Visa inlägg

Denna sektion låter dig visa alla inlägg som denna medlem har skrivit. Observera att du bara kan se inlägg i områden som du har tillgång till.


Meddelanden - Kim Viktor

Sidor: 1 2 [3] 4 5 ... 24
31
Färjor / SV: Visborg är nu visuell på Marintraffic
« skrivet: 20 juni 2018, 16:09:13  »
Hon har visst fått byta ut propellrarna.

32
Reseberättelser / Tysklandsresa med Stena Scandinavica
« skrivet: 16 juni 2018, 22:19:33  »
I slutet av mars begav jag mig söderut för att uppleva våren.


Efter en behaglig resa med X2000 kom jag fram till Göteborg i god tid innan Stena Scandinavicas avgång. Hur tar man sig till Tysklandsterminalen i Majnabbe om inte med Älvsnabben.


Eftersom det var söndag låg de flesta älvfärjorna och vilade vid Lindholmen.


240 meter långa Stena Scandinavica låg och väntade på mig.


Samtidigt närmade sig dimman ifrån havet.


Älvsborgsbron försvann...


Stena Jutlandica på väg mot Frederikshavn, dit jag också är på väg nu på söndag med Stena Saga.


Hytten denna resa blev en utsideshytt för en person. Hög standard generellt i hytten och framför allt mycket sköna sängar.


Klassiska Stena Danica ankommer.


Nog för att Sveriges framsida bjöd på fint väder, men inte tillräckligt fint för att öppna utebaren.


Livbåtsdäcket kändes charmigt...


Så har vi lagt ut och satt kurs mot Kiel.


Den jättestora tanker Seaways Josefa Camejo med en längd på 250 meter.


Till vänster har vi Melusine, ett roro-fartyg med trafik mellan bl.a. Göteborg och Zeebrugge.


Petunia Seaways med Nya Älvsborgsfästning i förgrunden.


Gefveskär




Vi hann ikapp dimman.


Denna kväll blev det mat i cafeterian. För 115 kr fick jag en torr schnitzel, ätbar men inte mer.




En av de snyggare Tysklandsfärjorna genom åren.


Receptionen är inte öppen dygnet runt.


Frukosten å andra sidan i bufférestaurangen Taste var av god kvalité, men lite dyrare än på Östersjöfärjorna.




Metropolitan är en kombinerad cafeteria och a la carte.






Riva bar


Den automatiska vinprovningen har tagits bort. Rutten är nog i dagsläget inte riktigt anpassat för kunder som är intresserade av detta.


I Tyskland hade gråvädret tagit över. Här syns Kielkanalen.


Hiiumaa upplagd, efter att en ny operatör (Tallins hamn) tog över trafiken till Dagö och Ösel.






Så närmade vi oss Schwedenkai.




Ett område som saknas på linjekollegan Germanica är living room.






Jag hade redan tidigare bokat tågbiljett till Flensburg.


Till Flensburg åkte jag med detta lokaltåg.


Flensburg är en gemytlig stad med en gammal stadskärna. Det var rätt så lugnt i staden här på vårkanten, jag antar att det är mer liv om sommaren.


Resans huvudmål var att få se Irish Ferries nybygge WB Yeats.


Fartyget var från början tänkt att levereras i juli och då sättas in mellan Irland-Frankrike. Byggnadsprocessen har dock blivit försenad och hon har fått ställa in hela sommarsäsongen. Nu är det tänkt att hon i september ska gå in i trafik mellan Dublin-Holyhead.


Tillbaka i Kiel. Jag hade vid detta lag tröttnat på regnet och gick direkt ombord igen.


Förra året firade linjen mellan Göteborg och Kiel 50 år. Rutten har minst sagt haft en imponerande utveckling, även om linjen idag fokuserar främst på frakt.








I fören på däck 8 ligger bufférestaurangen Taste som ser likadan ut som på de flesta Stenafärjor.






Bredvid restaurangen finns C-view, där alla underhållning sker, alltså bingo, frågesport och lite sång.








Denna kväll blev det en trerätters, jämfört med maten kvällen innan, var detta rena himmelriket. En riktigt fin oxfilé och mycket trevlig servicepersonal.




En smärre chock fick jag följande morgon av att se en snöklädd skärgård.




DFDS har beställt fem nya roro-fartyg från Kina, de kommer att ha en kapacitet på hela 6700 lastmeter. Samtliga fartyg är tänkta att sättas in på Nordsjön.


Nej detta är inte ett fartyg som transporterar nötkreatur inom Europa. ;)


En f.d. Stockholmfärja som nyligen har köpts av Styrsöbolaget.


Fröja på väg mot Brännö på sin morgontur från Stenpiren.




Stena Gothica har inte så lång tid kvar i Göteborg. I höst ersätts hon av nuvarande Hammerodde. Gothica kommer då att flyttas för trafik mellan Tyskland och Lettland.

Sammanfattningsvis var det en mycket trevlig resa med Stena Scandinavica. Stena Line erbjuder en bra produkt och detta är min favoritlinje från Sverige till Tyskland. Som passagerare får man inte ha höga förväntningar på själva fartyget, men om man endast vill ha en bekväm sjöresa med sköna hytter och bra mat är detta ett bra val.

En liten film redigerad av kevpa:
https://youtu.be/NWzlG9Mh8Lg


33
Kryssningsfartyg / Royal Caribbean köper Silversea
« skrivet: 14 juni 2018, 13:15:23  »
Lite trist att ännu ett rederi köps upp av någon av bjässarna.

https://www.cruiseindustrynews.com/cruise-news/19207-royal-caribbean-buys-silversea.html

34
Reseberättelser / SV: Till Riga i rysskyla
« skrivet: 14 juni 2018, 12:37:28  »
Tack för alla trevliga komplimanger. :)


Nu ska jag cykla ner och njuta av Östersjöns böljor från Falsterbostranden. Runt 22 grader i vattnet. Inte så dumt det heller. Kanske får jag se nån tysklandsfärja i horisonten utanför Trelleborg  :)
/Marre
Det duger det också. ;)

Riktigt trevligt reportage! Nästan så man i värmeböljan saknar detta, inte jämt då dock! Men vart är matbilderna? Vi vill ju veta vilken mat du åt ombord  ;D ;)
Såklart hur kunde jag glömma det viktigaste? ;) Första kvällen intogs i cafeterian där de har en liten buffé. Riktigt bra mat, 90 kronor för rekorderligt med mat får ses som prisvärt. Andra kvällen åt jag i ryska restaurangen, mycket gott och väldigt bra service. Dock har de haft i princip samma meny i den ryska restaurangen i minst 10 år.  :o Skulle nog inte skada att byta ut några rätter. ;)


35
Färjor / SV: Hammerodde såld till Stena!
« skrivet: 13 juni 2018, 14:02:46  »
Det är nog permanent. Hammerodde ska ta passagerare med fordon också, samt utgå från Masthugget.


http://news.cision.com/stena-line/r/stena-line-re-deploys-three-ships-to-strengthen-the-route-network,c2546741

36
Färjor / SV: Hammerodde såld till Stena!
« skrivet: 13 juni 2018, 13:32:39  »
Hammerodde kommer att ersätta Stena Gothica i höst mellan Göteborg och Frederikshavn. Gothica flyttas till Travemunde-Liepaja och Stena Nordica kommer tillbaka till Karlskrona-Gdynia.

37
Kryssningsfartyg / SV: Besök på Queen Elizabeth II i Dubai
« skrivet: 11 juni 2018, 10:18:23  »
Riktigt häftigt, tack för bilderna!

38
Lastfartyg / SV: Några fler bilder från Halmstad
« skrivet: 09 juni 2018, 14:57:59  »
Fortsatt trevliga bilder på diverse fartyg. :)

39
Reseberättelser / Till Riga i rysskyla
« skrivet: 09 juni 2018, 13:33:26  »
I denna värmebölja, vad passar bättre än reportage från den gångna vintern? Resan gjordes helt spontant i början av mars (bokade någon dag innan) då jag såg att det skulle bli ner mot -20 dagtid i Riga, en sådan möjlighet vill man ju inte missa. ;)

Jag har tidigare visat inredningsbilder, så denna gång fokuserar jag på andra fartyg och miljöer. Inredningsbilderna hittar ni här: https://sjofartsbloggarna.com/2018/03/09/jamforelse-romantika-och-victoria-i/


När jag kom till Värtahamnen på plats och de tyckte det var en aningen märkligt att en ung kille åkte till Riga med endast ryggsäck. Men jag behöver ju inte ta med mig hela mitt bohag bara för att jag är borta i två dygn. ;)


I Stockholm var det betydligt mildare än vad som komma skall, endast runt 14 grader kallt.


Silja Serenade la ut på sin "kvart-i-femma" till Helsingfors.




Baltic Queen lastade för att snart sätta kurs mot Tallinn.




Det syns inte på bilden men vinden var väldigt kraftig med kulingstyrka i byarna även inne i stan. Därför kom också alla utedäck att stängas kort efter att denna bild togs.


Nästa morgon i Rigabukten med vacker sjörök.


Termometern visade på -21.... Trots att jag var påpälsad uppehöll jag mig inte på utedäck under några längre perioder åt gången.


Här hade isen precis lagt sig då stora delar av januari och februari hade varit relativt milda.


Bulkfartygen Brigga och Frigga låg upplagda i inloppet till Riga.




Ionic Rizona lastade kol, tro det eller ej men fartyget är byggt så nyligen som 2015.


Den danska tankern Selandia Swan såg en aningen köldslagen ut.


Isbrytarna hade vid denna tidpunkt inte börjat operera men de skulle komma till användning de kommande veckorna.


Rigas skyskrapor i sikte.




Containerhanteringen är endast en liten del av hamnen verksamhet. Av all frakt som passerade hamnen var endast 13,4% containrar, jämfört med kolet som var 40,3%.


Även Wes Amelie hade fått känna av kylan.


Rosali lastades med kol vilket syntes tydligt.






Romantika fick bryta tunn is den sista biten in till terminalen.


Trots rätt så hårt väder under överfarten var vi i tid till Riga. Nu har förstås inte den här linjen en direkt tuff tidtabell längre, med en enkelresa som tar 17-18 timmar. 


Snön hade inte kommit i några större mängder. P.g.a. kylan besökte jag många fler souvenirbutiker än vad jag brukar denna dag. ;)




Riga har 10 olika spårvägslinjer. På bilden syns en av de äldre vagnarna, modell Tatra.


Slottet och gamla staden.


Romantika väntade på att jag skulle komma ombord igen och vid det här laget längtade jag till värmen.


Tur att jag inte hade bokat en utsideshytt hade ändå inte sett mycket.


Solen på väg ner över Daugava (floden).


Hmm vet inte om jag känner för att bada i denna flod, inte ens på sommaren.... Mörkret kom snabbt och det blev inte så många fler bilder tagna.


Nästa morgon passerade vid ett Sandhamn i vinterskrud strax efter 7.


Skärgården om vintern är en underbar upplevelse, totalt tyst, ren livsnjutning att glida igenom.




Tyska tankerfartyget Seabass.


Viking Grace utan rotorsegel.




Linea på Tynningöleden.


Avslutningsvis en bild på Solöga, lokalbåt i Vaxholmsområdet.

Tack för titten, om ni vill får ni gärna ta en titt på denna film från denna resa som är redigerad av kevpa.

https://youtu.be/XfYS5nU5_Uw


Vi hörs snart igen!
/Kim Viktor



40
Reseberättelser / SV: Tysklands resa 2013
« skrivet: 09 juni 2018, 10:40:48  »
Tack för bilderna. Dessa systrar är riktigt trevliga och perfekta för en nattresa över till Tyskland. :) Även om jag fortfarande föredrar Göteborg-Kiel när jag ska mig till Tyskland. :)

41
Färjor / SV: Stena E-flexer
« skrivet: 09 juni 2018, 10:39:23  »
Vad kan tänkas hända med Superfast X? Passar hon på någon linje i Skandinavien?

42
Färjor / SV: Unity Line förstärker på Trelleborg-Swinoujcsie
« skrivet: 08 juni 2018, 15:57:01  »
Intressant betyder detta att Kopernik får gå kvar?

43
Färjor / SV: Två Vikingar i vintras!
« skrivet: 08 juni 2018, 07:20:49  »
Wow läckra bilder!

44
Pollarsnack / SV: Haller Landgangen pa att do?
« skrivet: 06 juni 2018, 21:55:43  »
Vill bara lägga till att både vårt webbhotell och vi själva gör kontinuerliga backup på det nuvarande forumet, så det finns ingen risk att allt bara försvinner....

Sedan har vi kvar alla inlägg mellan 2007-2014 ungefär sparade, ja ska tjata på Jonas att han lägger upp dessa som en arkivsida eller liknande.

45
Pollarsnack / SV: Haller Landgangen pa att do?
« skrivet: 06 juni 2018, 17:24:12  »
Ja det är en ihållande nedgåendetrend och att administratörerna har tidvis tappat lusten gör inte saken bättre. Men vi är nog långt ifrån det enda forumet som tappar i denna tid...

Sidor: 1 2 [3] 4 5 ... 24