*
QE2 som hotell
« skrivet: 19 april 2018, 14:24:34 »
Det har i likhet med andra projekt där kryssningsfartyg skall omvandlas till flytande hotell, gått trögt att få igång det hela. För QE2 har det tagit 10 år innan man nu smygöppnar. Den officiella invigning skall ske i oktober.

Dubai köpte fartyget på sin tid av Cunard för US 100 miljoner och har nu lagt ned lika mycket på omvandlingen. Får se hur det går. Men kapitalstarka ägare har man i alla fall. Till skillnad från liknade ombyggnader som kantats av ekonomiska problem. Typ Rotterdam i Rotterdam och QM i Long Beach.

Själv skall jag till Dubai inom kort. Får se om jag får en chans att komma ombord. Särskilt intressant förstås för oss som rest med henne under glansdagarna. QM har jag bott på några nätter, då hon var i hyggligt skick. Och det var kul.
https://gcaptain.com/new-lease-on-life-ocean-liner-qe2-reopens-as-luxury-floating-hotel-in-dubai/
« Senast ändrad: 19 april 2018, 14:27:59 av Lars H »
SV: QE2 som hotell
« Svar #1 skrivet: 19 april 2018, 14:55:16 »
Särskilt intressant förstås för oss som rest med henne under glansdagarna. QM har jag bott på några nätter, då hon var i hyggligt skick. Och det var kul.

Det var det! Reiste selv med henne Cherbourg - New York og en måned senere New York - Southampton i 1992. Og så så og fotograferte jeg henne i Perth, Western Australia, på hennes siste tur i 2008. Din tråd fikk meg til å innse at det er allerede 10 år siden!

Hvordan er det med QUEEN MARY? Fungerer hun fremdeles som hotell i Long Beach?

Vi har jo også mindre og nærmere eksempler; HÅKON JARL lå som hotellskip i Oslo fra 1982 til ca. 1990, forsvant så til Antwerpen, men der er hun ikke lenger. Jernbanefergen SJÆLLAND, opprinnelig DRONNING INGRID, lå som, ikke hotell men restaurant, i København i begynnelsen av nittiårene, men det varte ikke lenge.
Planlagte Hurtigrutereiser:
ROALD AMUNDSEN Lisboa-Hamburg mai 2019
LOFOTEN Bodø-Tromsø, SPITSBERGEN Tromsø-Murmansk-Frans Josefs Land-Murmansk-Tromsø & KONG HARALD Tromsø-Trondheim sept. 2019
SV: QE2 som hotell
« Svar #2 skrivet: 19 april 2018, 15:41:24 »
Jag såg QE 2 i Dubai så sent som i Augusti när jag var på jobb i Dubai. Men det var bara från sjösidan. Åkte ut och in till en ankarliggare med en speedbåt så jag bad föraren göra en "strykare" när vi passerade. Såg inte några tecken på verksamhet ombord, tvärtom såg båten "skabbig" ut. Men det kanske var stor verksamhet inne i båten, det kunde jag inte observera.
*
SV: QE2 som hotell
« Svar #3 skrivet: 19 april 2018, 16:15:45 »
Särskilt intressant förstås för oss som rest med henne under glansdagarna. QM har jag bott på några nätter, då hon var i hyggligt skick. Och det var kul.

Det var det! Reiste selv med henne Cherbourg - New York og en måned senere New York - Southampton i 1992. Og så så og fotograferte jeg henne i Perth, Western Australia, på hennes siste tur i 2008. Din tråd fikk meg til å innse at det er allerede 10 år siden!

Hvordan er det med QUEEN MARY? Fungerer hun fremdeles som hotell i Long Beach?

Vi har jo også mindre og nærmere eksempler; HÅKON JARL lå som hotellskip i Oslo fra 1982 til ca. 1990, forsvant så til Antwerpen, men der er hun ikke lenger. Jernbanefergen SJÆLLAND, opprinnelig DRONNING INGRID, lå som, ikke hotell men restaurant, i København i begynnelsen av nittiårene, men det varte ikke lenge.

QM, ligger som bekant som hotel i Long Beach, CA, sedan många år. Men projektet har alltid kantats av problem. QM ägs av staden Long Beach men har hyrts ut på en 66-årig lease till ett företag vid namn Urban Commons.

Underhållet har missköts å det grövsta under många år och hösten 2017 krävde myndigheterna en upprustning som skulle kosta 289 miljoner US. Det senaste jag läste var att både staden och operatören hoppades komma undan med 50 miljoner US, som man då skulle dela på. Får se hur det går.

Men hotellet är vad jag vet fortfarande öppet.
« Senast ändrad: 19 april 2018, 16:17:25 av Lars H »
SV: QE2 som hotell
« Svar #4 skrivet: 19 april 2018, 23:43:07 »
Det skall bli intressant att se hur det går med QEII-projektet och hur långlivat det blir, kommer de få ekonomi i detta?
Fredrik Ahlman
SV: QE2 som hotell
« Svar #5 skrivet: 20 april 2018, 09:29:44 »
Det skall bli intressant att se hur det går med QEII-projektet och hur långlivat det blir, kommer de få ekonomi i detta?
Ikke for å merke ord, kapstans, men der er faktisk en historie bak hvorfor hun heter QE2 og ikke QEII. Hun er nemlig bygget i Skottland. Dronningen er ikke Elizabeth II av Skottland, men Elizabeth I, eller bare Elizabeth. Så skipet fikk navnet QUEEN ELIZABETH. Nå var det bare det at det var Hennes Majestet selv som døpte skipet, og hun heiv sjampanjeflasken og sa "I hereby name you Queen Elizabeth the Second".  :o Så da malte Cunard på "2" til navnet, med forklaringen at hun heter ikke QUEEN ELIZABETH II men hun er skip nummer 2 som heter QUEEN ELIZABETH. ;) Og de uttaler konsekvent navnet "Queen Elizabeth two".
Samme grunn finnes ikke for navnet QUEEN MARY 2, men hon ble jo døpt etter at historieløse amerikanere hadde tatt over Cunard...
« Senast ändrad: 20 april 2018, 09:32:05 av Risberg »
Planlagte Hurtigrutereiser:
ROALD AMUNDSEN Lisboa-Hamburg mai 2019
LOFOTEN Bodø-Tromsø, SPITSBERGEN Tromsø-Murmansk-Frans Josefs Land-Murmansk-Tromsø & KONG HARALD Tromsø-Trondheim sept. 2019
SV: QE2 som hotell
« Svar #6 skrivet: 20 april 2018, 09:40:52 »
Og når vi først er inne på Cunards navneanekdoter, så kan vi jo ta den om hvordan QUEEN MARY fikk sitt navn. Til da hadde Cunard en navnetradisjon som tilsa at deres skipsnavn skulle slutte på -IA eller -A. Så når de bygget dette gigantiske Atlanterhavsskip hadde de tenkt å døpe henne QUEEN VICTORIA. For et slikt kongelig navn måtte man imidlertid ha Kongens tillatelse. Så man troppet opp til Kongen. Nå har jo engelskmenn det med å uttrykke seg i litt sirlige former, så Cunard ba om å få døpe skipet "after the greatest Queen in Britain's history". Hans Majestet Kongen, som sikkert ikke var dummere enn at han skjønte hva de mente, svarte da "Oh, I'm sure my wife will be delighted!"  :o :D Cunards representanter kunne da naturligvis ikke si "Sorry, but we didn't mean Your Majesty's wife" - det hadde jo vært en majestetsfornermelse!  >:( Så der forsvant 100 års navnetradisjon i Cunard "ut av vinduet"!  ???
Planlagte Hurtigrutereiser:
ROALD AMUNDSEN Lisboa-Hamburg mai 2019
LOFOTEN Bodø-Tromsø, SPITSBERGEN Tromsø-Murmansk-Frans Josefs Land-Murmansk-Tromsø & KONG HARALD Tromsø-Trondheim sept. 2019
*
SV: QE2 som hotell
« Svar #7 skrivet: 20 april 2018, 11:41:41 »
Og når vi først er inne på Cunards navneanekdoter, så kan vi jo ta den om hvordan QUEEN MARY fikk sitt navn. Til da hadde Cunard en navnetradisjon som tilsa at deres skipsnavn skulle slutte på -IA eller -A. Så når de bygget dette gigantiske Atlanterhavsskip hadde de tenkt å døpe henne QUEEN VICTORIA. For et slikt kongelig navn måtte man imidlertid ha Kongens tillatelse. Så man troppet opp til Kongen. Nå har jo engelskmenn det med å uttrykke seg i litt sirlige former, så Cunard ba om å få døpe skipet "after the greatest Queen in Britain's history". Hans Majestet Kongen, som sikkert ikke var dummere enn at han skjønte hva de mente, svarte da "Oh, I'm sure my wife will be delighted!"  :o :D Cunards representanter kunne da naturligvis ikke si "Sorry, but we didn't mean Your Majesty's wife" - det hadde jo vært en majestetsfornermelse!  >:( Så der forsvant 100 års navnetradisjon i Cunard "ut av vinduet"!  ???

Ja, det är en gammal fin historia oavsett sanningshalt. Ungefär som att Bistro, kan härledas till det ryska ordet för snabb. Ursprunget sägs då, enligt den versionen, ha varit att ryska soldater, som efter Napoleonkrigen ockuperade Frankrike, tyckte servicen var för långsam och hojtade om mer fart.
SV: QE2 som hotell
« Svar #8 skrivet: 20 april 2018, 12:07:07 »

Ja, det är en gammal fin historia oavsett sanningshalt. Ungefär som att Bistro, kan härledas till det ryska ordet för snabb. Ursprunget sägs då, enligt den versionen, ha varit att ryska soldater, som efter Napoleonkrigen ockuperade Frankrike, tyckte servicen var för långsam och hojtade om mer fart.
Interessant, jeg har hørt at det var russiske flyktinger i Paris, etter oktoberrevolusjonen!

M.h.p. Cunards skipsnavn forteller man de historiene selv ombord, og den om QUEEN MARY 2 står også i en bok jeg har om Cunard, hvor man nettopp også nevner at det var en anekdote, som man ikke var helt skker på var sann, men at den senere er blitt bekreftet av en som var til stede ved kongebesøket.
Planlagte Hurtigrutereiser:
ROALD AMUNDSEN Lisboa-Hamburg mai 2019
LOFOTEN Bodø-Tromsø, SPITSBERGEN Tromsø-Murmansk-Frans Josefs Land-Murmansk-Tromsø & KONG HARALD Tromsø-Trondheim sept. 2019
SV: QE2 som hotell
« Svar #9 skrivet: 20 april 2018, 13:00:11 »
og den om QUEEN MARY 2 står også i en bok jeg har om Cunard, hvor man nettopp også nevner at det var en anekdote, som man ikke var helt skker på var sann, men at den senere er blitt bekreftet av en som var til stede ved kongebesøket.
Og så var det naturligtvis om QUEEN MARY, ikke QUEEN MARY 2! :-[
Planlagte Hurtigrutereiser:
ROALD AMUNDSEN Lisboa-Hamburg mai 2019
LOFOTEN Bodø-Tromsø, SPITSBERGEN Tromsø-Murmansk-Frans Josefs Land-Murmansk-Tromsø & KONG HARALD Tromsø-Trondheim sept. 2019
SV: QE2 som hotell
« Svar #10 skrivet: 20 april 2018, 13:03:18 »
Enligt berättelser från 20-talet skall det ha varit stora mängder Ryska flyktingar i Paris. Men staden skall också ha varit en magnet för penningstarka Amerikanska turister som ville ägna sig åt sådana nöjen som var förbjudna på hemmaplan under förbudstiden så historien är inte otänkbar.

Lite OT - en annan historia från den tiden är om "Bloody Mary". Bland de Ryska flyktingarna fanns folk som kunde konsten att tillverka vodka så det fanns stora mängder av den drycken i omlopp. Så uppfann man "Bloody Mary" för att boosta förbrukningen. En drink som föll de Amerikanska tillresande i smaken. Men den gången hette det "Bucket of Blood".
SV: QE2 som hotell
« Svar #11 skrivet: 20 april 2018, 14:21:03 »
Men den gången hette det "Bucket of Blood".
Jeg har drukket min egen "Bucket of Blood". Jeg spiste slange til middag i Guilin i 1994 og fikk bl.a. servert et drikkeglass med halvparten slangeblod og halvparten mutai kinesisk brennevin. Det er vel den eneste gang jeg har satt pris på mutai. Men glasset med den punkterte slangeleveren i mutai fikk stå urørt.
Planlagte Hurtigrutereiser:
ROALD AMUNDSEN Lisboa-Hamburg mai 2019
LOFOTEN Bodø-Tromsø, SPITSBERGEN Tromsø-Murmansk-Frans Josefs Land-Murmansk-Tromsø & KONG HARALD Tromsø-Trondheim sept. 2019