Nybygge 2021 - Wasaline
« skrivet: 18 april 2018, 20:53:59 »
VK rapporterar ikväll (18/4) att finanisieringen av en ny Kvarken-färja är "i hamn". Goda nyheter alltså för Kvarkentrafikens överlevnad.  :) Också ett utmärkt exempel på lyckat samarbete mellan svenska och finska kommuner i norr, utan någon statlig ledning. Halva kostnanden består av ett lån från Europeiska Investeringsbanken (EIB). Andra hälften splittas mellan Umeå och Vasa. Detaljerna i finansieringen citeras från Västerbottens-Kuriren (VK) nedan:

Citera
Inab beräknar att den nya färjan beräknas kosta omkring en miljard att bygga. 250 miljoner kronor garanteras av Vasa som tidigare fått ett löfte om medfinansering av den finska staten. 250 miljoner kronor står Inab för. Omkring 100 miljoner kronor av dessa ska betalas med reavinst från försäljning av Vagnverkstaden på Västerslätt och mark vid Östra station till Balticgruppen. Resterande del har Inab utrymme för att låna. 500-600 miljoner kronor ska lånar det gemensamma bolaget Kvarken link AB av Europeiska investeringsbanken. Enligt Hammarstedt är lånevillkoren följande. Fast ränta på 1,79 procent i 30 år.Medräknat amortering och ränta blir hyran för Wasaline till ägaren Kvarkenlink i genomsnitt 13 miljoner kronor per år.

*
SV: Nybygge 2021 - Wasaline
« Svar #1 skrivet: 19 april 2018, 12:00:06 »
Intressant, den som lever får väl se om kvarken får ett nybygge
SV: Nybygge 2021 - Wasaline
« Svar #3 skrivet: 19 april 2018, 14:39:36 »
Intressant,  kanske det blir en LNGdriven färja eller kanske t.o.m. en hybrid?
SV: Nybygge 2021 - Wasaline
« Svar #4 skrivet: 19 april 2018, 18:08:36 »
Från länken till Yle:

"Strand säger att man också arbetar för att få specialstatus för Kvarkenregionen inom EU, så kallad EGTS"
EGTS står för Europeisk gruppering för territoriellt samarbete. http://www.europarl.europa.eu/atyourservice/sv/displayFtu.html?ftuId=FTU_3.1.10.html

"Systemet med europeiska grupperingar för territoriellt samarbete inrättades för att underlätta gränsöverskridande, transnationellt och
 regionalt samarbete mellan medlemsstaterna och deras regionala och lokala myndigheter. Dessa grupperingar gör det möjligt för parterna
att genomföra gemensamma projekt eller utbyta erfarenheter samt bättre samordna samhällsplaneringen."
SV: Nybygge 2021 - Wasaline
« Svar #5 skrivet: 19 april 2018, 23:58:54 »
Man har ju jobbat länge med att utveckla E12 korridoren från öst till väst, alltså från Finland-genom Sverige-Norska Atlantkusten. Man har lyckats finna ett intresse från regionen att nyttja leden. Samtidigt finns förstås en liten oro när kommuner satsar stora belopp av offentliga medel i rena näringsverksamheter. Det gäller att inget går fel så att inte invånarna drabbas negativt på andra plan.
Fredrik Ahlman
SV: Nybygge 2021 - Wasaline
« Svar #6 skrivet: 20 april 2018, 08:55:52 »
Den sk. "Stora allmänheten" känner ju transportsektorn rätt dåligt.
Går allt frid och fröjd, märker folk knappast att hela näringen finns till.
Dessutom vet vi redan, att även om man tills vidare använt sig av
billigt tonnage, har ett antal redare redan varit tvungna att ge upp.
Nu pratas det om ett nybygge, vars årliga kostnader kommer att vara
högre än tidigare.
Måste fartyget faktiskt vara nytt?


SL

*
SV: Nybygge 2021 - Wasaline
« Svar #7 skrivet: 20 april 2018, 09:49:44 »
Jag funderar också på om den måste vara helt nytt. Tänker på kan de in ta en diskussion med Viking Line då deras M/S Viking XPRS verkar vara för liten för trafiken mellan Hes-Tall, kanske det skulle vara bra om Viking skulle ersätta M/S Viking XPRS med ett större nybygge, det kunde ju bli en win-win situation för båda parter!

Tror även att M/S Viking XPRS skulle vara en alldeles ypperlig färja för trafiken för Wasaline.
« Senast ändrad: 20 april 2018, 09:54:55 av sam »
SV: Nybygge 2021 - Wasaline
« Svar #8 skrivet: 20 april 2018, 13:17:19 »
En färja med 10 år på nacken kan dock kosta mer i drift än säg en speciellt tillbyggd lng-färja som dessutom verkar få EU-stöd.
SV: Nybygge 2021 - Wasaline
« Svar #9 skrivet: 20 april 2018, 18:23:41 »
Sen är en färja med kapacitet för 2500 passagerare alldeles för stor, den storleken på färjor funkade inte ens när man hade texfreespriten utom under fem veckor på sommaren. Hälften kanske kan vara mer realistiskt med vettiga möjligheter att skärma av så det inte känns öde under lågsäsong.

För övrigt kan man ju notera att trafiken fortsätter växa, nu under Q1 ökade trafiken med 13,6 % på passagerarsidan mot föregående och det var även betydande ökningar på fraktsidan. 
*
SV: Nybygge 2021 - Wasaline
« Svar #10 skrivet: 20 april 2018, 20:25:48 »
Det här blir ju ett otroligt intressant projekt. Mig veterligen har väl Umeå-Vasa aldrig trafikerats av ett nybygge speciellt anpassat för just denna rutt. Isklassen lär bli den högsta och det är väl meningen att nybygget ska klara sig helt utan isbrytarassistans oavsett isläge eller?
SV: Nybygge 2021 - Wasaline
« Svar #11 skrivet: 21 april 2018, 08:05:25 »
Vilket varv kan det bli om färjan skall vara klar 2021?
SV: Nybygge 2021 - Wasaline
« Svar #12 skrivet: 21 april 2018, 09:36:00 »
Klart, att det nya fartyget - if any - skall ha tillräckligt hög isklass.
Den nuvarande, ex. Travemünde-81, sjunger på sista strofen.
Angående second hand-marknaden, är det ju ofta isklassen, som saknas.
I jämförelse med de fartyg, som fyllt många varvs beställningslistor, är
det i alla fall frågan om ett rätt litet fartyg.
Kanske något varv i Spanien?
Vad blev det f.ö. av Vikings ADCC?

SL
SV: Nybygge 2021 - Wasaline
« Svar #13 skrivet: 21 april 2018, 10:20:53 »
Sen är en färja med kapacitet för 2500 passagerare alldeles för stor, den storleken på färjor funkade inte ens när man hade texfreespriten utom under fem veckor på sommaren. Hälften kanske kan vara mer realistiskt med vettiga möjligheter att skärma av så det inte känns öde under lågsäsong.

För övrigt kan man ju notera att trafiken fortsätter växa, nu under Q1 ökade trafiken med 13,6 % på passagerarsidan mot föregående och det var även betydande ökningar på fraktsidan.
Samtidigt har Tallink haft en betydande minskning på fraktsidan Åbo-Stockholm under Q1 beroende på att BP varit ur trafik större delen av perioden. Det kan väl hända att det delvis handlar om tillfälligt överförd trafik?
*
SV: Nybygge 2021 - Wasaline
« Svar #14 skrivet: 21 april 2018, 10:46:01 »