Visa inlägg

Denna sektion låter dig visa alla inlägg som denna medlem har skrivit. Observera att du bara kan se inlägg i områden som du har tillgång till.


Meddelanden - Emil G

Sidor: [1] 2 3 4
1
Färjor / SV: Skidkryssning till Sundsvall med Birka
« skrivet: 07 september 2018, 07:45:14  »
Kul med en båt till Sundsvall, undrar vart man ska lägga till bara. Ortviken? Eller blir det ända borta i Tunadal?

2
Färjor / SV: Amorella
« skrivet: 03 september 2018, 08:04:24  »
Tror inte Stena någonsin skulle köpa en 30 år gammal Finlandsfärja uran är man ute efter ett nytt fartyg med det konceptet lära man hitta något modernare om man är ute på begagnatmarknaden. Sen tror jag ju dock att om man hade en sådan tro på kryssingsmarknaden från Oslo så skulle man nog beställa ett helt nytt fartyg, ett 30 år gammalt fartyg som nyhet lockar inte någon, utan jag tror man kommer köra Saga så länge det går och sen kommer man skaffa sig en ro-pax till linjen som är bättre anpassad till en trafik Stena har nu och inte den man bedrev 1990 vilket man skulle få med Amorella.

3
Färjor / SV: Wasa Express
« skrivet: 25 augusti 2018, 09:52:55  »
En egen liten fundering,
är inte passagerarutrymmena något överdimensionerade på denna färja?
Hur ofta händer det att de utnyttjas fullt ut?
/Marre
Man har tagit 950 under sommaren och då har det varit fullt några gånger men det finns väl plats för 1500 om jag inte minns helt fel. Så ja, lite stor är hon väl men om man kollar på RG som först körde med Casino Express som hade bra passagerarkapacitet men var oduglig för frakt och sen RG1 som var bra för frakt men inte lockade några passagerare utom de närmast sörjande så är detta en bra kompromiss avd ordentlig fraktkapacitet och tillräckliga passagerarutrymmen för att man inte ska dra sig för att resa.

RG-Line ska ha en eloge för att man körde på trots små resurser och minskande passagerarvolymer och upprätthöll trafiken men det fanns aldrig en riktig chans att trafiken skulle kunna växa med de färjor man körde.

4
Färjor / SV: Stena Vinga på Kattegat fra 16.9.
« skrivet: 24 augusti 2018, 07:49:34  »
Nu bara spånar jag här men jag tror att det vore ganska lyckosamt att sätta in Vinga på tidiga morgonavgångar från Göteborg vid 06-07, åtminstone under sommaren. Det är många barnfamiljer med Legoland som mål som vill komma iväg tidigt, alla har bil och det krävs inte jättemycket ombord för att de ska vara nöjda. En bra bufférestaurang där man kan få frukost, kanske ett café och ett ordentligt lekrum samt en butik.

Vi åkte med Carismas tidiga avgång några gånger och det var alltid välfyllt ombord och det var i princip ett lämmeltåg av svenska bilar längs E45 ner till Billund.

5
Reseberättelser / SV: Dalslands Kanal - en resa i bilder
« skrivet: 19 augusti 2018, 09:30:54  »
Ännu ett kul reportage och ännu en kanal jag skulle behöva åka. Var det mycket holländare och tyskar ombord?

6
Färjor / SV: Wasa Express
« skrivet: 19 augusti 2018, 09:27:22  »
Min erfarenhet av färjan är visserligen från 2001 när hon gick till Gotland men jag hade inget att klaga över då. Lagom stor och det finns tillräckligt att göra under en fyra timmars överfart. Sen har väl Wasaline ändrat om en del ombord men det verkar vara av det mer passagerarvänliga slaget.

Om inte annat kan man njuta av utsikten, Österbottniska skärgården är ganska unik och väldigt vacker,

7
Reseberättelser / SV: Med S/S BOHUSLÄN på Göta Älv
« skrivet: 14 augusti 2018, 09:15:13  »
Väldigt trevliga bilder från en bortglömd sträcka och en bortglömd båt. Har i många år planerat att resa med Bohuslän men det har aldrig blivit av, på samma sätt borde man passa på att åka med Strömmas båtar lite mer.

8
Färjor / SV: Passagerarsiffror för Viking Line i juli.
« skrivet: 07 augusti 2018, 21:57:59  »
Det var en intervju med Hanses i Vasabladet idag, han kommenterade bland annat passagerarsiffrorna och noterade nog att det var bra men att det råder överkapacitet och att de låga priserna är ett fortsatt gissel.

9
Intressant artikel, framför allt det där att Wasa Star var perfekt för sin linje och att man nog skulle ta över den när charteravtalet gick ut, i själva verket blev det ju bara ett drygt år i Vasatrafiken för henne.

10
Färjor / SV: Färjor som trafikerar flera linjer samtidigt
« skrivet: 26 juli 2018, 22:50:42  »
Går inte ms GOTLAND och ms VISBY omväxlande Nynäshamn-Visby och Visby-Oskarshamn i högsäsong?

Förr i våra trakter gick Stenas Kielfärjor extraturer Göteborg-Frederikshavn över dagen i högsäsong och ännu längre tillbaka Kiel-Korsör vad jag vet. DFDS Englandsfärjor gjorde även kryssningar Göteborg-Köpenhamn, säkert för att tiden precis räckte till för en sådan tur, mellan englandsresorna. Det finns fler exempel.
DFDS färjor alternerade väl även mellan Newcastle/Harwich och Amsterdam.

11
Färjor / SV: Bekräftat: Legoklossen flyttar till Halmstad
« skrivet: 17 juli 2018, 07:36:05  »
Varför väntar man till hösten 2019? Hade hoppats på en flytt till Halmstad inför nästa sommar.
Är väl en hel del saker som behöver fixas inför flytten, hur ser det till exempel ut med terminal och parkeringar i Halmstad? Sen tror jag också rent spontant att man vill ha en sista högsäsong på Varbergslinjen som kunderna känner innan man startar en ny för man vet ju egentligen inte hur det kommer gå och med tanke på hur viktig sommaren är vågar man nog inte chansa med en helt ny linje utan man vill hinna bygga upp den ett år innan sommaren 2020.

Detta är dock rena spekulationer från min sida.

12
Färjor / SV: Hur är m/s Mariella
« skrivet: 10 juli 2018, 20:05:08  »
Jag ska resa till Finland i nästa vecka i den sköna sommarvärmen :D. Blir Åbo dit med Silja Galaxy och tåg från Åbo hamn och upp till Vasa. Sen blir returresan att göra en reguljär resa Helsingfors- Stockholm med m/s Mariella. Har alltid valt TallinkSilja, men denna gång låg priset med Silja Serenade på 1250:- trots Clubone och Mariella med motsvarande hytt 550:- med Viking Club rabatt. Så det blir att prova Mariella för första gången och det är ju inte heller fel ;). Någon som ätit i Food Garden, är det bättre än Viking Buffé ?
Något annat att tänka på ombord på trotjänaren Mariella som är värt att prova? Upplevs fartyget som är byggd 1985 fortfarande som fräscht?
Åkte Mariella senast för en månad sen och nog håller det än även om det känns ganska mycket 80-tal ombord. Valde bort buffén då jag tycker det är för dyrt i förhållande till de övriga restaurangerna och senast jag åt där var jag inte jätteimponerad trots att det kostade närmare 400 kr. Dock var det på en annan Vikingbåt men tyckte lika om Mariella när jag åkte för några år sedan.

13
Reseberättelser / SV: Mer Strömstad och Sandefjord ... igen
« skrivet: 08 juli 2018, 22:49:03  »
Trevligt reportage! Gällande taxfreen får man lite samma upplevelse när man åker Österut, finlandsfärjornas priser är riktigt dyra om man jämför med tex Stena till Danmark. Avsaknaden av konkurrens från riktigt låga priser gör sig påminda och det räcker att man lägger sig snäppet under Systemet och Alko för att sälja bra, då är Rigalinjen avsevärt billigare då priserna i land är helt andra. .

14
Färjor / SV: Sverige-Finland 1976
« skrivet: 08 juli 2018, 22:39:31  »
Kul läsning. Hur länge gick Silja till Norrtälje? Och under hur många år gick det dagturer på Helsingforslinjen?

15
Färjor / SV: TallinkSilja överväger nytt fartyg
« skrivet: 27 juni 2018, 08:07:26  »
Ja, men den hamnar på Helsingfors Tallinn. Tänker mer på vad som sker på Tallinn och Riga från Stockholm. Det känns vettlöst dumt att inte köra systerfartyg på samma rutt... men det verkar inte som att det bekommer tallink silja.
Det känns på något sätt mer vettlöst att köpa en 30-årig färja när man redan har vettigt tonnage på rutten. Att köpa Isabella var ändå logiskt med tanke på att man dels blev av med Silja Festival och man även motade Olle i grind då Viking inte satte in henne på finska viken som planerat. Och så länge färjorna håller någorlunda lika standard så spelar det ju mindre roll om man har systerfartyg eller inte.

Sidor: [1] 2 3 4