Nyliga inlägg

Sidor: [1] 2 3 ... 10
1
Reseberättelser / SV: Hurtigruten 2016
« Senaste inlägg av Kim Viktor skrivet Idag kl. 21:32:50 »
Härligt reportage, en resa med Hurtigruten sitter aldrig fel, ser fram emot fortsättningen. :)
2
Färjor / SV: Linda Line i konkurs.
« Senaste inlägg av Anders I skrivet Idag kl. 21:24:55 »
Nu kan det ju hända att man bara passar på att städa bort gamla skulder från bordet även om situationen onekligen ser ganska dyster ut för en utomstående iaktagare. Man bör nämligen komma ihåg att det bolag som försatts i konkurs är Linda Line OU som tidigare var moderbolag till det operativa rederiet, Lindaliini AS. Lindaliini AS har numera ett nytt moderbolag, det i senaste årsskiftet grundade LindaLine HT AS.

I en intervju i Helsingin Sanomat berättar Enn Rohula att dom planerar att trafikera inkommande sommar med ett snabbgående enskrovsfartyg som ska kunna ta 600 passagerare och 100 personbilar. Kontraktet ska enligt uppgift offentliggöras inom en vecka. Utöver detta fartyg som man enligt nyheten då tydligen ska köpa så planerar man även att senare inköpa en katamaran med snarlik kapacitet. Enligt Enn Rohula finns det stor efterfrågan på snabba överfarter på 1,5h och snabb embarkering.

Återstår att se om det finns substans bakom detta eller om det bara är en rökridå.
3
Reseberättelser / SV: Hurtigruten 2016
« Senaste inlägg av Per Söderlund skrivet Idag kl. 20:18:47 »
19/7
ca kl. 10.20

Detta ger en lite annan betydelse på att havet skummar.




Vi åker in i ett regnväder. Det är ur att det finns bra utsiktspunkter på Trollfjord utan att man behöver vara utomhus.




Men vädret lättar efter någon timme. ca 11.20






Här på soldäcket så har vi även rutt kartan.









Fisk odling efter vägen utanför Sandstrand.




Vi är på väg och kommer fram till Stokmarknes. Där Hurtigrutsens museum finns. ca kl. 14.30 är vi där och tittar på diverse saker. Bland annat så finns det modeller av deras gamla fartyg och illustrerande utrymmen, maskiner samt andra utställningar. Sedan kan man besöka den gamla Finnmarken 1956 som ligger upplagd där som en del av museumet.


Radio hytt.




Bryggan.




Byssan.




Hytt.




Här kommer ett gäng modeller. En del går att identifiera andra klarar inte jag av att identifiera själv.


Detta är någon av 1990 tals båtarna i varje fall. Kan vara M/S Richkard With




M/S Nordstjärnen




Oidentifierad.




Ytterligare en av 1990-talarna.











Finnmarken 2002































Galten som saknas i fakta om fartyg som en Hurtigruten båt.




Så här såg restaurangen ut på ca 50-60 talet på Hurtigruten båtarna. Detta är på besöket på Finnmarken 1956




Kafét.




Akter salong ut mot akterdäck (tror att det är röksalong).




Maskin rummet.




Promenaden på livbåtsdäck.




Hytt under renovering.




Kartrum.




Bryggan.






Bryggdäcket.




Huvud salongen i fören.




Reception.




Nu följer en del hytter av olika kategori.












Hytt korridor.




Utsikt mot Trollfjord från akterna på Finnmarken.




Tillbaka i museets konferens del.






Sedan ute igen så kan man se den övertäckta Finnmarken.








Dags för avgång till dagens andra stora begivenhet. ca kl. 15




Det har varit lite konstigt. Tidigare har i Barenshav så har inte berg och fjäll varit snötäckta. Men nu när vi kommit ned till Lofoten så börjar de bli det. Men det är klart det börjar bli högre fjäll.








En som är ute och fiskar.








Nu närmar vi oss just båtens namn. Trollfjord. ;) Man ser lite av den rakt fram till vänster.




Jag skall ut på äventyr! En havsörns safari i och runt Trollfjord och det är båda visardet sig. ;)
ca kl. 16.30




Till början mest vitaörnar om man så säger. :D




Hej då M/S Trollfjord.




Här kommer de första av havsörnarna.








Nu skall vi bara runda udden så kan vi åka in i trollfjorden.




Så här har vi själva inloppet som vi åker in i.


















Nu är det dags för M/S Trollfjord att följa efter in i fjorden som är en återvändsgränd. Så båten måste vändas längst inne i fjorden.




Men det är en bit kvar in.










Dags att vända.








Sedan måste vi åka runt på andra sidan så att de kan vända runt den sista biten utan att skyffla upp oss i klippan bakom.




Nu är det dags att vända den sista biten runt. Det var inte mer än någon meter fritt mellan bulben och klippan i fören.






Dags för lite vitaörnar igen.








De matas för att locka dit havsörnarna






Lite guppigt men där kommer i varje fall M/S Trollfjord ut från trollfjorden. Så det är svårt att få en tydlig bild i full zoom.




Nu börjar i varje fall det bli fullt med måsar




och då vågar en havsörn sig fram igen.




Fiskmåsarna gadda ihop sig mor havsörnen. En försöker att flyga på örnen för att den skall tvingas väja och sedan eventuellt tappa fisken han har fått. Detta för att en annan måsen skall kunna sita dit och tjuva fisken och försvinna med den.
















Nu gäller det att skynda sig till nästa destination där vi skall möta upp med M/S Trollfjord. Det börjar ju att dra ihop sig till regn och vi är i en öppen båt nu.












Men vi klarade oss med lite stänk från havet istället i den sjögång som blev mellan oss och regnet.




Ca kl. 18.30 är vi i varje fall framme vid Svolvær












Här kommer M/S Trollfjord fram till oss. Vi tog en genväg med vår mindre turbåt. Medans Trollfjord fick gå en längre väg.




Dags att öppna sidoportarna med landgång o.s.v.




Men jag åker ut på en ytterligare tur direkt och möter upp M/S Trollfjord i nästa hamn.
Naturligt vis måsta jag ta foto på en kyrka till. ;)




och ytterligare en annan en bit därifrån.




Plötsligt så stannar bussen för en vän efter vägen. Vad är det som lurar i busken?






Jo det är Mikel räv.




Buss chauffören antog att det var folk som stannade och matade den så därför var den kvar bredvid vägen. Han var dessutom lite rädd för att den skulle bli så van så att räven skulle riskera att bli påkörd av bilarna. Vägen är öarnas förbindelse väg och därmed för dem väl trafikerad. Men räven vet hur han skall charma de som stannar. ;)






Sedan en sista kyrka för dagen före vi åter kommit fram till båten. ca kl. 22 i Stamsund



Så ny dag i nästa post.
4
Övrig sjöfart / SV: Fakta om Fartyg uppdaterad.
« Senaste inlägg av Mpba skrivet Idag kl. 19:45:51 »
5
Kryssningsfartyg / SV: Kryssningsfartyg i Stockholm 2018
« Senaste inlägg av Robert Brink skrivet Idag kl. 17:54:30 »
80

16/5 och Cunards Queen Elisabeth stävar in i det vackra sommarvädret.

81

Och här är hon på väg ut igen. Dom som varit här nu i Maj har verkligen haft tur med vädret. :)

82

19/5 och den lilla Ocean Majesty tuffar in mot Statsgården.

83

26/5 dök den här nykomlingen(?) upp. I appen var det en bild på ett helt annat fartyg, så jag höll på att missa en av dom mera udda besöken för i år. Tur hon tutade till på några segelbåtar utanför. Columbus är namnet.

84

En hel del segelbåtar ute då det var Lidingö Runt under lördagen.

85

Idag 27/5 kom ett av dom trevligare fartygen på besök, nämligen Albatros. Här ser vi henne från kajnivå på Kvarnholmen på väg ut.

86

Montfred som varit och hjälpt henne från kaj.

87

88

Så ökar hon farten efter Blockhusudden.

//R
6
Färjor / SV: Peter Pan
« Senaste inlägg av aries skrivet Idag kl. 17:41:42 »
Nu verkar Peter Pan rört sig. AISen visade 5 knop och 31:a maj står fortfarande som hennes första avgång...
7
Reseberättelser / SV: Hurtigruten 2016
« Senaste inlägg av Per Söderlund skrivet Idag kl. 17:21:22 »
18/7

kl. 07.10 frukost på Nordkap

Frakt fartyg utanför Nordkaps klippan.




Monumentet på klippan som rests.




Fast om man skall vara riktigt noga så är udden där ute den som är den mest norra delen. Men man använder den inte för det för den är alldeles för vidpinad och sköljs över vid hård sjö.




Udden på Nordkap klippan är splittrad av en ravin som avskiljer en del av den yttersta udden.




Här ser man hur den bryter igenom en stor del av udden.




Unionskungen Oskar II av Sverige och Norge. Minnes märke från hans besök 1873.




Campingen på Nordkap.




Besök centret på Nordkap.




I besökscentret har en utställning om slaget om Barenshav där slagskeppet Scharnhorst sänktes ca 120 km nordöst Nordkapden 26 December 1943.






På väg till att besöka ett samiskt besök center på Nordkap.








Sedan fortsätter vi med buss till Hammerfest för att där möta upp Trollfjord.






Andra som inte var med på morgonen till Nordkap vandrade upp på berget i Hammerfest för utsikten därifrån. Bilderna tagna från Trollfjord i hamnen. ca kl. 12.20






Ankomst till Öksfjord i Loppa kommun kl. 15.40


















Här var de lastning av något. Men fort och på något sätt organiserat var det. Skickliga truckförare som har koll på varandra.



Se videon.
http://vstps.mine.nu/WebAlbum/2010-2019/2016/07--Hurtigruten/slides/MVI_0246.mp4


Lite båtar i Öksfjord.




Oksfjord är även färgeterminal till andra byar runt om.










Sedan avgång. kl. 20.25






Möte med systern.




Det är Midnatsol. kl. 21












Här uppe så finns det även oljeplattformar. Denna utanför Vågnes starks för Tromsö. kl. 23






På väg in mot nästa stopp i Tromsö.








Denna bro skal vi under. Det finns några sådana att passera mellan Kirkeneas och Bergen.




Ishavskatedralen i Tromsö. Den måsta vi besöka.




Dags för bro passage. ca kl. 23.40




Då var vi uppe vid Ishavskatedralen för att lyssna på en midnatts konsert.









Slut på den dagen.
8
Kryssningsfartyg / P&O Iona
« Senaste inlägg av Mr Cool skrivet Idag kl. 16:35:16 »
9
Reseberättelser / SV: Hurtigruten 2016
« Senaste inlägg av Per Söderlund skrivet Idag kl. 16:10:56 »
17/7

Kirkeneas

Nu är dagen inne. Men avgången är inte förrän på eftermiddagen och incheckningen har inte börjat eftersom inte båten kommit in.
Så det blir en liten morgon promenad först.

Så jag går ner för att se på Kirkeneas kyrka som var stängd på kvällen dagen före.






Men nu har i varje fall vårt hem de kommande dagarna kommit in. Det är M/S Trollfjord som är systerfartyg med M/S Midnattssol som har sätts i TV serien Hurtigruten 365.










Vädret verkar i varje fall att börja bli mycket bättre än det var dagen före.




De två övre våningarna är balkongerna till Trollfjords lyxigaste sviter. De lite mindre lyxiga är de som har burspråken på sidorna.
För oss som är vana med roro fartygen i Stockholm och Göteborg så tycks lastportarna på sidan vara lite annorlunda. Men det finns sin förklaring eftersom skeppet skall kunna sköta sig själv i mycket så som lastning och lossning.




Även passagerar landgången är integrerad i båten.






En snabb titt upp mot malmgruvan som ruvar över Kirkeneas.




Nu är det dags att lasta bilen på båten. Lite speciell procedur här.




Bilen föra åker in.




Sedan åker den ned en halv våning med hiss.




Nu är det min tur.




Nu har jag hissats ned hoppas tjejen vart vart jag skall nu för jag vet inte.




Men tills sist så fattade jag och blev hänvisad plats.




Här stuvas vi som skall ned helavägen till Bergen in först och längst in. Inte mycket utrymme mellan oss och fler pelare att hålla reda på.




Jo du detta var orsaken till min osäkerhet vid lastning. Man får styra lite för att hitta in i last rummet.




Så var det dags att lasta ytterligare en bil genom hissen.




Lite mer Ryska fiskebåtar.




Men det klarnar upp och blir bättre och bättre väder framåt eftermiddagen.




De som kommit tidigare söderifrån på båten kommer nu tillbaka från sina utflykter.




Sedan är det dags för avgång.




Fler Ryssar.




Man behöver även motionera räddnings båten på M/S Trollfjord. Det görs tydligen regelbundet genom att man kör tillsammans med fartyget i några timmar med jämna mellanrund. Det utför även lite räddnings övningar under vägen.







Så var vi framme vid vår första hamn efter Kirkeneas.




Det är Vardö med sin Vardöhus fästning och norrskens forskning i dessa golfbollar.




Här inne skall vi snurra runt på en femöring för att underlätta för en snabb avgång. Sedan underlättas det ju om landgången kommer på rätt sida.  :D




Som sagt var golfbollar. ;)




Vardö fyr.




Så småningom kommer vi vidare fram till Båtsfjord vid 20.00 tiden.




Lite båtar.






Dags för avgång ca 20.18 så det är inte länga stopp ibland. Man behöver alltid kolla det när avgången är för båten väntar inte.






Lite bilder på backen (som jag tror det heter).




Lite natur.








Uppe på övre däck soldäck 9 så finns det vid trappan ner sköldar med alla hamnar och kommuner som man angör under rutten.






Så var det ett race in till nästa hamn.




Vem är det mån tro? Ser i varje fall som en av de lite äldre Hurtigrut båtarna. kl. 21.58




Jo den kom före innanför piren så det är bara att vänta.




Det var M/S Kong Harald som var snabbt inne och kommer ut nu. kl. 22.22 i Berlevåg.












Efter avgång från Berlevåg så är det kvälls underhållning. I kväll var det modevisning av kläder som säljs i båtens shopp. Stora delar av besättningen är involverad samt några även av passagerarna som har köpt lite kläder. Uppe i panorama salen kl. 22.34








Även kapten är med och spexar lite under uppvisningen.




Avslutning med regnkläder och sylvest.




kl. 23.10 och det mular lite. Väntar på midnattssolen.






kl. 23.45 en fiske båt på väg någonstans.




18/7

kl. 00.01 Midnattssol.





I morgon Nordkap!
10
Färjor / SV: Linda Line i konkurs.
« Senaste inlägg av kapstans skrivet Idag kl. 15:17:43 »
Naturligtvis trist men ändå förklarligt sett till konkurrens.
Sidor: [1] 2 3 ... 10