Visa inlägg

Denna sektion låter dig visa alla inlägg som denna medlem har skrivit. Observera att du bara kan se inlägg i områden som du har tillgång till.


Meddelanden - kapstans

Sidor: 1 [2] 3 4 ... 22
16
Pollarsnack / SV: Passkontroll Sverige Finland?
« skrivet: 16 augusti 2018, 21:32:13  »
Jag bara hänvisar till vad vår utrikesmyndighet rekommenderar och de lyfter just körkort på just destinationen Helsinki som en godtagbar handling. Jag vet faktiskt inte varför länken inte blev aktiv hela vägen.

19
Ja det är en rätt vanlig olyckstyp som du nämner. Transportstyrelsen har identifierat riskerna kring den här typen av olyckor. Jag kan nog tänka mig att man på sikt kommer styra upp det här. Kika här på statistiken kring pråmolyckor;

https://www.transportstyrelsen.se/sv/sjofart/Fartyg/Fartygstyper/pramar/pramrelaterade-olyckor/

Varje olycka är förstås en för mycket och man bör sträva mot nollvisionen.

20
Kryssningsfartyg / SV: Hapag-Lloyds M/S Bremen i isbjornsdrama.
« skrivet: 03 augusti 2018, 16:51:00  »
Även i Sverige upprättas på rutin en anmälan om grovt jaktbrott varje gång någon skjuter en björn utanför jakttiden, även om det sker i självförsvar. Om polisens förundersökning visar att det gått juste till så läggs den ned. Jag kan tänka mig att man har en liknande rutin där. Speciellt i uppmärksammade fall blir det ju då extra viktigt att klarlägga om något fel gjorts eller ej. Man riskerar ju annars att få en medial dom.

21
Kryssningsfartyg / SV: Hapag-Lloyds M/S Bremen i isbjornsdrama.
« skrivet: 01 augusti 2018, 14:12:50  »
Vaktstyrkan finns ju till för att säkerställa passagerarnas säkerhet. Nu fanns det en oidentifierad individ i området. Givetvis tråkigt att behöva skjuta djuret, detta är ju att se som sista utväg. Vilda djur är inte alltid enkla att upptäcka, björnen sägs ju därtill vara ganska smart jämfört andra.
Jag tycker det är trist när det uppstår hatstormar i media/socialmedia mot personer som gör sitt jobb. Ingen tycker att det är festligt att skjuta björn.

22
Kryssningsfartyg / SV: Hapag-Lloyds M/S Bremen i isbjornsdrama.
« skrivet: 01 augusti 2018, 13:43:40  »
Att vara efterklok är förstås enkelt men det är inte alltid lika enkelt att uppdaga en potentiell fara på plats. Jag ställer förstås mänskligt liv högst. På Svalbard finns 1.000 isbjörnar medan i hela Sverige finns strax under 3.000 brunbjörnar. I Sverige bedrivs jakt på brunbjörn medan isbjörnen på Svalbard inte jagas på. Enda gången det sker mänsklig decimering är i självförsvar, ett fåtal djur per år.
Däremot kanske man kan diskutera om man skall ha den typen av närgången turism alls?
Att avlysa landstigning på platser som är viktiga habitat för arten. Just för att skydda björnen.

23
Kryssningsfartyg / SV: Hapag-Lloyds M/S Bremen i isbjornsdrama.
« skrivet: 31 juli 2018, 22:06:57  »
Självklart skall man se till isbjörnars bästa men alltså man skjuter varningsskott och därefter vid angrepp skjuter för att skydda mänskligt liv. Egentligen ingen skillnad mot hur man gör i Sverige och med brunbjörnen. Även en brunbjörn kan oskadliggöras vid risk för eget liv. Man är ju inte där i avsikt att jaga björn.

24
Lastfartyg / SV: Fartyg på grund utanför Valdemarsvik
« skrivet: 30 juli 2018, 00:39:02  »
Det skall bli mycket intressant att ta del av rapporten.

25
Pollarsnack / SV: Numera kan aven en lastpall vara "smart".
« skrivet: 26 juli 2018, 14:38:30  »
Det intressanta är att detta konceptet talade man om redan för 20 år sedan som framtidslösningen, det tar liksom tid innan visionen blir till verklighet. Fast på den tiden mer som en tanke i sin linda.

26
Nej det är sant, kompetens är inget som står i passet. Men man får också betänka att när ett "hot" uppstår som kommer utifrån så är det nog ganska normalt att man söker värja sig mot detsamma. 

27
Egentligen behöver det inte vara ett motsatsförhållande. Det är möjligt att ur individens perspektiv var bättre förr ur vissa dimensioner, likaså att teknikutvecklingen inte nått dagens nivå så att det krävdes annan kunskap än idag. Men det är ju givet att fartygen är säkrare idag, det bygger ju på de tidigare erfarenheterna samt de nya rönen. Jag tror inte det går att komma ifrån det faktum att vi alla är barn av vår tid.

28
Övrig sjöfart / SV: Den autonoma framtiden?
« skrivet: 29 juni 2018, 23:40:13  »
Jag tror inte att man tänker sig helt herrelösa fartyg i en snar framtid.

29
Färjor / SV: Hurtigrutten funderar pa egna hamnanlaggningar
« skrivet: 26 juni 2018, 00:03:32  »
Jag har tidigare noterat att Hurtigruten klagat på avgiftsnivån samt den standard på kajer som erhåller. Att priset inte står i paritet tjänsten och att alla kajer inte underhålls på acceptabel nivå. Egna anläggningar kan ju kanske spara in en hel del i långa loppet.

30
Övrig sjöfart / SV: Getingarnas framtid?
« skrivet: 25 juni 2018, 19:51:25  »
Det kanske inte vore så dumt.

Sidor: 1 [2] 3 4 ... 22