Nyliga inlägg

Sidor: [1] 2 3 ... 10
1
Kryssningsfartyg / SV: Costa Smeralda är sjösatt
« Senaste inlägg av Gitarrjohan skrivet Idag kl. 11:25:05 »
Hoppas ingen tror att de kommer till det riktiga Costa Smeralda när de åker med henne iaf...
6500 pax, inget fartyg jag kommer att välja iaf.
2
Färjor / SV: Stena Nordica
« Senaste inlägg av Gunnar skrivet Idag kl. 10:17:47 »
Lägg gärna ut informationen även på www.sjofart.net som ser ut att kunna bli en bra ersättare till landgången.
3
Färjor / SV: Stena Nordica
« Senaste inlägg av boathansm skrivet 17 mars 2019, 18:11:11  »
Stena Nordica er på Fishguard-Rosslare for Stena Europe fram til midten av juni.

Stena Europe er på vei til Tyrkia. Oppgradering og livsforlengelse.
4
Färjor / SV: Grekiska ELLI T till Seajets?
« Senaste inlägg av Stefan s skrivet 17 mars 2019, 11:46:33  »
såg aktuella bilder på hennes interiör på Shipfriends, hon såg fin ut innuti.
5
Färjor / Grekiska ELLI T till Seajets?
« Senaste inlägg av Robert Brink skrivet 17 mars 2019, 07:55:13  »
Läste precis att grekiska färjan ELLI T som legat med maskinskada en lägre tid, har börjat reparerats, ska tydligen till Seajet med namnet Olympus.

Med reservation för faktafel, då det var Googletranslate som översatte grekiskan... :)

//R
6
Kryssningsfartyg / Costa Smeralda är sjösatt
« Senaste inlägg av Penny skrivet 16 mars 2019, 19:51:43  »
7
Kryssningsfartyg / SV: Ny FB grupp
« Senaste inlägg av Robert Brink skrivet 15 mars 2019, 11:37:50  »
Låter som ett mycket trevligt initiativ  av Holger!  :)

Hoppas på ett aktivt forum med många blandade inlägg och ett kärt återseende med medlemmar härifrån. Är tanken att det ska vara ett gratis medlemskap även på denna sida, med möjlighet att bidra för de som vill?

Verkligen kul att det blir ett forum kvar. Hoppas bara fler hittar dit, många som slutat skriva här. Vi får nog ge nya forumet lite tid, tar tid för alla att hitta dit, och att även få igång inlägg. Har registrerat mig under mitt namn, kanske skulle skaffat något flummigt alias...
Men får se när jag har tid att lägga ut lite reportage, har precis lagt upp flera repriser här efter kraschen, och det tar sin tid att lägga ut reportage.

//R
8
Färjor / SV: Apollo 1970.
« Senaste inlägg av Marre skrivet 14 mars 2019, 17:07:05  »
Rent storleksmässigt skulle hon säkert kunnat bli ett trevligt sommarkomplement i både Gotlands- och Ålandstrafiken om vi bortser från att där redan finns andra aktörer.
Men det är nog tyvärr bara att inse att hennes tid börjar bli förbi. Hon är ju trots allt nästan 50 år!
Hennes yttre underhåll kan man se är klart eftersatt. Detta kan säkert med ganska enkla medel åtgärdas med lite (läs mycket) målarfärg.
Men vilken status har installationerna. Man kan befara att de har fått samma brist på underhåll som det synliga och då pratar vi stora kostnader för renoveringar. Vilken status har säkerheten? Det finns mängder av frågetecken.

Jag minns Apollo som något stort och fint nytänkande från sommaren 1970 när hon som nybyggd på väg ut från Nådendal strax efter klockan 10 varje dag passerade Ruissalo där jag då råkade befinna mig några dagar på semestern.

/ Marre
9
Färjor / SV: Apollo 1970.
« Senaste inlägg av Tjärven skrivet 14 mars 2019, 16:32:19  »
Underhållet ute på däck lämnar nog en del att önska. Att det inte skett underhåll där under vintern kan väl vara rimligt med tanke på att det ser ut att vara tidig vår i filmklippet. Varför det ser ut som det inte skett mer av löpande underhåll under flera säsonger kan man ju undra. Utsidan, skorstenen och delvis bryggdäck ser ut att vara hyfsat iordningställt och målat. En trappa ned ser det betydligt sämre ut det vi ser av sb-sidan och  akterdäck. Kan ju alltid hoppas att det redan inletts arbeten på babordssidan som vi inte såg i filmen!

Spontant tycker jag att Kalmarsund och N Öland skulle kunna vara lämpligt för henne. Baserad i Kalmar där hyttplatserna kunna nyttjas för studentboende/hostelverksamhet utanför trafiken. Kalmar, Oskarshamn/Västervik fungerar säkert bra som hamnar för henne! Många bilister skulle nog gärna undvika bilköerna i Söderköping  sommartid samt den extra omvägen att köra via Ölandsbron från Oskarshamn. Därmed skulle det kanske vara möjligt att trafikera en längre rutt Kalmar-Öland-Oxelösund ToR under vissa dagar?  Tyvärr verkar hamnarna på Öland vara för små och grunda för henne. Endast ca 4-5m både in till Borgholm och Grankullavik!


OT (Off Topic=Kommenteras lämpligtvis kortfattat, i ny tråd eller på annat sätt)
Bilismen borde i mina ögon i större del betala för sitt nyttjande av vägnätet via vägtullar (ex. vid länsgränser och samt kring vissa tätorter, broar, tunnlar eller färjeförbindelser. Inte via skatter på drivmedel eller allmänna skattemedel som borde gå till annat i samhället. Turister och utländska åkerier bidrar därmed på lika villkor för sitt nyttjande av våra vägar. Därmed skulle kusttrafik med färjor kunna vara ett ekonomiskt rimligt alternativ till att själv köra sitt fordon på avgiftsbelagda längre sträckor. Tror även tågresandet skulle gynnas av detta samt införandet av någon form av miljöavgifter eller skatt på flygresor. Bokning av resor med tåg buss eller båt borde även bli enklare på samma sätt som man kan boka flygresor med olika bolag.
10
Färjor / SV: Apollo 1970.
« Senaste inlägg av Mpba skrivet 14 mars 2019, 13:11:20  »
Jag tycker hon är ganska lagom.
1200 passagerare och 220 bilar borde vara ett bra lågpristillskott under sommaren.
Vist turen från Nynäshamn lär gå på ca 5 timmar.

Sedan har hon ett antal hytter, men som nattfärja duger hon inte.

Annars vore Ventspils till Slite en lämplig linje för henne.
Du får ju bygga om henne för ex antal kronor för att få upp henne i 1200 passagerare och varför konkurrera på Gotland för? Rederi Ab Gotland har lite för mycket ekonomiska muskler för att man ska klara av sådant
Sidor: [1] 2 3 ... 10