Visa inlägg

Denna sektion låter dig visa alla inlägg som denna medlem har skrivit. Observera att du bara kan se inlägg i områden som du har tillgång till.


Meddelanden - /jes

Sidor: [1]
1
Färjor / SV: Oväsen från viss färja
« skrivet: 19 november 2018, 10:25:29  »
Färjorna seglar förbi mina fönster här i Dalénum varje dag. Om det är tyst i lägenheten hörs färjorna svagt, men ibland missar jag dem. Handelsfartygen låter som regel mer.

Förklaringen när det gäller Romantika och Oxdjupet tror jag kan vara att man startar bogpropellern inför styrbordsgiren ner i Saxarfjärden. Kanske Romantikas bogpropellermaskineri låter mer än hos de övriga? Som vanligt är uttalanden i Facebook ofta inte särskilt trovärdiga.

2
Färjor / SV: HAMLET rakt in i Helsingborgs kaj
« skrivet: 27 augusti 2018, 10:04:20  »
SJ färjedrift hade ju inget med HH-leden att göra mer än att man så småningom fick ett avtal där man delade på intäkter och kostnader. När det gällde tågfärjetrafiken, oavsett vad det gällde, var det alltid DSB som tillfrågades och uttalade sig. Jag har ett bestämt minne av att det var Helsingborgs hamn då som nu som hade ansvar för hamnanläggningen. För projekteringen av de nya klaffarna vid Knutpunktens tillkomst anlitades DSB.

I Sverige är hamnarna ett kommunalt ansvar till skillnad mot Danmark där de åtminstone tidigare var statsägda, om vilket  Linjebuss/SFL hopplösa ansträngningar om att få central tilläggsplats i Helsingør, bar syn för sägen.

När tågfärjetrafiken Trellborg-Sassnitz startade fanns kanske inte så mycket annan hamnverksamhet i Trelleborg att SJ fick ordna med allt själva? HH-leden startade också tidigare, SJ fanns inte ens på Helsingborg F utan det var Skåne-Hallands järnväg.

3
Färjor / SV: HAMLET rakt in i Helsingborgs kaj
« skrivet: 26 augusti 2018, 10:30:14  »
Helsingborgs hamn tröttnade emellanåt på DSB-färjornas tillägg i Helsingborg och de skador som uppstod på färjelägena. Efter en artikel i Helsingborgs Dagblad där det antyddes att besättningen kanske drack lite för mycket öl under tjänstgöringen, vilket givetvis förnekades uppbragt av DSB, blev det lugnare angöring. På färjorna med salong under däck behövde man aldrig vara i tvivelsmål om färjan hade lagt till eller inte. 

4
Färjor / Korsør-Kiel 1952
« skrivet: 08 juli 2018, 16:46:38  »
Ny skanning


5
Färjor / HH-leden 1952 resp 1962 - ny skanning
« skrivet: 08 juli 2018, 16:25:34  »




6
Färjor / Sverige-Finland 1976
« skrivet: 08 juli 2018, 16:07:10  »

7
Färjor / Korsør-Kiel
« skrivet: 08 juli 2018, 15:39:22  »

8
Färjor / SV: Vikings nybygge till svenskarna.
« skrivet: 09 maj 2018, 21:59:13  »
Har också noterat att man mer och mer skiljer på tallink och Silja. i Senaste itskicket från club one tidningen Ombord så fanns en hel lite blaska med som bara handlade om siljas helsingfors skutor.
Är det dem man månne vill lyfta ut till någon slags premium inom koncernen? /TT

Jag tror snarare att man vill underlätta en försäljning av endera Silja eller Tallink, eventuellt båda till en köpare som sedan säljer av i sin tur.

Stena skulle väl kunna vara intresserade av att köpa Tallink, men knappast Silja. Stena är väl dessutom de enda som har pengar och har rimligtvis redan nosat på Tallink men väntar till prislappen blir den rätta. Stena har också en styrka i att de inte är börsnoterade vilket ger dem friare händer. DFDS är däremot börsnoterat och är inte lika kapitalstarka som Stena, men varför inte?

Silja då, vem skulle vilja köpa? Helsingfors-kryssningar, börjar de inte bli lite passé, i alla fall för en köpstark publik?

Kvar blir då Tallink Helsingfors-Tallinn som säljs av köparen till Tallink till - Viking!?

9
Färjor / SV: Vikings nybygge till svenskarna.
« skrivet: 09 maj 2018, 21:46:09  »
Man ju också notera att Silja respektive Tallink just nu kör reklamkampanjer i svensk press under respektive varumärke
med helsidesannonser och i en intensitet som jag inte kan påminna mig. Viking? Tyst förutom lite direktreklam i brevlådan för främst Rosella och Cinderella. Sparsamhet är en dygd!?  ;)

Facebook/Instagram/Twitter/osv. kostar ingenting...

Nej, men vi är rätt många människor, också med god ekonomi, som inte har släppt in snokande amerikanska sociala medier i våra liv. Och vill man nå oss så ...

10
Färjor / SV: Vikings nybygge till svenskarna.
« skrivet: 08 maj 2018, 09:44:56  »
Man ju också notera att Silja respektive Tallink just nu kör reklamkampanjer i svensk press under respektive varumärke
med helsidesannonser och i en intensitet som jag inte kan påminna mig. Viking? Tyst förutom lite direktreklam i brevlådan för främst Rosella och Cinderella. Sparsamhet är en dygd!?  ;)

Tallink/Siljas reklamkampanj handlar säkert om att locka fler resenärer men har kanske också ett dolt budskap om att "klä upp bruden" för att locka potentiella köpare? Agerandet nyligen där man offentligt gav uttryck för sonderingar om eventuell försäljning helt eller delvis väcker onekligen frågor. Eventuella ryska ägare eller dolda finansiärer (hur är det med det egentligen?) börjar säkert få det svettigt i andra verksamheter på grund av alla sanktioner och behöver frigöra kapital. Ren spekulation från min sida alltså!

11
Färjor / SV: Tillbud Amorella-Furusundsfärjan-TILLÄGG!
« skrivet: 15 mars 2018, 10:27:02  »
Pratade just med mitt ressällskap som påminde mig om att jag kommenterat att Fridas radarantenn inte snurrade. En förklaring?

12
Färjor / SV: Tillbud Amorella-Furusundsfärjan
« skrivet: 15 mars 2018, 09:41:44  »
Jag var ombord på Amorella, satt på babordssidan och tittade ut, blev förvånad när jag såg Frida ligga på tvärs i farleden, inte i sitt färjeläge som brukligt. Ingen särskild manöver (back) eller signalering märktes ombord på Amorella. Sikten var mycket dålig, om än inte riktig tjocka.

13
Kryssningsfartyg / SV: Roald Amundsen sjøsatt
« skrivet: 18 februari 2018, 11:06:56  »
Och i dagens tidning finns det en annons på ett helt uppslag om att man boka en resa genom Nordvästpassagen med detta fartyg augusti/september nästa år.

14
Färjor / SV: Stena gar over till landstrom i Trelleborg
« skrivet: 25 oktober 2017, 09:44:42  »
Vad sker i Stockholm med tanke på den långa liggetiden för många av färjorna?

Sidor: [1]