Visa inlägg

Denna sektion låter dig visa alla inlägg som denna medlem har skrivit. Observera att du bara kan se inlägg i områden som du har tillgång till.


Meddelanden - Emil G

Sidor: [1] 2 3 4
1
Reseberättelser / SV: Silja Serenade Dec-18
« skrivet: 13 december 2018, 18:43:43  »
Trevligt reportage! Men man undrar ju lite hur de tänker med priserna, för det priset det kostar att åka till Helsingfors, om du vill ha en någorlunda bra hytt, kan du ju nästan flyga till valfri centraleuropeisk stad och äta och dricka billigare och samtidigt ha bättre utbud och mer tid på destinationen. För det känns ju som att det är weekendresenärerna man vill åt om man kollar hur det ser ut ombord men jag har svårt att tro att valet är svårt om det står mellan Budapest, Wroclaw eller Bratislava och Finlandskryssning med Stockholmspriser ombord och liknande priser i Helsingfors.

2
Färjor / Stenasfären går fortsatt bra
« skrivet: 02 december 2018, 13:48:04  »
I en intervju som Dan Sten Olsson gjort med GP så meddelar han att Stena som helhet kommer göra en vinst på ungefär 870 miljoner kronor i år men att oljeverksamheten i form av borrning och tankbåtsverksamhet går med fem miljarder i förlust. Det meddelas också att Stena Line fortsatt går med vinst, sfären har 20 miljarder i likvida medel att använda om möjligheten uppstår, han tror att 2030 kommer det gå batteridrivna färjor hela vägen till Danmark och att han tror på en total vinst på tre miljarder nästa år.

http://www.gp.se/ekonomi/stenas-vinst-minskas-efter-rekordf%C3%B6rlust-p%C3%A5-fem-miljarder-1.11378843

Då det är en plusartikel tänker jag inte kopiera in hela men kan lägga till två citat som väl sammanfattar Stena ganska väl:

Citera
På frågan om vad som gör Dan Sten Olsson glad, säger han:

– Vinst. Vinst gör mig glad. Pengar i all ära – men vinst som ett kvitto på att man gjort något bra gör mig glad. Gladast blir jag när det sker tillsammans med andra, gärna i någon av våra olika verksamheter.

Bland dem går Stena Metall med ny rekordvinst – 690 miljoner och Stena Line fortsätter att tuffa på med vinst i böckerna.
Citera
Redan nästan år tror Dan Sten Olsson på ökad vinst för Stenasfären, upp mot tre miljarder – och det kommer att finnas utrymme för stora investeringar i de olika sektorerna, bland annat ska flera nya båtar ska byggas. Men allt är inte affärer. När han då och då blir trött på alltihop åker han ut till någon av företagets mindre skrotar.

– Det var på en skrot allt började för mig en gång. Jag gillar att strosa runt där, titta mig omkring och prata med folk. Det är rogivande, säger han.

Alternativet är att sätta sig med en bok om favoritämnet historia. En gång i tiden valde han faktiskt, historiker eller ekonom.

– Jag kom fram till att jag gillade pengar mer. På den vägen är det, säger han.

Det blir ju också tydligt att Stena spelar i en helt annan liga än sina konkurrenter och om de skulle vilja skulle de ju nästan kunna köpa både Tallink och Viking Line kontant och ha pengar över.

3
Reseberättelser / SV: Övernattningskryssning med Wasa Express
« skrivet: 14 oktober 2018, 10:52:16  »
Kul reportage och kul att det verkar vara mycket folk ombord. Ett problem, om man ska uttrycka sig så, är väl att man bara har en ganska långsam färja och då har man valt att fokusera på den finländska marknaden lockar mest passagerare. Det gör ju dock att det i princip är omöjligt för folk från Sverige att åka över på morgonen och ha en dag i Vasa och se åka tillbaka på kvällen så tillvida man inte vill åka på tisdagar. 

4
Pollarsnack / SV: Stena line kontantfri=bojkott!
« skrivet: 06 oktober 2018, 16:06:54  »
För er som ställde er lika frågande som jag till inledningen i tråden akn jag väl posta en länk så man får lite koll på vad det handlar om:
https://www.stenaline.no/vanlige-sporsmal/om-bord/Kontantfritt

Det handlar alltså om att det nu mer endast är kortbetalning ombord på Stena Saga. Inte jätteförtjust i tilltaget då jag själv uppskattar att kunna betala med kontanter men vi får väl se vad som händer och om man gör alla färjor kontantfria.

5
Färjor / SV: Vikings nybygge till svenskarna.
« skrivet: 04 oktober 2018, 09:45:30  »
Är ju personligen inte helt övertygad om att det är en bra idé att slå ihop Cinderellas avgång med nybygget till Åbo. Jag har åkt både Viking och Tallink reguljärt till Åbo och föredrar Viking alla dagar i veckan på grund av att det är betydligt färre festnissar ombord där än på Galaxy och när man behöver gå upp 05:30 svensk tid för att sen sätta sig och köra tre timmar så föredrar iallafall jag lugn och ro framför skränande fyllon i korridorerna och i princip alla jag känner som reser reguljärt håller med. På det sättet har ju Cinderella varit bra som fångat upp den marknaden åt Viking för alla som åker där har samma (nåja) mål med resan och ingen behöver gå upp tidigt i ottan. Men å andra sidan kanske man äntligen får bukt med sitt överkapacitetsproblem om man tar bort Cinderella och äntligen lyckas fylla båten med betalande passagerare och slipper skänka bort "Lyxkryssning med båt+hytt+frukost+buss för 59 kronor!" till alla som får ICA:s kundtidning.


6
Färjor / SV: Vikings nybygge till svenskarna.
« skrivet: 02 oktober 2018, 15:22:18  »
Tror det blir finsk eller åländsk flagg, Viking är ett Åländskt bolag så det känns rimligt samtidigt som man fått ta emot mängder med, i min mening ganska onyanserad, kritik för att man bygger i Kina så man kan vilja blidka massorna. Ur en språkmässig synvinkel känns det också rimligt att flagga finskt då det spontant känns som att det blir lättare att hitta tvåspråkig personal i Finland.

7
Färjor / SV: Skidkryssning till Sundsvall med Birka
« skrivet: 07 september 2018, 07:45:14  »
Kul med en båt till Sundsvall, undrar vart man ska lägga till bara. Ortviken? Eller blir det ända borta i Tunadal?

8
Färjor / SV: Amorella
« skrivet: 03 september 2018, 08:04:24  »
Tror inte Stena någonsin skulle köpa en 30 år gammal Finlandsfärja uran är man ute efter ett nytt fartyg med det konceptet lära man hitta något modernare om man är ute på begagnatmarknaden. Sen tror jag ju dock att om man hade en sådan tro på kryssingsmarknaden från Oslo så skulle man nog beställa ett helt nytt fartyg, ett 30 år gammalt fartyg som nyhet lockar inte någon, utan jag tror man kommer köra Saga så länge det går och sen kommer man skaffa sig en ro-pax till linjen som är bättre anpassad till en trafik Stena har nu och inte den man bedrev 1990 vilket man skulle få med Amorella.

9
Färjor / SV: Wasa Express
« skrivet: 25 augusti 2018, 09:52:55  »
En egen liten fundering,
är inte passagerarutrymmena något överdimensionerade på denna färja?
Hur ofta händer det att de utnyttjas fullt ut?
/Marre
Man har tagit 950 under sommaren och då har det varit fullt några gånger men det finns väl plats för 1500 om jag inte minns helt fel. Så ja, lite stor är hon väl men om man kollar på RG som först körde med Casino Express som hade bra passagerarkapacitet men var oduglig för frakt och sen RG1 som var bra för frakt men inte lockade några passagerare utom de närmast sörjande så är detta en bra kompromiss avd ordentlig fraktkapacitet och tillräckliga passagerarutrymmen för att man inte ska dra sig för att resa.

RG-Line ska ha en eloge för att man körde på trots små resurser och minskande passagerarvolymer och upprätthöll trafiken men det fanns aldrig en riktig chans att trafiken skulle kunna växa med de färjor man körde.

10
Färjor / SV: Stena Vinga på Kattegat fra 16.9.
« skrivet: 24 augusti 2018, 07:49:34  »
Nu bara spånar jag här men jag tror att det vore ganska lyckosamt att sätta in Vinga på tidiga morgonavgångar från Göteborg vid 06-07, åtminstone under sommaren. Det är många barnfamiljer med Legoland som mål som vill komma iväg tidigt, alla har bil och det krävs inte jättemycket ombord för att de ska vara nöjda. En bra bufférestaurang där man kan få frukost, kanske ett café och ett ordentligt lekrum samt en butik.

Vi åkte med Carismas tidiga avgång några gånger och det var alltid välfyllt ombord och det var i princip ett lämmeltåg av svenska bilar längs E45 ner till Billund.

11
Reseberättelser / SV: Dalslands Kanal - en resa i bilder
« skrivet: 19 augusti 2018, 09:30:54  »
Ännu ett kul reportage och ännu en kanal jag skulle behöva åka. Var det mycket holländare och tyskar ombord?

12
Färjor / SV: Wasa Express
« skrivet: 19 augusti 2018, 09:27:22  »
Min erfarenhet av färjan är visserligen från 2001 när hon gick till Gotland men jag hade inget att klaga över då. Lagom stor och det finns tillräckligt att göra under en fyra timmars överfart. Sen har väl Wasaline ändrat om en del ombord men det verkar vara av det mer passagerarvänliga slaget.

Om inte annat kan man njuta av utsikten, Österbottniska skärgården är ganska unik och väldigt vacker,

13
Reseberättelser / SV: Med S/S BOHUSLÄN på Göta Älv
« skrivet: 14 augusti 2018, 09:15:13  »
Väldigt trevliga bilder från en bortglömd sträcka och en bortglömd båt. Har i många år planerat att resa med Bohuslän men det har aldrig blivit av, på samma sätt borde man passa på att åka med Strömmas båtar lite mer.

14
Färjor / SV: Passagerarsiffror för Viking Line i juli.
« skrivet: 07 augusti 2018, 21:57:59  »
Det var en intervju med Hanses i Vasabladet idag, han kommenterade bland annat passagerarsiffrorna och noterade nog att det var bra men att det råder överkapacitet och att de låga priserna är ett fortsatt gissel.

15
Intressant artikel, framför allt det där att Wasa Star var perfekt för sin linje och att man nog skulle ta över den när charteravtalet gick ut, i själva verket blev det ju bara ett drygt år i Vasatrafiken för henne.

Sidor: [1] 2 3 4