Visa inlägg

Denna sektion låter dig visa alla inlägg som denna medlem har skrivit. Observera att du bara kan se inlägg i områden som du har tillgång till.


Meddelanden - Robert Brink

Sidor: [1] 2 3 ... 44
1
Reseberättelser / SV: Sundsbussarna 60 år
« skrivet: Idag kl. 20:15:12 »
Tack för reportaget! Kanske dags att snygga till Pernille snart? :)

//R

2
Lastfartyg / SV: Några fler bilder från Halmstad
« skrivet: 20 juli 2018, 21:06:04  »
Det här med att intresset för lastbåtar verkar minska, kan det ha att göra med hur trafiken ser ut idag? Lastfartygen kommer längre och längre bort från bebyggelsen. Det är staket och övervakade hamnar. Kommer ihåg när jag var liten grabb och morsan spelade fotboll på Södermalm för AIK mot Bajen uppe på Kanalplan. Där kunde jag stå mot staketet och glo på hur lastfartygen lastade och lossade nere i Hammarbyhamnen. Idag kan man bara glo på nyare bostadshus och en bevarad kran.

//R

3
Reseberättelser / SV: Grekland 2018, lite nytt, lite gammalt...
« skrivet: 20 juli 2018, 20:47:32  »
Det har det!  ;)

Kan du fortelle litt alment om hvordan det er å reise rundt mellom de greske øyer? Skjønner folk engelsk? (Jeg har kun vært i Hellas på Pelopponnesos i 1990, og da snakket de veldig dårlig engelsk). Er det lett å få oversikt over båtrutene? Er de ofte fullboket, eller kan man bare ta den ene fergen etter den andre, som man har lyst? (Selvfølgelig sesongavhengig). Betaler man enklest med kredittkort? Hvordan er det i butikker, restauranter og på hotell; foretrekker de kontanter eller kredittkort?

Engelska fungerar numera bra som turist, klart man inte kan sitta och prata med alla på engelska! ;) Men att klara av boende, transport och restaurangbesök är inga problem alls.

Under högsäsong från mitten av Juli och till September bör man på dom mest populära sträckorna köpa biljett några dagar i förväg, framför allt om det är en färja man måste åka för att hinna till något.
Under lågsäsong kan man köpa fram till avgång på dom flesta avgångar. Vi köper dock oftast en dag i förväg för att kunna ändra boende om resplanen behöver ändras.

Rum bokar man numera på nätet även om det går på några öar att ordna på det gamla viset med uthyrare som står vid ankomst.
Nackdelen med att internet tagit över bokningar, är att många rum med bra läge blir bokade tidigt, på mindre öar är det till och med så att man måste boka i förväg för att inte riskera att stå utan.

Båtluffandet har en helt ny målgrupp numera, ryggsäcksfolket är inte lika vanliga, dom söker sig nog till andra områden. Istället är det en generation av medelålders som säkerligen reste runt i Grekland på 80 och 90 talet och nu återvänder när resandet är mera bekvämt.

Kontanter är det som gäller även om kort kommer mer och mer. Flera boenden som håller lite högre klass tar kort. Även flera barer/restauranger har nya bärbara kortläsare, men visst är kontanter det som oftast används.


Citera
Även Rhodos är en trevlig ö, väl värd mer än en transfer från färjan till flyget.
Men jag kan hålla med om att just själva färjehamnen är en av de med lägst mysfaktor på de grekiska öarna.
Men Rhodos gamla stad och även ön i övrigt kan rekommenderas.

Jo, man ska inte döma Rhodos på sträckan från stan till flygplatsen. Men just det området lockar inte oss, men ön är stor, så det finns säkert betydligt trevligare ställen. :) Men det finns det på så många andra öar också.

//R

4
Reseberättelser / SV: Grekland 2018, lite nytt, lite gammalt...
« skrivet: 20 juli 2018, 11:16:08  »
906

Dags att gå ombord, premiär för mig att åka med henne, åkte syrran MYKONOS år 2012. CHIOS är dock några år nyare och har fler hytter.
Vi hade köpt en A2 hytt och det var inte billigt, 1700 SEK för oss båda!!! Men tiden när man låg ute och sov är förbi...

907

Så sätter vi fart från Naxos upp mot 25 knop och nästa stopp blir Patmos om 2 timmar.

908

Solnedgång över Paros.

909

Vår A2 hytt, inget märkvärdigt men helt ok, telefonen känns igen från vissa Silja och Viking fartyg, den var även utrustade med tv.

910

Skorsten och livbåtar.

911

Akterdäck med däcksbaren till höger i bild.

912

Huvuddäck 6 och i aktern vilstolar.

913

Sen på styrbordssidan kommer man till Informationen, här till höger kommer även rulltrappan upp. Hyttkortet får man här i Informationen.

914

Nu står jag och fotar akterut, och vi har ett stort Café på styrbordssidan.

915

I fören fanns det en VIP Lounge med både vilstolar och vanliga fåtöljer/soffor samt en bar.

916

Vår hyttkorridor på däck 7.

917

Så vaknade jag strax före 7 när vi la till vid vackra ön Symi som ligger strax nordväst om Rhodos väldigt nära Turkiet. Hit går det väldigt många dagsutflykter från Rhodos.

918

Här klev det på lite turister annars var det nästan bara greker ombord på den här turen efter Naxos.

919

Övre akterdäck, CHIOS är kantigare här en MYKONOS som är mera avrundad. Det kantigare är bättre och ger mera plats än det snyggare avrundade...

920

Här satt jag på kvällen med en kall öl och njöt av farten och känslan.

921

Avstigande resenärer fick stå och vänta medans bilarna skulle av och på.

922

Taket som jag berömde på syrran finns här också, skönt att kunna sitta i skuggan när solen står som högst.

923

Så sätter vi fart mot Rhodos, vädret var inte så bra med mycket moln men varmt.

924

Det serverades många kaffe nu i Caféet på styrbordssidan.

925

Self service restaurangen på babordssidan, här har man kvar en klassisk Cafeteria. :)

926

927

Evakueringsplan för däck 6 och 7.

928

På babordssidan innan vilstolarna fanns en liten mysig Bar/Café.

929

Klockan är 08.00 och vi ankommer Rhodos stad, första gången jag skulle sätta min fot här, kanske den sista också... ;)

Enda kryssningsfartyg för dagen var en klassiker! CELESTYAL OLYMPIA tidigare SONG OF AMERICA.

http://faktaomfartyg.se/song_of_america_1982.htm

930

Här pratar vi om en riktigt Royal Viking Crown Lounge! :)

931

Hamnen var inte så charmig!

932

Så går vi av och ska leta frukost innan vi ska åka till flygplatsen. CHIOS fortsätter vidare mot ön Karpathos en t/r innan hon går tillbaka till Pireus igen.

933

PANAGIA SKIADENI som trafikerar ön Symi som vi nyss var på.

http://faktaomfartyg.se/ferry_tachibana_1986.htm

934

Så har vi tagit lokalbussen ut till flygplatsen via ett sjukt stort turistområde med massor av stora hotell! Det var kaos på flygplatsen när vi kom dit lite tidigt vid SAS diskarna eftersom 3 SAS Charter skulle avgå före vårat, lång svettig kö till säkerhetskontrollen också.

Här har en grekiska Blue Bird och en 737-300, inte så vanliga längre.

935

Small Planet A-320.

936

Thomas Cook A-321 Sharklets.

937

En försenad SAS 737-600 (Grisen) som vi ska flyga hem med, utan Winglets. Det blev en lugn flygning hem med bara ett halvfullt plan.

938

20 minuter efter start blev det molnigt och så var det enda fram till norra Polen. Här ser vi Gdansk till höger och Gdynia till vänster.

Det var allt för denna gång! Hoppas det varit trevliga bilder... :)

//R

5
Reseberättelser / SV: Grekland 2018, lite nytt, lite gammalt...
« skrivet: 20 juli 2018, 10:46:26  »
880

EKATERINI P lägger till på Naxos, hon hade lite problem, gled förbi kajen och fick köra ut en bit och in igen. :)

881

En inte allt för ny Mercedes backar ombord på lilla EXPRESS SCOPELITIS mot Amorgons.

882

Naxos stad från andra sidan. Jag gillar Naxos totalt sett, men en stor nackdel är att det är extremt mycket svenskar här. Gillar öar med mera grekiska turister. När det finns barer som fått namnet "Scandinavian Bar", då ringer en varningsklocka. Men ön är stor, och hyr man en bil, så kommer man bort från värsta hysterin.

883

883

CHAMPION JET 1, en av dom få högfartsfärjor med öppet utedäck under färd! :) Dessutom har hon ett riktigt härligt maskinljud.

http://faktaomfartyg.se/incat_44_1997.htm

884

Söndag 24/6 och vi har hyrt en liten WW Polo som vi kör runt ön i. Här är vi på väg ner till en stenstrand och en liten fiskeby för att äta lunch.

885

En av Naxos få stenstränder har vi här, dessutom med fantastiskt fina stenar! Man bröt mycket sten här i bergen tidigare som man fraktade ner till båtar via linbanor. Tyvärr blåste det för mycket för bad den här dagen, men en härlig lunch fick vi.

886

Redan när vi kom körandes så stod farfar och vinkade till oss här, egentligen var det en varningsklockan och vi funderade på att besöka någon av dom två andra Tavernorna. Men vi chansade och det gjorde vi rätt i, härligt hemlagad mat av hans fru och sonen serverade. Grekiska köttbullarna med tomatsås var helt underbara.

887

Här ser vi en linbanestation för stenarna, samt även spår då man även fraktade sten på vagnar.

888

Måndag 25/6 och NAXOS JET ska snart avgå, hon ligger över här under natten. Lite förvånad över att man inte utnyttjar det och kör tidigare avgång från Naxos då hon redan ligger här. Istället avgår hon fram mot 11 tiden.

http://faktaomfartyg.se/seacat_scotland_1992.htm

889

Utflyktsbåten NAXOS STAR avgår, i bakgrunden NAXOS JET och BLUE STAR PATMOS.

890

Ibland så använder resebolagen dessa båtar för transfer vilket kan vara väldigt känsligt vid kraftig vind.

891

Dags för en heldag på stranden! Här vid ett jättestort hotell ute vid Kastraki som aldrig blev klart på 80 talet så finns några av dom finaste stränderna. Ruinerna efter hotellet är populära väggar för konst på vissa ställen.

892

Vi hamnade i den här lilla viken, det finns flera att välja på i olika storlekar.

893

Fantastiskt vatten, och även lite vindskyddat då det här en höjd bakom stranden som begränsade dom nordliga vindarna.

894

Efter badet körde vi upp i bergen och åt middag med utsikt! Det är Paros man ser i horisonten.

895

Tisdag 26/6 och sista dagen på Naxos, vi fick ha kvar våra väskor på hotellet och även låna dusch på kvällen. Så vi planerade en dag på stranden, men först frukost. ;)

BLUE STAR PATMOS ökar upp i 26 knop mot Paros och sen vidare mot Pireus.

896

CHAMPION JET och några bläckfiskar.

897

898

899

Strax efter kom HIGHSPEED 4 som dock tog en väldans tid på sig för att lägga till, misstänker nästa att det var elevkörning.

900

Terminalbyggnaden är inte så märkvärdig.

901

Så smet jag iväg från stranden för att fota den här fula skapelsen som är ny i Grekland, ANDROS JET köpt från Turkiet, hon trafikerar lite mindre öar.

http://faktaomfartyg.se/cezayirli_hasan_pasa_1_1997.htm

902

904

Så har vi hämtat väskorna, duschat och sitter och väntar på middag med en fd kollega och hennes familj.

905

Klockan 20.15 dyker hon upp från Paros (Pireus), NISSOS CHIOS som är chartrad av BLUE STAR FERRIES för en upphandlad linje till Rhodos. Hon har ett antal öar på vägen, Patmos, Lipsi, Leros, Kalymnos, Kos, Symi och sen efter Rhodos går hon vidare till Karpathos. Den här tidtabellen släpptes bara någon veckan innan vi skulle åka ner, och gjorde så vi kunde flyga hem på onsdagen från Rhodos.

Fortsättning följer...

6
Kryssningsfartyg / SV: Antalet kryssningsfartyg under order vaxer
« skrivet: 16 juli 2018, 13:43:07  »
Och snart lär väl klagomålen växa ännu mer från vissa öar, då man har problem redan idag och klara av Infrastrukturen runt dessa jollar.

Och framför allt kanske folk tröttnar på att trängas och väljer andra resmål? Jag skulle tex inte vilja vara på Maho Beach när det ligger 5 jättar inne samma dag och samma tider...
Å andra sidan kanske det mer och mer blir fartygen som är resmålen? Dom får väl ge mera sjödagar och mindre stopp? Personligen åker vi mest för ombordlivet, stoppen är en bonus man får med. Men skulle man vilja njuta mer av tex Karibien, ska man nog åka dit på egen hand och luffa runt lite. :)

//R

7
Reseberättelser / SV: Grekland 2018, lite nytt, lite gammalt...
« skrivet: 16 juli 2018, 11:39:37  »
846

Dags att lämna den trevliga ön Astypalaia och åka mot Naxos, avgång klockan 18.00 med BLUE STAR NAXOS, hon ankom en timme sent från Pireus, troligen pga fredag och den snäva tidtabellen. Vi var dock inte många som skulle åka härifrån.
Här har hon även lagt sig i annat läge på grund av vinden.

847

En fd tysk Trailer ska backas ombord.

848

Gott om plats!

849

Vi tittar in lite granna igen, här Hamburgerkrogen Goodýs i aktern.

850

851

Sittplatserna

852

Man har hakat på trenden med Burgare och döpt det till "Burger House".

853

Vilstolar...

854

Vilstolar till vänster, några stolar till höger och i fören en VIP salong som hårdbevakas av besättningen.

855

Här på GA ritningen kan man se VIP salongen i fören på däck 6.

856

Fel kamerainställningar men här är ett Café på styrbordssidan.

857

Sen blev det riktigt skönt när vi kom in i lä bakom klipporna på Amorgos.

858

Amorgos i kvällssolen, här kom det på lite fler resenärer.

859

Lastfärja som fick flytta på sig när vi kom.

860

Solen på väg ner bakom Naxos.

861

Lilla Dounosa igen, och en illaluktande sopbil som varit på ön över dagen.

862

Här backar sopbilen på för att åka till Naxos.

863

Och här står vi och luktar på sopor medans vi snabbt lägger till på Naxos vid 22:20 tiden.

864

Lördag morgon och slappardag med lång frukost, vilket gjorde att jag kunde fota BLUE STAR PATMOS på väg till Pireus vid 10.15 tiden ankommer hon.

865

866

Något sådant här skulle Viking Line ha som ersättare för Rosella... :)

867

Hamnpromenade i Naxos stad, på kvällarna är den avstängd för trafik.

868

Highspeed 4 släpper av folk från Pireus.

869

En Mercedes O 303.

870

Lilla "Scorpan" EXPRESS SCOPELITIS ankommer från bla Amorgos.

871
Har hört om en del skräckresor med henne när det blåser hårt...

872

SUPERRUNNER ankommer från Paros.

873

874

Den trevliga Tavernan ute i hamnen.

875

Och en försenad BLUE STAR NAXOS kommer tillbaka från Pireus. Ett tag låg hon och BLUE STAR DELOS bredvid varandra, men hon fick gå före till hamn.

876

Jämfört med Santorinifärjorna så har BS NAXOS väldigt snäv tidtabell som förr i tiden med bara korta uppehåll på öarna. Och när det då blir mycket folk och fordon så blir hon snabbt försenad. Santorinifärjorna har ganska långa uppehåll på öarna.

877

Så kommer BLUE STAR DELOS strax efter.

878

Så stormar resande och fordon iland!

879

Och jag går tillbaka till stranden...




8
Reseberättelser / SV: Danskebåten
« skrivet: 16 juli 2018, 11:17:50  »
Tack Kim för ännu ett bra reportage! :)

Citera
Trapphusen ombord är rätt så lustiga där man får gå 360 grader runt "julgranen" för att komma upp till nästa däck. Tack och lov gick de inte vidare med detta koncept på senare färjor

Men nog fick väl Svea och Wellamo också dessa trappor som man behövde cirkulera i?

//R

9
Reseberättelser / SV: Grekland 2018, lite nytt, lite gammalt...
« skrivet: 09 juli 2018, 17:27:57  »
Aj aj aj, så läckert, tack så hemskt mycket!

Sitter på ett hotellrum i Athena just nu efter en vecka på Celestyal Crystal ex Silja Opera/Sally Albatross och hyfsat många bekanta som du fått på bilderna, men även flera sådana som jag inte lyckades med att spana.

Trevligt, då kanske det kommer ett reportage senare? :)

//R

10
Reseberättelser / SV: Grekland 2018, lite nytt, lite gammalt...
« skrivet: 09 juli 2018, 17:26:49  »
810

Så lägger vi till på Naxos och förberedelser pågår, vet inte riktigt vad skyddsombuden här hemma tycker om att jobba ute på rampen under full manöver? 

811

SUPERRUNNER som körde om oss vid Paros med Naxos stad i bakgrunden.

812

Så är vi snart vid kaj.

813

Den lilla EXPRESS SCOPELITIS (Skorpan) som trafikerar "Småkykladerna" med bla Amorgos. Tidigare när dom större färjorna knappt gick till dom mindre öarna, var hon deras livlina.

http://faktaomfartyg.se/eresos_II_1986.htm

814

Förväntansfulla resenärer går av, efter Naxos blev det väldigt lugnt ombord.

815

Ute på piren finns en trevlig Taverna som hade snyggats till lite sen vi var här senast.

816

Så sätter vi fart igen med turkost vatten bakom oss mot nästa ö som är lilla Dounosa som ligger öster om Naxos.

817

BLUE STAR DELOS kommer från Paros.

818

Framme vid lilla Dounosa, en ö vi klart vill besöka i framtiden. Spana in det fantastska blå vattnet när vi nu vänder runt för att lägga till vid den stora kajen.

819

Jag blir lika imponerad varje gång när dessa färjor vänder runt och backar in till dessa små kajer som inte är större än bryggorna som våra skärgårdsbåtar lägger till vid.

820

Så lämnar vi av folk och en lastbil med lite varor till ön kör av. Under uppehållet här som var i 5 minuter så låg man utan förtöjningar.

821

Så efter några minuter när allt är klart sätter vi fart mot nästa ö som är Amorgos 45 minuter bort.

822

Så vackert! :)

823

En kort rundvandring ombord, mera kommer på återresan. Här däcksbaren i aktern, det var också här vi fick se Sverige spela mot Sydkorea. Här säljer man framför allt kaffe, men även mackor, öl å sprit.

824

BLUE STAR NAXOS och systern PAROS är lite av mina favoriter här nere numera.

825

Midskepps högst upp ligger detta vindskyddade utrymme, tyvärr skyms utsikten framåt av bryggan.

826

Så ankommer vi till svenskön Amorgos och norra hamnen Potamos. Ännu en ö vi gärna vill testa i framtiden, Amorgos är väldigt populärt bland svenska båtluffare som söker lugn och ro.

827

Efter Amorgos var vi nog inte fler än 30 - 50 personer kvar ombord! Man förstår att trafiken måste upphandlas.

828

Vi rundar norra Amorgos med fantastiska klippor.

829

Runt 16.40 något försenade kommer vi till Astipalea och den "nya" tråkiga hamnen på västra sidan. Det finns en kaj på östra sidan, men man skulle förlora bra mycket tid på att gå runt dit, plus att den viken är för liten för dom större färjorna typ BLUE STAR 1 och 2 som ibland går in hit på väg till Rhodos.

830

Vårat boende hade fixat transport och BLUE STAR NAXOS får rast fram till 18.00 då hon går tillbaka. Under sommaren gör hon denna tur varannan dag, och på fredag ska vi åka henne tillbaka till Naxos.

831

Tisdag morgon och från vår terrass kan jag spana in F/B  NISOS KALYMNOS som kommer från Kos till den gamla hamnen nedanför öns huvudby.

http://faktaomfartyg.se/nisos_kalymnos_1988.htm

832

Vi hade en fantastisk utsikt från vårat rum, här har vi huvudbyn som klättrar upp mot en gammal borg. Vi trivdes direkt på den här ön, jag vill nog höja upp den till en top 3 av grekiska öar. Enda nackdelen för en färjenörd, var väl att enda färjan man hade kontakt med utan motorfordon var just NISOS KALYMNOS varannan dag.

833

Fördelen med att vakna tidigt ibland, en fantastisk soluppgång.

834

Vi hyrde en billig moppe för att kunna åka runt lite på ön, tyvärr är inte min sambo någon vän av tvåhjuliga fordon... Här är jag själv på väg på utflykt medans hon ligger och solar. Vi ser hamnen och huvudbyn, man får ha ganska pigga ben när man är här, stora höjdskillnader.

Astipalea tillhör ö-gruppen Dodokaneserna och inte Kykladerna, men har en bebyggelse som ändå är mer Kykladisk.

835

Det är onsdag och BLUE STAR NAXOS är tillbaka från Pireus ännu en gång.

836

Färjor är inte enda transporten hit, man har en liten flygplats dit det går ett flyg om dagen från Aten. Min uppfattning om ön, var att den tidigare har varit populär bland båtluffare på den tiden när det gick så mycket mera färjor även bort mot dessa öar. Sen har den hamnat i glömska på grund av färre men större färjor som går hit, tex dom stora färjorna till Rhodos. Men nu hoppas man få tillbaka turister genom dom nya tiderna med ankomst/avgång på em/kvällen.

837

Ön är inte känd för fantastiska stränder, det är stenstränder som gäller men det finns flera riktigt bra stränder och alla är tomma på folk. Här en som ligger bort mot flygplatsen och öns andra turistområde. Som ni ser behöver man inte trängas.

838

Längst norrut på ön där det tidigare enbart varit grus/stenväg så har man byggt en riktigt fin ny väg för EU-bidra, men här tog den bara slut! Tur det var ljust och man inte kom här i mörker och 80 blås...
Känns som om man har planer på att bygga ut hela den här dalen med en vindskyddad vik i framtiden, idag ligger det bara några hus där.

839

Det  här skulle ju kunna vara en fin öde strand...

840

Om det inte vore för all plast som låg här! :( Tyvärr väldigt vanligt på öde stränder eftersom ingen håller efter dom, så visas allt skräp som faktiskt flyter iland.

841

Katter var extremt vanliga här, det bodde nog fler katter här än invånare! Dom flesta vilda även om flertalet verkade ha någon som gav dom vatten och mat.

842

Och även nästa fm hon dök upp så missade jag att åka ner till hamnen!

843

Här är vi uppe i den gamla borgen och går omkring.

844

Byns lilla torg där allt hände.

845

Utsikten från vårat rum, man får väldigt mycket boende för pengarna här framför allt i Juni. Många nybyggda rum eller renoverade senaste åren.
Ön var inte bara trevlig, den var väldigt prisvärd att äta och dricka på, inga överpriser här inte.

I nästa del åker vi tillbaka och kliver av på Naxos.


11
Reseberättelser / SV: Mer Strömstad och Sandefjord ... igen
« skrivet: 08 juli 2018, 22:25:51  »
Väldigt trevligt reportage, och det gör inget om några andra redan har åkt sträckan/Fartygen. Det blir alltid andra bilder, andra vinklar och andra synpunkter. :)

För övrigt så har systern till Bohus hamnat i Grekland hos Sea Jets, lite oklart dock vad som planeras för henne.

//R

12
Kryssningsfartyg / SV: HAL Prinsedam sald till Phoenix Reisen
« skrivet: 08 juli 2018, 21:13:59  »
Var väl ganska väntat att hon skulle lämna HAL ganska så snart? Phoenix verkar ha hittat en egen lite marknad? Är dom hyfsat prisvärda  för tyskarna? För tittar man tex på TUI Cruises så är dom ganska så dyra att resa med. Eller är det tyskar som vill åka lite mindre fartyg än vad AIDA och TUI erbjuder?

//R

Mojligt att TUI/Mein Schiff ar lite dyrare men det ar valdigt fina fartyg med god service och god mat. Glom inte heller att de allra flesta special restauranger ingar i priset liksom allt du kan dricka i barerna ombord med undantag for riktigt exklusiva sprit sorter.
Jag rakar befinna mig ombord pa Mein Schiff 4 just nu, dock inte som betalande gast utan pa arbetets vagnar. Skulle jag betala sjalv och fick valja mellan Celebrity och TUI sa skulle jag ta TUI utan tvekan.

Och TUI/Mein Schiff står högt på egna önskelistan framöver! :)

//R

13
Kryssningsfartyg / SV: Kryssningsfartyg i Stockholm 2018
« skrivet: 08 juli 2018, 04:54:18  »
Fantastisk bild Kim! :)

//R

14
Reseberättelser / SV: Grekland 2018, lite nytt, lite gammalt...
« skrivet: 07 juli 2018, 15:22:25  »
VM febern stiger i Sverige, men vi förflyttar oss till Grekland så här en timme före avspark. :)

782

Trots att rummet vi bokade när vi landade på Mykonos inte skulle ha havsutsikt, så var det här utsikten när vi öppnade dörren. Kanske inte den vackraste utsikten om man inte gillar färjor, men dom borde kanske skriva "rum med färjeutsikt"?
Vi ser den lilla ARTEMIS från reportaget 2012 men nu i Hellenic Seways färger, hennes linje är dock densamma, att förbinda flera öar på tvären.

783

Vi gick ner igen för att äta sen lunch efter resan, och här har vi Minoans nyförvärv! SANTORINI PALACE som bara några veckor tidigare tillhörde Hellenic Seaways med namnet HIGHSPEED 7. Här ser man att hon fått ett nytt passagerardäck under ordinarie på bildäckets bekostnad.

http://faktaomfartyg.se/highspeed_5_2005.htm

784

Så efter ett kort stopp drar hon iväg igen, hon utgår på morgonen från Kreta.

785

Sen hade jag tur när NEARCHOS låg inne, hon är också som en katt med nio liv. En utav dom kända Knud E Hansens färjor från 60 talet som räddades undan skrotning. Man kapade av hennes passagerarsalonger så blev hon en Ro/Ro färja. Namnet NEARCHOS är för övrigt samma som en gammal norskbyggd katamaran hade som jag åkte med 94!

http://www.faktaomfartyg.se/christian_IV_1968.htm

786

Hon hade fina linjer tidigare, men tycker hon ser även bra ut numera, kul att hon fortfarande är i trafik.
Nedan en video på henne.

https://www.youtube.com/watch?v=Ayw1uvggAmk

787

Sen kom ARTEMIS tillbaka.

788

Och gick man ner på kajen såg hon ut så här.

789

Så är det söndag och vi har en slappardag på Paros, innan vi åkte till stranden så han jag med att träffa på några färjor. Här kommer HIGSPEED 4 som numera är Hellenic Seaways största katamaran.

http://faktaomfartyg.se/highspeed_4_2000.htm

790

Man får endast vara ute på däck när dom kommer till någon kaj.

791

Den lilla färjan från Anti-Paros och den lite större BLUE STAR PATMOS i bakgrunden som är på väg från Santorini till Pireus.

792

793

Paros är sista stopp, sedan går hon direkt till Pireus.

794

Sen tog jag en tur på moppen för att fota denna klassiska färja, man vet inte hur länge hon blir kvar?
SUPERFERRY II som tillsammans med SUPERFERRY numera trafikerar linjen Kreta (Heraklion) upp till Rafina.
Hon är den sista europeiska 70 tals färjan i trafik numera. Hennes syster trafikerade tidigare Grekland hon också innan hon gick till skrot.

http://faktaomfartyg.se/prince_laurent_1974.htm

795

796

På väg tillbaka från stranden tog vi en kaffepaus uppe i en bergsby, vi ser Naxos i bakgrunden.

797

Så grekiskt...

798

NISSOS CHIOS på väg från Pireus till Rhodos, vi tänkte först åka med henne härifrån till nästa ö Astypalea, men stannade en natt till på Paros. Men vi skulle åka henne som sista färja på den här resan.

799

En bekant från resan 2012 men nu med nytt rederi och nytt namn, SUPERRUNNER som är Golden Star Ferries första snabbfärja.

http://faktaomfartyg.se/superseacat_four_1999.htm

800

Hon utgår från Rafina och går ner till Santorini(Vad annars?) och sen tillbaka via några öar.

801

Måndag förmiddag och vi ska precis lämna Paros och åka till en ny ö för oss, Astypalea som ligger lite ensam söder om Kos. Vi hade läst om den ön och blivit sugna på att prova på hur den är. Tidigare har färjorna alltid kommit och gått på natten dit, men denna sommar fanns det mera humana tider som tex här med BLUE STAR NAXOS, avgång Paros 11.25 och ankomst Astipalea 16.25.
Mellan Pireus och Naxos är hon förstärkning till BLUE STAR DELOS som kommer efter, men efter Naxos är det upphandlad trafik till öarna: Dounossa, Amorgos och slutligen Astypalea.

802

Så lämnar vi Paros för denna gång och sätter fart mot Naxos en timme bort.

803

SUPERRUNNER igen.

804

Så kommer BLUE STAR DELOS från Pireus.

805

806

Vi ökar farten till 23 knop, när vi senare trafikerar den upphandlade linjen sänktes farten till 19-20 knop.

807

PAROS JET ankommer ön med samma namn, hon hamnade i Grekland 2015 efter att ha varit hos Corsica Ferries.

http://faktaomfartyg.se/corsica_express_II_1996.htm

808

809

SUPERRUNNER kör om oss på insidan. :)

Resan fortsätter...

15
Stort tack för bilderna - man blir ju sugen på att åka ned på direkten!  :)

Citera
Hittade en kultig gammal Mercedes O303.

Vad är grejen med dessa störtsköna Merca-bussar? Hur kommer det sig att dessa kärror är så vanliga ute på öarna - gjorde man en bra deal på 70-talet och köpte 30-kärror och pytsade ut på öarna eller hur gick det till? Trodde det var privata åkerier ute på varje ö, vilket i sin tur skulle främja en betydligt större mångfald av olika busstyper.

Jag har fått känslan genom åren, att busstrafiken inte är i privat regi? Möjligt att det är flera mindre åkare som kör i något som kan liknas upphandlad trafik?
Som på Kreta har under många år bussarna haft samma färgsättning och man kan inte välja att åka med olika bolag som i tex Syd Amerika.

När det gäller Mercedes, så har säkert några hamnat i Grekland som begagnade precis som några andra fabrikat. Men Mercedes var säkert kända för sin kvalité och på den tiden ganska enkla bussar i konstruktionen vilket säkert passade Grekland.

//R

Sidor: [1] 2 3 ... 44