte förra sommaren! Jag åt i den där New York och var väl inte jätteimponerad av maten, men den var helt ok.
Priserna? Dyrt? Spriten var billig i barerna, jag drack 4:or Whisky för 3 Euro. Hur var prisnivå nu?
Men hon är verkligen i dåligt skick.

//R
SV: Fyra färjor på fyra dagar
« Svar #2 skrivet: 25 april 2018, 20:57:39 »
Verkligen trevlig läsning! Frun som kör spårvagn i Helsingfors hälsar på att Finland 100 år Artic (skrov 404) är strajpad. Megastar använder automoor vid nya T2 i Västra hamnen som suger in färjan med (från bryggan) fjärrkontrollerade paneler som fungerar med undertryck. Hittade mer om detta enbart på finska: http://www.portofhelsinki.fi/uudistamme-satamaa/lansisataman-kehittaminen/automooring-nopeuttaa-laivojen-kiinnitysta

Anastasia blir jag inte heller klok på. Mobys färjor ner på Medelhavet är helt trevliga att åka med, om än maten består mest av mackor. Men en måndagsmorgon jag tog den förra året från Helsingfors till Tallinn var absolut inget öppet. Ju, frukost med för söt saft som man då kunde köpa vid entreen men inget annat. Man har bytt namnet till buffen men jag verkar inte ha missat något underligt på färden av 4 timmar (!) när allt annat var stängd. Kön till passportkontroll i Tallinn gjorde det ju sista resan för min del, också. Ser ingen vits liksom med det när proppfulla Megastar fungerar iofs ganska bra ihop med Viking och Eckerö.
*
SV: Fyra färjor på fyra dagar
« Svar #3 skrivet: 25 april 2018, 21:22:08 »
Tack Micke! :)

Vilket kaos det verkade vara på Megastar...

Tråkigt att engelska inte verkade vara gångbart på Europa...

Anastastia? Verkar ha försämrats en hel del sedan jag åkte förra sommaren! Jag åt i den där New York och var väl inte jätteimponerad av maten, men den var helt ok.
Priserna? Dyrt? Spriten var billig i barerna, jag drack 4:or Whisky för 3 Euro. Hur var prisnivå nu?
Men hon är verkligen i dåligt skick.

//R
en GT med en fyra 7,50 euro. öl mellan 6-7 euro. Finns en Rysk öltyp ombord, men den säljs bara i baren, inte i restaurangerna. Det var mellan 1-3 euro dyrare att köpa en flaska Absolut i tax-free än ombord Megastar. På Tallinks Tallinn färja var Absolut ännu billigare.
Här löns int förklarar för den som int begriper
SV: Fyra färjor på fyra dagar
« Svar #4 skrivet: 26 april 2018, 09:06:38 »
Väldigt trevligt reportage med fina bilder. Tack!
*
SV: Fyra färjor på fyra dagar
« Svar #5 skrivet: 26 april 2018, 09:49:44 »
Fyndiga texter till intressanta bilder.
*
SV: Fyra färjor på fyra dagar
« Svar #6 skrivet: 26 april 2018, 10:51:29 »
Verkligen trevlig läsning! Frun som kör spårvagn i Helsingfors hälsar på att Finland 100 år Artic (skrov 404) är strajpad. Megastar använder automoor vid nya T2 i Västra hamnen som suger in färjan med (från bryggan) fjärrkontrollerade paneler som fungerar med undertryck. Hittade mer om detta enbart på finska: http://www.portofhelsinki.fi/uudistamme-satamaa/lansisataman-kehittaminen/automooring-nopeuttaa-laivojen-kiinnitysta

Anastasia blir jag inte heller klok på. Mobys färjor ner på Medelhavet är helt trevliga att åka med, om än maten består mest av mackor. Men en måndagsmorgon jag tog den förra året från Helsingfors till Tallinn var absolut inget öppet. Ju, frukost med för söt saft som man då kunde köpa vid entreen men inget annat. Man har bytt namnet till buffen men jag verkar inte ha missat något underligt på färden av 4 timmar (!) när allt annat var stängd. Kön till passportkontroll i Tallinn gjorde det ju sista resan för min del, också. Ser ingen vits liksom med det när proppfulla Megastar fungerar iofs ganska bra ihop med Viking och Eckerö.
Tack för dessa svar om Articvagnen och sugkopparna.

Vad gäller Anastasia så är det några saker till ombord som är snurrigt. Du måste visa biljetten om man tex vill köpa en flaska vatten i tax-free shoppen som är importerad från Italien. Jag tror inte kommer hålla länge till, kan det vara sista sommaren vi har fartyget uppe i östersjön
Här löns int förklarar för den som int begriper
SV: Fyra färjor på fyra dagar
« Svar #7 skrivet: 26 april 2018, 12:52:08 »
Ja, jag trodde att det vad sista sommaren redan förra säsongen och därför tog jag denna lilla sväng men jag förstår inte hur de tänker tjäna pengar när allt håller stängt under dagen. Tax freen var inte heller särskilt prisvärt.
SV: Fyra färjor på fyra dagar
« Svar #8 skrivet: 26 april 2018, 14:01:46 »
Tack för reportaget!!!  :) :)

Citera
Jag tror inte kommer hålla länge till, kan det vara sista sommaren vi har fartyget uppe i östersjön

Skulle gärna vilja se någon form av passagerarstatistik - hur går det egentligen med denna linje? Stockholms-hamnar borde ju ha någon passagerarräkning eller?

PS - fanns det en lego-båt att köpa ombord av Anastasia?  ;D
SV: Fyra färjor på fyra dagar
« Svar #9 skrivet: 26 april 2018, 23:01:08 »
Tack för ett trevligt och välgjort reportage!  :)
Mina bilder hos Flickr: https://www.flickr.com/photos/90555815@N06/

.... .-     . -.     -... .-. .-     -.. .- --. //Kryzzarn
SV: Fyra färjor på fyra dagar
« Svar #10 skrivet: 27 april 2018, 06:02:27 »
Tack för väldigt trevligt bildreportage
SV: Fyra färjor på fyra dagar
« Svar #11 skrivet: 01 maj 2018, 00:56:57 »
Tackar för det. alltid intressant att se gammla skutor som man åkt för länge sedan samt några man nyligen åkt och en som man aldrig åkt/TT
Resor 2018:
Vicktoria till tallinn ToR
Dygns kryssning med Galaxy.
Dagstur med Rosella.
Rhapsody of the seas i medelhavet
Silja Symphony
Baltic Queen
Kommande2018:

Kommande 2019:
Oasis of the seas
*
SV: Fyra färjor på fyra dagar
« Svar #12 skrivet: 01 maj 2018, 05:36:45 »
Tack för reportaget!!!  :) :)

Citera
Jag tror inte kommer hålla länge till, kan det vara sista sommaren vi har fartyget uppe i östersjön

Skulle gärna vilja se någon form av passagerarstatistik - hur går det egentligen med denna linje? Stockholms-hamnar borde ju ha någon passagerarräkning eller?

PS - fanns det en lego-båt att köpa ombord av Anastasia?  ;D
Ja kostade 400 spänn att köpa en Cobi modell
Här löns int förklarar för den som int begriper