Visa inlägg

Denna sektion låter dig visa alla inlägg som denna medlem har skrivit. Observera att du bara kan se inlägg i områden som du har tillgång till.


Meddelanden - Robert Brink

Sidor: [1] 2 3 ... 51
1
Kryssningsfartyg / SV: 6:e Oasis klass fartyg
« skrivet: 19 februari 2019, 18:28:13  »
Kan bara instämma med tokerier...
Och vem vill ha dessa bjässar när dom börjar bli till åren?

//R

2
Färjor / SV: Birger Jarl såld?
« skrivet: 12 februari 2019, 20:01:04  »
Privata kryssningar?

Är det för att hon är klassad som Fritidsskepp?

//R

3
Kryssningsfartyg / SV: Kryssningsfartyg i Stockholm 2019
« skrivet: 10 februari 2019, 12:29:57  »
I min telefon har den fungerat ett tag, dock endast fram till Juli, nu till Augusti.
Problemet är ju att det här forumet håller på att dö ännu mera, verkar vara FB som gäller där det finns en grupp som heter Landgången. FB har fördelar med att man kan visa bilder enklare, men också många nackdelar som man slipper på ett forum.


//R

4
Färjor / SV: Birger Jarl såld?
« skrivet: 10 februari 2019, 12:23:59  »
Birger Jarl passerade nyss Kvarnholmen på väg ut! Hon rör på sig...  ???

//R

5
Kryssningsfartyg / Kryssningsfartyg i Stockholm 2019
« skrivet: 10 februari 2019, 11:22:22  »
Listan på anlöp har legat uppe ett tag på Stockholms Hamnar, men det har inte varit så mycket ljud här på Landgången.  ;)
Några ändringar som jag hittat är följande:

CELEBRITY REFLECTION kommer till Stockholm för första gången i år, ersätter väl ECLIPSE.
AIDAPrima kommer även hon första gången till Stockholm, och det är även första gången för den fartygsklassen.
MSC minskar utbudet och kommer med MSC POESIA.
NCL med GETAWAY kör endast till Nynäshamn planerat.
RCL med EXPLORER OF THE SEAS till Stockholm. Är andra gången denna fartygsklass besöker Stockholm.
M/S Vasco Da Gama som är HAL:s gamla STATENDAM byggd 1993 kommer på besök.

Kul att flera av dom äldre kryssningsfartygen återkommer även i år som tex ASTOR, SAGA SAPPHIRE, MAGELLAN, ALBATROS mfl.

//R



6
Kryssningsfartyg / SV: Färre och färre men fler och fler
« skrivet: 09 februari 2019, 12:51:16  »
Lite konstigt att MSC får så höga betyg? Visst har dom nya mäktiga stora fartyg, men börjar man granska dom så är dom nästan lite plastiga. Dessutom är inte MSC kända för bästa servicen ombord enligt vad man läser och vad jag själv upplevt under en tur med dom. Maten får inte heller särskilt höga betyg om man läser Cruise Critic.

//R

7
Reseberättelser / SV: Nyrenoverade Birka
« skrivet: 06 februari 2019, 09:06:19  »
Nu ska jag vara lite av motvals kärring vad gäller Birka Stockholm. Åkte henne 1 februari.
Jag tycker ombyggnaden bara är "suck", visst man öppnar upp i lobbyn, men varför en rund soffgrupp i mitten (sätta upp en gran nästa jul?) och det kändes inte så man fick mer kontakt med skärgården och havet utanför, det hade vi mer av från våran hytt på däck 2 med ventil, slog in vatten där mot glaset.
Att där gamla infon var, öppnat en klädbutik med dyra kläder är ju inget extra alls.
Att man bygger ihop caféet/bar/ info var inget extra tycket jag, dessutom rätt bullrig miljö där med en trubadur som ylar eller ännu värre, karaoke och det blir svårt och höra vad som sägs.
I backstage (baren) så har man på höger sida gjort några "vip" ställen eller är det för konferens gäster då man hade tre soffor avstängda med rep och framställda saker på borden.
Och man väljer grått, hade man lagt det med gula stänger kan jag förstå då det blir kontraster och hjälper folk med dålig syn, men är ju så tråkigt med grått.
Tycker även att terassen blivit tråkigare nu när man flyttade bardisken till vänster sida så massor platser där man kunde spana ut ifrån försvann. Överhuvudtaget tycker jag Birka blivit "bullrigare" vad gäller ljudnivårer. Det skulle spelas högt uppe på terassen, var det mycket folk där, nä
Och som Kim skriver, det här med buffén och bordsplacering, hamnade i mitten av att man satt ihop tre fyra sitsbord och dom satt bredvid pratade om en massa andra saker högt så man knappt kunde höra vad Timo sa och stolarna var ju rätt dåliga då man lätt gled framåt på dom, Även personalen borde skickas iväg på någon typ av service eller lära sig att säga enkla ord som hej, välkommen, gokväll etc,,
En sak däremot fick med beröm godkänt, var vid segelbaren, där Timo gick och köpte en GT till mig och egen dryck till sig själv, var club pris på den och bartendern frågade om han hade det och han sa tyvärr nej, men han fick den till clubpriset ändå.
Att hon ännu inte var klar är ju dåligt, träräckena saknades på utedäcken bland annat.
Nä Birka måste hitta på något, för man känner sig inte som gäst riktigt.

Jag litar på dina bedömningar Micke, jag utgår dock från dom bilder jag sett här. Sen hur det fungerar i verkligheten blir en annan sak. Att öppna upp hela "Torget" kanske egentligen var ganska dumt när man tänker efter? Blir svårt att hitta lite mera avskild sittplats när det spelas musik tex.

Terrassen blev bara snyggare, inte bättre tycker jag. En bubbelpool är alldeles för lite tex. Sen är lokalen inte alls särskilt bra som Nattklubb vilket den skulle kunna vara. Men inredningen och ljud och ljus passar inte alls för Nattklubb jämfört med den gamla konstigt nog. Ljudet var klart bättre innan dom byggde om då ljud och ljus var anpassat för Disco på natten.
Och nu när Birka kommer fram tidigt till Stockholm fyller Terrassen inte alls någon bra funktion, då folk på sin höjd hinner fika där på återresan innan det är dags att kliva av...

Det du kallar "Backstage" byggdes om tidigare, det är väl "bås" man kan boka som drinkbord typ Stureplan? Varför nu Birka har det, publiken är inte Stureplan...

//R

8
Reseberättelser / SV: Nyrenoverade Birka
« skrivet: 05 februari 2019, 11:37:09  »
Fint reportage Kim. :)

Gillar att det blivit så öppet i Lobbyn, ser ut att vara bra kontakt med skärgården/havet utanför. Bardisken ser dock väldigt billig ut? Kanske blir bättre när det är helt klart?
Nattklubben ser inte ut att blivit så bra som jag hoppats på. Kanske skulle man gjort en mycket större insats där när man ändå skulle göra om? Nu har man mest bytt färg och så andra stolar som nästan ser ut att vara från en lekhörna?
 
För övrigt så är det tråkigt att Birka fortfarande bordsplacerar folk vid samma bord när det finns lediga. Precis tvärtemot kryssningsrederierna som börjar gå ifrån det klassiska mer och mer.  Kanske dags att skaffa fler bord för två personer till sina restauranger? På tex Celebrity sitter man oftast ganska så nära dom bredvid, men just att det ändå är ett litet avstånd mellan borden skapar en mer privat känsla.

//R

9
Färjor / SV: Bilder av Color Fantasy i tørrdokk ved Fayard A/S Munkebo
« skrivet: 24 januari 2019, 08:12:51  »
Mycket fina bilder, och ganska så många färjor där samtidigt + Birka då....

//R

10
Lastfartyg / SV: Många haverier den senaste tiden
« skrivet: 08 januari 2019, 23:07:20  »
Slump? Eller kan det finnas någon förklaring? Tänkte på kostnadsjakt osv....  Men flyget kan ha ett år helt utan dödsolyckor, sen kan det bli ett år med flera olyckor med dödlig utgång.

//R

11
Kryssningsfartyg / SV: Inför 2019
« skrivet: 08 januari 2019, 21:13:51  »
Ja, Oceania är inget dåligt rederi. Rekommenderas. Kanske inte i klass med Hapag-Lloyd, Regent, Seabourn, Siversea eller Seadream men snäppet under. Har rest med både Marina och Nautica.

Får deras nyhetsbrev, och dom brukar kunna ha fina erbjudanden vissa tider på året också. Men blev förvånad när vi var nära på att boka en kryssning för några år sedan och det inte gick att boka online? Är det en del i personliga servicen, att man ska prata med en levande person som förr i tiden?

//R

12
Reseberättelser / SV: Celebrity Reflection 7 nätter 2014
« skrivet: 08 januari 2019, 17:52:47  »


Drog undan gardinen på morgonen och fick se ett Conatinerfartyg lägga till.

32


Och ett litet Ro/Ro fartyg med namnet Midas.


Medan kryssningsfartygen ju ofta är flaggade i bahamas  och andra billiga flagg, så är Ålänningarna där
och kör frakt under finskt flagg :-)
https://www.sjofart.ax/nyheter/midas-seglar-vidare-karibien

Tack för en trevlig bildberättelse.

Intressant att hon är Åländsk. :)

//R

13
Kryssningsfartyg / SV: Inför 2019
« skrivet: 08 januari 2019, 17:51:54  »
Ännu fler beställningar, men denna gång i en något lyxigare och mindre klass.

http://www.seatrade-cruise.com/news/news-headlines/new-allura-class-ships-ordered-for-oceania-cruises-at-fincantieri.html

//R

14
Reseberättelser / SV: Celebrity Reflection 7 nätter 2014
« skrivet: 07 januari 2019, 10:50:06  »
Så är vi iland på St.Thomas och planen var att åka till grannön St.John och den fina stranden Trunkbay. Här smyger vi omkring och letar efter en Taxi. Jag har aldrig fått någon koll på om det ens finns lokalbussar att åka här? Men det borde det ju göra, frågan är bara var? Är det som på St.Maarten med små minibussar som kör som lokaltrafik?

120

121

Bäst att putsa upp bilen lite innan körning.

122

Till skillnad mot 2015 så kom vi fram i god tid innan avgång från Red Hook där båten till Cruz Bay avgår. Taxin dit tar ca 20-25 minuter.
123

2014 var det fortfarande dom gamla båtarna i trafik, här har vi klivit av M/S Venture Pride i Cruz Bay.

124

Stranden i Cruz Bay som är byn på ön, i övrigt så är St.John mest en nationalpark förutom borta vid Coral Bay där det också är bebyggelse.

125

Den vackra stranden Trunkbay, tyvärr i dessa internettider så hittar fler och fler hit. Det var bättre förr då man fick gå och köpa en Lonely Planet bok för att hitta till olika ställen. :)

126

Tillbaka för lunch och sen båten tillbaka, den här gången fick vi åka M/S Caribe Cay.

127

Så sätter vi hyfsad fart ut på den korta turen över till Red Hook.

128

Bilfärjan över.

129

Så backar vi ut från Charlotte Amalie och ska tuffa i låg fart den korta sträckan till St.Maarten.

130

Efter ett tag så ökade vi farten rejält och kom fram till St.Maarten redan vid midnatt. Vi hade fått ett sjukdomsfall ombord så därför körde man full fart istället för att tuffa fram.

31

Drog undan gardinen på morgonen och fick se ett Conatinerfartyg lägga till.

32

Och ett litet Ro/Ro fartyg med namnet Midas.

33

Bredvid oss låg HAL:s Westerdam samt systern Niuew Amsterdam.

34

Iland och dags att åka till Maho Beach.

35

Aktern på Reflection.

36

Det låg 4 bjässar inne den här dagen.

P&O Cruises Ventura.

38

Och dom två systrarna ihop, Nieuw Amsterdam var ute på en specialkryssning med Bluesmusik som tema.

39

Så gick vi bort för att åka båt den korta sträckan in till Philipsburg. St.Maarten blev väldigt hårt drabbat 2017 av orkanen Irma.

40

Vykortsbild!

41

Snart dags för avgång!

42

Stranden i Philipsburg.

43

Så är vi på väg till Maho Beach som är den berömda lilla stranden precis vid landningsbanan.

44

45

Stranden kan se lite olika ut från år till år då den slits hårt under orkansäsong.

46

På grund av snöstorm i New York så var det tyvärr 4 flighter inställda därifrån, plus att vi var där den enda dagen som inte KLM eller Air France flög på, lite fiasko faktiskt.

47

US Airways Airbus A319 tar strax mark.

48

Tillbaka i Philipsburg.

49

Stranden här duger fint den med.

50

Så är det dags att åka hemåt igen, om två sjödagar så är vi framme i Miami igen.

Fortsättning följer...

15
Reseberättelser / SV: Servicetänk
« skrivet: 05 januari 2019, 10:29:40  »
Det kommer nog bli viktigare med bra bonussystem i framtiden för att behålla kunder hos det egna rederiet.  Som tex SAS Eurobonus eller SJ Prio som exempel. Jag är bara med i Captains Club hos Celebrity och åker efter nästa kryssning äntligen upp så pass långt på stegen så det börjar ge små fördelar. Men jag tror detta är något rederierna måste jobba mera på i framtiden.
Nu är jag dock inte jättepåläst hur det ser ut hos andra rederier, men antar att det är ganska så dåligt med bra bonussystem? Känns som det tar tid att komma upp i nivåer som börjar ge fördelar?

//R

Sidor: [1] 2 3 ... 51