Nyliga inlägg

Sidor: [1] 2 3 ... 10
1
Färjor / SV: Bilder av Color Fantasy i tørrdokk ved Fayard A/S Munkebo
« Senaste inlägg av oskarflekkefjord skrivet Idag kl. 17:35:01 »
DSC_0350-001 by Oskar.Osmundsen, on Flickr
MS Eckerö

DSC_0358-001 by Oskar.Osmundsen, on Flickr

DSC_0364-001 by Oskar.Osmundsen, on Flickr
Pearl Seaways

DSC_0369-001 by Oskar.Osmundsen, on Flickr
Birka Paradise.... eh, Stockholm!

DSC_0378-001 by Oskar.Osmundsen, on Flickr


DSC_0480-001 by Oskar.Osmundsen, on Flickr
Propellene til Color Fantasy¨

DSC_0405-001 by Oskar.Osmundsen, on Flickr

DSC_0412-001 by Oskar.Osmundsen, on Flickr

DSC_0470-001 by Oskar.Osmundsen, on Flickr
2
Färjor / SV: Bilder av Color Fantasy i tørrdokk ved Fayard A/S Munkebo
« Senaste inlägg av oskarflekkefjord skrivet Idag kl. 17:31:35 »
Det var ju en intressant liten Smyril Line-låda....f'låt -båt. Hvad heter den? MYKINES?

Ja, Mykines og seiler mellom Island/Thorshavn og Rotterdam.

Imponerande med alla dessa färjor på samma ställe samtidigt.

Men jag har en känsla av att det är ovanligt få varvsbesök på Landskronavarvet i år.
Är det så, och i så fall varför? En kostnadsfråga?

/ Marre
Veldig imponerende. Jeg fulgte med på Marinetraffic lenge før vår ankomst for å se hvilke ferger som kom til å ligge inne.  :)

Vet ikke hva med Landskrona, men ser at mange skip fra Østersjøen ligger i Gdansk nå + King Seaways.
3
Färjor / SV: M/S Visborg
« Senaste inlägg av Stefan s skrivet Idag kl. 17:20:05 »
Nu kommer bilderna upp på Facebook. Jag länkar inte för att slippa kommentarer från kufar att hen inte har Facebook :D
4
Övrig sjöfart / Rejäl sluss
« Senaste inlägg av Lars H skrivet Idag kl. 15:51:31 »
500 m lång, 70 m bred och 18 m djup blir den nya slussen som byggs vid IJmuiden. Den blir världens största. Kommer säkert ge Amsterdam en rejäl boost vad gäller containertrafiken. Annars tycker jag den nuvarande, utan att ha kollat måtten, sväljer rätt stort tonnage. Inte minst kryssningsfartyg.

https://gcaptain.com/first-gate-for-worlds-largest-sea-lock-arrives-in-ijmuiden-netherlands/?utm_source=feedburner&utm_medium=feed&utm_campaign=Feed%3A+Gcaptain+%28gCaptain.com%29&goal=0_f50174ef03-fd0348602b-169904285&mc_cid=fd0348602b&mc_eid=2b60416400
5
Färjor / SV: M/S Visborg
« Senaste inlägg av Hoburgen skrivet Idag kl. 11:56:47 »
Nu lider denna långa resa, nästan över halva jordklotet, mot sitt slut. Nu är hon under insegling till hamnen i Landskrona för finslipning inför trafikstarten.
6
Övrig sjöfart / SV: Göteborgs hamn
« Senaste inlägg av Risberg skrivet Idag kl. 10:51:08 »
Tack Lars H och Donkeyman! ;D
7
Övrig sjöfart / SV: Göteborgs hamn
« Senaste inlägg av Donkeyman skrivet Idag kl. 10:14:12 »
Det har vid flera tillfällen varit nära en överenskommelse mellan Hamnarbetarförbundet och Transport men som stupat på mållinjen. I så fall hade konflikten aldrig uppkommit. Tror att motsättningarna numera är svåra att övervinna för såvitt inte ett av facken lägger sig platt till följd av ett enormt tapp av medlemmar till det andra förbundet.

Om jag inte missminner mig helt så bildades Hamnarbetarförbundet på 70-talet som ett resultat av missnöje med Transport som "i alla tider" har organiserat Hamnarbetarna. Men det är delad uppslutning. Bägge förbunden har medlemmar - i en del hamnar är Transport störst, i andra är Hamn störst. Transport är medlemmar i LO medan Hamn är fristående. Här ligger också orsaken till att konflikten är olöslig. LO accepterar över huvud taget inte fristående fackförbund. Enligt deras (och socialdemokratins) åsikt skall alla arbetare i en bransch vara organiserade i ett och samma förbund. Det skall vara samma huvudavtal i hela Sverige som kan kompletteras med lokala avtal. Det finns dock en del exempel på att arbetare inom en bransch tillhör ollka förbund men då är bägge förbunden del av LO eller TCO.

Detta innebär i praktiken att LO aldrig någonsin kan acceptera Hamn som en fullvärdig organisation. De har många gånger erbjudit "hängavtal" men det innebär att Hamn inte har den fulla förhandlingsrätten för sina medlemmar. Något som Hamn självfallet inte kan acceptera. Det har varit otaliga konflikter om den här saken i över 40 år och det kommer sannolikt att fortsätta på samma sätt i många år till eller till dess Hamn av ett eller annat skäl tvingas gå upp i Transport.
8
Övrig sjöfart / SV: Göteborgs hamn
« Senaste inlägg av Lars H skrivet Idag kl. 09:57:43 »
Konflikten gällande just containertrafiken i Göteborg har aldrig lösts och mig veterligt är hamnen fortfarande inte uppe i full kapacitet efter strulet 2016/17 då några rederier slutade anlöpa Göteborg samt att en del svenska exportföretag valde andra transportlösningar. Så allt har bara haltat sig framåt och det som nu händer är eg bara en fortsättning.

Konflikten har under resans gång dessutom även genererat krav på inskränkningar i strejkrätten. Någots som i sin tur skapat upprördhet.
9
Färjor / SV: Namnillustration på skorsten
« Senaste inlägg av Risberg skrivet Idag kl. 09:20:56 »
At jeg begyndte med at spørge om der udover GRYF, NILS HOLGERSSON (2001) og PETER PAN (2001) var andre færger, der havde skibsnavnet illustreret på skorstenen. På GRYF er der et fabeldyr, som jeg faktisk ikke ved hvad hedder på dansk, men det hedder gryf på polsk og grip på svensk (det er således ikke grib på dansk), en løve med et ørnehoved og vinger, på NILS HOLGERSSON sidder figuren Nils Holgersson (fra Selma Lagerlöfs skønlitterære geografibog "Nils Holgerssons underbara resa") på sin gås og på PETER PAN er der en flyvende Peter Pan.
Fabeldjuret i fråga heter Grif på danska, om jag nu inte är helt fel underrättad. Just det ordet diskuterades ganska vilt här på forumet för ett tag sedan.
Har du verkligen glömt det??
Mange tak for den oplysning, kehinde. Jeg havde på følelsen at det var det det hed, men jeg var ikke helt sikker og magtede heller ikke at få det bekræftet da jeg skrev svaret til Henrik Numelin, og ville ikke risikere yderligere misforståelser ved at bruge et forkert ord.
Den "vilde" drøftelse i forumet som du henviser til kan jeg slet ikke huske.
10
Övrig sjöfart / SV: Göteborgs hamn
« Senaste inlägg av Risberg skrivet Idag kl. 09:09:50 »
Men allt som står ovanför handlar om den konflikt som bryter ut imorgon.

Men där var ju en konflikt i Göteborgs hamn, där ett rederi ville använda sina egna stuvare, om jag förstod saken rätt, som förde till att resten av hamnarbetarna strejkade i månadsvis, containertåg slutade gå, det var snack om att oceangående containerfartyg skulle sluta komma. Hvad blev det av den? Blev det löst till slut, eller är det lika fastlåst?

Jag känner inte igen beskrivningen att det var ett rederi som ville använda sina egna stuvare utan konflikten var den som fortfarande är aktuell nämligen att Hamn vill ha ett eget kollektivavtal.
Den här striden har pågått i åratal mellan primärt Hamnarbetarförbundet och LO:s Transport. Det vore nog å andra sidan fel att under alla dessa år betrakta arbetsgivarparten som oskyldiga lamm, men visst sitter man i klistret på ett helt annat sätt än vad som gäller på svensk arbetsmarknad i övrigt.

Det har vid flera tillfällen varit nära en överenskommelse mellan Hamnarbetarförbundet och Transport men som stupat på mållinjen. I så fall hade konflikten aldrig uppkommit. Tror att motsättningarna numera är svåra att övervinna för såvitt inte ett av facken lägger sig platt till följd av ett enormt tapp av medlemmar till det andra förbundet.
Nu blir jag milt sagt förvirrad. Stämmer det inte att det pågick en streik i Göteborgs hamn i månadsvis, med konsekvenser både för containertågtrafiken och oceangående containerfartyg?
Sidor: [1] 2 3 ... 10