Visa inlägg

Denna sektion låter dig visa alla inlägg som denna medlem har skrivit. Observera att du bara kan se inlägg i områden som du har tillgång till.


Meddelanden - BD

Sidor: [1] 2
2
Lastfartyg / SV: BAZAN BRAVO 12V 4,5 MW dieselmotore
« skrivet: 13 november 2018, 21:20:53  »
Båten har två  BAZAN BRAVO 12V 4,5 MW dieselmotorer. Är vidare data bekanta på de motorerna?

Finns en del att läsa om haveriet på https://www.aldrimer.no/


3



I krigets slutskede utväxlades krigsfångar i bl a Trelleborg och Göteborg. Vad hette Atlantis som civil?

"Bildtext:
På bilden ses den tyska hjälpkryssaren Atlantis med krigsfångar och den svenska bogserbåten Birger, Göteborg.
Anmärkning:
Text på baksida: "Atlantis".
Text på omslag: "Militär järnvägstjänst Andra världskriget", "Allierade krigsfångar".
Skada: Reva.
 
Fotograf:       Ort/Driftplats    Göteborg    Bandel:    
Fototid    1939 -- 1945  "


4
Lastfartyg / Oxelösund 1964
« skrivet: 21 april 2018, 18:36:17  »


Bildtext:
Tyska malmfartyget Odin manövreras in till kaj av bogserbåten "Isbjörn".
 
Anmärkning:
Text på baksida: "Gränges TGOJ Fotoarkiv År 1964 Konduktörsposten nr 2 Sökord: Bogserbåtar Isbjörn Oxd", "Tyska malmfartyget Odin manövreras in till kaj av lilla, starka Isbjörn.".

Text på kuvert: "Gränges TGOJ Fotoarkiv År 1964 Konduktörsposten nr 2 Sökord: Bogserbåtar Isbrytaren Isbjörn Simson Oxd.".
 
Fotograf:       Ort/Driftplats    Oxelösunds hamn    Bandel:    
Fototid    1964 -- 


5
Lastfartyg / Oxelösund 1962
« skrivet: 21 april 2018, 18:30:33  »


Uppgifterna nedan är inte helt riktiga. Tycker mig se att en båt har Slite som hemmahamn och en Skärhamn.

Bildtext:
Fartyg i Oxelösunds hamn.
 
Anmärkning:
Text på baksida: "Gränges TGOJ Fotoarkiv År 1962 Konduktörsposten nr 1 Sökord: Fartyg Oxd-hamn", "2 tyska och två norska".

Text på kuvert: "Gränges TGOJ Fotoarkiv År 1962 Konduktörsposten nr 1 Sökord: Fartyg i Oxd-hamn".
 
Fotograf:       Ort/Driftplats    Oxelösunds hamn    Bandel:    266
Fototid    1962 -- 


6
Hu va hemskt, tappa smörjoljetrycket i svårt väder. Tydligen hade inte båten gravitationstanker med turbinolja. Med två gravitationstankar har men, rättare sagt hade man på den tiden, garanterat smörjoljetryck i 20 minuter.
Så redan på 1950-talet fanns anordningar som skulle förhindra att man tappade effekt i svårt väder.

http://gcaptain.com/safety-alert-lessons-learned-from-the-s-s-el-faro-casualty/

7
Övrig sjöfart / SV: Vevaxeltillverkning?
« skrivet: 04 april 2018, 18:22:26  »
På den tiden fanns det tillverkare av "fullvuxna" fartygsmaskiner på flera ställen i Europa. De mest kända var nog: Götaverken (Sverige), Burmeister & Wein (Danmark), MAN (Tyskland), Sulzer (Schweiz) och Fiat (Italien). Motorer fraktades isärtagna i delar till de olika nybyggnadsvarven där de sattes samman.

I Sverige var det flera varv som byggde båtar som hade motorer av denna size. Till exempel Götaverken, Lindholmen, Eriksberg, Arendal, Uddevalla och Kockums. Men runtom i Europa fanns det också sådana varv vilket självfallet genererade ett stort antal transporter kors och tvärs genom kontinenten.

Men många eller rent av de flesta varven som var licenstagare byggde så mycket som möjligt i egen regi. Undantag var vevaxlar som tillverkades bl a i Motala. Besökte Motala Verkstad våren 1963 och såg då stora vevaxlar under byggnad. Dessutom fanns smidda mindre axlar där för bearbetning. De verkade att vara smidda.
På 1960-talet hade nog alla storvarv egna gjuterier så i stort sett allt gjutjärn tillverkades "hemma". Stålgjutgods och smide köptes antagligen in men då inte från licensgivaren. I vart fall Götaverken och Sulzer hade inte resurser att leverera till licenstagarna.
Eriksberg och Kockums behövde ingen "hjälp" från licensgivarna.

Har en vag aning om att Karlstad Mek Verkstad, som byggde pappersmaskiner, vattenturbiner och KaMeWa-propellrar, även byggde ett par Sulzermotorer.

8
Lastfartyg / 1937 års Dagmar Salen
« skrivet: 29 mars 2018, 18:08:35  »

9
"Die „Stena Scandinavica“ hat am Freitag erst mit mehrstündiger Verspätung in Kiel festgemacht. Die Fähre musste das Einlaufmanöver abbrechen. Grund war ein Problem mit dem Stabilisator auf Steuerbordseite."



http://www.kn-online.de/Kiel/Stabilisator-defekt-Stena-kann-bei-dem-Sturm-nicht-anlegen

10
Övrig sjöfart / HYbrid on ice Ny isbrytare till Luleå beställd
« skrivet: 03 mars 2018, 13:40:27  »
"This new tugboat will be the first vessel to operate with the new Wärtsilä HY propulsion solution, cutting the first surf, so to speak, for many other hybrid propulsion projects around the world.

The new tug is being added to an existing fleet of three other tugs in the Luleå harbour, an industrial port on the Gulf of Bothnia north of the Baltic Sea. Luleå is currently undergoing a massive port expansion to accommodate increasing exports of minerals from Sweden and Norway. This SEK 3.3 billion ‘Malmporten’ project includes dredging and new infrastructure."


https://www.wartsila.com/twentyfour7/innovation/hybrid-on-ice

11
Lastfartyg / SV: Handelsflottan världsserie
« skrivet: 14 februari 2018, 14:49:20  »
Det var något som de i styckegodsare i linjefart kunde ägna sig åt. Vi andra kunde läsa om saken i Svensk Sjöfartstidning och i Sjömannen.

12
Lastfartyg / Gränges ss Boden
« skrivet: 26 januari 2018, 15:31:53  »
En märklig uppgift som troligen är felaktig: "En triple-ångmaskin på 1 800 hk, tillverkad av J Dickinson & Son Ltd, Sunderland (en lågtrycksångturbin på 1 900 hk)"

Tydligen var maskineriet inte så lyckat: "1930       ny ångmaskin installerades."

Finns någon beskrivning av Bodens maskineri på nätet eller annorstädes?

http://sextanten.eu/torrlast/b/ss-boden-1914

Anledningen till att jag sökte uppgifter om Boden var de nedanstående kopiorna av dokument från SJ Generaldirektör Axel Granholms arkiv. Tydligen behövde svenska båtar visiteras av engländarna innan de kunde gå vidare hemåt. Smörjolja var en bristvara under båda krigen men troligen värst under det första.





13
Men som svar på din fråga så använder man turbiner. Ånga eller gas. Minskade bränslekostnader brukar inte vara något prioriterat område i något lands flotta. Ryssarna har för övrigt bara ett hangarfartyg: Admiral Kuznetsov.

Det är förvånande att det med hänsyn till aktionsradie och behov av tätare bunkring fortfarande används ång- eller gasturbiner.
Trodde att man numera satsade på dieselmotorer, kanske i kombination med gasturbiner för strid. 

14
Rätt forum?
Vad för slags maskineri använder ryssarna i sina hangarfartyg och kryssare. Antar att ångturbiner inte används numera p g a hög bränsleförbrukning.

http://www.bbc.com/news/av/uk-42486756/ex-navy-officer-russian-warship-can-t-attack-anybody

15
Övrig sjöfart / 1897: Bärgad men åter sänkt i Luleå
« skrivet: 06 september 2017, 19:47:36  »


Vad är mer känt om den märkliga bärgningen och åtföljande sänkning?

"Bildtext:
Första bärgningen av Wilton. Bärgningsbolaget kunde inte komma överens om bärgningslönen, varför fartyget sänktes i Luleå hamn och blev kvarliggande där över vintern.
 
Anmärkning:

 
Fotograf:       Ort/Driftplats    Luleå
Fototid    1897-06 --  "

http://www.samlingsportalen.se/getitem-record?PID=SE_SJM_FG_Jvm_KBCA00165


Sidor: [1] 2