SV: Alternativrestauranger
« Svar #15 skrivet: 17 april 2018, 08:33:53 »
Utrolig hva en eneste skrivefeil kan utløse av sprogdebatt!  :o Er dette et skipsforum eller et sprogforum?  ;) M.h.p. morsmål så har ikke jeg noe morsmål lenger, etter å ha vokst opp i Skåne, bodd halve livet mitt i Norge, men midt i den perioden bodd fire-fem år i svensk Norrland. :-[
Planlagte fergereiser:
CROWN SEAWAYS København - Oslo & COLOR MAGIC Oslo - Kiel - Oslo februar 2019
Planlagte Hurtigrutereiser:
ROALD AMUNDSEN Lisboa-Hamburg mai 2019
LOFOTEN Bodø-Tromsø, SPITSBERGEN Tromsø-Murmansk-Frans Josefs Land-Murmansk-Tromsø & TROLLFJORD Tromsø-Trondheim sept. 2019
« Svar #16 skrivet: 17 april 2018, 13:16:31 »
Det är inte alls något skrivfel, som orsakat någon större debatt utan möjligen den språkliga förbistringen.
Varvar man svenska, norska och danska i de olika inläggen, blir en del medlemmar i Landgången så småningom lite smått irriterade under resans gång.
« Svar #17 skrivet: 17 april 2018, 14:09:10 »
Det är inte alls något skrivfel, som orsakat någon större debatt utan möjligen den språkliga förbistringen.
Varvar man svenska, norska och danska i de olika inläggen, blir en del medlemmar i Landgången så småningom lite smått irriterade under resans gång.
Nå var det altså ikke det jeg gjorde meg skyldig til, men foretok en (litt for) rask oversettelse, som normalt er korrekt, men som akkurat i dette tilfellet ikke var det, siden "indrefilet" på norsk omfatter mer enn "oxfilet" på svensk. Slik sett var det en skrivefeil.  ;)
Ellers skal det jo ikke meget til for å irritere medlemmer av Landgången - Dere lar Dere lett irritere!
« Senast ändrad: 17 april 2018, 14:10:51 av Risberg »
Planlagte fergereiser:
LOFOTEN Bodø-Tromsø, SPITSBERGEN Tromsø-Murmansk-Frans Josefs Land-Murmansk-Tromsø & TROLLFJORD Tromsø-Trondheim sept. 2019
« Svar #18 skrivet: 17 april 2018, 17:22:38 »
En sak är att skriva inlägg i trönderska, skånska, finlandssvenska från Helsingfors -regionen där vartannat ord är finska, tornedalsfinska, forn- isländska, jyska, någon som helst av fina nordiska dialekter på ett forum av likasinnade, ett personligt blogg, whatsapp med polare, you name it. En annan sak är att skriva inlägg på ett svenskt hobbyforum där alla mer eller mindre försöker bli förstådd trots sin bakgrund och i flesta fall går det åt utan att behöva hitta på ett nytt språk där man kategoriskt skriver mycket vanliga ord med form som motsvarar varken nuvarande svenska, norska eller danska standardspråk, ja då kan man få lite svårigheter att kommunicera ibland, eller hur? Eller kan man i Norge skriva i vilka förhållanden som helst, säg studentprov ”Æ skjønner ittje serriøst”, eller alternativt på samiska? Då är ni långt mer avslappnade än vi andra i Norden tror jag nog.   ;D
Alt annet enn alternativrestauranger - forummedlemmer som lar seg irritere
« Svar #19 skrivet: 17 april 2018, 17:46:53 »
En sak är att skriva inlägg i trönderska, skånska, finlandssvenska från Helsingfors -regionen där vartannat ord är finska, tornedalsfinska, forn- isländska, jyska, någon som helst av fina nordiska dialekter på ett forum av likasinnade, ett personligt blogg, whatsapp med polare, you name it. En annan sak är att skriva inlägg på ett svenskt hobbyforum där alla mer eller mindre försöker bli förstådd trots sin bakgrund och i flesta fall går det åt utan att behöva hitta på ett nytt språk där man kategoriskt skriver mycket vanliga ord med form som motsvarar varken nuvarande svenska, norska eller danska standardspråk, ja då kan man få lite svårigheter att kommunicera ibland, eller hur? Eller kan man i Norge skriva i vilka förhållanden som helst, säg studentprov ”Æ skjønner ittje serriøst”, eller alternativt på samiska? Då är ni långt mer avslappnade än vi andra i Norden tror jag nog.   ;D
Åh hallo, her gikk det en kule varmt, tror jeg. Så du har latt deg irritere over at jeg på svensk skriver "hvad", "hvem", "hvarför", "hvar" ec?  ;) Å kalle det et "nytt språk" er jo i tilfelle komisk, fordi det er det motsatte, det er svensk, før den beklagelige rettskrivingsreformen i 1910, hvor man fjernet seg fra de øvrige skandinaviske sprogene ved å sløyfe "h" foran disse småordene, og dermed heller ikke lenger kan bruke "hvi" (="hur").

Men da løser vi det problemet også, ved at jeg holder meg til norsk, med mindre du og andre her irriterer seg over at jeg overhodet skriver i dette forumet, da. ;D

Ellers er det forsåvidt korrekt at man i Norge har et adskillig mer avslappet forhold til sprog, det vil si avslappet er det ikke, for spørsmålet vekker hete følelser og stadig debatt, ikke minst hvorvidt det for eksamen artium fortsatt skal kreves skriftlig eksamen i "sidemål", som for flertallet er nynorsk, som særlig folk i Oslo hater. Men variasjonene og "tillatt form" er mange, fra landsmål via nynorsk, samnorsk, radikalt bokmål, bokmål til riksmål. Så her er det bare å velge. På bussene i Bergen kan man se skilt med både skriften "Gå ikke over veien før bussen har kjørt", "Gå ikke over vegen før bussen har kjørt", "Gå ikkje over vegen før bussen har kjørt" og "Gå ikkje over vegen før bussen har køyrt".  8)

Men man skriver København på norsk, selv om man uttaler det Kjøbenhavn, og ikke som enkelte andre; "Köpenhamn". :o

Så folkens, kanskje vi da skal drøfte skip og ferger og sånn?
« Senast ändrad: 17 april 2018, 17:49:16 av Risberg »
Planlagte fergereiser:
« Svar #20 skrivet: 17 april 2018, 18:27:43 »
Jag blev inte minst irriterad, ville bara kanske ge några synpunkter till diskutionen om språket som ska användas. :) Jag tycker det är schysst att man håller till sitt eget språk med nyanser såsom dialekter som
kommer genom även i skriftlig form. Men poängen var, vad man nu vill att komma åt? Att alla förstår och även lär sig nya sätt att uttala saker eller göra det till lite mer speciellt då kanske inte alla hänger helt mig i meningarna?
*
« Svar #21 skrivet: 17 april 2018, 18:57:06 »
Jag blev inte minst irriterad, ville bara kanske ge några synpunkter till diskutionen om språket som ska användas. :) Jag tycker det är schysst att man håller till sitt eget språk med nyanser såsom dialekter som
kommer genom även i skriftlig form. Men poängen var, vad man nu vill att komma åt? Att alla förstår och även lär sig nya sätt att uttala saker eller göra det till lite mer speciellt då kanske inte alla hänger helt mig i meningarna?

Håller med. Känns som ett fullständigt onödigt och förvirrande  originalitetsjäkt om man nu kan skriva på svenska. Annars må det vara hänt.
« Svar #22 skrivet: 18 april 2018, 08:30:49 »
Jag blev inte minst irriterad,  :)
Flott!  ;)
Planlagte fergereiser: