Nyliga inlägg

Sidor: 1 ... 8 9 [10]
91
Lastfartyg / SV: Tanker & fregatt i svår kollision(Norge)
« Senaste inlägg av Risberg skrivet 11 november 2018, 08:32:24  »
Styrmannen på et skip i nærheten av stedet «Sola TS» og KNM «Helge Ingstad» kolliderte, overhørte kommunikasjonen på sambandet. Han undrer seg over passiviteten til sjøtrafikksentralen, og trodde det var snakk om en øvelse.

www.vg.no
92
Färjor / SV: Tågfärjor backar inte
« Senaste inlägg av Origoxy skrivet 11 november 2018, 02:13:20  »
Men grundregeln gäller fortfarande, att fartyg inte får korsa en trång farled utan att ta hänsyn till trafiken i den trånga farleden. Öresund är minst sagt en trång farled och då bör färjorna se upp. Detta fritar å andra sidan fartyget i den trånga farleden, att i görligast mån undvika en ombordläggning samt med ljud- och ljussignaler göra det korsande fartyget om risken.
Ganska logiskt faktiskt om två färjor möts i mörker har befälet ombord på ett i farleden kommande svårt, att väja p.g.a. kollisionsrisken. då man hur man än gör, girar man i ett av de korsande fartygens gångriktning.

Då tar vi, igen, en faktakoll och inte bara gissningar.

http://www.notisum.se/KBVLag/SJO94021.pdf

2:a kaptiltel 2:a paragrafen.

Däremot är jag inte säker på att Öresundsfärjorna har väjningsplikt mot all annan trafik i Öresund, hittar ingen sådan regel.

Var länge sedan jag körde i Öresund men, har inget minne av det.

Ar det inte helt enkelt som sa att det ar trafikseparering i Oresund och att den da korsande trafiken skall iakta storsta mojliga forsiktighet samt skall korsa trafikseparering om mojligt med 90 graders vinkel?
Dessutom har ju, som Kehinde redan papekat, den korsande trafiken betydligt lattare att vaja an den nord-syd gaende trafiken.

 COLREG rule 10 på intet sätt ger fartyg som färdas i en TSS ”förkörsrätt”.
(Däremot skall korsande fartyg korsa TSS i 90 graders vinklel) men, den vanliga styrborsregeln gäller. ( precis som i Fehrman belt, Singapore Strait etc)

Trång farled gäller knappast om tex fartyget som färdas i TSS är minde än den korsande färjan.

Skulle man komma med en VLCC skulle man nog kunna hävda att lanen inte är bred nog att väja  ( men då måste man också föra signaler för hämmat av sitt djupgående) men, en VLCC kommer av förklarliga skäl inte sålångt i Öresund.....
93
Färjor / SV: Aurora av Helsingborg
« Senaste inlägg av Henke H skrivet 11 november 2018, 01:32:42  »
Enligt ett reportage i SST (Svensk sjofarts tidning) sa gor man namnbytet for att starka(!) varumarket.
Mycket markligt, HH-ferries borde rimligtvis vara ett betydligt starkare varumarke.

https://www.sjofartstidningen.se/invigning-och-namnbyte-helsingborg/
94
Lastfartyg / SV: Tanker & fregatt i svår kollision(Norge)
« Senaste inlägg av Henke H skrivet 11 november 2018, 01:20:40  »
Svenska fartyget 'Vestbris' var tydligen valdigt nara att bli inblandad i kollisionen:

https://maritimedanmark.dk/?Id=39674
95
Reseberättelser / SV: Att vara passagerare på fraktfartyg
« Senaste inlägg av kapstans skrivet 11 november 2018, 00:16:05  »
Det var ju en stor uppräkning där. Det här med passagerare på lastfartyg är egentligen ganska smart eftersom det finns ganska få saker rederiet kan öka intäkterna på men just detta är ju en sådan sak. Förr var det ju mer vanligt förekommande men på senare år verkar det ha blomstrat upp på nytt. Finns utrymmet, tillräcklig säkerhetsutrustning och utrymme i certifikat så är det bara till att starta upp.
97
Kryssningsfartyg / SV: Celebrity Edge levererad
« Senaste inlägg av Henke H skrivet 10 november 2018, 23:57:11  »
Förlåt en fråga, det har säkert framgått tidigare och gäller inte bara Celebrity Edge: vad i korthet är orsaken till designen med den 'bakåtvända' stäven som man ser frekvent numera? Och har man numera skippat bulben?
Undrar Ultramar
I korthet: Battre sjoegenskaper. Bulben finns kvar. Men jag tror nog att det ar lite mode i designen av stav. I stort sett alla kryssningsfartyg under konstruktion har denna typ av stav.
98
Färjor / SV: Tågfärjor backar inte
« Senaste inlägg av Henke H skrivet 10 november 2018, 23:53:16  »
Då tar vi, igen, en faktakoll och inte bara gissningar.

http://www.notisum.se/KBVLag/SJO94021.pdf

2:a kaptiltel 2:a paragrafen.

Däremot är jag inte säker på att Öresundsfärjorna har väjningsplikt mot all annan trafik i Öresund, hittar ingen sådan regel.

Var länge sedan jag körde i Öresund men, har inget minne av det.

Ar det inte helt enkelt som sa att det ar trafikseparering i Oresund och att den da korsande trafiken skall iakta storsta mojliga forsiktighet samt skall korsa trafikseparering om mojligt med 90 graders vinkel?
Dessutom har ju, som Kehinde redan papekat, den korsande trafiken betydligt lattare att vaja an den nord-syd gaende trafiken.
99
Reseberättelser / Att vara passagerare på fraktfartyg
« Senaste inlägg av Risberg skrivet 10 november 2018, 23:47:08  »
Att vara passagerare på ett fraktfartyg är väldigt annorlunda än att vara passagerare på ett passagerarfartyg eller ett landgående transportmedel. Med så få människor att förhålla sig till och delvis utsuddade gränser mellan passagerare och befäl, gällande hvar på farttyget man rör sig, blir hvarje fraktfartygsresa unique. Formellt får man inte vistas på kommandobryggan och i maskinrummet – i praktiken har man fullt tillträde till kommandobryggan. Formellt får man heller inte fotografera i Panama- eller Suez-kanalen..... Formellt får det inte finnas passagerare på fraktfartyg i egyptiska farvatten och det kostar rederiet en hel del Marlboro-limpor att se genom fingrarna med det.

Själv har jag varit passagerare på elva fraktfartyg. Det första var MAERSK COLOMBO från Singapore till Hamburg 1997. Mycket trevlig östtysk kapten och styrmän, bortsett från tredje styrman, som var en arrogant skitstövel. Tre medpassagerare, ett äkta par, han kanadensiskfödd USamerikan, hon holländare, bosatta i England, om jag inte minns fel, båda ganska tråkiga, samt en tysk kock. De tre gjorde rundtur från Hamburg till Hamburg, d.v.s. kocken gick iland i Europoort. Mellan Singapore och Hamburg gick vi bara in i Algeciras och Europoort.

Det andra var CCNI ANGOL, "Condor Express" från Rotterdam till Valparaiso 1999, som blev Iquique för min del, p.g.a. vansinnig försening. Fartyget ägdes av tyska Rickmers, ett annat bolag hyrde de (öst)tyska befälhavarna, ett tredje bolag de östeuropeiska befälhavarna, ett fjärde bolag de filippinska befälet och manskapet, ett bolag på Isle of Man ansvarade för logistik och tidtabell, och trodde tydligen att fartyget gick med 21 knop – hon gjorde 17, och chilenska CCNI chartrade fartyget. Frustrationen var stor ombord. Det var den enda gången jag blivit nekad att tillträda kommandobryggan – men bara när fartyget förde lots. Östtysk kapten, som var i ständig konflikt med fartygets utomordentliga filippinska kock och steward. En hygglig medpassagerare från Bonn, som gjorde rundturen. Vi gick inom Bilbao, San Juan, Kingston, Cartagena, Buenaventura, Guayaquil och Callao.

Den tredje var hemresan från Buenos Aires till Rotterdam 1999 med MONTEBELLO – det motsatta av CCNI ANGOL; ägd av ett familjerederi, som kaptenen hade daglig telefonkontakt med. Mycket hygglig östtysk kapten och österrikisk(!) chief. Ingen medpassagerare. Gick inom Itajai, Santos och Rio de Janeiro.

Så blev det GRANDE ARGENTINA från Lissabon till Kapstaden, och sedan Port Elizabeth, 2001 med GREY FOX. Fantastisk hygglig och trevlig polsk besättning. Endast elektrikern var tysk. Ingen medpassagerare. Gick endast inom Walvis Bay på väg till Kapstaden.

Hemresan från Mombasa till Fos-sur-Mer (p.g.a. strejk i Marseille) samma år med NSB-ägda (Niederelbe Schifffahrtsgesellschaft Bremen) LA BOURDANNAISE, utchartrad till CMA-CGM. En östtysk kapten som låtsades som om vi passagerare inte existerade, tills han var tvungen att snacka med oss för att få våra pass för genomresan genom Suez-kanalen. En västtysk andrestyrman som höll den obligatoriska säkerhetskursen på engelska och avslutade den med att "English is the official language on board, and we all speak it very well". Det var det sista jag hörde honom säga på engelska. Det tyska befälet pratade överhuvudtaget inte med oss passagerare, däremot det filippinska. Två väldigt trevliga medpassagerare, ett ungt, nygift, tyskt par, som i princip hade cyklat  från Tyskland till Malawi(!) och tillbaka till Mombasa. Vi gick inom Bur Sa'id på vägen till Fos-sur-Mer.

2003 tog jag GRANDE AEGENTINA med hemmahamn Göteborg från Antwerpen till Dakar. En ung, ganska arrogant göteborgare till kapten, för övrigt väldigt hygglig svensk och filippinsk besättning. En fantastisk malmöitisk kock. Tre medpassagerare från Le Havre, ett ungt schweiziskt par på kulturutväxling med Mali och en schweizare som hade både schweiziskt och senegalesiskt medborgarskap, trevliga alla tre.

Hemresan måste ske via Sydamerika 2003-04, då inga fartyg från Dakar till Europa medtog passagerare. Höll på att inte bli utsläppt från Senegal, då jag skulle gå ombord på WIKING till Rotterdam via Zarate, Montevideo, Santos, Rio de Janeiro och Fortalezza. Hyggligt tyskt befäl, fyra rundresande, ett bajerskt par, där hon blev mer och mer satkärring, och två schweizare, där den ene var arbetsgivare åt den andre på ett barnhem i Rumänien. De fyra uppträdde mycket exkluderande gentemot oss andra två, där den femte medpassageraren var en man från München som reste till Rio de Janeiro.  Han slutade för övrigt röka nyårsnatten och slängde en limpa cigaretter i Atlanten. Så köpte han en ny nyårsdagen.... Fartyget var fyra veckor försenat, under hvilka jag gick runt i Dakar, en stad jag lärde mig hata mer än någon annan.

Så åkte jag på min Jorden-runt-resa 2005-06 hem från Australien från Brisbane till Auckland och vidare från Port Chalmers till Tilbury med CP BOREALIS. På förste delen av resan ett ungt, tyskt par, som åkt hela vägen från Europa till Auckland och en till, som också gick av i Auckland, som medpassagerare. När jag gick ombord igen var en ung engelsman, som flyttade hem från Nya Zealand, medpassagerare. Indisk besättning och därmed mycket god, indisk mat. På vägen gick vi inom Manzanilla(?) i Panama och Philadelphia.

Min värsta fraktskeppsresa hittills var med CAP CLEVELAND från Antwerpen till Sydney 2008. Rysk och ukrainsk besättning. Dålig hytt utan kylskåp, inga böcker i något bibliotek. Dock, när i Philadelphia den ryske kaptenen bytts ut mot en rumänsk, blev det bättre. Jag såg t.ex. att en bättre hytt på samma däck som min stod tom och frågade om jag kunde byta till den. "Of course you can, you can have any cabin you like!" "Can I have the owner's cabin?" "Of course you can". Och där var det böcker. En medpassagerare, en trevlig tysk, bosatt i München, och från andra nyazealändska hamnen ett holländskt par. Alla fyra gick iland i Sydney. Vi gick inom Philadelphia, Savannah, Cartagena och två nyazealändska hamnar.

Hemresan skedde samma år med LA TOUR, nyss sålts och återchartrats av CMA-CGM, från Melbourne till Tilbury. Det innebar att flaskvatten togs bort för det kroatiska befälet till måltiderna och tillåten övertid minskades. Missnöjet var stort. Tvärtom var det för oss passagerare; två gånger om dagen varma baguette,  bayonne-skinka, franska ostar, förrätt, huvudrätt, dessert, rödvin och vitvin. Från Taranga, Nya Zealand, en irländsk, mycket trevlig passagerare, som flyttade hem till Irland efter decennier på Nya Zealand. Inget fel på befäl och besättning heller, men fick inte så väldigt mycket kontakt, eftersom kroaterna, naturligt nog, talade kroatiska med hvarandra. Anlöpte Auckland, Taranga och Napier, om jag inte minns fel, samt Savannah och Philadelphia.

Sista fraktfartygsresan var med det gigantiska CAP SAN NICOLAS från Buenos Aires till Maasvlakte 2015, via Montevideo Katoen Natie terminal, Rio Grande, São Francesco do Sul TSC,  Paranagua TCP, Santos och Eurogate Tanger. Trevlig filippinsk och tysk besättning, bytte kapten i Santos, bägge kaptener var tyska, bosatta i Santos. En tysk medpassagerare som jag aldrig såg efter att han gick ombord, inte ens vid måltiderna eller grillparties.
100
Kryssningsfartyg / SV: Celebrity Edge levererad
« Senaste inlägg av Ultramar skrivet 10 november 2018, 22:59:55  »
Förlåt en fråga, det har säkert framgått tidigare och gäller inte bara Celebrity Edge: vad i korthet är orsaken till designen med den 'bakåtvända' stäven som man ser frekvent numera? Och har man numera skippat bulben?
Undrar Ultramar
Sidor: 1 ... 8 9 [10]