Nyliga inlägg

Sidor: 1 2 [3] 4 5 ... 10
21
Kryssningsfartyg / SV: 6:e Oasis klass fartyg
« Senaste inlägg av Penny skrivet 19 februari 2019, 17:28:09  »
Intressant att de bygger och bygger så många stora. Läste i en katalog att Spectrum tillhör Ultra class. Någon som vet någonting om denna fartygsklass?
22
Färjor / Tallink Silja gör nedskärningar i Finland
« Senaste inlägg av Penny skrivet 19 februari 2019, 17:24:40  »
23
Färjor / SV: Dockningar Tallink Silja November 2018-februari 2019
« Senaste inlägg av Penny skrivet 19 februari 2019, 17:22:47  »
24
Regler, information och hjälp / SV: Viktigt meddelande till alla medlemmar på Landgången
« Senaste inlägg av Mistluren skrivet 19 februari 2019, 17:09:22  »
Det var ju en tråkig nyhet minsann. Tyvärr har jag inte kunskapen att kunna bidraga till forumets fortlevnad med egna insatser.

Därför vill jag istället framföra mitt tack för de insatser som forumets administratäter genomfört under åren.

Tack !

-Vad gäller Facebook är det inget för mig. Syftet med den plattformen tycks främst vara att lansera sig själv. Redan art överhuvudtaget andas något substansiellt om färjor kommer att uppfattas negativt. Därför gör ingen det, bara bilder, neutralt och ofarligt för lanseringen av sig själv.

Nä, jag har inte skrivit ett facebookinlägg på åratal om något överhuvudtaget och ämnar inte göra det heller. Forumformatet, vart intresse på sin plats, är faktiskt överlägset. Så nog känns det lite trist om landgången försvinner.

Men än en gång, tack för den tid som varit.
25
Jag vill också passa på att tacka för den här tiden. Föredrar forum-formatet, men var sak har sin tid.

Det var via Landgången jag kom iväg på min första riktiga båtmuppar-resa. Sen samma sak via danska Shipsforum. Från den tiden har jag vänner som jag regelbundet träffar. Man åker färja tillsammans och träffar genom sina vänner och bekanta nya vänner och bekanta med liknande intressen. En del har nördat in sig på färjor, andra på spårvagnar, tåg, Cunard, LNG-teknik eller Stena Saga. Med lite tur hamnar man i samtal med anställda på fartygen som gärna berättar om arbetet ombord, trafiken och fartyget. En och annan vandring i maskinrum och flera bryggbesök har det blivit. Verkar uppskattas från båda håll. Godstrafik och de tekniska aspekterna av sjöfarten har jag dålig anknytning till, men har ändå kunnat hänga med lite i den branschen också tack vare inlägg från ett antal kunniga skribenter här på Landgången. Debatten och statistiken kring trafiken på Finska viken och norra Östersjön har varit särskilt intressant att följa, tack vare den stora omfattningen och kryssningskulturen med färjorna.

Vi ses i någon form någon annanstans i den digitala världen. Nu heter det Facebook och om några år säkert något annat. Men först "ända in i kaklet" här på forumet, som han som inte blev statsminister sa.

Andreas
26
Regler, information och hjälp / SV: Viktigt meddelande till alla medlemmar på Landgången
« Senaste inlägg av trossen skrivet 19 februari 2019, 11:16:40  »
Tack för det arbete ni lagt ned på sidan under alla år!  :)

Möjligen kan jag tycka att ni kastar in handduken lite väl snabbt – har man kollat om någon medlem är intresserad av att ta över? Finns det verkligen ingen bildinklistringsfunktion som är lättarbetad? Känns mycket tråkigt att ett gammalt väletablerat forum som Landgången bara sätter lapp på luckan, utan att verkligen försöka hitta en lösning. Men det kanske redan gjorts bakom kulisserna?

Som redan påpekats – FB kommer aldrig att kunna ersätta den debatt och diskussion som funnits på forumet. Dessutom är det många anonyma skribenter på forumet som jag inte tror kommer att kunna bidra på FB. Vad vi kan förvänta oss på FB är ett ständigt flöde av bilder, men allt annat som debatt, diskussion och analyser kommer att gå förlorat. Dessutom går det inte att sortera ämnen på samma vis som på forumet.


27
Regler, information och hjälp / SV: Viktigt meddelande till alla medlemmar på Landgången
« Senaste inlägg av Donkeyman skrivet 19 februari 2019, 10:14:46  »
Instämmer med föregående talare. Jag kommer också att sakna den sakliga och intressanta debatt som har varit här. Facebook kan inte jämföras med ett riktigt forum. Jag har aldrig fått sansen för Facebook. Har visserligen ett konto men är inne där si så där varje halvår. Det är helt enkelt inte något för mig.

Tips på alternativa sjöfartsforum mottages med tacksamhet. Den 26/4 kommer att kännas som den förfärliga natten 30.Juni 1962 när "Radio Nord" tystnade för gott.

Men vi skall väl hålla koken ett par månader till så mitt "tack och farvälinlägg" sparar jag till senare. Fast ni alla som har hållit i gång detta skall veta att jag är tacksam för allt jobb som ni har lagt ned här.
28
Regler, information och hjälp / SV: Viktigt meddelande till alla medlemmar på Landgången
« Senaste inlägg av Origoxy skrivet 19 februari 2019, 06:43:38  »
Hej på er!

Då vi inte har fått alla funktioner att fungera som vi vill och vi inte heller har den tid som behövs för att administrera forumet så har vi beslutat att lägga ner det i dess nuvarande form.

Vi stänger för nyregistrering av medlemmar och hänvisar nu till Landgången på Facebook.

OBS vi kommer inte att arkivera eller spara någonting av det som finns här på Forumet så är det någonting du behöver eller vill ha kvar så får du spara ner det själv, vi kommer att låta forumet ligga ute fram till 2019-04-26. Fram till dess kommer det att gå att läsa och spara ner.

Med vänlig hälsning

Administratörerna
Kim, Stefan, Jessika och Jonas

Först vill jag tacka för den tid som Langången funnits, och, den tid som admins har lagt ner.

Åtminstone jag kommer sakna den ”riktiga” Landgången där fokus har varit på text och dialog, inte bilder.

Har svårt att se hur någon ”debatt” drivs på ett Facebook forum.

Dessutom, ”halvanonymiteten” på forumet gör att någon som jag kan skriva här, på Facebook sidor kan jag knappast skriva något annat än ren reklam för min arbetsgivare, absolut inte något kontroversiellt.

Kommer också sakna många av de kunniga skribenterna här, på Facebook sidor är det väldigt mycket aktivitet men, ganska låg kvalitet.

Först och främst en väldigt stor grupp ”bittra äldre män” som är helt ointresserade av den moderna sjöfarten men, väldigt intresserade av sina egna minnen från ”en bättre tid”.

En stor mängd inlägg av typen ”skål sjöbröder” eller, om nu någon lägger upp en bild på den moderna sjöfarten så kommer, 10 gånger av 10, kommenateren bli ”kommer ihåg 67 på San Blas” när, bilden var på en modern bilbåt.....
29
Kryssningsfartyg / 6:e Oasis klass fartyg
« Senaste inlägg av tony tiger! skrivet 18 februari 2019, 20:44:02  »
Är idag besällt av RCCL .  Hon skall i sedvanlig ordning bli något lite större än sina systrar. Skall byggas i Frankrike och beräknas till 2023 /TT
30
Övrig sjöfart / SV: Vintersjöfart 2019
« Senaste inlägg av Donkeyman skrivet 18 februari 2019, 19:28:10  »
Jag har jobbat med isbrytning i flera olika perioder. Bland annat 5 säsonger som chief på "Kempe" i Husum för 10 år sedan. Då vi faktiskt hade ett par ganska potenta isvintrar. Den gången hade vi mycket att göra med just "Viking"-båtarna. Min erfarenhet är att de gjorde ett gott arbete och var ett värdefullt tillskott till de "riktiga" isbrytarna. Självfallet hade "isbrytarna" större potential men "Vikingarna" låg inte långt efter.

Jag hade också flera år med erfarenhet av isbrytningen i Canada på 1990-talet och där måste jag säga att jag inte var imponerad. Deras båtar på den tiden var inte i närheten av samma potential som de Svensk/Finska hade. Dessutom var deras organisation inte alls lika väl fungerande som i Östersjön. Jämför man de fartyg som de disponerade den gången (si så där för 25 år sedan) med "Vikingarna" var det "rått parti". "Vikingarna var klart överlägsna det som fanns i Canada den gången. Vad de har att tillgå i dag anar jag inte.

Min uppfattning är att kunde man ha drivit "Vikingarna" på något förnuftigt sätt under vår/sommar/höst så skulle de ha varit ett mycket bra tillskott till isbrytarflottan under själva vintersäsongen. Men uppenbart var detta inte ekonomiskt möjligt. Medan man i Canada tydligen kan finna arbete för dem året runt.
Sidor: 1 2 [3] 4 5 ... 10