Visa inlägg

Denna sektion låter dig visa alla inlägg som denna medlem har skrivit. Observera att du bara kan se inlägg i områden som du har tillgång till.


Meddelanden - kehinde

Sidor: [1] 2 3 ... 9
1
Reseberättelser / SV: Nyrenoverade Birka
« skrivet: 05 februari 2019, 22:10:23  »
Tror man att nyanser av grått på skott och under däck påverkar balanssinnet tror man nog också på jultomten.  :)

Till viss del kanske, men andra orsaker är: lukter, synintryck, brist på sömn, brist på föda osv. En del forskare, som sysslar med färgpsykiatri, anser, att omgivningens färger inverkar nog så mycket.
Möjligheten, att de tror på tomten också, är nog försumbar ;)

2
Reseberättelser / SV: Nyrenoverade Birka
« skrivet: 04 februari 2019, 16:23:54  »
Ser ju ganska trevligt ut.
Men allt det nya verkar gå i många nyanser av grått.

Men naturen med is och snö är ännu mer imponerande.

/Marre

Inte för att det har speciellt med färjor att göra, men en gång sades det, att grå nyanser på skott och under  däck motverkade sjösjuka. Sant eller inte, men det kanske stämmer.

3
Färjor / SV: Färjor med namn efter hemmahamn
« skrivet: 29 januari 2019, 11:16:00  »

MF "Halsskov"
Mf "Knudshoved"

 trækker disse smukke færger ud af tråden igen. :-) Havde ikke læst overskriften ordentligt...
Ja, var de ikke smukke, de og SPROGØ, ARVEPRINS KNUD, ASA-THOR og ROMSØ?  ::) Den eneste der var grimmere var vel ROMSØ.
Och vad betyder det på svenska??

4
Färjor / SV: Färjor med namn efter hemmahamn
« skrivet: 26 januari 2019, 22:43:22  »
Sedan har vi djurgårdsfärjorna inte att förglömma :D

5
Färjor / SV: Namnillustration på skorsten
« skrivet: 23 januari 2019, 01:04:00  »
At jeg begyndte med at spørge om der udover GRYF, NILS HOLGERSSON (2001) og PETER PAN (2001) var andre færger, der havde skibsnavnet illustreret på skorstenen. På GRYF er der et fabeldyr, som jeg faktisk ikke ved hvad hedder på dansk, men det hedder gryf på polsk og grip på svensk (det er således ikke grib på dansk), en løve med et ørnehoved og vinger, på NILS HOLGERSSON sidder figuren Nils Holgersson (fra Selma Lagerlöfs skønlitterære geografibog "Nils Holgerssons underbara resa") på sin gås og på PETER PAN er der en flyvende Peter Pan.
[/quote]
Fabeldjuret i fråga heter Grif på danska, om jag nu inte är helt fel underrättad. Just det ordet diskuterades ganska vilt här på forumet för ett tag sedan.
Har du verkligen glömt det??

6
Färjor / SV: Regler för passage Suez
« skrivet: 10 januari 2019, 03:56:20  »
Hoppsan, skrev midskepps men långskepps är nog ett riktigare ord, vilket de med kunskaper om fartyg redan räknat ut.

7
Färjor / SV: Regler för passage Suez
« skrivet: 09 januari 2019, 23:39:23  »

Enligt reglerna för trafiken i Suezkanalen skall strålkastaren, som skall vara på ett par tusen watt, placeras på bogen och i fartygets midskeppslinje. Det rör sig alltså inte om en liten lykta utan ett kraftigt sken för att hålla koll på eventuella hinder föröver.
Strålkastaren placeras däremot inte i höjd med huvuddäcket eftersom det däcket ligger för lågt, om det nu inte är ett tankfartyg vi talar om.
De strålkastare, som man ser på fartygens bryggvingarna, är däremot mer för "sökning" i närområdet som t.ex. när man går i isrännor eller någon ramlat över bord och andra aktuella nödåtgärder.
CMA CGM LA BOURDONNAISE (containerfartyg, med överbyggnaden akter om midskepps) hade definitivt lyktan i bogen nere på huvuddäck. Hur det var på MAERSK COLOMBO minns jag inte.
De beror nog på vad man i vissa kretsar  tror sig veta vad ett fartygs huvuddäck är för däck.

8
Färjor / SV: Regler för passage Suez
« skrivet: 09 januari 2019, 21:40:18  »
Okej, jag tänkte bara eftersom hon har ju kommandobryggan föröver och bara "lite" nos framför känns ju meningslöst med en lykta där då ;)  men men allt har säkert sin förklaring😁
Enligt reglerna för trafiken i Suezkanalen skall strålkastaren, som skall vara på ett par tusen watt, placeras på bogen och i fartygets midskeppslinje. Det rör sig alltså inte om en liten lykta utan ett kraftigt sken för att hålla koll på eventuella hinder föröver.
Strålkastaren placeras däremot inte i höjd med huvuddäcket eftersom det däcket ligger för lågt, om det nu inte är ett tankfartyg vi talar om.
De strålkastare, som man ser på fartygens bryggvingarna, är däremot mer för "sökning" i närområdet som t.ex. när man går i isrännor eller någon ramlat över bord och andra aktuella nödåtgärder.

9
Färjor / SV: Regler för passage Suez
« skrivet: 09 januari 2019, 01:14:09  »
Da er det vel sikkert noen spesifikasjoner jeg ikke vet om som kreves, men det forklarer jo ikke hvorfor de nå går nordøst oppover langs Afrika igjen da? Kanskje de snur igjen hvis været blir bedre...
Skip som skal gå gjennom Suez må ha en spesiell lyskaster i baugen og oppholdslugarer for et antal lokale folk fra Suez, som visstnok skal passe på/betjene denne lykt. Jeg har kun reist gjennom Suez på dagtid, og da har disse folkene fordrevet tiden med å prøve å selge souvenirer. De har ikke adgang til skipets lukkede arealer for øvrig, men de nevnte lugarene har direkteinngang fra dekk, for å unngå tyveri.
Både ja och nej, åtminstone vad som gällde förr. Alla fartyg som passerade genom Suezkanalen var tvungna att ha en strålkastare i stäven, men inte en på fartyget permanent  sådan utan man hyrde en som var installerad i en vattentät låda. Jag har för mig, att de bogserades flytande till det fartyg, som inte hade egen.
Hela lådan med innehåll hissades upp via en dävert längst fram på backen och via en lucka i bakkanten kunde ansvarig "riktare" lysa upp kanalbankarna föröver.
På fartyg t.ex. tankfartyg, som skulle passera genom Suezkanalen ofta i trafik mellan Europa och t.ex. Persiska Viken, hade mani allmänhet en stationär strålkastare installerad bakom en lucka i stäven.
Nej, den var inte permanent på de två skepp jag passerat Suez-kanalen ombord på, MAERSK COLOMBO och CMA CGM LA BOURDONNAISE, utan sattes upp medan vi närmade oss Suez (har bara genomseglat kanalen norrut). Men båda fartyg hade speciella hytter för de fyra obligatoriska, lokala strålkastarskötarna, hvarifrån de inte kunde ta sig in i resten av överbyggnaden, utan serverades mat i dem. Och detta fick jag upplyst var p.g.a. stöldrisken. (När CMA CGM LA BOURDONNAISE sedan lade till i Bur Sa'id besöktes vi strax innan avgång av ett gäng på två-tre lokala, som tog med sig hvad de kunde bära av videokasetter ocjh annat smått och gott som de hittade i mässen.)
Men nu hängde jag inte med riktigt. Det är helt klart, att saker och ting ändras under åren, men om strålkastarna inte var permanent ombord kunde de väl inte sättas upp före Suez och under gång. Låter lite konstigt faktiskt.

10
Färjor / SV: Regler för passage Suez
« skrivet: 08 januari 2019, 21:00:39  »
Da er det vel sikkert noen spesifikasjoner jeg ikke vet om som kreves, men det forklarer jo ikke hvorfor de nå går nordøst oppover langs Afrika igjen da? Kanskje de snur igjen hvis været blir bedre...
Skip som skal gå gjennom Suez må ha en spesiell lyskaster i baugen og oppholdslugarer for et antal lokale folk fra Suez, som visstnok skal passe på/betjene denne lykt. Jeg har kun reist gjennom Suez på dagtid, og da har disse folkene fordrevet tiden med å prøve å selge souvenirer. De har ikke adgang til skipets lukkede arealer for øvrig, men de nevnte lugarene har direkteinngang fra dekk, for å unngå tyveri.
Både ja och nej, åtminstone vad som gällde förr. Alla fartyg som passerade genom Suezkanalen var tvungna att ha en strålkastare i stäven, men inte en på fartyget permanent  sådan utan man hyrde en som var installerad i en vattentät låda. Jag har för mig, att de bogserades flytande till det fartyg, som inte hade egen.
Hela lådan med innehåll hissades upp via en dävert längst fram på backen och via en lucka i bakkanten kunde ansvarig "riktare" lysa upp kanalbankarna föröver.
På fartyg t.ex. tankfartyg, som skulle passera genom Suezkanalen ofta i trafik mellan Europa och t.ex. Persiska Viken, hade mani allmänhet en stationär strålkastare installerad bakom en lucka i stäven.

11
Färjor / SV: Taxfree med flytande hamn?
« skrivet: 08 januari 2019, 13:44:21  »
Som den alltid lika positive och konstruktive forummedlemmen kehinde påpekar ovan kunde ju detsamma argumenteras för att tillåta taxfree-försäljning på Gotlandsfärjorna. Det är bara det att det har man aldrig haft, och det var heller inte den särordning Sverige valde, utan tillåten snusförsäljning. Men som sagt, att EU skulle godta att töja denna särregel för Åland ytterligare när nu Finland väl gått med i EU är enligt min mening ytterst osannolik.
Du har kanske glömt bort debatten  på ön, då du vistades här då det bekom sig.
Upprinnelsen var i alla fall ett förslag, om  att anlägga en frihamn på ön för att få en säker mellanstation för gods eftersom det var lite osäkert med säkerheten i de gamla kommunistländerna vid Östersjön.
Det blev ett himla liv från vissa grupper på ön, som bl.a. visste, att folk skulle kröka ihjäl sig om spriten skulle flöda. Fast de flesta hade nog inte en susning om, vad en frihamn var.
Om en frihamn kom till på ön vid den tiden, skulle antagligen en del passagerarfartyg kunnat göra ett snabbt hamnbesök  som i Mariehamn, om nu våra förhandlingskunniga politiker hade velat vill säga.


12
Färjor / SV: Taxfree med flytande hamn?
« skrivet: 06 januari 2019, 20:19:30  »
Undrar om inte samma formulering skulle kunna gälla Gotlandstrafiken i viss mån? Fast nu är det väl så, att Åland hade en särställning inom Finland, långt innan det blev aktuellt för Finland att söka inträde i EU. Det var väl inte direkt en formuleringsfråga utan ett politiskt fakta??


13
Färjor / SV: Taxfree med flytande hamn?
« skrivet: 06 januari 2019, 19:06:24  »
Det verkar som du inte förstår eller så dummar du dig medvetet och märker ord! Eftersom övriga EU saknar taxfree måste väl de undantag som Åland förhandlat fram och som gäller för färjetrafiken via Åland anses vara att betrakta som just ”gällande EU-regler”

Varför skulle de då inte vara applicerbara på en kryssningslinje för frakt från typ Helsingfors till Holmsund på samma sätt som för annan trafik via Åland?
Effektiv härskarteknik att caractairisera diskussionsdeltagare på ett nervärderande sätt! :P Den springande punkten här är ju hvad som kan anses som "Åland" enligt de framförhandlade undantaget från gällande EU-regler. ???
Det är väl inte mer nedvärderande än att kalla medlemmar på Landgången för "allehanda löst folk".
Jo, det är det, men hvem gjorde det när, i detta forum?
Jag hvet hvem det hvar och hvad ämnet hvar men hvet inte exakt när det skrevs, fast jag hvet, att det hvar för ett tag sedan och det dessutom hvar i det här forumet.


14
Färjor / SV: Taxfree med flytande hamn?
« skrivet: 06 januari 2019, 15:59:29  »
Det verkar som du inte förstår eller så dummar du dig medvetet och märker ord! Eftersom övriga EU saknar taxfree måste väl de undantag som Åland förhandlat fram och som gäller för färjetrafiken via Åland anses vara att betrakta som just ”gällande EU-regler”

Varför skulle de då inte vara applicerbara på en kryssningslinje för frakt från typ Helsingfors till Holmsund på samma sätt som för annan trafik via Åland?
Effektiv härskarteknik att caractairisera diskussionsdeltagare på ett nervärderande sätt! :P Den springande punkten här är ju hvad som kan anses som "Åland" enligt de framförhandlade undantaget från gällande EU-regler. ???
Det är väl inte mer nedvärderande än att kalla medlemmar på Landgången för "allehanda löst folk".

15
Reseberättelser / SV: Queen Mary 2
« skrivet: 01 januari 2019, 21:26:39  »

Det märks tyvärr också i djupgåendet, som innebär att hon inte kan lägga till på Manhattan i East River men lägger till i en helt hopplös gammal godsterminal i Brooklyn.
Kan det bero på olika vattenstånd i East River, och således trots det djupgåendet? I hvilket fall som helst är Brooklynterminalen ett helvete för passagerarna.


Terminalerna för oceangående fartyg och kryssningsfartyg på Manhattan ligger naturligtvis längs Hudson River, inte East River.
Sedan när då?
Då det bekom sig hade Fresco Line en mer eller mindre egen pir och den låg definitivt i East River samt Brooklyn och eftersom vi gick regelbundet mellan Europa och USA, kan man nog säga, att vi var oceangående. 
Brooklyns ena gräns utgörs av East River och på andra sidan av East River från Brooklyn sett ligger Manhattan med alla de gamla oceangående passagerarfartygens gamla pirer.
På hamnens hemsida finns det faktiskt foton på Brooklynterminalen och inte ger de bilderna av "ett helvete för passagerarna", men det är en i och för sig subjektiv åsikt , som kan diskuteras. Fast det är definitivt inte en "hopplöst gammal godsterminal" som avbildas både från ut- och insida på hemsidan ifråga.
Bara som information: Ett fartygs djupgående påverkas INTE av vattenståndet men däremot av salthalten och den påverkas i viss mån av passagen mellan East River och Long Island.

Sidor: [1] 2 3 ... 9