Visa inlägg

Denna sektion låter dig visa alla inlägg som denna medlem har skrivit. Observera att du bara kan se inlägg i områden som du har tillgång till.


Meddelanden - JoonasK

Sidor: [1] 2 3 ... 26
1
Färjor / SV: DFDS nya fartyg
« skrivet: 06 oktober 2018, 12:42:37  »
Tallink är ju engagerad i Åbo hamnens ny projekt där 2024 skall bägge två rederierna trafikera från en ny terminal istället för dagens två gamla och detta innebär förnyelser i flottan. Det är ganska begränsat hur man kan uppdatera Baltic Princess och Galaxy, så jag tror nog att vi får se några nya gasfärjor med större lastkapacitet där i framtiden också. Baltic Queen är ju 15 år då och Baltic Princess fyller 16 och med deras 900+ hytter och 1300 lm skulle de säkert vara lediga för DFDS planer mellan Oslo och Köpenhamn. De kunde till och med vara möjliga att uppdateras till DFDS något högre standard inredningsmässigt.

2
Färjor / SV: Viking ADCC byggs färdig
« skrivet: 22 september 2018, 13:15:59  »
Mycket nära leverans nu!

https://ferrybalear.blogspot.com/2018/09/primeras-pruebas-de-mar-para-el-ferry.html?m=1

För nästan 10 år sedan nu när vi var säkra att den skulle komma och ersätta Rosella från Kapellskär!

3
Färjor / SV: Viking Line uppgraderar spa-verksamheten på Viking Grace
« skrivet: 15 september 2018, 14:00:27  »
Spa med behandlingar har man både på Viking och Birka. Birkas utbud upplevde vi som mer omfattande. Siljas badavdelning har inga behandlingar kvar, däremot har man det på Tallink färjor och Stena Saga.

4
Färjor / SV: Vikings nybygge till svenskarna.
« skrivet: 15 september 2018, 13:53:57  »
Petronella på en gas/segeldriven färja vore väl nåt.  :D

5
Färjor / SV: Amorella
« skrivet: 30 augusti 2018, 23:14:26  »
Man kan ju läsa mellan raderna i nyaste avtal mellan Åbo hamn och rederierna att snart blir det också en ny Åbo-färja för TallinkSilja. Så kan man ha Baltic Princess och Queen till TLL-STO, Galaxy till Europas HEL-TLL kryssningar om man hittar köpare till denne och Victoria och Romantika till Riga. Så avyttras även Star och Isabelle till Medelhavet. Jag tror att Viking kör Amorella på HEL-TLL först och blir det inte bra där, hamnar den till Corsica Ferries, Moby eller någon annan spelare på Medelhavet.

6
Färjor / SV: Slutet för gamla Svea Drott?
« skrivet: 29 augusti 2018, 20:45:53  »
Så synd!

Men är det sant att en Sessan färja är alltså på gång för Seajets nästa år? Det måste man nästan uppleva själv...

Samt ser att redan nu kunde man åka den större fd Tysklandsfärjan (bland annat) Birgitta mellan Brindisi och Korfu/Igoumenitsa.

7
Färjor / SV: Brann ombord El Venizelos
« skrivet: 29 augusti 2018, 20:24:00  »
Samma på Norman Atlantic. Rent sagt förjävligt med brand på bildäcket.

www.theatlantic.com/amp/photo/100882/

8
Färjor / SV: Viking FSTR
« skrivet: 24 augusti 2018, 16:42:44  »
Det händer faktiskt igen när Rosella gästspelar hos oss när Xprs ska dockas i januari.

Trevligt ombyte för Helsingforsarna fröstås, mindre populärt för ålänningarna om det sker samtidigt som Eckerö också är på docka förstås.

Så sant. Var det inte så fallet med föregående gången?

9
Färjor / SV: Viking FSTR
« skrivet: 24 augusti 2018, 14:33:21  »
Det händer faktiskt igen när Rosella gästspelar hos oss när Xprs ska dockas i januari.

10
Färjor / SV: Wasa Express
« skrivet: 24 augusti 2018, 13:52:00  »
Jag rekommenderar även skarpt! Mina bilder från sommaren 2015.

https://goo.gl/photos/u3fS8uDFkG9MGKuFA

11
Kryssningsfartyg / SV: Celebrity Edge pa provtur.
« skrivet: 13 augusti 2018, 08:17:13  »
När man ser på pr-material av blivande Edge, blir jag för försrta gången någonsin sugen att boka hos en av de större kryssningsrederierna.

12
Färjor / SV: Vikings nybygge till svenskarna.
« skrivet: 13 augusti 2018, 00:39:12  »
Håller med, inte minst med tanke på hur det gick med Isabella för 5 år sedan. Och så olika är de inte faktiskt från varandra 80-talets fyra som är kvar. Bara lite kul att man fixat tom Amorella mer än Mariella siståne.

Moby tror jag inte är aktuell för Mariella. De fick stryk från bankerna redan förra året för alla dessa äldre färjor man köpt in under senaste några år. Så det lär dröja några år till innan man får ”lov” att köpa nya gamla färjor igen. Moby Dada fd Finlandia fick ju flytt till Tirrenias trafik mot Sardinien istället för Korsika 2017 så det kan ju ha uppstått överkapacitet i just trafiken till Korsika.

Moby har ju beställt två stora färjor i Kina.

Ja, men fick inte köpa några fler 70- och 80-talsfärjor enligt italienska media.  ;)

13
Färjor / SV: Vikings nybygge till svenskarna.
« skrivet: 12 augusti 2018, 11:58:35  »
Håller med, inte minst med tanke på hur det gick med Isabella för 5 år sedan. Och så olika är de inte faktiskt från varandra 80-talets fyra som är kvar. Bara lite kul att man fixat tom Amorella mer än Mariella siståne.

Moby tror jag inte är aktuell för Mariella. De fick stryk från bankerna redan förra året för alla dessa äldre färjor man köpt in under senaste några år. Så det lär dröja några år till innan man får ”lov” att köpa nya gamla färjor igen. Moby Dada fd Finlandia fick ju flytt till Tirrenias trafik mot Sardinien istället för Korsika 2017 så det kan ju ha uppstått överkapacitet i just trafiken till Korsika.

14
Färjor / SV: Vikings nybygge till svenskarna.
« skrivet: 11 augusti 2018, 01:30:00  »
Jag tippar hur som helst att cinderella flyttas och att NB tar över som "kryssare" från Stockholm i likhet med galaxy. Var cinderella tar vägen? Jag tror finska viken.

Allt pekar åt det håll, ja. Men det som är intressant är att man investerar inte i Mariella lika ivrigt som i Gabriella och det kunde till och med tyda att det är Mariella som ersätts av Cinderella och när dygnskryssningarna minskar i populäritet även från Helsingfors, så försöker man inte konkurrera mot Europa utan tar Amorella till mycket efterlängtade extra turer till Tallinn istället. Åtminstone en avgång tidig morgon och tidig kväll skulle behövas verkligen mot Tallink. Eckerö har gjort sitt drag med Finlandias tre avgångar om dagen.

15
Varför skulle BP vara en av orsakerna till att resultatet äts upp?

Å andra sidan missade man så många fler dagar i trafik med henne än förutsett, att man säkert fick betala en del ersättningar till de drabbade, trots att man kunde boka de flesta om till övriga färjor. Å andra sidan sparade man naturligtvis kostnaderna från dess utebliven trafik. Men utebliven ombordförsäljning kan vara en sak som drog ned resultatet, samma förstås med själva dockningen och dess kostnader. Lär vara dyrt att byta växlar på det sätt man gjort.

Sidor: [1] 2 3 ... 26