Helg på havet med tre renoverade Stenafärjor (inga bilder)
« skrivet: 23 april 2018, 21:22:14 »
Jag var en tur på havet för att åka med temakryssningen för Stena Sagas venner. Eftersom jag inte skulle hinna till avgång i Oslo på fredagen bokade jag istället en resa Göteborg-Frederikshavn-Oslo t o r med övernattning på hotell i Danmark första natten. Då fick jag samtidigt chansen att kolla in konceptet AW-båten på Danica och ombyggnaderna på alla tre färjorna.

AW-båten avgår 18.00 på fredagar och är tillbaka i Göteborg 01.25. Ombord provade jag deras mingeltallrik med Karibiskt tema. Helt ok för 99 kr. Hoppas att de varierar tallriken med nya ingredienser emellanåt. Den nya baren i aktern var ljus med fin utsikt akteröver. Man kan gå igenom baren från den ena sidan utedäcket till den andra. Som andra gånger under lågsäsong var bara däck 9 öppet ute. På Whiskeyprovningen i The Bar föröver på däck 7 anslöt ett 30-tal personer. God stämning, god Whiskey och bra arrangörer. Perfekt som ensamresenär om man vill snacka med folk. Baren var stängd "för rengöring" utöver tiden för provningen, men då det var rent så handlade det säkert om att samla bargästerna i aktern för att få upp stämningen. Köpte mig en jacka i outleten innan de stängde och gick sen ut på däck. Träffade på ett gäng danska arkitekturstudenter från Aalborg som uppmärksammat min t-shirt. "I love Stena Line - proud member of Stena Sagas vennner". De var mitt sällskap fram till ankomst. De ombyggnader som har gjorts är framförallt nya The reef bar i aktern, ny inredning och spelavdelning i stora baren förut, och sen tidigare Outleten och Border shop. En vilstolsavdelning har tillkommit, och stolar eller stolstyger har bytts ut. Kafeteria, lobby och trapphus är sig lika. Utrymmen för barn är rent kassa numera. Det här med att folk köper tur och retur istället för en dyrare enkelbiljett hanterade Stena på sitt eget sätt. Utrop: "För er som tänkt kliva av i Frederikshavn, ta med boardingkortet och lämna det vid avstigning." Problemet ur världen och besättningen kunde hålla koll på vilka som var ombord. Ankomst enligt tidtabell 21.20 - efter utropet "Vi är tyvärr försenade och beräknas ankomma 21.10". Inte lätt att hålla koll när tidtabellen är olika från dag till dag och vecka till vecka. Det tog en stund från landgången satts till att den öppnades. Jag fick känslan av att personal klivit av via bildäck och sen tagit emot inne i terminalen. Glad vandrade jag iväg mot hotellet för sömn och frukost. Danica kändes ovanligt fräsch, helt och rent.

Nästa morgon träffade jag på bekanta redan i gången på väg till terminalen och Saga. Sen träffade jag andra vänner ute på däck och så fortsatte det med gamla och nya bekantskaper. Sov ett par timmar på förmiddagen. Stena Saga har nyss varit på dock i två veckor. Det mesta som förändrats var bakom kulisserna. C-View bar i fören byggdes om tidigare, och har samma inredning som Danica fick senare. Ihop med att panoramafönstret är täckt, blir det väldigt mörkt. Det enda ljusa området på Saga är kafeterian, och förstås det rejäla soldäcket med trappor hit och dit. Infoområdet hade fått nytt golv. Trots varvsbesöket, såg det tyvärr ut som att det var flera år sen man målat ordentligt på däck. Likaså aktra trapphuset, där det varit stora fläckar på mattan i varje fall sen vintern 16-17... Det drar ner helhetsintrycket när man slarvar med saker som går att ordna hyfsat enkelt. Rejäla bucklor i takplåtarna i hytten. Godkänd rengöring och skön säng. Stämningen var som vanligt god. Några har jobbat ombord för länge, andra är super! Jag deltog på quiz och lyckades pricka in alla rätt till min egen förvåning. Ny resa som pris, och jag återkommer ombord i höst. Senare utsåg besättningen årets medlem i Stena Sagas venner (gruppen har ingen koppling till Stena Line). I år var det en av deras trogna stamgäster som fick priset, helt rätt person tycker jag. På kvällen var det slutsålt på båten och Elvis-tema. Har sällan sett så många i barerna och stämningen var på topp. Sen middag, och jättegod buffé. Det var klart bättre än jag väntat mig. Tidigt upp i Danmark på morgonen, frukost på Sömandhjemmet och en promenad bort mot Palmestranden.

11.55 stävade Jutlandica mot Göteborg. Det som tillkommit var ett tak till däcksbaren och lite glasväggar. Ville man ha solskydd har man lyckats, men mot vind och regn i sidled hjälper det knappt när man bara sätter upp glasväggar här och var och lämnar resten öppet... Annars full aktivitet med föreberedelser för varmare väder. Nya bänkar sattes upp och gamla målades. Väldigt gott om sittplatser ute, men det måste man ha eftersom passagerarna inte får plats inomhus under högsäsong. Vilsalongen på däck 8 var utriven och ska ersättas med nya och fler stolar. Spelmaskinerna gjorde sin sista resa denna tur och ersätts med andra. Just nu är Jutlandica ur trafik några dagar, för att lite av varje ska fixas. Inga större förändringar kommer att märkas. Mat i buffén. Helt ok, som väntat för 199 kr. Farten kändes hög långt in i skärgården, och så kom vi också in 8 minuter före tidtabell.

Trött men avslappnad efter en härlig helg på havet kom jag hem för att ladda för nästa resa. Säger inget mer om den kommande resan nu mer än att ett Arendalsbygge besöks. Då blir det bildreportage  :)
SV: Helg på havet med tre renoverade Stenafärjor (inga bilder)
« Svar #1 skrivet: 25 april 2018, 21:33:28 »
Tack för redogörelsen.

Trist att man stänger av utedäck på Danica trots att inga renoveringsarbeten pågår. Och det var väl knappast heller någon halkrisk när du reste?
Får se när det blir en resa med henne nu efter renoveringen.

Jag reste med Saga i vintras och fick intrycket att fartyget kändes lite trött och sliten här och var.
SV: Helg på havet med tre renoverade Stenafärjor (inga bilder)
« Svar #2 skrivet: 04 maj 2018, 20:43:35 »
Tack för redogörelsen.

Trist att man stänger av utedäck på Danica trots att inga renoveringsarbeten pågår. Och det var väl knappast heller någon halkrisk när du reste?
Får se när det blir en resa med henne nu efter renoveringen.

Jag reste med Saga i vintras och fick intrycket att fartyget kändes lite trött och sliten här och var.

Nej, någon halkrisk var det verkligen inte. Hoppas att det öppnas upp igen, nu när det blivit mindre i aktern. Soldäcket på Danica är ju toppen när det är öppet ordentligt.

Trött är rätt ord för Saga. Och ännu tröttare känns det när bingon och lyckohjulet kommer fram. Men folk ombord är nöjda och verkar inte ha så höga krav och under temakryssningarna blir det ofta fullt, så något rätt gör man. Även om säkert både rutt- och kryssningsresenärer skrämts iväg till Color Line i viss omfattning när det ser ut som det gör. Långt ifrån någon katastrof med skicket dock. Saga är en social institution, många pensionärer och arbetslösa som har sitt umgänge där.