SV: Nybygge 2021 - Wasaline
« Svar #15 skrivet: 21 april 2018, 12:28:00 »
Det här blir ju ett otroligt intressant projekt. Mig veterligen har väl Umeå-Vasa aldrig trafikerats av ett nybygge speciellt anpassat för just denna rutt. Isklassen lär bli den högsta och det är väl meningen att nybygget ska klara sig helt utan isbrytarassistans oavsett isläge eller?

Att det blir högsta isklass är nog givet, det innebär dock knappast att man kommer kunna trafikera utan isbrytare i alla islägen.

Blir det ispress fastnar alla fartyg som har raka skrovsidor, vilket man lär ha om man skall kunna lasta någotsånär ekonomiskt.

« Svar #16 skrivet: 30 april 2018, 23:11:28 »
När det gäller kalkylen - har inte sett något ang vad en försäljning av Wasa Express skulle inbringa. Vad är en rimlig summa? Är det rimligt att tro att hon kan gå i trafik någon annanstans efter 2021, eller är det stranden nästa efter att ett nybygge är i trafik?
« Svar #17 skrivet: 01 maj 2018, 07:49:30 »
När det gäller kalkylen - har inte sett något ang vad en försäljning av Wasa Express skulle inbringa. Vad är en rimlig summa? Är det rimligt att tro att hon kan gå i trafik någon annanstans efter 2021, eller är det stranden nästa efter att
 ett nybygge är i trafik?

2021 ska hon ju in för 40 års klassning så, svårt att svara på utan att veta kondition i tankar osv.

Hon har dock en rätt bra pax / lane meter kombination så, är nog troligt att hon skulle kunna köra några år till på tex Nordafrika.

Men, värdet i henne är givetvis i princip skrotpriset, är kanske dock svårt för ett kommunal ägt bolag att sälja ett fartyg till Indien, även om man skulle få betydligt bättre betalt där jämfört med att skrota i tex Grenå.

*
« Svar #18 skrivet: 01 maj 2018, 11:24:42 »
Hon har inga stabilisatorer, därför funkade hon inte så bra för Fred Olsen i trafiken på Kanarieöarna.
*
« Svar #19 skrivet: 01 maj 2018, 18:41:02 »
Hon har inga stabilisatorer, därför funkade hon inte så bra för Fred Olsen i trafiken på Kanarieöarna.

Men man har monterat sponsoner på fartyget.

Dåförtiden:

Nuförtiden:

Bilder: FOF
*
« Svar #20 skrivet: 01 maj 2018, 19:15:20 »

Men man har monterat sponsoner på fartyget.

Det gjordes redan 1997.
« Svar #21 skrivet: 01 maj 2018, 22:18:54 »
2004 byggdes även förskeppet om (Hon var ursprungligen byggd i stil med Finlandia o Silvia Regina) vilket gav henne en bättre o behagligare gång.
« Svar #22 skrivet: 01 maj 2018, 23:22:02 »
Tack Sauli för bilderna på Expressen då och nu!  :) Måste faktiskt säga att hon ser fräschare ut nu än vad hon gjorde under Silja Lines flagg. Min bedömning är att Wasa Line gjort ett bra jobb med att fixa till expressen - framför allt interiört med nya sittsalonger, konferensen, baren etc.

På bilden från Silja-tiden ser det ut att ha varit någon slags ställning i aktern som numera är borttagen - eller är det olika fotovinklar som gör att jag ser fel? Ser nästan ut som en trampolin strax nedan masten.

Masten i aktern är ju för övrigt något av hennes signum - men vilken funktion fyller den? 
« Svar #23 skrivet: 02 maj 2018, 07:49:51 »
Finns det några fler Siljabåtar som haft sälen på både skrov och skorsten samtidigt?
« Svar #24 skrivet: 02 maj 2018, 10:08:09 »
Tack Sauli för bilderna på Expressen då och nu!  :) Måste faktiskt säga att hon ser fräschare ut nu än vad hon gjorde under Silja Lines flagg. Min bedömning är att Wasa Line gjort ett bra jobb med att fixa till expressen - framför allt interiört med nya sittsalonger, konferensen, baren etc.

På bilden från Silja-tiden ser det ut att ha varit någon slags ställning i aktern som numera är borttagen - eller är det olika fotovinklar som gör att jag ser fel? Ser nästan ut som en trampolin strax nedan masten.

Masten i aktern är ju för övrigt något av hennes signum - men vilken funktion fyller den?

Ställningen var till containerlyften för fournering och sängkläder o sånt.

Ombyggnaderna invändigt gjordes till stor del av Gotlandsbolaget inför insättandet i trafik på Gotland
*
« Svar #25 skrivet: 02 maj 2018, 21:08:00 »
Tack Sauli för bilderna på Expressen då och nu!  :)

De är inte mina bilder, men var så god.  :)

Jag har några egna Wasa Express bilder på nätet.

http://laivakeidas.fi/ships/wasa-express/

(sidan bara på finska)

Jag tror det var SOLAS eller nånting då...

Se också, Aurella, Diana II, Turella, Rosella, Viking Saga, Viking Song, Svea Corona, Wellamo (1975), Bore Star, osv.